Forumindex › Forums › Modellen › Manta › HELP versnellingsbak niet los..-> niet meer vast:O
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2009 om 05:57 #17213944
Hallo specialisten,
Wat vooraf ging:
Sinds vorige week kon ik niet meer schakelen, tenminste, met draaiende motor kan ik hem niet in de versnelling zetten. Laat ik de motor uit, zet ik de bak in zijn 2de versnelling gaat de manta gelijk rollen met koppeling ingedrukt en de kabel is al op zijn uiterste.Dus op die manier naar de loods gereden in het dorp, maar kon dus niet ontkoppelen, en ook niet schakelen dus.
En nu:
Er waren een paar opties wat ik dacht of te horen kreeg:
De ?waffel? Die de kabel met bak verbindt;
De koppelingsplaat is ‘ineens’ verrot.Die waffel zit nog vast in de bak zoals het hoort, dus ben ik begonnen met de bak demonteren, maar heb alles volgens de vraagbaak gedaan, wil de bak niet van het blok af. Dit omdat de bak tegen de tunnel komt.
Is er een truc voor om de bak alsnog los te krijgen? En zou iemand nog een idee hebben waarom het schakelen/ontkoppelen niet gaat?Hoop dat er mensen zijn die mij van info kunnen voorzien zodat ik snel weer met de manta naar het werk kan.
Gr,
Pastra9 november 2009 om 06:59 #17547236Het makkelijkste was om de motor met bak en al eruit te halen. Dan kun je overal ook fatsoenlijk aan.
Maar als je de motor wil laten zitten, zul je de bak aan de achterkant los moeten halen en laten kantelen.
Heb je de schakelstang/pook los? en de 2 bouten bovenaan de starterkrans?
Maar dat je niet kunt ontkoppelen kan meerdere oorzaken hebben.
– platen vast gebrand aan het vliegwiel
– drukgroep wordt niet ver genoeg ingedrukt
– kabel te ver opgerekt.9 november 2009 om 07:06 #17547237motor van voren iets omhoog halen, zodat deze dus achterover hangt,
dan kan de bak er wel achterweg als je alles los hebt.9 november 2009 om 08:13 #17547238Volgens de ANWB was mijn kabel aan zijn einde, maar ik vertrouw het niet helemaal.
De beste man had waar de kabel uit het schutbord komt de kabelschoen die er zit verplaatst door er een slangenklem tussen te zetten.
Maar mocht je nu zeggen dat het dus wel die kabel is ga ik dat op zeker vervangen(zat al in de planning).Maar ik denk niet dat de platen vastgebrand zitten. Aangezien ik met motor uit wel kon koppelen.
Gr.
Patje9 november 2009 om 08:25 #17547239ik had op een gegeven moment ook een heel erg slechte koppeling.
zootje (blok + bak dus) gedemonteerd met ‘t idee dat het de drukgroep en/of plaat wel zou zijn,
echter was een nieuwe kabel & druklager voldoende.
schakelde weer als een zonnetje ;)
en die zogenaamde waffel is je gaffel ;)9 november 2009 om 08:35 #17547240Ja die bedoel ik(sorry ben een ‘manta-leek’, dus nog in opleiding:P)
Die druklager is aan het einde van je gaffel?
9 november 2009 om 17:27 #17547241Gaffel is een algemeen woord. (Je moet dus de muziek in je auto niet altijd zo hard zetten, wordt je gehoor niet beter van :P)
Nee, druklager zit niet aan het einde van je gaffel.
Ik zou het meer in je koppelingskabel zoeken, als daar een aantal staaldraadjes van door zijn, of als ie nog maar met 3 staaldraadjes vast zit, gaat ie ook hele gekke dingen doen. Spreek uit ervaring.
Succes
9 november 2009 om 17:41 #17547242:agentblok eruit halen en dan de bak, snelst is compleet met bak
9 november 2009 om 17:50 #17547243heb ik ook gehad en was bij mij het druklager….. heb het blok gewoon met bak en al eruit gehaald en heb m ook gelijk helemaal ververst en een nieuwe koppelingskabel erop gezet
9 november 2009 om 18:14 #17547244AnoniemLid sinds:
1 January 1970kijk eerst eens naar de stelbout van die “gaffel”
die zit aan de bestuurders kant op t vliegwielhuis van je bak
beetje boven aan
(eigenlijk tegen over de aansluiting van je koppelingskabel aan die gaffel(aan de andere kant van de versnellings bak dus))ziet er uit als n draadeind met aan t eind een vierkantje
en er zit een borgmoer opals die lostrilt
heb je dit verschijnsel ook:o;)9 november 2009 om 18:16 #17547245waar zit die lager? Zoals ik zei: ben een leek..
