20xe revisie voor motorsport

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) 20xe revisie voor motorsport

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214781
    hillclimber16V
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2009

      Ik heb een vraagje :

      Ik heb nokkenassen aangeschaft met een redelijk
      hoge lift van 11 mm en zal dus andere zuigers moeten monteren.
      Nu heb ik nog niet veel succes geboekt om deze te vinden
      en had ik graag de ervaring van de leden ingeroepen
      die al zuigers aangekocht hebben in het verleden
      zowel in Nederland als in België.

      Adressen en ervaringen welkom

      #17559846
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        JE-Pistons, Wossner, Wiseco, Omega

        Dat zijn denk ik zo de meest bekende merken welke ook custom made zuigers aanbieden…
        Betaal je wel naar maar goed :D

        Maar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
        Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
        En niet bovenin..

        #17559847
        Miruni
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 February 2007

          origineel gepost door corsaboy

          Maar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
          Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
          En niet bovenin..

          Deze denkfout maken de meeste mensen.
          Het gaat inderdaad om de lift in b.d.p.
          Het kritische punt is rond 7 – 9 Grd. voor en na B.D.P.

          Je kunt ook in de orginele zuigers de klepsuitsparingen dieper frazen.
          Heb ik zelf ook gedaan (1,5 mm dieper).
          Heeft al verschillende crossen overleefd zonder problemen.
          Kost je ook niet zoveel geld.

          #17559848
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            ja dat bedoel ik. Zo heb ik ook mijn motor verder berekent….

            #17559849
            hillclimber16V
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 November 2009

              Als ik naar de gegevens kijk op de site van CatCams
              zijn dit assen met 2.00mm en 1.95 mm in BDP

              Ik probeerde deze middag eens één van de nokkenassen
              op mijn reservemotor die ik aan het demonteren ben.
              Als ik hem op de originele merktekens van de distributie
              plaast gaat de motor met de hand niet meer rond.
              Als ik de nieuwe as één tandje verleg gaat hij weer rond

              Is het waar dat er al gesmede zuigers origineel in zitten?

              Ja het is waar, namelijk deze middag naar het revisiebedrijf
              geweest om de motor binnen te brengen en daar bevestigde
              hij mij dat het gesmede zuigers zijn van Mahle die erin zitten.

              Ik geloof dat ik deze een klein beetje laat bijwerken voor
              de kleppen en op die manier ook wel aan 200 Pk zal komen
              met de nokkenassen erbij.

              #17559850
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.
                Ook die van de c20let vind ik geen sterke zuiger.

                :cry

                EN meten is weten.. maar een kleplift van 2mm is wekl aardig hoog. Ik zie dat ik 1.5 om 1.45 zit…
                de standaard inkeping is volgens mij rond de 1.5
                Normaal zorg je met een koppaking voor minimaal 1mm speling tussen bovenkant zuiger en onderkant cilinderkop/verbrandingsruimte.

                Dus misschien toch de klepinkeping verdiepen

                #17559851
                KRSA2000
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 February 2009

                  standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.

                  Met alle respect, ze zijn wel gesmeed…
                  En, opel gebruikte idd (gesmede) zuigers van Mahle

                  “It’s one of the last production engines with a massive in-built tolerance for being tuned up. Most of the components are good for 250bhp. The rods can cope with that – the only reason we advise against it is that if the engine is over-revved it can cause problems. Even the pistons are fantastic. The original piston is a forged item – it’s beautiful.”

                  forged = gesmeed

                  De jongens van SBD Motorsport weten wel waar ze het over hebben lijkt mij…

                  Klik hier voor de volledig artikel

                  Of hier, Budget Horsepower (SBD Motorsport)

                  #17559852
                  corsaboy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
                    Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
                    En zouden wij ze niet kopen…

                    #17559853
                    corsaracer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 January 2005

                      origineel gepost door corsaboy
                      er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
                      Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
                      En zouden wij ze niet kopen…

                      dacht ook dat er in een c20xe gesmede zuigers zaten…

                      maar “wij” kopen ze omdat we of overmaat hebben of ander CV erin zetten (hoger of lager)

                      anders morgen eens ff kijken op de zuigers die ik hier los heb liggen of daar nog iets op staat….geen idee eigenlijk….

