Forumindex › Forums › Modellen › Manta › tikken en slecht lopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2010 om 18:35 #17215700
dag iedereen,
ik zit me nu toch met een vraag,
iets dat waarschijnlijk simpel zal zijn, durf het bijna niet te vragen maar…..ik heb m’n koppakking vernieuwd,
en jammergenoeg kwam ik ook 2 haarscheurtjes tegen in de kop. daar gaan we niet op bezuinigen, dus ik heb maar een andere kop uit de voorraad gehaald :)deze was wel ok, dus heb hem laten vlakken.
gelijk voorzien van nieuwe kleprubbers,
kleppen gesleten etc.maar nu:
ik heb de klepveren, stoters, nokkenas en tuimelaars gebruikt van de oude kop, wel alles terug geplaatst op de plek die ze hadden!stoters en nokkenas waren nog goed, tuimelaars ook aangezien daar in mijn ogen niet veel kapot aan kan zijn :P
echter zit ik nu met een probleempje,
heb hem zojuist voor het eerst weer gestart, en er kwam me toch een getik onder ‘t kleppendeksel vandaan?
erg fijn loopt hij ook niet,
soms zelfs de neiging om maar op 3 cilinders te draaien.
had gehoopt dat het naar ca 30 sec. wel over zou zijn, omdat de klepstoters zich dan wel gevuld zouden hebben met olie, maar dit is niet het geval.nu mijn vraag, hoe moet ik de kleppen stellen? 4 op tuimelen, 1 stellen? op hoeveel mm?
m’n pa vertelde me dat alle kleppen dicht zouden moeten staan,
tuimelaars volledig aandraaien, tot op ‘t punt dat de kleppen willen openen, en dan een halve slag terug.. Is dit dan ook daadwerkelijk de manier?ik zou anders niet weten waar ik het nog moet zoeken?
2 januari 2010 om 19:38 #17580842Als je het over hydraulische stoters hebt:
je kleppen regelen tot de tuimelaars net los staan,
daarna met draaiende motor per klep de regelmoer loszetten tot de tuimelaar begint te klapperen.
Dan terug vastdraaien tot het klapperen verdwijnt.
Dan 4 maal zeer traag!! een kwarttoer vastdraaien.
Doe dit met zowel in en uitlaatkleppen, en het is geen proper werkje daar er veel olie uit je kop spat.
Ik heb daarvoor een uitgeslepen kleppendeksel liggen.
Succes!2 januari 2010 om 20:58 #17580843stellen doe je met lopende motor
2 januari 2010 om 21:25 #17580844wat H400 meld sluit ik me bij aan,
enkel een toevoeging welke ik wel vaker mis.(hydro-klepstoters)
alles is los geweest en uitelkaar,
stel ze dan allereerst af als zijnde vaste stoters
anders loopt het blok niet mooi rond.en dan vervolgens zoals h400 vermeld verder te werk gaan.
vaste stoters.. ff uit de blote kop. was da nie iets van 0,3 ofzo voor in en uitlaat?
gebruik hier altijd hydro`s en die stel ik als alles uitelkaar is geweest altijd af op 0.3
en dan met draaiende motor nastellen,
vervolgens blokje warm laten draaien door blokie om, en dan nog keer nastellen.
dan is t zeker weten goed :D3 januari 2010 om 00:07 #17580845ik heb hydro stoters ;)
enkele van ze zijn wel leeggeperst geweest, maar dat moet geen punt zijn lijkt me?maar jullie verhalen zijn me zeer duidelijk jongens! kende deze manieren nog niet..
maar dat gaat goedkomen morgen :D3 januari 2010 om 11:37 #17580846minder mooi nieuws,
ben al de hele morgen aan het proberen geweest,
maar erg netjes lopend krijg ik hem niet?hij blijft maar tikken.
heb sommige tuimelaars nu zelfs zo strak staan dat ik het idee heb dat ik aan het eind van de schroefdraad zit.
tuimelaars staan nu ook vast, en ik kan ze niet meer kantelen in de langs-richting, dat is ook niet goed wel?waar kan dat getik hem in zitten?
erg fris loopt hij ook niet..distributie staat goed,
koppakking was de goede,
ontsteking ben ik niet aan geweest, en verder is alles op z’n originele plaats terug gekomen.waar kan ik dit gaan zoeken?
