Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Koelvloeistof verbruik opel zafira 1.8
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 oktober 2009 om 19:15 #17213452
Hallo allemaal.
Mijn naam is Steve en sinds 2 maanden heb ik weer eens een opel zafira aangeschaft. Het gaat om een type Maxx Cool 1.8 automaat uit 2005, met 67.500 km op de teller. Eigenlijk had ik mijn bedenkingen omdat ik met een eerdere zafira uit 2001 veel electronische storingen had. Dit probleem doet zich bij dit exemplaar (nog) niet voor. Wel heb ik een ander probleem, wat mij ietwat verontrust.
Een maand na aankoop van de auto gaf de boordcomputer aan dat er te weinig koelvloeistof in de auto zat. Dat bevreemde mij, omdat de auto een uitgebreidde afleveringsbeurt heeft gehad. Maar ik ging ervan uit dat dit wellicht over het hoofd was gezien door de monteurs en heb er ongeveer 3/4 liter bijgevuld. Hierna heb ik regelmatig het niveau gecontroleerd, ook nadat we 1 weekje op vacantie gingen in Nederland. Ook gedurende de vacantie en op de laatste vertrekdag heb ik het niveau gecontroleerd, maar deze bleef stabiel. Nu ben ik 2 dagen thuis, waarvan de auto 1 dag heeft stilgestaan. Vandaag maak ik een korte rit en kort na aanvang komt er een “plastic”brandlucht uit de ventilator/kachelkanalen. Meters en visuele controle geven niets verontrustend aan en ik stop bij een benzinepomp om ook onder de motorkap een inspectie uit te voeren. Daar zie ik niets verontrustend alleen dat het niveau van het koelvloeistof nu wel is gezakt. Eerder had ik deze bijgevuld tot even boven het aangegeven coldkald niveau zoals aangegeven volgens het instructieboekje. Nu staat het niveau er duidelijk onder, maar nog niet laag genoeg zodat het word opgemerkt door de boordcomputer.
Met de eerdere zafira had ik een soortgelijke melding van de boordcomputer, echter zonder de plastic brandlucht. Nadat de koelinstallatie onder druk was gezet, kwam men er met draaiende motor uiteindelijk achter dat 1 van de slangklemmen niet goed afsloot. Uiteraard heb ik daar visueel, bij deze zafira ook opgelet, maar zie geen enkel lekspoor.
Wat kan dit zijn en is de brandlucht met het vloeistofverlies een combinatie of elk een op zichzelf staande gebeurtenis? Ik heb met eerdere auto’s nog nimmer koelvloeistof hoeven bijvullen en een Opel lijkt mij geen uitzondering hierop. Ik kan wel terug naar de garage, want ik heb nog 4 maanden bovaggarantie, maar die zit niet direct in mijn woonplaats en wellicht hebben jullie een soortgelijke ervaring gehad. Laat het mij dan even weten waar ik verstandig aandoe of waar ik op moet letten.
15 december 2009 om 21:09 #17541024origineel gepost door steve070
Hallo allemaal.Mijn naam is Steve en sinds 2 maanden heb ik weer eens een opel zafira aangeschaft. Het gaat om een type Maxx Cool 1.8 automaat uit 2005, met 67.500 km op de teller. Eigenlijk had ik mijn bedenkingen omdat ik met een eerdere zafira uit 2001 veel electronische storingen had. Dit probleem doet zich bij dit exemplaar (nog) niet voor. Wel heb ik een ander probleem, wat mij ietwat verontrust.
Een maand na aankoop van de auto gaf de boordcomputer aan dat er te weinig koelvloeistof in de auto zat. Dat bevreemde mij, omdat de auto een uitgebreidde afleveringsbeurt heeft gehad. Maar ik ging ervan uit dat dit wellicht over het hoofd was gezien door de monteurs en heb er ongeveer 3/4 liter bijgevuld. Hierna heb ik regelmatig het niveau gecontroleerd, ook nadat we 1 weekje op vacantie gingen in Nederland. Ook gedurende de vacantie en op de laatste vertrekdag heb ik het niveau gecontroleerd, maar deze bleef stabiel. Nu ben ik 2 dagen thuis, waarvan de auto 1 dag heeft stilgestaan. Vandaag maak ik een korte rit en kort na aanvang komt er een “plastic”brandlucht uit de ventilator/kachelkanalen. Meters en visuele controle geven niets verontrustend aan en ik stop bij een benzinepomp om ook onder de motorkap een inspectie uit te voeren. Daar zie ik niets verontrustend alleen dat het niveau van het koelvloeistof nu wel is gezakt. Eerder had ik deze bijgevuld tot even boven het aangegeven coldkald niveau zoals aangegeven volgens het instructieboekje. Nu staat het niveau er duidelijk onder, maar nog niet laag genoeg zodat het word opgemerkt door de boordcomputer.
Met de eerdere zafira had ik een soortgelijke melding van de boordcomputer, echter zonder de plastic brandlucht. Nadat de koelinstallatie onder druk was gezet, kwam men er met draaiende motor uiteindelijk achter dat 1 van de slangklemmen niet goed afsloot. Uiteraard heb ik daar visueel, bij deze zafira ook opgelet, maar zie geen enkel lekspoor.
Wat kan dit zijn en is de brandlucht met het vloeistofverlies een combinatie of elk een op zichzelf staande gebeurtenis? Ik heb met eerdere auto’s nog nimmer koelvloeistof hoeven bijvullen en een Opel lijkt mij geen uitzondering hierop. Ik kan wel terug naar de garage, want ik heb nog 4 maanden bovaggarantie, maar die zit niet direct in mijn woonplaats en wellicht hebben jullie een soortgelijke ervaring gehad. Laat het mij dan even weten waar ik verstandig aandoe of waar ik op moet letten.
Het probleem zat ‘m in een lekkend thermostaathuis en bijbehorende slang. Wat mij betreft kan deze topic op slot.
16 december 2009 om 19:00 #17541025Fijn dat het is opgelost. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘Koelvloeistof verbruik opel zafira 1.8’ is gesloten voor nieuwe reacties.