Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Welk blok 3.0 in 84er Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2009 om 23:38 #17213740
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Welk blok 3.0 in 84er Monza A2 ??
ja, de vraag staat er al, welk blok ligt erin + automaatbak uiteraard ???
krijg daar geen juiste info van, zijn slopers, pff , alleen dat het gaat een 84er A2 3.0 :hmmz
heb die in het vizier, tis 3 uurtjes rijden, maar om dan met lege bak naar huis te rijden, né :hmmz
Let op, tis een ‘sloper’, voor een gunstige prijs,
as blokkie goed is, de andere delen zijn 75% goed voor de hergebruik :D3 november 2009 om 07:16 #17544653Ligt zowiezo een 3-traps TH180 automaat in, Ron. Dezelfde dus die jij hebt. De 4-traps AL71-03L kwam pas in 1985. En het “standaard” 3 liter blok dus van (op papier) 180 PK. En ik denk ook al met het injectiesysteem met de gele injectoren, zonder de afsluitweerstanden.
3 november 2009 om 07:52 #17544654Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Met andere woorden ‘Staan Laten’, moet dus vanaf bj85 rondkijken,
want dat was me nog niet duidelijk, vanaf welk bj het blok is
veranderd cq verbeterd :hmmzbedankt alvast, geen wonder dat ze me het niet wilden vertellen :thumbdown
Fijn dat er een Forum bestaat :jerry
3 november 2009 om 07:57 #17544655Hoi ron,
maar jij hebt toch een 3-bak TH180 en dat 3-literblok?
Waarom zou je deze laten staan dan?…..heb je toch een reserve blok/bak.Of wil je stiekum voor een ander blok gaan…..een 24 v misschien?:P
3 november 2009 om 08:22 #17544656Ben je op zoek naar een 4 bak automaat of wil je een opknapper voor erbij.
4 bak automaat zijn nog redelijk verkrijgbaar bij onze oosterburen. Moet je soms wel een stukkie voor rijden.
Opknappers met 4 bak automaat zijn er ook nog wel.
3 november 2009 om 09:00 #17544657origineel gepost door MonzaRon
Met andere woorden ‘Staan Laten’, moet dus vanaf bj85 rondkijken,
want dat was me nog niet duidelijk, vanaf welk bj het blok is
veranderd cq verbeterd :hmmzHet kan zijn, dat een late 84’er al uitgerust is met een 4-traps (en dan alleen nog als klantenoptie). Maar als standaard kwam de 4-traps pas ongeveer in februari 85 dacht ik. En die is tot eind produktie (1987) erin gebleven.
je herkent de 4-traps aan het kleine knopje naast de schakelcoulisse (om de 4de trap uit te schakelen voor “sportiever” schakelgedrag).3 november 2009 om 09:39 #17544658ron, als je een 4 traps automaat zoekt dan heeft me vader er wel eentje voor je geloof ik..
3 november 2009 om 11:57 #1754465984 is een LE jetronic blok,met soms loodvrije kop,en een ontseking met die sensors…..Is een simpel ding dat geen vermogen brengt.
84 kan een 3-gang zijn of een 4-gang automaat.
En denk eraan mocht je een bak kopen bij Bettus Accu zorg dan dat je in godsnaam alles erbij hebt:
korter stuk cardan as omdat de bak langer is.
starterkrans met koppelomvormer is anders als de 3-gang.
kabelboompje met schakelaar en relais
kickdown kabel (of hoe ie ook word genoemd) met houder waar ie op het inlaatspruik word geschroeft,zonder dat is je bak geen lang leven beschoren.Bak steun moet je toch zelf maken.
Het is niet alleen de bak die je nodig hebt,zonder bv koppelomvormer of kickdown kabel heb je niks en moet je weer een zoektocht van hier tot daar gaan opstarten.
Of wat vaak nog goedkoper is:
Koop een complete Sennie B van 88/89 met C30NE en haal daar alles uit wat je nodig hebt,heb je zo,n soort automaatbak,hoef je alleen een cardan te laten maken zo,n auto vind je wel goedkoop in DE.
Je moet wel wat handig zijn met de electronica dan,maar het gaat prima en loopt net zo goed als die oudere 4-gang en is net zo sterk of sterker doordat de electronica de vonk uitschakelt tijdens overschakelen komen er geen/minder krachten op de bak als bij de oude 03/71L bakken.Maar simpelste is een complete sloper kopen,maar die zijn haast niet meer te vinden voor kleingeld en zijn schaars,de Omega/Sennie B zijn nog iets dikker gezaait en redelijk simpel in te bouwen in een oudere auto,en de 4-gang automaten van een Monza/Senator zijn behoorlijk moeilijk te vinden omdat ze erg gewild zijn.