3 januari 2010 om 11:49 #17580847Je hebt ze afgesteld volgens dit prinsipe?
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=35033
Maar dus eerst alles los. Dan de cilinders die op ontbranden staan afstellen op 0.3 (je moet dus steeds de krukas iets vaan verdraaien)
Motor laten lopen, warm laten draaien en dan afstellen volgens bovenstaande link.
Dan moet het goed komen.
Tenzij een van de stoters vast zit…3 januari 2010 om 11:53 #17580848als je aan het stellen bent, en je draaid de een los dat ie wat gaat tikken,
en vervolgens draai je m rustig zo ver totdat het getik over is,
doe dit bij alle moeren,is dan het getik weg?
is het misschien geen pingelen van de motor???3 januari 2010 om 11:54 #17580849Klopt Hans, maar ik had ergens gelezen dat de toters helemaal leeg waren. En dan moeten ze toch eerst in de basis afstelling zodat ze zich ook fatsoenlijk kunnen vullen, voordat er aan gedraaid gaat worden.
3 januari 2010 om 12:03 #17580850en daar heb jij weer gelijk in, had ik enkel daarvoor al gepost :)
hij is nu bezig geweest, kan wezen dat er een vast zit, zoals jij omschrijft
of dat er een lek is, en dus niet mee doet.
vraag me dus af of het tikken weg is als de eerste handeling verricht is,
zo niet, dan moet er een vast of lek zijn.3 januari 2010 om 12:34 #17580851voorheen hebben ze altijd prachtig mooi meegedraaid, dus dat lijkt me sterk?
ik pers alle stoters nog eens leeg, en draai alle moeren van de tuimelaars los.
dan stel ik ze af op 0.3 in arbeidsslag,
en vervolgens ga ik maar weer proberen te draaien totdat het geklapper over is (met een warme motor)
3 januari 2010 om 12:43 #17580852Wat is het, dat er tikt, zijn het wel echt de stoters?
3 januari 2010 om 15:00 #17580853dat idee heb ik wel steeds.
heb het inmiddels nog allemaal geprobeerd,
en het lijkt nu te minderen.wat me op viel is dat de stoters zich nog helemaal niet hadden gevuld met olie, na het stellen van vanmorgen.
hoe snel zouden deze normaal gesproken weer vol met olie moeten zitten?heb ze nu allemaal op 0.3 gezet,
en ben van daaruit strakker gaan draaien tot dat het getik al wat minder werd.
kreeg het er alleen niet helemaal uit.kleppendeksel er op gelegt, paar keer gas gegeven om te kijken hoe hij reageerd, en dat lijkt nu allemaal goed te zijn.
zou het kwaad kunnen wanneer ik zo eens een uurtje zou gaan rijden om te kijken of het minder wordt?
of zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid eerst even moet gaan bekijken?3 januari 2010 om 15:03 #17580854hoe snel ze vullen… eingelijk wel vrij vlot.
de nokkenas brengt de olie ernaar toe, en dat gaat eingelijk vrij vlot.
draai je ze niet in een keer te veel aan?ff afstellen op 0.3 mooi laten rammelen,
eindje tuffen, of mooier, gelijdelijk warm laten draaien op de plaats.
en daarna met draaiende motor nog keer losnemen tot tikken, en
dan aandraaien als eerder omschreven. let wel op, losnemen en aandraaien, per stuk!3 januari 2010 om 15:19 #17580855heb ik precies op de manier gedaan waarop jij het beschrijft hoor :P
het is jammer dat ik het jullie niet kan laten horen/zien :P
maar m’n pa heeft een kennis die altijd bij opel heeft gewerkt, denk dat ik die eens vraag om er eens na te komen kijken.
het is iets kleins, dat moet gewoon. hij loopt al veel soepeler als dat hij deed. dus ‘t moet goed komen :angel
gewoon blijven proberen :P
3 januari 2010 om 15:29 #17580856ja das altijd het nadeel van zo`n forum :D
de moeren ook nagekeken?
lees anders in het gedeelte cih het topic over kleppenstellen maar eens door, staat ook zat in.3 januari 2010 om 15:32 #17580857origineel gepost door Ghanz
lees anders in het gedeelte cih het topic over kleppenstellen maar eens door, staat ook zat in.Had die link er niet voor niets neer gezet :vertag
Maar moeren zou idd ook nog kunnen. Als 1 van de moeren niet meer borgt, trilt ie gewoon weer los.
