Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Stotterende motor bij acceleratie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2009 om 10:17 #17215325
Stotterende motor bij acceleratie
Hallo allemaal, hulp gevraagd.
Ik heb een probleem met mijn omega-B 2.2 uit 2001, als ik vanaf een constante snelheid boven de 90 km/h. rustig wil verder accelereren stotterd de motor enorm, en ik hoor een “rauw” geluid van onder de motorkap, motor levert geen vermogen en klimt heel langzaam op naar 120, hierboven durf ik al niet meer te komen….
Het MM lampje gaat af en toe branfden , maar gaat ook soms weer van zelf uit. (uitlezen van foutcode gaat niet bij dit lampje , ik heb 2 motorstoring lampjes:
– eentje met een afbeelding van een motor
– die ander heeft een afbeelding van een auto met een
moersleutel (deze brand bij mij af en toe)Ik krijg het gevoel dat de motor bij acceleratie te weinig vooronsteking krijgt
Heeft iemand hier soms ervaring mee ???
22 december 2009 om 10:43 #17572124Bougies en bougiekabels en dismodule eens na kijken.
Gr jack
22 december 2009 om 11:25 #17572125Krukas/Nokkenassensor?
gr
Danny
28 december 2009 om 08:03 #17572126Hallo mannen,
bedankt voor de snelle reactie, ik gaa vandag aan de slag….Nog een Update m.b.t de storing):
het fenommen manifesteert zich ook voor bij lagere snelheden ( in alle versnellingen), zodra ik bij de 2275 rpm. ben begint ie te stotteren en gaat het MM lampje branden, schakel ik dan over, en rij met lager toerental, gaat lampje weer uit.
(N.B. bij koude motor diet ie het even niet)4 mei 2010 om 07:17 #17572127Hoi mensen, ik heb me ooit al eens aangemeld onder een andere naam maar weet me inlog etc niet meer dus vandaar een nieuwe account.
Maar goed ff over het onderwerp.
Voor de winter kreeg onze omega van 1995 (2.5 v6), hetzelfde probleem, na allerlei sensoren te zijn vervangen en leidingen schoongemaakt etc.. bleef het probleem zich voor doen.
ineens hield het op, we dachten; oh dat was vast de winter.niks bleek minder waar, ik ging naar een concertje in amsterdam 200km heen rijden, geen enkel probleem.
‘s nachts rijd m’n broertje terug, en de auto stottert enorm. dus wij hebben maar liefst 90-100 km/h gereden omdat het daarmee uit te houden was.gisteravond was ik op pad en hij liep weer enorm te fucken, in alle versnellingen. hij wou niet meer harder dan 120, plankgas.
na een klaverblad te hebben genomen, en optrok, maakte hij een wel heel raar geluid toen hij 80 reed.
dus maar ff stoppen op de vluchtstrook, is de uitlaatpijp voor aan net na het spruitstuk roodgloeiend!!.
mijn broertje meende dat dit ding in de fik stond en spoot er een klein blussertje op leeg waarna het snel was afgekoeld.
de ANWB ter plaatse laten komen.
de beste man geeft een paar keer goed gas en er komt allerlei rotzooi uit de uitlaat zetten. blijkt het deeltjes van de katalysator te zijn ofzo zei de man.
nu staat het arme beestje alweer bij de garage =(
dus al die leuke sensoren vervangen KAN de oplossing zijn. maar je kat naar de tering hebben, of verstopt hebben, kan dus ook het probleem zijn.
Groeten!
4 mei 2010 om 07:33 #17572128Hallo allardwinkel,
ik moet mij verontschuldigen omdat ik mijn topic nog niet ge-update heb. (maar had het ff helemaal gehad met OPEL-garage)
voor jou even een snelle reactie, bij mij was het na héééél veel omzwervignen van de erkende OPEL-garage een verstopte uitlaat……..
– te testen door de uitlaat (half) los te draaien onder het spruitstuk en dan een testrit te maken…
– ditzelfde doe je nog een keer door de uitlaat los te draaien nét achter de katalysator.rijdt ie bij de eerste test goed, en bij de tweede niet, dan is de kat verstopt. (zoek maar op E-bay voor een tweedehandsje, want nieuw is niet te betalen)
succes,
Jhon4 mei 2010 om 08:00 #17572129Beste Mensen,
De oplossing van mijn probleem is een lang verhaal :
eerst naar mijn vertrouwde garage alwaar de storingen werden uitgelezen: dat was een hele verzameling.
Dus-> resetten en weer een rondje rijden.
– EGR-klep en gasklep zouden niet goed functioneren.*** Zelf aan de slag gegaan:
– EGR-klep gedemoteerd en doorgemeten, alle gemeten (ohmse)waardes waren niet echt afwijkend van autodata gegevens.
– Gasklep gedemonteerd en gecontroleerd, ook hier een vloeiend verloop op de ohm-meter zoals verwacht.
– hierop ook nog alle bedrading doorgemeten (omdat ik ook toevallig enkele martersporen onder de motorkap had zitten)fenomeen bleef…
Een weekje later weer de computer uitgelezen bij mijn eigen garage:
– Nu hadden de Injectoren en de luchtmassa-meter een storing te melden….Uiteidenlijk (na twee weken) op hangede pootjes maar naar de OPEL-garage voor een diagnose-test
waarbij ik al aangaf wat ikzelf al had gedaan en of niet evtueel de uitlaat verstopt kon zitten…..
HUN CONCLUSIE –> (nagenoeg zelfde storing ook EGR-klep en gasklep-storing) Motormanagement-computer stuk [zéér vreemd, maar ja wat wil je, dat zijn de specialisten]
kosten 1025 euri’s (exlusief BTW)
– een nachtje Internet afgezocht en er eentje gevonden voor 150 euri ( let op: moest ook nog gereset zijn)een week later weer naaer de OPEL-garege, voor de oude computer door de nieuwe computer te vervangen en te programmeren.
** wat denk je: geen verbeterign met rijden , garage ging weer uitlezeren, kwam alleen de EGR-klep naar boven
–> conclusie OPEL-garage: dan moet die kapot zijn. (revisie-modellen die kunnen zij ook leveren )
helaas voor hun vertrouwde ik hun vakmanschap niet meer zo…. en heb een deal gesloten dat als het dit ook niet was, ik niets zou betalen, dan kom niet, ik moet wel de uren betalen.een dag of drie later weer terug (want natuurlijk niet op voorraad)
— helaas dat was het ook niet —
als laatste hebben ze dan de uitlaat losgeschroefd direct achter het spruitstuk, en jawel hoor: rijden als een tierleir
Helaas onze leibve OPEL-garage zo’n slordige 600 euri gesponsord en nog geen Katalisator
Leve de OPEL-Garage
4 mei 2010 om 08:07 #17572130en nu de kat dus vervangen. :vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.