Forumindex › Forums › Modellen › Astra › wie weet wanneer diesel rendabel is tegenover benzine!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2009 om 19:06 #17215588
hallo wij willen diesel gaan rijden,
wij rijden minimaal 25000 km in het jaar, nu willen we weten of het rendabel is om diesel te rijden??
29 december 2009 om 19:18 #17579223Dat hangt natuurlijk af van o.a. wat je betaald aan aanschaf, wegenbelasting en verzekering maar volgens mij is 25.000km wel ongeveer het omslagpunt. Het kan ietsje lager liggen maar dan moet je alles heel precies uitrekenen. En zoals je zegt, minimaal 25.000 km dus dan moet het zeker goed komen.
Om wat voor auto ging en gaat het?
Gr, Boxum56
29 december 2009 om 19:24 #17579224Op deze site kun je het omslagpunt van diesel en lpg g3 uitrekenen:
http://www.esset.nl/brandstof.htm29 december 2009 om 19:31 #17579225hallo
Het gaat om een astra g X1.7DTL, we rijden dus minimaal 25000 in het jaar, de aankoop is niet bealngrijk.
Wegenbelasting kost 236euro per kwartaal.
Ik heb al meerdere prog’s bekeken, maar ben niet zo handig wat dat betreft.29 december 2009 om 20:28 #17579226ik heb het voor mijzelf twee jaar geleden uitgerekend
iets van 18.000 kwam ik op uit volgens mij.
Natuurlijk gaat dit met het oog op de km heffing totaaaal niet meer op.
Dus elke berekening die je nu doet kan over twee jaar de deur uitVergeet niet dat een diesel over het algemeen langer mee gaat / minder reparaties heeft / minder dingen of minder snel stuk gaat (gemiddeld, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Das altijd een mooie bonus ;)
En mijn TDS heeft dat meeeeer dan waargemaakt29 december 2009 om 20:56 #17579227Daarentegen is een diesel duurder, is de wegenbelasting stukken hoger, is onderhoud duurder en is hij zwaarder! Maarja, zo kun je wel bezig blijven… haha
Gr, Boxum56.
29 december 2009 om 22:54 #17579228Onderhoud van een diesel duurder, leg uit???
hierboven word juist omschreven dat een diesel minder vervangings onderdelen heeft..
Geen bougies bijvoorbeeld…
Willem
29 december 2009 om 23:01 #17579229gloei bougies. en ‘n turbo als het een turbo diesel is. (meeste moderne diesel zijn dat tegenwoordig wel)
Voorlopig is de diesel die ik heb al meer dan 2 jaar me goedkoopste wagen operationeel overall. Dus in het rijden alswel garage.
Maar ja die vergelijking is niet helemaal fair natuurlijk tov een personen wagen/geel kenteken.
29 december 2009 om 23:05 #17579230Dan zou je het onderhoud tegen over elkaar moeten zetten..
dan denk ik dat de Vivaro de meeste kms maakt tov de laagste onderhouds kosten, 1x per jaar service als ik me niet vergis bij jouw jeroen.
De Bus hoeft maar eenmaal in de 30.000 voorzien te worden van 5w30 synthetische olie en filter, en 60.000 voor het brandstoffilter dacht ik zo..
en eens in de 150.000km een nieuwe Distri en multi riem als ik me niet vergist
en verder weinig gehad op verlseten banden en andere slijtdelen na dacht ik zo..
Dat in schril Contrast tov je 2 Kinderen (Astra en Omega / Bijde voorzien van dikke 6 pitter uiteraard)
De Bijde 6ers dienen om de 15.000km te worden voorzien van nieuwe Synthetische 5w40 olie en filter.