                      #17559854
                      hillclimber16V
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 November 2009

                        Het alternatief van die merken is om een hogere compressie
                        te bekomen.
                        Dat is de hoofd reden denk ik van deze fabrikanten.
                        Ik maak mij zeker geen illusie dat ik met de originele
                        zuigers aan te passen op even hoge PK’s zal uitkomen
                        dan motoren met volledig aangepast intereur.
                        Volgens de metingen deze middag hoeft het blok niet geboord te worden en is dan ook geen reden om andere
                        zuigers te monteren.
                        Mijn doel is min 200 Pk te halen alles erboven is meegenomen maar hoeft echt niet meer te zijn.
                        Ik zie verschillende kadetten met meer dan 200 pk’s die
                        om de haverklap de achteras kapot trekken of noodgedwongen sterkere tussenas moeten plaatsen.
                        Ik rij met gewoon (lees : heel goed) Opel materiaal
                        1.8s manta bak en kadett achteras.
                        En als je je daar nog niet kan mee amuseren moet je
                        maar andere oorden opzoeken.

                        #17559855
                        KRSA2000
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 February 2009

                          @ Corsaboy

                          Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk…

                          Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
                          Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)

                          Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.

                          #17559856
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

                            Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

                            *Edit*

                            #17559857
                            hillclimber16V
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 November 2009

                              Hey Hey jongens
                              rustig aan
                              alle opinies zijn hier welkom
                              ieder heeft inderdaad zijn ervaring
                              en dat is het nu net waarom we hier zijn

                              In ieder geval ga ik het zo proberen
                              en zal ik zelf de ervaring opdoen en ook
                              laten weten wat het geworden is.

                              Lets hope for the best!!

                              @KSRA2000 : ik vrees wel dat het niet meer voor alledaags gebruik is bij mij en dis wel (amateur) compititie gericht.
                              Toch probeer ik een beetje de underdog te zijn met zoveel
                              mogelijk zelf te verwezelijken en niet metteen het duurste
                              van het schap te kopen.
                              Ik heb namelijk met mijn standaard blokje al veer speciaal
                              gereedschap achter mij gelaten en zelf het kampioenschap
                              in mijn klasse gewonnen in 2008.

                              Toch bedankt voor alle en verdere info

                              Ivan

                              #17559858
                              KRSA2000
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 February 2009

                                @ hillclimber16V

                                Dan heb ik niks gezegd! ha ha!
                                ff off-topic, in welke auto heb jij je C20XE-je gemonteerd?

                                @ Corsaboy

                                Je bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.

                                Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!

                                (Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)

                                #17559859
                                stoppelflieger
                                  Lid sinds:
                                  14 January 2007

                                  origineel gepost door KRSA2000
                                  @ Corsaboy

                                  Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk…

                                  Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
                                  Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)

                                  Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.

                                  Wist je dat een set mahle c20xe zuigers de laatst keer dat ik het navroeg 160euro per stuk waren:o
                                  Dus das denk ik ook de reden dat mensen vaker naar een je of wossner grijpen.
                                  deze kun je namelijk ook in std compressie krijgen.
                                  Al is het in mijn ogen niet ideaal voor straatgebruik en koude starts.
                                  gr

                                  #17559860
                                  corsaboy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Originally posted by KRSA2000
                                    @ Corsaboy

                                    Je bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.

                                    Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!

                                    (Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)

                                    Kwam helaas wel sarcastisch over.
                                    Thx voor de opheldering. Zal mijn reactie ff nuanceren..

                                    No hard feelings verder :)

                                    #17559861
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      dennis, orginele zuigers met zuiger veren zaten bij duparts volgens mij iets boven de 120 euri

                                      ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van de mahle zuigers. Nu teveel ellende mee gehad

                                      #17559862
                                      stoppelflieger
                                        Lid sinds:
                                        14 January 2007

                                        o :swear:swear
                                        Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?

