Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 1.9n caffeine toer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2009 om 10:39 #17215327
Juist. Ik wilde het woord tunen niet gebruiken, wat dat heeft al te veel gewicht voor wat ik bedoel.
Ik rijdt voorlopig met een 1.9N in de ascona. Op zich is het al erg plezierig om met deze motor te rijden.
Wat ik me af vroeg is of er ‘kleine’ veranderingen mogelijk zijn met dit blok waardoor die net wat frisser gaat lopen? Het blok is nu 30 jaar oud, en heeft volgens mij maar 2x een beurt gehad (voor zover de boekjes kloppen)
Buiten olie, bougies en fitlers vervangen, zijn er nog andere dingen die ik kan vervangen, weglaten of ‘upgraden’?
22 december 2009 om 12:08 #17572141een mooie varajet of dubbele solex erop…elektronische ontsteking…dan komt dat wel goed…
23 december 2009 om 09:06 #17572142En van welke motoren kan ik die componenten afpakken? Er zitten hier aardig wat auto-slopen in de buurt, dus misschien heb ik wel ergens prijs! :)
23 december 2009 om 16:24 #17572143varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
dubbele solex op a en b manta ascona enz..
elektronische ontsteking op 2.0sstaan ook regelmatig op mp
23 december 2009 om 16:31 #17572144origineel gepost door asconiakkefietje
varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
dubbele solex op a en b manta ascona enz..
elektronische ontsteking op 2.0sstaan ook regelmatig op mp
De laatste zal een tikfout zijn,moet 2.0 E zijn.
24 december 2009 om 20:09 #17572145Klinkt goed, ik zal eens uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor een elektronische onsteking.
Wat zou dat meer opleveren aan pk’s. 3-5?
3 januari 2010 om 09:51 #175721461.9N met handchoke????
lekker zo laten loopt altijd
weet waar je aan begint die dubbele rotdingen altijd ellende
dan ken je beter een 2.0E erin gooien3 januari 2010 om 14:57 #17572147Daar heb je wel weer gelijk aan. Gisteren nog een paar keer moeten starten bij -4, en onmiddelijk aanslaan.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een 2.4 in komt, maar een 2.0E is natuurlijk ook een leuke tussenstop. Vooral als het blok zo uit een andere manta/ascona komt, dan is denk ik met een dagje wel voor elkaar! Voorlopig blijf ik ff met de 1900 rijden in ieder geval. Misschien eind van de zomer maar eens kijken :cool:
3 januari 2010 om 16:11 #17572148Turbootje misschien:angel
N-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren
De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren
5 januari 2010 om 08:39 #17572149ik zou er niet teveel aan doen.
lekker zo blijven rijden.
die 1.9n zijn ijzersterk gewoon in 1 keer goed doen straks.
je zou goede benzine kunnen proberen.
dus 1 met 98
en dan daar de motor op laten afstellen.
verwacht niet te veel.
maar vin ze vaak op 98 net even wat lekkerder rijden
dus letterlijk cafeinetoer haha5 januari 2010 om 09:02 #17572150Maar een N motor is toch specifiek voor laag octaan brandstof (90 etc)?
5 januari 2010 om 09:13 #17572151klopt maar wil niet zeggen dat je niet op 98 kan rijden
moet ie wel afgesteld worden.
maar je ken ook idd de goedkoopste benzine nemen
maar jij wil ietsie lekkerder rijden haha scheelt minim maar tochl open ze lekkerder op 985 januari 2010 om 09:30 #17572152Kwestie van de carborateur afstelen? Of moet de onsteking ook versteld worden?
5 januari 2010 om 09:43 #17572153ontsteking idd
maar tis minim hoor haast de moeite niet waard
maar een koppie koffie met cafeine geeftook maar een kleine opkikker haha
zon dubbeltraps carburateur incl spruitstuk is idd de simpelste oplossing
maar dan moet je wel zeker weten dat je een goede hebt meeste is allemaal bagger.
ook hoort daar een ander luchtfilterbak op5 januari 2010 om 09:51 #17572154Ik denk dat ik hem zo maar laat
Als ie weer in elkaar zit, zal ik eens een lang stuk rijden. Er zit flink mayo onder de oliedop, en ik denk dat deze auto de afgelopen 15 jaar niet meer dan 10 km aan 1 stuk heeft gereden. Olie etc is redelijk nieuw, het is zelfs nog goudkleurig Zal hem binnenkort wel een beurtje geven. Gelijk setje nieuwe bougie kabels… Misschien dat ie daar ook wel wat frisser van gaat lopen.