Ik heb bv de bak van een Omega 3000 een 03/71LE voor 20€ gekocht in DE een jaar terug,en kan die zo omwisselen in mijn A2 waar zo,n bak inzit,voor een goede 03/71L had ik zeker 150/200 moeten betalen,maar de meeste mensen zijn niet kundig genoeg om zo,n nieuwere bak compleet met Motronic in te bouwen en neigen naar de oudere bak omdat die veel simpler is in te bouwen en hetzelfde doet.
3 november 2009 om 12:13 #17544660Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door bettus accu
ron, als je een 4 traps automaat zoekt dan heeft me vader er wel eentje voor je geloof ik..Dit blok was compleet met automaat , [met schade koets], bij de oosterburen, in Frankfurt.
advertentie heb ik wel, met foto’s, van de wagen, maar niet van het blok,
anders had ik het aan die peilmeter kunnen zien,
3traps links en 4traps rechts, jaja, begin het te snappen, ….denk ik :hmmz:DVoor de prijs is het een koopje, maar as ik d’r niks aan heb, pff :hmmz
We willen een 2de [oldie] erbij, daarover al genoeg getypt, evt met opknapwerk,
maar dan mag/moet het een A2 zijn, moeders vindt Manta niet echt een euh…..,
en een Ascona B, die ik graag erbij wil, al helemaal niet, bij Kadett heerst twijfel,
en als het over een andere Monza gaat zijn alle twijfels weg :D
Tis wat, bij de 2de heeft m’n vrouw de broek aan en je voelt ‘m al, het wordt een 4traps :D:D:DEn ben je eenmaal op het net aan het spitten,
kom je af en toe leuke dingen tegen, zoals bovengenoemde.:oEr is geen haast bij, maar blijf alles wel ooglettend in de gaten houden :agent
Pssst, aan de 4trap-fataten, voordat ze weer in dit topic beginnen te jumpen::D:D:D
Maak me niet gekker dan ik al ben ;)3 november 2009 om 12:32 #17544661Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ja GSE, perfect uitgelegd, dat had je al eens beschreven,
daar was ik ook al mee aan het ‘stoeien’ :thumbupHeb meerdere opties tot m’n beschikking,
maar zoals ik boven aangaf, wordt het een 2de, een Monza A2
met 4 trap en geharde kleppen,
een 2.5 of 3.0, daar zijn we al over uit.
Dat ombouw met al die toeters en bellen erbij, tis geweldig en uitdagend,
maar die optie let op: KAN aardig in de kosten gaan lopen, ben zelf geen monteur, dus…..Kan dan beter iets meer uit gaan geven voor een technische redelijk onderhouden 2de Monza.
Met het koetsje red ik me wel, ast hartje maar goed klopt :DMaar wat ik al zei, bovenstaande was een koopje,
maar omdat er onduidelijkheid bestaat in de communicatie,
laat ik dit gokje maar achterwege :mad:Daarom ook de vraag, waarop ik jullie nu bedank voor de snelle reacties :jerry:thumbup
3 november 2009 om 13:32 #17544662Is deze niks voor je ?
http://link.marktplaats.nl/291578123
Ziet eruit als een aardige basis voor een redelijk bedrag.
3 november 2009 om 14:31 #17544663ja dat lijkt me ook wel wat voor je…. motorisch al veel vernieuwd.
me vader had een maand geleden nog een opel commodore C in de aanbieding. zeer veel dingen motorisch aan vernieuwd en voor weinig.
GSE, als me vader een automaat verkoopt dan krijg je ook egt alles erbij, en als de tussenas ingekort moet worden kan dat natuurlijk ook.
3 november 2009 om 17:07 #17544664Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door rinus de boer
Is deze niks voor je ?http://link.marktplaats.nl/291578123
Ziet eruit als een aardige basis voor een redelijk bedrag.
Maar…….. die heeft zoveel sleutelwerk gehad, waarbij ik mijn bedenkingen heb, en dan voor deze prijs :o
Met datgene wat er in 1 jaar tijd aan gedaan is, mag je zekers een andere prijs verwachten:hmmz
We zijn aan het overwegen om hem van dichtbij te bekijken, kijken kan geen kwaad :thumbup
3 november 2009 om 17:10 #17544665Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door bettus accu
als me vader een automaat verkoopt dan krijg je ook egt alles erbij, en als de tussenas ingekort moet worden kan dat natuurlijk ook.Kijk, daar is kennis genoeg aanwezig, en dat voor een ‘forum-prijsje’ :D:D:D
3 november 2009 om 17:40 #17544666Marvin ik heb nooit gezegd dat je vader halve dingen verkoopt:
Maar zorg dat je alles compleet koopt als je 1 ding niet hebt kun je weer een zoektocht van hier tot Melbourne beginnen om wat te vinden,het is oud spul en vrij zeldzaam aan het worden…3 november 2009 om 19:30 #17544667weet ik,
enne, ik heet MELVIN:jerry:P
die opemering van je was alleen maar goed die je maakte. net wat je zegt: je hebt veel onderdelen nodig die bij de automaat horen om een eventuele ombouw goed te kunnen volbrengen. zonder al die zoektochten.
ik wilde alleen maar ron ”attenderen”:P(wat een mooi woord), dat me vader geen halve dingen zal verkopen.
