Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Jullie mening over een 1.6 of 1.8?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2009 om 20:58 #17214807
123
5 december 2009 om 21:20 #17560604origineel gepost door cash_casady
Goeie avond heren,Ik heb jullie hulp en mening nodig over een beslissing die ik wil nemen,
Ik mag nu al geruime tijd rond rijden in een Astra G uit 2003 5d met een 1.6 8v motor. Leuke en fijne wagen om in te rijden. Enigste wat ik wat minder vind is het vermogen. Optrekken gaat niet helemaal zoals ik wil, verbruik vind ik toch wel wat aan de hoge kant ( maar dan kan ook aan de rechter voet liggen). Waar ik voornamelijk mee zit is de 3500 toeren die ik maak bij ongeveer 120 km/h. Nu kan ik deze auto overnemen met een leuke deal ( inruil voor een Corsa, moeders wil kleiner rijden). Pakt voor mij goed uit. Nu twijfel ik echter wel of ik deze auto wel wil. Waar ik zelf ook aan zat de denken is een Astra G 1.6 16v of 1.8 1.6v. Klopt het dat een 1.8 16v minder toeren maakt bij een snelheid van 120 km/h en dan dus ook minder verbruikt? Of zeggen jullie dat een 1.6 16v al voldoende moet zijn en het verbruik minder is dan een 1.8 bij 120 km/h.
In het kort samengevat: wat kan ik beter doen 1.6 of 1.8, meer of minder verbruik bij bijvoorbeeld 120 km/h.
Wat moet ik doen ?:o
Alvast bedankt heren,
Rens:thumbup
ik weet niet of dit met alle blokjes zo is, maar ik rijd zelf met een 1.6 16v en die maakt ook 3500 toeren bij 120km
een broer van mij rijd met een 2.2 16v en ook bij 120km 3500 toeren….
zo’n 8 kleppertje is misschien niet de snelste maar die blokjes zijn onverwoestbaar.
5 december 2009 om 22:13 #17560605Toerental van de 1.6 16V en 1.8 16v is afhankelijk van het type en gekozen vernellingsbak.
Zowiezo draaien alle Uitvoeringen sport dit toerental bij 120km/u (3500tpm) behalve de diesels natuurlijk.
dan kon er nog een keuze gemaakt worden tussen een WR of CR bak bij aanschaf, ging je met een Caravan op pad werd vaak de CR gekozen.
WR = Wide ratio > langere versnellingen minder toeren minder trekkracht in hogere versnellingen
CR = Close Ratio > Kortere versnellingen meer toeren, meer trekkracht in hogere versnellingen.hier kom je vaak alleen achter met proefrijden.
Alle 1.6 8V motoren rijden met deze close Ratio verhoudingen omdat eigenlijk de motor te licht is voor het gewicht.
@ Oscar-16V: Dan heeft je broer een Coupe of een Sport uitvoering
Willem
5 december 2009 om 22:28 #17560606mijn vader rijd in een astra g 1.8 sport 2, en die heeft ook 3500tpm met 120 km/u.
en ik zelf astra g 1.6 sport 2, en daarmee precies het zelfde.net wat wim-v6 zegt, het ligt aan de type versnellingsbak die je eronder hebt liggen.
gr. jeffrey
5 december 2009 om 22:37 #17560607origineel gepost door wim-v6
Toerental van de 1.6 16V en 1.8 16v is afhankelijk van het type en gekozen vernellingsbak.Zowiezo draaien alle Uitvoeringen sport dit toerental bij 120km/u (3500tpm) behalve de diesels natuurlijk.
dan kon er nog een keuze gemaakt worden tussen een WR of CR bak bij aanschaf, ging je met een Caravan op pad werd vaak de CR gekozen.
WR = Wide ratio > langere versnellingen minder toeren minder trekkracht in hogere versnellingen
CR = Close Ratio > Kortere versnellingen meer toeren, meer trekkracht in hogere versnellingen.hier kom je vaak alleen achter met proefrijden.
Alle 1.6 8V motoren rijden met deze close Ratio verhoudingen omdat eigenlijk de motor te licht is voor het gewicht.
@ Oscar-16V: Dan heeft je broer een Coupe of een Sport uitvoering
Willem
klopt idd, een coupe:P
mijn pa heeft een astra g NJOY uitvoering gehad (automaat) dit liep echt extreem rustig bij 120, zelfs als je 150 ging rijden hoorde je gewoon bijna niks.
maar ik zal zelf niet zo gauw een njoy aanschaffen, want die stoelen zitten keihard:hmmz
5 december 2009 om 22:39 #17560608Als dat een 1.8 of 2.2 automaa t is draaide deze 3000 toeren of 2800 toeren bij 120km/u
alleen bij het stoplicht wil je er niet mee wegrijden.
Willem
6 december 2009 om 00:56 #17560609Ik rij zelf een X16XEL station en die draait bij 120 ook ongeveer 3500 toeren.
Ik betrap mezelf erop dat ik dit toch een erg fijne motor vind. Vlot genoeg om met het verkeer mee te komen en vrij zuinig. Toen we de auto kochten reed ie ongeveer 1 op 11. Nu halen we er toch zo’n 1 op 14 a 15 mee. Wel heb ik de restrictor eruit gehaald en nieuwe filters en bougies gemonteerd.6 december 2009 om 09:58 #17560610Ben het helemaal met Blade eens : de X16XEL (1.6 16V) is echt een heerlijke motor !
