Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Spruitstuk moertjes aandraaien… HOW TO??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2009 om 12:53 #17214572
Hoi,
Allemaal rijdt alweer enkele maanden met de Zafira OPC. En nog steeds met veel plezier. Iedere keer als ze weer warm is gelopen en je drukt het gas in, dan heb ik nog steeds die grijnz op mijn kop LOL :P
Maar nu de vraag….. Heb een geluidje erin zitten als ze koud is alsof er een klein trekkertje weg rijdt. Dit hoor je nog beter als je in een garage rijdt. Kleine plofjes zeg maar.
Nu ben ik erachter dat het een kwaaltje betreft bij dit type dat het spruitstuk los kan gaan zitten. En dat als je de moertjes even aantrekt dat het weg is.
Echter nu het probleem, er zitten van die rare stervormige moertjes op het hitteschild. En mijn doppenset past daar nou net niet op. Hoe krijg ik die dingen los?
Tips en trucs meer dan welkom.:angel
28 november 2009 om 13:00 #17557354stervormige dop halen
28 november 2009 om 13:33 #17557355origineel gepost door geert666
stervormige dop halenEuh ja, ben bij de Bo-mij, Gamma, Praxis en Toolstation geweest.
Maar heb begrepen, ook na wat zoekwerk op internet, dat niet iedereen stervormige doppen heeft….. Het lijkt wel een torx bit waar je een dop op moet zetten.
Je hebt 6 kantige doppen en een dop met meer kanten. Is er nog een variant ofzo??
28 november 2009 om 14:11 #17557356ja 12 kant
Maar die hebben ze bij hazet gegarandeerd
28 november 2009 om 16:14 #17557357oke dus de 12 kantige dop, dan wordt het een klein maatje denk ik.
ik ga wel even kijken bij Groenhart in Heerhugowaard van de week.
28 november 2009 om 17:27 #17557358TORX boutjes zijn dat, je kunt bij elke automat. zaak zo’n doppe setje scoren voor een paar tientjes vaan van Facom, hazet, gedore ofzo.
28 november 2009 om 17:55 #17557359Moet je idd met een torx doppenset los draaien
Had ik ook last van met mijn voorkat vervangen :thumbdownIs bij de betere doe het zelf zaken te vinden :thumbup
28 november 2009 om 21:11 #17557360Ordinaire ringsleutel past er ook overheen.:D
28 november 2009 om 21:14 #17557361Ps , ik bedoel voor het spruitstuk.:P
29 november 2009 om 15:27 #17557362Is dit wat ik nodig heb om het klusje te klaren?? M.a.w. weet iemand of de maat er tussen zit die ik benodigd ben.
29 november 2009 om 15:35 #17557363Dit is zo’n setje ja :thumbup
29 november 2009 om 16:39 #17557364ik durf niet te zeggen welke maat het is, als ik het zo bekijk lijkt het maat 10 te zijn .
30 november 2009 om 08:59 #17557365Thnx, dan gaan ik dit setje bestellen. Want het stinkt in de auto….
30 november 2009 om 19:39 #17557366euh setje van Midlock gekocht bij de Brezan, wou niet meer wachten. Morgen als het droog is maar even verder kijken.
Kosten heel erg veel, een rib uit mijn lijf whahaha LOL….
€ 15,40 incl btw……..
4 december 2009 om 01:52 #17557367Dop maat 13, heb je torx set helemaal niet voor nodig.
Ik had zelfde probleem, bij het opstarten van de auto leek die wel op een tractor. Zodra de spruitstuk warm was geworden werd alles netjes afgedischt.
Bij mij waren er 2 Schroefjes afgebroken (Naast de thermostaat). Dat is een grote Opel kwaal die er heerst.
Ik hoop dat het jou niet hetzelfde overkomt :).Succes.
4 december 2009 om 08:27 #17557368het gaat over het hitteschild…….13 kun je inderdaad gebruiken voor het spruitstuk.
Hopen voor tijgetje dat er niets afbreekt!!!!
succes inderdaad
4 december 2009 om 11:48 #17557369Je kan dan wel zeggen,
ik bespaar nu iets van €15 door zo’n torx setje niet te kopen
Maar er zitten genoeg dingetjes vast met torx :thumbdown
En dan kom je niet ver met doppie 13 ;)5 december 2009 om 15:01 #17557370nou het is gelukt hoor kon het hitteschild verwijderen met een torx dopje.
Vervolgens met een steeksleutel alles even nagetrokken waar ik met een steeksleutel bij kon komen.
Het betrof de moer aan de linkerzijde die bij mij los was.
Deze heb ik aangedraaid. Nu moet het geluidje weg zijn. Maar eens horen de volgende keer in een parkeergarage of het nu dan ook weg is.
Ben benieuwd.
Maar hoe hebben jullie de moeren aan de onderzijde van het spruitstuk aangetrokken cq gecontroleerd?
8 december 2009 om 18:14 #17557371Op gevoel (vast is vast) je komt er met een momentsleutel toch niet bij , is niet ieders ding , waarmee ik wil zeggen : oppassen 1 keer te ver vastzetten en het is over .:(
Succes , Marcel.11 december 2009 om 11:50 #17557372d8 ik al vast is vast.
als ooit turbo sneuvelt, waarvan ik hoop nog lange na niet, dan maar eens kijken voor een andere mooiere oplossing om dit eens goed vast te zetten.
Heb wel een keertje iets gezien met tapeinden en koperen moertjes. Zag er heel erg strak uit moet ik zeggen.
12 oktober 2010 om 12:23 #17557373Hallo,
Kun je daar makkelijk bijkomen? neem aan als je m op een brug zet dat je er goed bij kan?
Wil dit namelijk zaterdag gaan doen, heb bij koude start een lekkend geluid en een benzinelucht in de auto.Groetjes
12 oktober 2010 om 20:37 #17557374De bovenste zijn wel makkelijk aan te draaien maar ik vond de onderste een getob
Bij mij waren er ook nog eens 2 afgebroken :(13 oktober 2010 om 13:53 #17557375Is wel te doen, geen brug bij nodig hoor. Je kan ze aandraaien met een ringsleutel. Tenminste de bovenste. Degene die eronder zitten met een sleutel met een bocht erin. Tenminste zo werd het gedaan.
13 oktober 2010 om 17:43 #17557376heb bij turbo-wissel alles gewoon aan kunnen draaien(incl. nieuwe tapeinden).
had de hele voorkant eraf “gesloopt”:D
is wel een hoop werk maar geen gelek en gezeik achteraf.en ALLES 8Nm aangetrokken met een momentsleutel met verlengstuk en in de goede volgorde……heb nou wel een koelvloeistof lekje bij de banjo-bout op de turbo.kom dr met geen een sleutel of dop aan :cry.had bij wissel ook meteen de LEH koeling gemonteerd,maar banjo-bout zit onder drukdoos van de waste-gate :fy129 oktober 2010 om 19:56 #17557377Dan heb je weer een nieuwe uitdaging Deef.:P
Hoe verwijder je trouwens koolafzetting in je turbo?
En hoe kan het dat een turbo die tijdens montage nog gewoon de schoepen kon draaien en na verloop van tijd niet meer? Of heel moeilijk…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.