Helaas kan de dealer mij niet voorzien van een nieuwe kabel, maar ga nog even het nummer opzoeken en miss dat er ergens in NL nog een nieuwe kabel ligt.
Het is misschien wat laat, maar is het verstandig om zo alles weer dicht te bouwen? Maar wel zo dat de kabel nog vervangen kan worden-> ga van de kabel uit, deze demonteer ik zo en test ik op zwakte.
9 november 2009 om 18:18 #17547246@ louwe: ik heb het spiekrubber los gehaald, maar zag er goed uit, maar twijfel nu weer, word dus tijd dat ik weer ga sleutelen:p
9 november 2009 om 18:20 #17547247AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Pastra
@ louwe: ik heb het spiekrubber los gehaald, maar zag er goed uit, maar twijfel nu weer, word dus tijd dat ik weer ga sleutelen:pkan er wel goed uitzien maar t moet ook goed werken
chek die afstel bout maar even voor je de hele zooi uit elkaar trekt;)9 november 2009 om 18:23 #17547248AnoniemLid sinds:
1 January 1970hier kun je de gaffel zien en ook die afstel bout die ik bedoel
9 november 2009 om 18:38 #17547249Jup ik zie hem:D toppie jongens, aan jullie heb ik iets:D:D
Ben nu in de beun de haas loods, met internet op de achtergrond aan, dus mocht ik iets willen weten kan het gelijk online:jerry
9 november 2009 om 18:44 #17547250Kabel was voor een poosje terug nog gewoon bij de Brezan te krijgen. Anders kan ik em nog wel bij een ander adresje halen voor je (we zitten toch bij mekaar in de buurt).
9 november 2009 om 18:59 #17547251Als je dat zou willen doen, ik u2u je mijn nr wel, dan kom ik hem van de week ophalen!
Mijn maatje heeft een eigen bedrijfje, maar mooi niet te verkrijgen bij brezan, terwijl de kabel en eigenlijk alles nog wel in hun online database staat:S
9 november 2009 om 19:11 #17547252en anders heb ik nog wel een goede gebruikte liggen, als ik me niet vergis, maar heb je een 4 of een 5 bak ?
9 november 2009 om 19:17 #17547253er ligt een 5-bak aan vast, krijg dat stomme ding niet meer in het blok:fy1
Maar gewoon volhouden:jerry
9 november 2009 om 19:21 #17547254Hebben we het eigenlijk over een A-Manta of een B-Manta????
Bij een A-Manta valt het niet mee om de bak erachter vandaan te halen.
Bij een B-Manta is het makkelijker.Maar…………………..eerst je afstelling controleren.
Ik denk dat @louwe helemaal gelijk heeft. :thumbup
9 november 2009 om 19:28 #17547255Het is een B1, maar ik krijg het echt niet voor elkaar, om die bak er weer in te krijgen:cry pfffffff waar ben ik aan begonnen:wtf
9 november 2009 om 19:43 #17547256Weet je al zeker dat je een nieuwe koppelingskabel nodig hebt? Zo ja, dan ga ik ff horen wat ie kostten moet en dan laat ik het je ff weten.
Zo ja, graag ook ff per U2U ff de lengte en type van je Manta.
9 november 2009 om 20:01 #17547257wil je me bellen A.U.B
ik ben zijn maatje:angel:angelen owja, er kwam net gejuich onder dat ouwe hok vandaan…de bak zit weer in de motor begrijp ik:jerry:jerry
9 november 2009 om 21:08 #17547258wij zijn laatst ook eens op de put aan het klooien geweest om de bak erachterweg te krijgen dat was zo gedaan.. maar terug, waren we paar uurtjes zoet mee.. tot we het zat waren en gewoon de motor eruit hebben gehaald.. toen was het met een half uurtje bekeken…
dus… haal gewoon de motor met bak eruit is veel makkeljker dan kost t maar weer een paar ltr koelvloeistof.. (dat was ook de reden dat wij het probeerde zonder de motor eruit te halen voor de zoveelste keer per jaar)…
9 november 2009 om 21:50 #17547259origineel gepost door MantaTeamTwello
wij zijn laatst ook eens op de put aan het klooien geweest om de bak erachterweg te krijgen dat was zo gedaan.. maar terug, waren we paar uurtjes zoet mee.. tot we het zat waren en gewoon de motor eruit hebben gehaald.. toen was het met een half uurtje bekeken…dus… haal gewoon de motor met bak eruit is veel makkeljker dan kost t maar weer een paar ltr koelvloeistof.. (dat was ook de reden dat wij het probeerde zonder de motor eruit te halen voor de zoveelste keer per jaar)…
verkeerde zuinigheid dus …waar ken ik dat toch van :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.