Dan moeten nog de bougies van bijde V6en iedere 60.000km vervangen worden..
en ook de al niet goedkope distri van deze bijde fantaschtische 6 pitters dient om de 60.000km of 4 jaar gedaan te worden.
dan nog eventuele lucht en benzine filter
bij mij kost de olie die in de combo moet iedere keer (bijvullen) al meer als het onderhoud van de Vectra V6 he hele jaar haha…
Willem
29 december 2009 om 23:14 #17579231zal ook een verschil van leeftijd van de beide diesels zijn eh:P Gemiddeld zijn enkele delen van een diesel ook duurder in aanschaf als van een benzine. Neem ook mee of je diesel al een roetfilter heeft of niet?
Omslag punt wat xladage verteld rond de 18.000 km per jaar klopt redelijk naar mijn mening. Mijn pa rijd ook rond in een diesel 4 a 5 jaar tijd geleden ook uitgeteld. Dat zou toendertijd makelijk lonen enkel reed hij die eerste 2 a 3 jaren meer als 25000 per jaar dus zou heb wel zeker lonen. Enkel is dat nu niet meer het geval, maar omdat hij nu toch al diesel rijdt loont het zich nog steeds dan om diesel te rijden naar mijn weten.Groeten Twan
29 december 2009 om 23:22 #17579232ja na iets meer dan 2 jaar en nog geen 40.000 km. (ok kilometer is niet echt veel natuurlijk) naast regulier onderhoud een keer een accu, complete antenne (eigenschuld) en stadslampje, en ventieldopje niets spannends. Ja nu 2 banden die zijn op.
Ja met bestel bus maak meeste kilometers idd.
en 1 V6 is trouwens distrie riem om de 90.000/6 jaar. Is laatste type V6 uit die bouw serie. Omega wel 60.000/4jr.
29 december 2009 om 23:27 #17579233ja das ook weer waar jeroen..
Scheelt bij 180.000km 1 vervanging en dus een hoop centen al met al.
Willem
29 december 2009 om 23:28 #17579234Ik heb het bij mijn astra h voordat ik hem kocht ook uitgerekend. 1.8 benzine vs 1.9 diesel en het omslagpunt lang toen geloof ik op 17.000km per jaar wat eigenlijk wel meevalt. Een aanschaf van een 2ehands diesel is vaak ook wel minder.
M’n distri hoeft nu ook maar om de 150.000km wat ook weer behoorlijk in de kosten scheelt :) (maar dit is natuurlijk wel model afhankelijk).
Oja en het koppel van een diesel :wors
Om een rekensom te maken moet je het volgende uitrekenen:
-wegenbelasting per jaar
-verzekering per jaar (diesel en benzine kan verschillend zijn).Brandstofkosten:
Bezine: km per jaar / verbruik = x aantal liter x benzineprijs = brandstofkostendiesel: km per jaar / verbruik = x aantal liter x dieselprijs = brandstofkosten.
Voorbeeld:
-verbruik benzine: 1 op 12, benzine prijs 1,45
-wegenbelasting benzine: 100euro per kwartaal = 400 euro per jaar
-Verzekering benzine: 500 euro per jaar-verbruik diesel: 1 op 16, diesel prijs 1.05
-Wegenbelasting diesel: 250 euro per kwartaal = 1000 euro per jaar
-Verzekering diesel: 550 euro per jaar.benzine: 25.000 / 12 = 2083 liter x 1,45 = 3020 euro brandstof kosten.
Diesel: 25.000 / 16 = 1562 liter x 1.05 = 1640 euro brandstof kosten
Totaal diesel:
1000 + 550 + 1640 = 3190Totaal benzine:
400 + 500 + 2788 = 3920In dit voorbeeld zou het dus gunstiger zijn om diesel te rijden maar de getallen zijn een beetje uit de lucht gegrepen. Voor het gemak ga ik er vanuit de afschrijving en onderhoudskosten voor diesel en benzine gelijk zijn. Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is.
29 december 2009 om 23:38 #17579235Nja, maar weet niet of met de riem tot zover ga rijden..
Nou, als ik dit tempo aanhoud kan ik er nog 3 tot 4 jaar tegen.