3 november 2009 om 19:48 #17544668origineel gepost door MonzaRon
origineel gepost door rinus de boer
Is deze niks voor je ?http://link.marktplaats.nl/291578123
Ziet eruit als een aardige basis voor een redelijk bedrag.
Maar…….. die heeft zoveel sleutelwerk gehad, waarbij ik mijn bedenkingen heb, en dan voor deze prijs :o
Met datgene wat er in 1 jaar tijd aan gedaan is, mag je zekers een andere prijs verwachten:hmmz
We zijn aan het overwegen om hem van dichtbij te bekijken, kijken kan geen kwaad :thumbup
Hoeft geen slecht teken te zijn. Heeft misschien al het nodige geinvesteert, maar de schatkist kan op zijn, of heeft iets anders op het oog. Je weet hoe het vaak gaat in dit wereldje.
Bij de mijne was ook al het nodige gedaan door de vorige eigenaar, en die deed hem weg wegens geldgebrek. Ik heb toen de rest afgemaakt. Wat de vorige eigenaar geinvesteert heeft, komt vaak niet terug in de prijs.3 november 2009 om 21:41 #17544669Ach met zo,n oud ding moet gewoon geluk hebben,wat kan het schelen wat er allemaal aan gedaan is vandaag of morgen gaan bv de voor of achter veren kapot of de dynamo of startmotor of werkt het opendak niet meer of loopt de brandstof pomp vast enz enz
En der zit niet veel aan wat kapot kan gaan:
Mechanisch zitten die Monza/Senators heel simpel in elkaar en is alles makkelijk te vervangen,bij een auto van 25 jaar is niet te zeggen of ie morgen niet stuk gaat.Maken kan je alles,en stukken bij dagelijks gebruik zijn normaal.
Maar hoe die een Senator A1 (78-81) radiateur in een A2 koelsysteem (82-86) heeft gekregen vraag ik me af…
3 november 2009 om 21:48 #17544670zag net wat staan over die 4 bak…
tussenas en weet ik wat…
vergeet ook je starterkrans en vulring niet !!!!!!
wordt wel eens vergeten :angelverder, tja die ouwe auto`s… dr is altijd wel wat, net wat gse meld.
4 november 2009 om 19:07 #17544671Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Heb het ritje gemaakt naar Zeeland :o
Met vrouwlief een dagje Zeeuwse Monza’s beleven:D:D:D
====================================
……verplaatst naar de topic waar het hoort te staanhttp://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=115235&page=1#pid1521996
grtz ;)
4 november 2009 om 19:16 #17544672origineel gepost door MonzaRon
Heb het ritje gemaakt naar Zeeland :o
Met vrouwlief een dagje Zeeuwse Monza’s beleven:D:D:D
====================================
Zomer in Zeeland, hoor je vaak zeggen, nou, vandaag was het
huilen met de pet op, het kwam met bakken naar beneden :cryDat was euh…… dubbelzinnig bedoeld :hmmz
==============================2 Monza’s op het programma, een witte GSE bj85 [mp] en de blauwgrijze 2.5 Aut. bj83 [mp]
hier mijn verslag van het bezoekje aan deze 2 ‘Nederlandse’ Monza’s
in het land van ‘Antje’ ;)De GSE was een redelijk mooie Monza, beetje mat geslagen,
met hier en daar een beetje ‘hardnekkige’ roest,
Portier en voorscherm + rand achterscherm zijn aan vervanging of laswerk toe :mad::DVan binnen een beetje uitgeleefd, dash veelvuldig ingescheurd en de
voorstoelen hebben een holletje waarin je je lekker kunt nestelen,
het zitcomfort is daardoor flink aangetast, uistappen uit deze Monza vereist ietswat klimwerk :D :oTrek je motorkap los, zien we daar een 6 cilinder, die nog warm was, maar redelijk droog :hmmz
De sleutel erin en starten maar, starten en lopen,
in het begin onregelmatig en na 15minuten…….nog steeds onregelmatig [kmstand 260.000] :thumbdownDe koppelingspedaal [5bak] zie je bij het stationair lichtjes op en
neer komen, in een versneld tempo dan wel te verstaan
trek je het pedaal iets omhoog, trilling weg, maar dan horen we iets slippen :hmmzKijk ik naar de linker veerpoot, bijrijderskant,
daar was ie al flink bruin aan het doorkomen
ook hier moest vakkundig het een en ander aan gelast worden :cryOnderaan de raamlijsten, bij 1 klapraampie achter, en in de raamgoot achter bij de klep ook opgezwollen plekkies die
de aandacht nodig hadden van een goede plaatwerker.
