Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › 20xe revisie voor motorsport
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2009 om 23:47 #17214781
Ik heb een vraagje :
Ik heb nokkenassen aangeschaft met een redelijk
hoge lift van 11 mm en zal dus andere zuigers moeten monteren.
Nu heb ik nog niet veel succes geboekt om deze te vinden
en had ik graag de ervaring van de leden ingeroepen
die al zuigers aangekocht hebben in het verleden
zowel in Nederland als in België.Adressen en ervaringen welkom
5 december 2009 om 10:18 #17559846JE-Pistons, Wossner, Wiseco, Omega
Dat zijn denk ik zo de meest bekende merken welke ook custom made zuigers aanbieden…
Betaal je wel naar maar goed :DMaar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
En niet bovenin..5 december 2009 om 16:06 #17559847origineel gepost door corsaboy
Maar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
En niet bovenin..Deze denkfout maken de meeste mensen.
Het gaat inderdaad om de lift in b.d.p.
Het kritische punt is rond 7 – 9 Grd. voor en na B.D.P.Je kunt ook in de orginele zuigers de klepsuitsparingen dieper frazen.
Heb ik zelf ook gedaan (1,5 mm dieper).
Heeft al verschillende crossen overleefd zonder problemen.
Kost je ook niet zoveel geld.5 december 2009 om 16:39 #17559848ja dat bedoel ik. Zo heb ik ook mijn motor verder berekent….
6 december 2009 om 17:18 #17559849Als ik naar de gegevens kijk op de site van CatCams
zijn dit assen met 2.00mm en 1.95 mm in BDPIk probeerde deze middag eens één van de nokkenassen
op mijn reservemotor die ik aan het demonteren ben.
Als ik hem op de originele merktekens van de distributie
plaast gaat de motor met de hand niet meer rond.
Als ik de nieuwe as één tandje verleg gaat hij weer rondIs het waar dat er al gesmede zuigers origineel in zitten?
Ja het is waar, namelijk deze middag naar het revisiebedrijf
geweest om de motor binnen te brengen en daar bevestigde
hij mij dat het gesmede zuigers zijn van Mahle die erin zitten.Ik geloof dat ik deze een klein beetje laat bijwerken voor
de kleppen en op die manier ook wel aan 200 Pk zal komen
met de nokkenassen erbij.7 december 2009 om 19:38 #17559850standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.
Ook die van de c20let vind ik geen sterke zuiger.:cry
EN meten is weten.. maar een kleplift van 2mm is wekl aardig hoog. Ik zie dat ik 1.5 om 1.45 zit…
de standaard inkeping is volgens mij rond de 1.5
Normaal zorg je met een koppaking voor minimaal 1mm speling tussen bovenkant zuiger en onderkant cilinderkop/verbrandingsruimte.Dus misschien toch de klepinkeping verdiepen
7 december 2009 om 20:53 #17559851standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.
Met alle respect, ze zijn wel gesmeed…
En, opel gebruikte idd (gesmede) zuigers van Mahle“It’s one of the last production engines with a massive in-built tolerance for being tuned up. Most of the components are good for 250bhp. The rods can cope with that – the only reason we advise against it is that if the engine is over-revved it can cause problems. Even the pistons are fantastic. The original piston is a forged item – it’s beautiful.”
forged = gesmeed
De jongens van SBD Motorsport weten wel waar ze het over hebben lijkt mij…
7 december 2009 om 20:59 #17559852er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
En zouden wij ze niet kopen…7 december 2009 om 21:11 #17559853origineel gepost door corsaboy
er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
En zouden wij ze niet kopen…dacht ook dat er in een c20xe gesmede zuigers zaten…
maar “wij” kopen ze omdat we of overmaat hebben of ander CV erin zetten (hoger of lager)
anders morgen eens ff kijken op de zuigers die ik hier los heb liggen of daar nog iets op staat….geen idee eigenlijk….
7 december 2009 om 21:14 #17559854Het alternatief van die merken is om een hogere compressie
te bekomen.
Dat is de hoofd reden denk ik van deze fabrikanten.
Ik maak mij zeker geen illusie dat ik met de originele
zuigers aan te passen op even hoge PK’s zal uitkomen
dan motoren met volledig aangepast intereur.
Volgens de metingen deze middag hoeft het blok niet geboord te worden en is dan ook geen reden om andere
zuigers te monteren.
Mijn doel is min 200 Pk te halen alles erboven is meegenomen maar hoeft echt niet meer te zijn.
Ik zie verschillende kadetten met meer dan 200 pk’s die
om de haverklap de achteras kapot trekken of noodgedwongen sterkere tussenas moeten plaatsen.
Ik rij met gewoon (lees : heel goed) Opel materiaal
1.8s manta bak en kadett achteras.
En als je je daar nog niet kan mee amuseren moet je
maar andere oorden opzoeken.7 december 2009 om 21:17 #17559855@ Corsaboy
Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk…
Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.
7 december 2009 om 21:31 #17559856Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.
Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..
*Edit*
7 december 2009 om 21:37 #17559857Hey Hey jongens
rustig aan
alle opinies zijn hier welkom
ieder heeft inderdaad zijn ervaring
en dat is het nu net waarom we hier zijnIn ieder geval ga ik het zo proberen
en zal ik zelf de ervaring opdoen en ook
laten weten wat het geworden is.Lets hope for the best!!