                                        #17559863
                                        hillclimber16V
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 November 2009

                                          @ ksra2000 : die zit in een kadett-c sedan

                                          staat ergens bij de kadett hier
                                          http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=50368&page=19

                                          @ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
                                          met turbo niet.
                                          Atmo hoor ik weinig klachten
                                          Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?

                                          #17559864
                                          rallyastra
                                            Lid sinds:
                                            12 July 2004

                                            Ik ben leverancier van Wossner zuigers, mocht je toch nog andere zuigers zoeken kun je altijd eens contact met me opnemen.

                                            #17559865
                                            Miruni
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 February 2007

                                              Die zuigers bij de revisie boer zijn geen gesmede zuigers.

                                              Ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest.
                                              De revisieboer heeft toen nog naar mahle gebeld en deze bevestigde
                                              dat de orginele zuigers gesmede zuigers zijn.

                                              Ik heb toen bij de opel-dealer de prijs van een setje overmaat opgevraagd.
                                              Ik weet niet precies wat het meer was maar zat incl. zuigerveren op iets van 1100 Euro.
                                              Alleen orginele zuigerveren kosten al iets van tussen de 300 en 400 euro:vertag
                                              Uiteindelijk hebben we er toen wiseco’s in gedaan.
                                              Dit scheelde een aanzienlijk bedrag.


                                              @hillclimber16V

                                              Je kunt zonder problemen naar de 200Pk met org. zuigers.
                                              Heb 2 maanden gelden zelf 191Pk op de wielen met orginele zuigers op de bank gemeten.

                                              #17559866
                                              corsaboy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Originally posted by stoppelflieger
                                                o :swear:swear
                                                Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?

                                                Was bij duparts.
                                                Bel eens met die gasten voor goeie prijzen.

                                                Waren complete zuigers

                                                #17559867
                                                corsaboy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Originally posted by hillclimber16V

                                                  @ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
                                                  met turbo niet.
                                                  Atmo hoor ik weinig klachten
                                                  Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?

                                                  200 pk moet wel haalbaar zijn. ze zullen ook nog wel meer aankunnen. Ik heb idd problemen met de mahle zuigers icm vuldruk. Ok standaard let tot phase 2 gaat goed maar daarboven vertrouw ik er niet op..

                                                  Ook in een lachgas motor zou ik ze niet meer plaatsen.. Blijft lastige materie…

                                                  #17559868
                                                  ErwinP
                                                    Lid sinds:
                                                    21 July 2007

                                                    de zuigers zetten meer uit, maar dat komt omdat het materiaal anders is, in de toepassing van de zuigers is het gedaan om ze sterker te maken.
                                                    het is al voorbijgekomen, silicium. waar het op neer komt, in een standaard zuiger, van een gewone motor, zit 12,5% of ietsje meer silicium, hoe meer je erin doet, tot een bepaald percentage, zorgt ervoor dat je zuiger minder uitzet, waardoor er een kleinere speling mogelijk is, die zuiger zal dus minder “kantelen” en beter geschikt voor koude starts.
                                                    nadeel van een hoog percentage silicium is dat dit minder geschikt is voor het smeden. ook kan dit materiaal zoiezo al minder harde klappen aan
                                                    de standaard zuigerspeling van een c20xe is 0,02mm, nu denk je, maar die zijn toch ook gesmeed? jawel, maar tegen 12,5% si kun je ook wel smeden, alleen de zuiger kan nóg sterker.

                                                    zo rond de 2% silicium is de zuiger erg sterk, goed te smeden, en vangt erg goed harde klappen op. nadeel is dat deze meer uitzet :vertag
                                                    zelf gebruik ik gecoate wiseco zuigers(9,5:1), Wiseco schrijft een een speling van 0,09mm voor:vertag

                                                    :jerry

                                                    origineel gepost door corsaboy

                                                    Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

                                                    Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

                                                    *Edit*

                                                    wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?

                                                    #17559869
                                                    Snivic
                                                      Lid sinds:
                                                      12 June 2008

                                                      origineel gepost door ErwinP

                                                      origineel gepost door corsaboy

                                                      Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

                                                      Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

                                                      *Edit*

                                                      wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?

                                                      Met 1mm bedoelt hij de squish die hij heeft aangehouden bij zijn motor denk ik.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.