Toch apart dat constructie dezelfde is maar wel langere interval.29 december 2009 om 23:46 #17579236ja blijf dat ook altijd wel tricky vinden inderdaad..
die van de vec zit er weer aan te komen… pfff haha…
Willem
30 december 2009 om 06:39 #17579237ik ben van mijn calibra overgegaan naar toledo tdi en heb er geen moment spijt van.
ik stond met de calibra 1 x in de week bij de pomp en de diesel rij ik gewoon 3 weken en voor 55 euro volle tank.
ik rij 22000 km per jaar en scheelde me zo’n 12 a 1300 euro per jaar.
mijn verzekering…calibra was wa+ voor 31 euro (1993) en de toledo (2001) is all risks voor 33 euro per maand..wa+ was 22 euro, tja betaalde al 31 dus die 2 euro voor all risk draai ik de hand niet voor om dan.
ik reed met de calibra zo’n 640 km op een tank (55 liter tank??) en met de toledo 1060 ongeveer 55 litertank.
ik rij redelijk door met de toledo… is gechipt rij met 140 pk en 300 nm koppel…ik heb vorige week voor t vrouwtje ook een diesel aangeschaft ipv benzine
corsa B x17d, die reed ook 1.5 week op een tank (4x werk) en nu is ze al 2 weken onderweg en nog geen halve tank…
punt is diesel is gewoon stuk zuiniger al is de wegenbelasting misschien wat meer… ik haal het eruit het omslag punt ligt gewoon stukken lager als je een gebruikte diesel aanschaft ipv nieuwe.30 december 2009 om 09:02 #17579238he jongens.
Hier heb ik wat aan, de astra komt uit 1999, dus is geen nieuwe, onderhoudt van de auto doe ik allemaal zelf, dus geen garage kosten.
Ik hoor grag meer reacties.
mvg sylvester
30 december 2009 om 09:10 #17579239Ik heb even in mijn kostenoverzicht gekeken (ik houd reparaties en tankbeurten etc bij).
Ik had een VW Golf 1.8 tegenover mijn huidige astra TDS
Bedragen zijn afgerond naar 20.000 km als zijnde een half jaar (ik rijd 39k per jaar).
Het brandstofverbruik van mijn Golf was ook veel hoger dan mijn TDS (de meeste diesels zijn zuiniger dan benzine! Dit moet je eigenlijk ook mee rekenen)
Half jaar gegevens zijn op basis van jaargegevens.
De kosten per kilometer is ALLEEN brandstof en wegenbelasting!! Dit omdat mijn service / reparatie kosten van de Golf benzine veel hoger is dan mijn TDSAutokosten Golf over 1/2 jaar 10,78 ct/km Eur. 2156,-
Autokosten Astra over 1/2 jaar 7,85 ct/km Eur. 1570,-Dit zijn dus daadwerkelijk uitgegeven kosten, niet geschat.
Je kan dus zien dat op 20.000 kilometer de diesel al een stukkie goedkoper is!
Uiteindelijk was mijn TDS bijna 2000 euro goedkoper (na een jaar met 40.000km)30 december 2009 om 10:52 #17579240origineel gepost door sylvester1
he jongens.Hier heb ik wat aan, de astra komt uit 1999, dus is geen nieuwe, onderhoudt van de auto doe ik allemaal zelf, dus geen garage kosten.
Ik hoor grag meer reacties.
mvg sylvester
Astra-G diesel
Houd er rekening mee dat de 1.7TD en 2.0Di 16V niet erg zuinig zijn…. (lees gemiddelden van gemiddeld 1 op 14)
De 2.0Dti 16V en 2.2 Dti 16V zijn zuiniger.. (1.op 16 a 1 op 17 gemiddeld bij stad snelweg combi)
Wil je echt zuinig rijden, dan is de keuze voor een 1.7DTi of 1.7CDTi verstandiger. (1 op 20 goed haalbaar)
Willem
30 december 2009 om 15:37 #17579241hallo jongens,
Het gaat om een X1.7DTL, de persoon gaf aan dat hij gemiddeld 1:17/1:18 rijdt.
hebben julie nog punten waar ik op moet letten en hebben julie hier ook verbruik gegevens of ervaring over.mvg sylvester
30 december 2009 om 16:02 #17579242Kijk eens op autoweek bij revieuws.
daar kan je vaak een goede indruk maken van het type auto wat je zoekt..