@KSRA2000 : ik vrees wel dat het niet meer voor alledaags gebruik is bij mij en dis wel (amateur) compititie gericht.
Toch probeer ik een beetje de underdog te zijn met zoveel
mogelijk zelf te verwezelijken en niet metteen het duurste
van het schap te kopen.
Ik heb namelijk met mijn standaard blokje al veer speciaal
gereedschap achter mij gelaten en zelf het kampioenschap
in mijn klasse gewonnen in 2008.Toch bedankt voor alle en verdere info
Ivan
7 december 2009 om 22:08 #17559858@ hillclimber16V
Dan heb ik niks gezegd! ha ha!
ff off-topic, in welke auto heb jij je C20XE-je gemonteerd?@ Corsaboy
Je bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.
Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!
(Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)
7 december 2009 om 22:40 #17559859origineel gepost door KRSA2000
@ CorsaboyIeder zijn eigen voorkeur natuurlijk…
Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.
Wist je dat een set mahle c20xe zuigers de laatst keer dat ik het navroeg 160euro per stuk waren:o
Dus das denk ik ook de reden dat mensen vaker naar een je of wossner grijpen.
deze kun je namelijk ook in std compressie krijgen.
Al is het in mijn ogen niet ideaal voor straatgebruik en koude starts.
gr7 december 2009 om 23:01 #17559860Originally posted by KRSA2000
@ CorsaboyJe bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.
Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!
(Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)
Kwam helaas wel sarcastisch over.
Thx voor de opheldering. Zal mijn reactie ff nuanceren..No hard feelings verder :)
7 december 2009 om 23:06 #17559861dennis, orginele zuigers met zuiger veren zaten bij duparts volgens mij iets boven de 120 euri
ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van de mahle zuigers. Nu teveel ellende mee gehad
8 december 2009 om 11:24 #17559862o :swear:swear
Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?8 december 2009 om 11:50 #17559863@ ksra2000 : die zit in een kadett-c sedan
staat ergens bij de kadett hier
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=50368&page=19@ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
met turbo niet.
Atmo hoor ik weinig klachten
Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?8 december 2009 om 12:50 #17559864Ik ben leverancier van Wossner zuigers, mocht je toch nog andere zuigers zoeken kun je altijd eens contact met me opnemen.
8 december 2009 om 17:52 #17559865Die zuigers bij de revisie boer zijn geen gesmede zuigers.
Ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest.
De revisieboer heeft toen nog naar mahle gebeld en deze bevestigde
dat de orginele zuigers gesmede zuigers zijn.Ik heb toen bij de opel-dealer de prijs van een setje overmaat opgevraagd.
Ik weet niet precies wat het meer was maar zat incl. zuigerveren op iets van 1100 Euro.
Alleen orginele zuigerveren kosten al iets van tussen de 300 en 400 euro:vertag
Uiteindelijk hebben we er toen wiseco’s in gedaan.
Dit scheelde een aanzienlijk bedrag.
@hillclimber16V
Je kunt zonder problemen naar de 200Pk met org. zuigers.
Heb 2 maanden gelden zelf 191Pk op de wielen met orginele zuigers op de bank gemeten.8 december 2009 om 19:16 #17559866Originally posted by stoppelflieger
o :swear:swear
Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?Was bij duparts.
Bel eens met die gasten voor goeie prijzen.Waren complete zuigers
8 december 2009 om 19:21 #17559867Originally posted by hillclimber16V
@ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
met turbo niet.
Atmo hoor ik weinig klachten
Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?200 pk moet wel haalbaar zijn. ze zullen ook nog wel meer aankunnen. Ik heb idd problemen met de mahle zuigers icm vuldruk. Ok standaard let tot phase 2 gaat goed maar daarboven vertrouw ik er niet op..
Ook in een lachgas motor zou ik ze niet meer plaatsen.. Blijft lastige materie…
9 december 2009 om 15:55 #17559868de zuigers zetten meer uit, maar dat komt omdat het materiaal anders is, in de toepassing van de zuigers is het gedaan om ze sterker te maken.
het is al voorbijgekomen, silicium. waar het op neer komt, in een standaard zuiger, van een gewone motor, zit 12,5% of ietsje meer silicium, hoe meer je erin doet, tot een bepaald percentage, zorgt ervoor dat je zuiger minder uitzet, waardoor er een kleinere speling mogelijk is, die zuiger zal dus minder “kantelen” en beter geschikt voor koude starts.
nadeel van een hoog percentage silicium is dat dit minder geschikt is voor het smeden. ook kan dit materiaal zoiezo al minder harde klappen aan
de standaard zuigerspeling van een c20xe is 0,02mm, nu denk je, maar die zijn toch ook gesmeed? jawel, maar tegen 12,5% si kun je ook wel smeden, alleen de zuiger kan nóg sterker.zo rond de 2% silicium is de zuiger erg sterk, goed te smeden, en vangt erg goed harde klappen op. nadeel is dat deze meer uitzet :vertag
zelf gebruik ik gecoate wiseco zuigers(9,5:1), Wiseco schrijft een een speling van 0,09mm voor:vertag:jerry
origineel gepost door corsaboy
Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.
Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..
*Edit*
wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?
9 december 2009 om 18:55 #17559869origineel gepost door ErwinP
origineel gepost door corsaboy
Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.
Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..
*Edit*
wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?
Met 1mm bedoelt hij de squish die hij heeft aangehouden bij zijn motor denk ik.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.