Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › hoge temperatuur normaal?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2009 om 15:06 #17215260
Hoi hoi,
Ik heb een opel corsa td 1.5 diesel uit 2000. Nog niet zo lang geleden aangeschaft en met veel plezier er in gereden. Heb nu het motorblok waarschijnlijk kapot.
Ben tijdje geleden naar m’n dealer geweest omdat temperatuur erg hoog oploopt altijd meestal tegen de 100 of erover heen, zakt daarna wel weer. Vond dit nogal vreemd verschijnsel maar bij de dealer zeiden ze dat dit normaal was voor een corsa…
Herkennen jullie dit?thanx alvast,
groetjes Wendy
20 december 2009 om 15:15 #17570791eerst even voorstellen in het daarvoor bestemde topic.. dan zul je meer reactie krijgen.. http://www.opel-forum.nl/forumdisplay.php?fid=30
ik heb het tot nu toe in elke corsa gehad waar ik mee reed.. dus denk wel dat het normaal is voor een benzine.. heb alleen nog geen TD gereden dus weet niet of het bij diesel ook normaal is..
20 december 2009 om 15:57 #17570792en gedaan :D
20 december 2009 om 16:16 #17570793100 is niet zo hoog. Dan is meestal net de thermostaat open. Dattie daarna terug zakt is logisch, als de thermostaat open gaat, gaat de koelvloeistof door de radiateur, waardoor het gekoeld wordt. Daarvoor wordt die nog niet gekoeld.
20 december 2009 om 16:27 #17570794als ik in de zomer op de snelweg rijd en ik kom in de file stijgt de temperatuur ook als een gek! dus ik denk dat het wel normaal is! en wat tedmechanic zegt dat klopt helemaal de motor moet eerst goed wamt worden voordat de thermostaat open springt en dan gaat de temperatuur weer heel snel naar beneden!
20 december 2009 om 17:56 #17570795thanx voor jullie reacties!
Ik snap dat de motor eerst helemaal goed warm moeten worden. Maar dat ie naar de 100 of erboven schiet gebeurd ook als ik er al een half uur of langer mee gereden heb. Lijkt me lang duren voordat de motor dan goed opgewarmd is en heb dit met andere auto’s nooit zo meegemaakt. maar heb verder nog nooit met een corsa te maken gehad dus het kan natuurlijk verschillen per auto.
Heb genoeg langs de kant van de weg gestaan met oververhitte auto en wil dat niet ook met deze auto mee maken dus daarom wou ik even info in winnen bij mensen die waarschijnlijk meer van corsa’s af weten dan ik :)20 december 2009 om 19:04 #17570796viel mij toen ook op. temp loopt heel snl op.
bij mijn astra niet. komt niet eens op de 90 graden20 december 2009 om 20:36 #17570797origineel gepost door wen
thanx voor jullie reacties!
Ik snap dat de motor eerst helemaal goed warm moeten worden. Maar dat ie naar de 100 of erboven schiet gebeurd ook als ik er al een half uur of langer mee gereden heb. Lijkt me lang duren voordat de motor dan goed opgewarmd is en heb dit met andere auto’s nooit zo meegemaakt. maar heb verder nog nooit met een corsa te maken gehad dus het kan natuurlijk verschillen per auto.
Heb genoeg langs de kant van de weg gestaan met oververhitte auto en wil dat niet ook met deze auto mee maken dus daarom wou ik even info in winnen bij mensen die waarschijnlijk meer van corsa’s af weten dan ik :)Het verschilt wel per auto of je het moment van openen van de thermostaat kan zien. En pas na een half uur rijden kan makkelijk, zeker met dit koude weer, als je ook nog je verwarming aan hebt. Dan duurt het gewoon wat langer voor die open gaat.
En 100 graden is echt niet warm hoor, zolang die niet in het rood loopt hoef je je geen zorgen te maken.
20 december 2009 om 21:04 #17570798Sowieso hoort een diesel warmer te draaien dan een benzine in verband met compressie en ontbranding onder druk van diesel.
Daarbij is compressiedruk en voldoende warmte nodig.
De thermostaat is daar ook op aangepast. Die schiet bij een diesel wat later open dan bij benzine omdat de motor niet teveel moet afkoelen.Iig hoef je meestal pas echt op te gaan letten als de temperatuur 110 a 115 raakt. De toevoegingen in het koelwater verhogen het kookpunt en verlagen het vriespunt, dus voordat het water kookt ben je ook al ruim over de 100 graden heen.
Je hoeft met 100 dus niet bang te zijn dat je motor begint te koken ;)21 december 2009 om 14:45 #17570799meestal worden diesels gelijk of kouder gehouden dan benzinemotoren.
gemiddelede moderene diesels komen zonder hulpverwarming niet eens op temperatuur met goede thermosstaat.
Als ik bijvoorbeeld met mijn vrachtwagen door de stad rijdt komt deze ook niet boven de 65 a 70 graden, terwijl de thermosstaat gewoon dicht blijft, (koelslang naar radiateur gewoon koud). heeft met de efficientie van de motor te maken, deze efficientie is voor een diesel hoger als voor een dieselmotor.
Willem
22 december 2009 om 10:15 #17570800mijn temp loopt in de zomer ook snel op net wat R.F zegt.
en nu valt t mee.als ie boven de 100 komt gaat de thermostaat idd in werking
:D
22 december 2009 om 12:41 #17570801tot de 105 graden hoef je je ook geen zorgen te maken.
Willem
30 december 2009 om 11:35 #17570802bedankt allemaal voor de reacties:thumbup
2 januari 2010 om 09:58 #17570803Bij mijn corsa is de temperatuur meestal net onder de 90 en in de file net boven de 90, is dit dan niet te laag?
Casper
2 januari 2010 om 13:46 #17570804Nee, Dat is niet te laag…
@ Wen, je kan ook eens je tempzender wisselen..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.