X17DTL is een 68pk 1.7TD motor…
Je moet wel rustig rijden om de 1 op 18 te halen bij deze motor..
zeker als je veel stad rijdt.
Willem
30 december 2009 om 16:11 #17579243dank je willem,
Er word alleen naar het werk mee gereden en dat is 70/80km, dus langere afstanden, er wordt ook rustig mee gereden. Dan kan ik toch wel verwachten dat ik 1:17/1:18 kan rijden.
grt sylvester
30 december 2009 om 16:12 #17579244zou zeggen lees eens de resensies van deze auto..
Willem
30 december 2009 om 21:37 #17579245Wij hebben niet lang geleden het omslagpunt berekend van een Vectra 1.6 benzine naar een Astra 2.dtl en lag volgens mij op 14.000 ofzo. Diesel gaat bij mij nooit meer de deur uit.
1x p 3 maanden beetje schikken , wat je na een dag weer vergeten bent, en dan lekker goedkoop rijden.
uiteindelijk zal het bij ons niet veel schelen, omdat wij nu goedkoper rijden, rijden we meer :angel.
Ik zou lekker voor de diesel gaan, volgens mij is het voordeliger.
31 december 2009 om 00:10 #17579246Hier gaat binnenkort ook de Astra verruilt worden voor een Dieseltje. Ik rijd tussen de 25- en 32.000Km per jaar. Er zijn weken dat ik in 4 a 5 dagen 52L benzine er doorheen heb gejaagd.. En dan kun je weer 70 euro aftikken (nouja, ik tank als het lampje begint te branden.. Dan zit er meestal nog ongeveer 9liter in.. 43L erbij voor 60euro gemiddeld). Doe dat (minimaal) 4x per maand.. Idd, ouch.
Daarbij is mn Astra ook niet heel erg zuinig, al is dat voor een deel ook mijn eigen schuld :P Spijtig, ik weet bijvoorbaat al dat ik de Astra ga missen als hij weg is.. Maar financieel is diesel beter. De F aanhouden is een mogelijkheid, maar dan zou hij bijna fulltime stilstaan.. Dat is zonde, omdat de auto verder nog in een heel goede staat is :)
Ik had een eigen berekening gemaakt, het omslagpunt etc werd er alleen nog niet echt duidelijker van.. Nu zie ik dat voor mijn situatie geld dat vanaf 12.000Km/jaar diesel al voordeliger word :P Ik had dat ‘iets’ hoger ingeschat :P Berekening gebaseerd op een Golf, 1.9TDI 90pk, 200Nm.. Chippie erin en het is leuk zat :) Ik heb gewoon berekend wat de belasting en verzekering meer kosten, en daar tegenover gezet wat het scheelt aan brandstofkosten.. Besparing onder de streep zat dik op de 1500euro.. Die 1500 parkeer ik dan wel op de spaar ;)
Blijft jammer van de F. Ik heb een heleboel auto’s gehad, de Astra is niet de meest luxe of nieuwste auto.. Op 2 na de oudste zelfs :P Maar ik heb een boel plezier van het ding gehad (en nogsteeds!), ben er best wijs mee, en stiekem zal het ook vervelend worden, om hem weg te zien rijden met zn nieuwe eigenaar… :( Een vriend van me wil zn rijbewijs gaan halen.. Wellicht dat ik hem de Astra probeer aan te smeren.. Hij zal er iig voorzichtig mee zijn :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.