Borging kun je bij regelen door de kop voorzichtig tussen de bankschroef te klemmen.
3 januari 2010 om 15:34 #17580858en dat staat dan in dat stuk beschreven :jerry:jerry:jerry :D
3 januari 2010 om 15:38 #17580859Als de moeren iets te gemakkelijk te verdraaien zijn kan je ze eventjes
in de bankvijs toespannen aan de bovenkant,
en ondertussen je motorruimte terug zuiver gekregen?3 januari 2010 om 15:47 #17580860En soms moet ik wat sneller een antwoord posten…
Freestyler was me voor!!3 januari 2010 om 17:21 #17580861heb het hele topic van henk al doorgelezen betreft kleppen stellen ja,
aan de hand daarvan heb ik hier eigenlijk het topic geopend,omdat ik zag dat er daar niet zo heel vaak gereageerd werd op vragen.. :P
moeren borgen nog goed, had nog een set liggen en heb de beste van allen gebruikt! ;)
hij maakt enkel nog iets teveel geluid naar mijn zin.
ik probeer het morgen nog even, en anders een nieuwe set stoters proberen ofzo?ps: ik heb echt niet normaal hard staan poetsen op de motorruimte :P wat een vetzooitje hahaha
3 januari 2010 om 19:54 #17580862heb je dat rubbertje stel boutje wel op de nokkenas kapje zitten?kopse kant van de blok,als deze er neit in zit heeft je as axiale spelling en tikt dan ook,
daar kan je ook uren naar zoeken:)3 januari 2010 om 23:17 #17580863origineel gepost door Emiel-Manta
heb het hele topic van henk al doorgelezen betreft kleppen stellen ja,
aan de hand daarvan heb ik hier eigenlijk het topic geopend,omdat ik zag dat er daar niet zo heel vaak gereageerd werd op vragen.. :P
moeren borgen nog goed, had nog een set liggen en heb de beste van allen gebruikt! ;)
hij maakt enkel nog iets teveel geluid naar mijn zin. ik probeer het morgen nog even, en anders een nieuwe set stoters proberen ofzo?
ps: ik heb echt niet normaal hard staan poetsen op de motorruimte :P wat een vetzooitje hahaha
het kan zijn dat je de kleptuimelaars of nog iets te los hebt staan of
nog iets te strak hebt .[maar dan loopt ie ook niet goed]:)3 januari 2010 om 23:26 #17580864Komt er wel olie in de kop?
Haal er eens een stoter uit van cilinder 4 (let op de de tuimelaar niet klem komt te zitten) en laat de startmotor ronddraaien zonder dat de motor aanslaat (bobine afkoppelen).
Komt er nu olie op de plaats van de stoter?Ik las dat je de nokkenas hebt overgezet?
Heb je de nokkenas van de kop die er nu op zit ook nog?
Zit er een groef in het voorste lager?4 januari 2010 om 17:15 #17580865origineel gepost door postbusmanta
Komt er wel olie in de kop?Haal er eens een stoter uit van cilinder 4 (let op de de tuimelaar niet klem komt te zitten) en laat de startmotor ronddraaien zonder dat de motor aanslaat (bobine afkoppelen).
Komt er nu olie op de plaats van de stoter?Ik las dat je de nokkenas hebt overgezet?
Heb je de nokkenas van de kop die er nu op zit ook nog?
Zit er een groef in het voorste lager??ja, daar voelde ik wel een klein slijtspoor in zitten. maar ik had verwacht dat dit niet zo heel veel kwaad zou kunnen, aangezien hij (op het oog) spelingloos gemonteerd zit nu.
is dat de boosdoener?nokkenas die er bij hoorde heb ik helaas niet meer.
er komt wel olie bij de stoters ja ;)er komt olie in de kop,
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.