ennuh niet te vergeten, de bijrijders koker was voorin luchtig :DRemschijven voor en achter + banden waren in mijn ogen op.
maar toch ermee door het APK gekomen :hmmzDe rest was goed aannemelijk, maar de prijs zat me tegen,
meer door het onregelmatige optreden van het motorblok :hmmzHet beeld van deze Monza was me duidelijk, deze wagen heeft optisch en technisch een stevig injectie nodig,
om weer vol aanzien te kunnen verwerven.
Qua opties is er weinig te bewonderen, antenne in voorruit en digidash, boordcomputer,de rest standaard.:mad:==============================================
Let op, de wagen is nu nog redelijk acceptabel, maar volgend jaar moet
er flink geinvesteerd worden, want de APK van nu lijkt een wassen neus.
==============================================Mel al het laswerk en spuitwerk heb ik no probs,
maar al die technische investeringen maken van deze Monza een
uidaging die klauwen geld kan gaan kosten, te denken valt aan een
andere motor, nieuwe koppelingsplaten, remschijven ++
nieuwe banden etc etc.vanwege privacy laat ik de foto’s achterwege, kijk daarvoor op mp ;)
denk, laat ik het maar ff posten hier, iedere liefhebber mag er het zijne van denken.
Je kan denken, hey iets voor mij, of denken, blijf lekker thuiis :D
voor de nieuwe eigenaar even dit:
wens je veel klusuren en succes met deze Monza GSE.;)later de blauwe 2.5……..
allereerst super onder woorden gebracht Ron:thumbup
Eigenlijk hoeven de mensen nu niet meer te gaan kijken met jou zeer gedetaileerde omschrijving:wors
Als er nou mensen hier op het forum ook in een koningklijkeking: bak willen rijden zullen we eerst jou bellen om eens een blik te gaan werpen!!:P
Wat je zegt, aan het plaatwerk is wel iets te doen, maar om er nou eigenlijk meteen een nieuw hart in te stoppen, lijkt me wel heel veel werk meteen.
Je hebt in ieder geval goed vergelijkingsmateriaal met je eigen Monza om een andere te kunnen gaan beoordelen.Nog heeeel veel succes met het vinden van nog zo’n mooi exemplaar (in wording misschien dan voor de nieuwe die je wil gaan kopen.)
4 november 2009 om 20:30 #17544673Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Nu gaan we verder met de 2.5 bj83 AUT:o
===========================================
……verplaatst naar de topic waar het hoort te staanhttp://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=115235&page=1#pid1521996
grtz ;)
4 november 2009 om 21:04 #17544674he ron die gse waar je geweest bent
gaat dat om die uit oosterland met het kenteken LT – 81 – GX
men collega leek dat wel wat
die dacht dat er bijna geen werk aan zat4 november 2009 om 21:06 #17544675:jerry:jerry:jerry
4 november 2009 om 21:13 #17544676Als je lang zoekt vind je ze goedkoop. Ik heb mijn Monza in een schuur gevonden bij een oude man die er altyd mee garage platen mee had gereden. Die man had ook niks verstand van die wagens. Hij was zelf carrossier geweest en had de monza gekocht in 1981 om op te maken omdat de vorige eigenaar geslaagd was om mijn arme arme Monza op zen dak te gooien. Wagen is volledig terug opgemaakt door die oude man en is ineens gedinitrolt en heeft altyd binnen gestaan. Misschien is het ongeval zen redding geweest :p. dus die oude man was te kreupel geworden om nog te rijden en zo stond men Monza al 4 jaar in zen schuur stil onder een dikke laag stof. Hij vroeg er 1500€ en die heb ik hem dan ook gegeven. Vond ik niet véél geld voor een knoerharde, 3.0E handgeschakelde 5bak met 89.000 orginele kilometers. Hij mag dan wel een zwaar ongeval gehad hebben maar hij is blanco gekeurd en hij mag nog best gezien worden. Het enige minpuntje vind ik dat de lak een klein beetje mat begint te staan en dat er een open dak inzit (dat lekt dus afgetaped is). Maar binnenkort zal hij ook langst de spuiter gaan. Dus wie lang zoekt vind ergens wel een goed exemplaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.