Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › accu laad niet op, stuurbekrachtiger doet het niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2010 om 20:02 #17215792
Hallo ,
Wie kan me helpen met mijn volgend probleem .
Heb een zafira van 2000 DTI, daar piepte (gierde) de V-snaar al een tijdje van , op internet gekeken en vond ik de oplossing .
WD-40 op de V-snaar spuiten en het moest over zijn , klopt !!! het is over dat gepiep.
Alleen nu komen er kort daarna andere en grotere problemen , mijn accu laad niet meer op , en de stuurbekrachtiger doet het niet meer.Is er iemand die me hier mee kan helpen met goede en bruikbare tips waar dit aan zou kunnen liggen ???
4 januari 2010 om 20:07 #17582955Vermoed dat door de WD 40 de V-snaar nu helemaal door slipt, je hoort het alleen niet meer.
Betere oplossing inplaats van WD 40 was geweest om de v-snaar even te spannen.
Weet niet of dat nu nog mogelijk is omdat ie nu vrij glad zal zijn.
Ik denk dat het het makkelijkste is om een nieuwe v-snaar om te leggen.Groeten,
Wouter
4 januari 2010 om 20:49 #17582956Dynamo Defect
4 januari 2010 om 21:08 #17582957ik denk dat je de koolborstels van je dynamo zou moeten vervangen of een andere dynamo kopen.
ook een nieuwe multieriem (omdat je de oude met wd-40 heb ingespoten) erop moet gooien en ook ff je krukaspoelie en eventueel je magneetpoelie van je aircopomp als je dat hebt tenminste even ontvetten en dan alles weer in elkaar zetten.
denkt dat ie het dan wel weer zal doen…..succus :thumbup
5 januari 2010 om 08:18 #17582958Dank jullie wel voor de snelle reacties en tips .
Heb ondertussen de snaar naar behoren gespannen , en nog is het probleem niet voorbij.
Zal vandaag even de contacten op de dynamo controleren of die niet vuil zijn of los zitten.Snap alleen niet wat de stuurbekrachtiger te maken heeft met de dynamo , of is het zo dat het een electrische pomp is die rechtstreeks door de dynamo wordt gestuurd ?.
Hou jullie reacties noulettend in de gaten !!.
gr. Peter
5 januari 2010 om 20:50 #17582959Vandaag even de dynamo schoongeblazen met compressor , later de auto gestart en ja hoor …. accu laade weer op en stuurbekrachtiger deed het weer.
Auto even een kwartiertje lekker warm laten lopen en accu even bij laten laden , toen ging plots het accu lampje weer branden en deed de stuurbekrachtiger het ook niet meer.Volgens mij zitten er geesten in die auto , snap er niets meer van .
5 januari 2010 om 20:58 #17582960Waarschijnlijk is je dynamo nu echt overleden, of je moet de koolborstels van je dynamo vervangen, of een andere dynamo kopen
5 januari 2010 om 21:19 #17582961Hoe kan ik dit zelf controleren of het de koolborstels zijn ?
En …. is dat een beetje te doen om ze zelf te vervangen ?De kosten tussen nieuwe dynamo of koolborstels lijkt me wel erg groot , dus dan liever de koolborstels als dat het tenminste is .
5 januari 2010 om 21:56 #17582962Controleer eerst je laadspanning van je dynamo…… moet +/- 13 volt zijn.
En als er WD40 gelekt heeft in je dynamo zou ik er niet eens aan vervangen beginnen maar gewoon omruilen voor een andere dynamo
9 januari 2010 om 17:46 #17582963Tja, laadspanning is zelfs nog hoger,.
Had bij mijn Zafira één keer dat ie ermee stopte de stuurbekrachtiging.
Die elektromotor van de stuurbekrachtiging trekt behoorlijk veel stroom.
Bij mij heb ik er gelijk een nieuwe accu ingedaan, die was ook niet best meer.
Sindsdien loopt alles weer als een zonnetje.