Verbruik ligt bij mij ook rondt de 1:13 / 1:14 met een best wel sportieve rijstijl.
6 december 2009 om 18:48 #17560611volgens mij draaien de meeste auto’s met vergelijkbare moter wel dat toerental.
verbruik van mmijn 1.6 8v: 1.11.4
dit is met aardig vlotte rijstijl.
denk dat als ik eens een tijdje rustig rij dat 1.14 haalbaar moet ijn.
ik zou voor een 1.6 16vgaan. de g is geen zware auto, dus denk dat je met die 100pk aardig uit de voeten komt.7 december 2009 om 12:25 #17560612origineel gepost door Juffer1
Ben het helemaal met Blade eens : de X16XEL (1.6 16V) is echt een heerlijke motor !Verbruik ligt bij mij ook rondt de 1:13 / 1:14 met een best wel sportieve rijstijl.
maar zijn wel olieverbruikers…
tenminste dat had mijn vectra 1.6 16v wel(staan ze volgens mij wel om bekend) :hmmz
7 december 2009 om 13:47 #17560613ik rij zelf een 1.4 16v en maak ook bij 120km/h 3500 toeren.
7 december 2009 om 15:14 #17560614Bedankt voor de vele reacties,
Het toerental maakt zo te horen bij de astra’s niet veel uit, ligt allemaal rond de 3500 toeren bij 120 km/h. Verder denk ik na wat ik gelezen heb en verder een beetje op internet heb bekeken, dat een 1.6 16v zuiniger zal zijn dan een 1.8 16v en ik ook voldoende zal hebben aan een 1.6 qua optrekken en snelheid. Of zijn jullie anders van mening?7 december 2009 om 15:51 #17560615origineel gepost door red astra
origineel gepost door Juffer1
Ben het helemaal met Blade eens : de X16XEL (1.6 16V) is echt een heerlijke motor !Verbruik ligt bij mij ook rondt de 1:13 / 1:14 met een best wel sportieve rijstijl.
maar zijn wel olieverbruikers…
tenminste dat had mijn vectra 1.6 16v wel(staan ze volgens mij wel om bekend) :hmmz
idd, staan deze blokken om bekend. heb er ook spijt van dat ik voor de 2de keer voor dit type blok heb gekozen.
7 december 2009 om 18:04 #17560616ik heb de 1.6 16V in mijn astra gehad, vond het helemaal niks. Dat was de hoofdreden dat ik hem na een half jaar al weg gedaan heb. Rauw blok die alleen beejte van de plek komt als je hem in toeren gooit. Dan vind ik zelfs de 1.6 8V qua loopcultuur mooier rijden.
Ik heb nu een Astra 2.2, en dat is echt super. Lekker schakellui rijden, redelijk veel koppel lager in de toeren voor een turboloze benzinemotor, super betrouwbaar, geen distributieriem. En het verbruik ligt bij mij op 1:10 gemiddeld. En ik rij merendeel in de stad. Met mijn astra 1.6 16V deed ik 1 op 12 met moeite.
een keer de distributieriem vervangen van de 1.6 16V en je bent 295 euro kwijt. Voor dat bedrag kan ik heel wat kilometertjes compenseren wat de 2.2 meer verbruikt tov de 1.6 :P
Nee, voor mij geen 1.6-jes meer in de astra
7 december 2009 om 18:25 #17560617origineel gepost door cash_casady
Bedankt voor de vele reacties,
Het toerental maakt zo te horen bij de astra’s niet veel uit, ligt allemaal rond de 3500 toeren bij 120 km/h. Verder denk ik na wat ik gelezen heb en verder een beetje op internet heb bekeken, dat een 1.6 16v zuiniger zal zijn dan een 1.8 16v en ik ook voldoende zal hebben aan een 1.6 qua optrekken en snelheid. Of zijn jullie anders van mening?Waar hebben we het over zeg? Denk je nou echt dat die 200 cc zoveel zal schelen. Het lijkt wel of we het verschil 4 cylinder of v6 aan het bespreken zijn. Zou lekker de 1.8 nemen. Weet je zeker dat vlot weg komt ipv een 1.6.:wtf
7 december 2009 om 22:13 #17560618de 1.6 16V en 1.8 16V schelen ook niet veel van mekaar in verbruik.
wel kwa rijden, dan is de 1800 een fijnere motor.
de 1.6 8V scheelt wel aardig met een 16V hoor…
Willem
8 december 2009 om 17:49 #17560619Ik zou de 1.8 kiezen meer vermogen etc , maar ook 5-gaats velgen keuze en schijven achter , traction control etc. wat je niet vaak op een 1.6 vind , wel een wat zwaardere auto natuurlijk .
Als je minder toeren wilt maken kun je een iets grotere diameter band overwegen dan zakt het toerental ook , alleen moet je het niet te bont maken natuurlijk anders klopt je snalheidsmeter niet en gaan ze aanlopen in de wielkasten.
Succes met je keuze:thumbup
Marcel8 december 2009 om 19:50 #17560620als je zowiezo de banden grotere omtrek geeft klopt de benzine meter niet meer..
gewoon een mooie 1.8CDX zoeken zonder trekhaak.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.