koppel

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) koppel

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214560
    guppie23
      Lid sinds:
      18 June 2005

      hey hallo opel rijders
      hier een belangrijke vraag ik wil een opel c20xe motor maken met niet veel pk’s maar met veel koppel we willen er blubber race mee gaan rijden en daar is veel koppel voor nodig en geen pk of hoge toeren alvast bedankt

      #17557214
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        een kortere eindoverbrenging nemen en wel pk’s :)

        #17557215
        guppie23
          Lid sinds:
          18 June 2005

          maar dan heb je ook veel koppel nodig toch???

          #17557216
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            door een kortere overbrenging krijg je meer kracht aan de wielen…

            Als je meer vermogen neemt, moet je gewoon meer in toeren rijden.

            Wil je Veel koppel, bij laag toeren, kan je beter kiezen voor iets met een turbo, en dan nog diesel erbij of iets. haha…

            Willem

            #17557217
            ErwinP
              Lid sinds:
              21 July 2007

              bij iedere race heb je pk’s nodig. of het nou trekkertrek of formule 1 is.

              #17557218
              guppie23
                Lid sinds:
                18 June 2005

                nauw het is zo we hebben een motor gehad die had 225pk maar die kwam gewoon te laat in toeren waar zijn koppel licht nu wil ik een gewone motor hebben die van onderuit veel koppel heeft zonder turbo of weet ik wat voor poespas wat is daar de beste oplossing voor nokkenassen ??? chip ??? kop helemaal laten bewerken ????

                #17557219
                Lex
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 July 2004

                  op maat geslepen nokkenassen;ik had eerst een goed setje van ddv er in.
                  al bij 2000 omw/min veel koppel en een mooie koppelkromme ook

                  #17557220
                  mr-turbo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    in principe is koppel voor het grootste gedeelte, cilinderinhoud afhankelijk (of vuldruk als je die hebt) als die 225pk te laat erin kwam, had je een kortere overbrenging moeten hebben.
                    vermogen is eigenlijk het enige wat van belang is, heb je veel vermogen , is koppel niet meer zo van belang :sleeping

                    #17557221
                    guppie23
                      Lid sinds:
                      18 June 2005

                      dat klopt helemaal maat ze willen de regels aan passen en een motor plus de orginele bak erin dus de f20 en die gaan ze eruit trekken als het niet klopt daarom wil ik een motor hebben die veel koppel heeft van onderuit aleen mijn vraag was hoe kan ik het makelijkste dat doen zonder druk vulling!!!! opboren mag nog wel ??

                      #17557222
                      ErwinP
                        Lid sinds:
                        21 July 2007

                        idd opboren

                        mag je wel wat aan je inlaatspruitstuk doen? dan zou je aan niet al te grote throttlebodies met een langere kelk kunnen denken,

                        toch ben je sneller door de blubber met meer pk’s

                        zet er anders een lekker zwaar vliegwiel op

                        #17557223
                        mr-turbo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          ff een rekensommetje, het maximale aan cc’s wat je Kan winnen met alleen opboren is rond de 100cc…
                          Dat is ca. een 5% koppelwinst als de rest van de dingen hetzelfde blijft (inductie,compressie,etc)
                          Lijkt me persoonlijk niet de moeite waard :hmmz

                          #17557224
                          svdk20
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 August 2009

                            meer koppel onderin is toch lichtere koppelings veren en zwaarder vliegwiel ?:hmmz:hmmz:hmmz

                            #17557225
                            Miruni
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 February 2007

                              Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
                              Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
                              Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
                              Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
                              tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat vroeger zetten.
                              Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
                              Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.

                              #17557226
                              Bart Hoedemaker
                                Lid sinds:
                                12 February 2007

                                Je wilt koppel :hmmz ? 572 big block chevy? :jerry

                                #17557227
                                mr-turbo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  origineel gepost door Miruni
                                  Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
                                  Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
                                  Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
                                  Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
                                  tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat later zetten.
                                  Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
                                  Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.

                                  Nou dat is dan met nog meer werk en geld 10% tov origineel.
                                  Maar de motor HAD al 225 pk, ben dus wel benieuwd in hoeverre er enige substantiële verbetering tov daarvan wordt bereikt….