:P9 januari 2010 om 18:29 #17582964origineel gepost door stillekracht
Controleer eerst je laadspanning van je dynamo…… moet +/- 13 volt zijn.En als er WD40 gelekt heeft in je dynamo zou ik er niet eens aan vervangen beginnen maar gewoon omruilen voor een andere dynamo
Dynamo maar 13volt Stillekracht??
dnek 13,5 a 14 eerder komt, max is 14,5 volt.
Willem
9 januari 2010 om 18:47 #17582965Vandaag de dynamo gedemonteerd , deze was verder droog en vertoonde geen sporen van WD-40.
Heb het blokje van de koolborstels gedemonteerd , en met name de bovenste koolborstel was behoorlijk versleten , schat dat ik nog zo’n 3 a 4 mm was, de onderste was iets langer nog , schat zo’n 8 mm.
Zal dus eerst maandag even heen gaan en nieuwe koolborstels ophalen, deze monteren en kijken of het dan verholpen is.Stuurbekrachtiger is vermoedelijk weer klaar , onder in het blok vlak bij de dynamo gaat er een kabel middels stekker aan het blok.
Deze was behoorlijk voorzien van de nodige olie , heb dit allemaal gereinigd (ook in de stekker) en …… stuurbekrachtiger deed het weer .
Al hoewel ik niet weet of dat blijvend is , maar dat wijst de toekomst uit .WORDT VERVOLGT !!
10 januari 2010 om 21:49 #17582966origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door stillekracht
Controleer eerst je laadspanning van je dynamo…… moet +/- 13 volt zijn.En als er WD40 gelekt heeft in je dynamo zou ik er niet eens aan vervangen beginnen maar gewoon omruilen voor een andere dynamo
Dynamo maar 13volt Stillekracht??
dnek 13,5 a 14 eerder komt, max is 14,5 volt.
Willem
Ja ja! er staat ook +/- 13 volt hé is een ruim begrip ;)
1 juli 2011 om 18:30 #17582967Even een topic kapen.
Heb vandaag een Zafira aangeschaft en ook hier deed stuurbekrachting het niet. Accu-lampje brandt ook. Auto staat nog bij de verkoper, dus die lost het op, wil echter wel weten wat oorzaak is natuurlijk, niet dat ie met 1 of ander lulverhaal komt en iets tijdelijk oplost.
Volgens mij zag ik snaar wel draaien, dus misschien ook dynamo kapot. Maar zorgt dit ervoor dat stuurbekrachting gelijk uitvalt??
Staat de airco ook op dezelfde snaar?? Want volgens mij deed ie het niet lekker meer.Heb de laadspanning niet getest, zal dat volgende keer eens meenemen, als ik weer erheen ga.
4 juli 2011 om 05:50 #17582968@Lince wrote:
Even een topic kapen.
Heb vandaag een Zafira aangeschaft en ook hier deed stuurbekrachting het niet. Accu-lampje brandt ook. Auto staat nog bij de verkoper, dus die lost het op, wil echter wel weten wat oorzaak is natuurlijk, niet dat ie met 1 of ander lulverhaal komt en iets tijdelijk oplost.
Volgens mij zag ik snaar wel draaien, dus misschien ook dynamo kapot. Maar zorgt dit ervoor dat stuurbekrachting gelijk uitvalt??
Staat de airco ook op dezelfde snaar?? Want volgens mij deed ie het niet lekker meer.Heb de laadspanning niet getest, zal dat volgende keer eens meenemen, als ik weer erheen ga.
Het euvel zat bij mij dus echt wel in de snaar .
Deze slipte zo ernstig dat er te weinig werd geladen om sommige onderdelen goed te laten werken.Heb er ondertussen een nieuwe snaar op gezet , en ben gelukkig van alle problemen af.
Hoop je met dit bericht te hebben kunnen helpen met je probleem .
En ….. gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst , gaat vast allemaal goedkomen -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.