6 januari 2010 om 12:03 #17572155Originally posted by Duurt
Turbootje misschien:angelN-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren
De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren
klopt heb ik ook gehad in een b manta
2.0N motor met turbo
goed voor 278pk op de achteras:P6 januari 2010 om 13:57 #17572156Zo! Dat is niet mals!
Is dat een ingewikkelde ombouw? Al zou ik er in plaats van 75 pk maar 140 ofzo uit halen, zou ook al leuk zijn.
6 januari 2010 om 14:49 #17572157dan word het toch aardig tunen, in plaats van beetje upgraden :P
ik ben er zelf ook al eens voor aan het kijken geweest, maar ik heb er op het moment geen geschikte auto voor dus het is bij plannen gebleven.ik wou zelf het mechanische K jetronic injectiesysteem gebruiken, maar ik denk dat electronisch wat makkelijker is.
je kan ook de caburateur aanpassen, maar ik weet niet hoe dat werkt, dus dat moet je me niet vragen.en je hebt natuurlijk een turbo nodig met een aansluiting aan je uitlaatspruitstuk.
en de turbo moet met olie gesmeerd worden, dus je moet ergens oliedruk vandaan halen.
en sommige turbo’s worden nog gekoeld door koelwater, dus ook die slagen moet je aanleggen.
en je moet je uitlaat nog op de turbo aansluiten.
en de slangen/ buizen om de turbo eventueel via een intercooler op de inlaat te zetten.en dan loop je misschien nog tegen dingen aan die ik nu vergeet
6 januari 2010 om 14:57 #17572158ja 140pk lijkt me niet zo 1, 2, 3 te halen.
een 2.4 heeft origineel maar 125pk.
ik mag hopen dat ik met webers, andere nokkenas, 2.0 kop en groep A uitlaat de 160pk haal.6 januari 2010 om 20:12 #17572159Ja, dat klopt, maar we hadden het even over een turbo erop bouwen :agent :)
Maar dat is zoals ik nu zie ook nog aardig wat werk.6 januari 2010 om 22:23 #17572160zit wel wat werk in ja, leuk winterprojectje zeg maar :P.
het grootste probleem is denk ik het uitlaatspruitstuk.
de rest moet denk ik wel lukken, maar daar zal mantadevil denk ik wel meer over kunnen vertellen aangezien hij het zelf ook had.10 januari 2010 om 10:41 #17572161Als ik jou was zou ik eens eerst die kleppendeksel met mayo eens schoonmaken, nieuwe bougies monteren, klepstoters checken en nieuwe olie met filter monteren en dan rijden.
Dat verhaal met die 2.0E motor trouwens in een dag omzetten van de een naar de andere auto wordt volgens mij een week als ik je berichten allemaal zo lees, want daar komt wel meer bij kijken als alleen dat motortje omlepelen. (geen zware kritiek hoor, maar gewoon ervaringsgewijs)
Denk bijvoorbeeld aan:
Brandstofleidingen
Pomp monteren
Electronische ontsteking monteren en aansluiten
Injectie aansluiten
en dan nog allerlei klungeldingen die net weer afknappen of pakkingen en keerringen die weer lek zijnGroeten Barry
10 januari 2010 om 12:16 #17572162Ja…. ben er inmiddels wel achter dat het allemaal wat meer tijd en energie kost dan ik van te voren inschatte :P Maar dat is ook onderdeel van de ‘hobby’.
Zit die mayo doorgaans in de hele bovenkant van de motor?
kwart litertje versnellingsbak olie bij de motor in en kwartiertje laten draaien voor de olie af wordt getapt lees ik hier op het forum. Is het dan nog steeds nodig om het kleppendeksel van binnen schoon te maken?
17 januari 2010 om 21:34 #17572163even een vraagje ben sinds kort eigenaar van een 1.9sh blok, heeft deze veel verschillen met een 1.9n
meer compressie volgens dat ik gehoord hebdus meer pk ook dan
grtz
17 januari 2010 om 21:51 #17572164voor zover ik weet heefd een S blok hogere compressie zuigers.
en de H zou voor hochleistung staan, weet ff niet hoe ik dat moet vertalen, maar die H geefd aan dat er meer pk’s uit de kop zijn gehaald.
dus dan zou een SH nog iets meer moeten hebben als een S.
maar die info voor de verklaring van de letters heb ik van internet, dus weet niet zeker of mijn info klopt.
want mijn autodata geefd ook meer compressie op voor een SH, iets minder voor de S en nog iets minder voor de N.
waarbij de sh ook op 106 pk staat, de s op 90, en de N op 75 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.