                                  En dat je met een snellere nok een hogere compressie kunt nemen, heeft juist te maken met de slechtere vullingsgraad onderin….
                                  En slechtere vullingsgraad betekent koppel verlies.
                                  Dat verlies win je bij hogere toeren wel weer terug, maar dat heeft volgens topic starter in zijn geval nou net geen nut..

                                  #17557228
                                  guppie23
                                    Lid sinds:
                                    18 June 2005

                                    jep die had veel pk’s maar het koppel was gewoon te laat en wil nu een nieuwe motor maken met minder pk’s en meer koppel die eerder moet komen dus bv van de 2500/ 3000 toeren tot een bereik van 6000 toeren en ik dacht een koppel van 240 nm moet wel te halen zijn al1 volgens mij weet niemand hoe je het beste nu een motor kunt maken met dat

                                    #17557229
                                    Miruni
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 February 2007

                                      origineel gepost door mr-turbo

                                      origineel gepost door Miruni
                                      Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
                                      Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
                                      Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
                                      Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
                                      tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat later zetten.
                                      Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
                                      Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.

                                      Nou dat is dan met nog meer werk en geld 10% tov origineel.
                                      Maar de motor HAD al 225 pk, ben dus wel benieuwd in hoeverre er enige substantiële verbetering tov daarvan wordt bereikt….

                                      En dat je met een snellere nok een hogere compressie kunt nemen, heeft juist te maken met de slechtere vullingsgraad onderin….
                                      En slechtere vullingsgraad betekent koppel verlies.
                                      Dat verlies win je bij hogere toeren wel weer terug, maar dat heeft volgens topic starter in zijn geval nou net geen nut..

                                      Als ik het goed had begrepen dan wilde hij een nieuwe motor bouwen.

                                      En een orginele nokkenas hoeft niet meer vullingsgraad vanaf zo’n 2500 toeren te hebben dan een “snellere”.
                                      Je moet met verschillende lob centre’s gaan spelen en dan zul je zien dat je vanaf 2500 toeren al veel koppel kan krijgen.

                                      Ik heb hier de uitdraaien van een motor liggen welke ik gebouwd hebt met wiseco zuigers en
                                      risse 280 Grd. nokkenassen. Deze heeft een koppel van 223Nm op de wielen bij 4650 Tpm.
                                      Dat is dus zo’n 250 Nm aan de krukas. Bij 2500 Toeren heeft ie 180 Nm aan de wielen.

                                      Bij deze motor zaten nog orginele nokkenas tandwielen op.
                                      En diegene waar de motor voor was had op moment van de meting een lexmaul uitlaatspruitstuk.
                                      Later heeft hij een orgineel uitlaatspruitstuk gemonteerd. Daardoor kreeg hij nog iets meer koppel.

                                      Bij 6000 toeren zat het max. vermogen daarna begon de motor weer in te zakken.

                                      Ik zou persoonlijk nokkenassen pakken met niet al teveel lift in b.d.p. maar wel met het nodige max. kleplift.
                                      Dan de Inlaatnokkenas wat vroeger zetten en hierop de uitlaatnokkenas afstellen.

                                      En die uitlaatpijpdiameter van 55mm. heb ik ook verkregen door te testen op de rollenbank.
                                      Tot zo’n 175Pk op de wielen kun je het beste 55mm gebruiken daarna moet het groter.

                                      We hadden een klepje in de uitlaatpijp gebouwd. We hadden een uitlaatpijp van 60mm.
                                      We hadden met een C20XE op dat moment 179Pk op de wielen. Na wat rollenbankrun’s kregen we de beste
                                      resulaten met het klepje een stukje dicht.
                                      Tot 4500 toeren verloren we zo’n 6 pk op de wielen. Vanaf 4500 toeren lagen de vermogenslijnen over elkaar.
                                      Dus vandaar dat je het beste zo’n 55mm kan monteren.

                                      Je kunt een blok op verschillende manieren bouwen.
                                      En elke tuner heeft zo zijn eigen meningen en denkwijze’s.
                                      Dit zijn mijn ervaringen verkregen door te testen en meten.
                                      Misschien dat een andere nog andere dingen heeft uit geprobeerd en deze hier ook wilt uitleggen.

                                      #17557230
                                      guppie23
                                        Lid sinds:
                                        18 June 2005

                                        oke thx voor het advies van jullie ik zal eens kijken wat we er mee kunnen doen ik jou jullie op de hoogte

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.