Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › aantrekmoment van wielbouten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2009 om 05:21 #17213388
wie weet wat het aantrekmoment van de wielbouten moet zijn??
ik heb een moment sleutel gekocht zodat ik geen bouten kapot draai of de wielen beschadigt .
en omdat ik toch een paar keer per jaar wissel wil ik dit goed doen.
dus wie weet het??24 oktober 2009 om 07:29 #17540444Varieert van 100 tot 110 nm. Ik ben één keer 125 nm tegengekomen met Googlesearch, maar de meeste zitten op 110 nm.
24 oktober 2009 om 07:30 #17540445in de Irmscher documentatie staat 110 nm
24 oktober 2009 om 09:19 #17540446Het is inderdaad 110 Nm. En kruislinks natuurlijk.:D
24 oktober 2009 om 09:21 #17540447110Nm kruislings
Willem
24 oktober 2009 om 10:13 #17540448:hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
sorry voor voor de topic vervuiling;)24 oktober 2009 om 10:26 #17540449altijd natrekken, je zal niet de eerste zijn die zijn wiel voorbij ziet komen…
24 oktober 2009 om 10:39 #17540450origineel gepost door gts power
:hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
sorry voor voor de topic vervuiling;)voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.
Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)
24 oktober 2009 om 11:51 #17540451origineel gepost door Ali-GSI
origineel gepost door gts power
:hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
sorry voor voor de topic vervuiling;)voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.
Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)
bedankt voor het aanbod:thumbup
ik heb al een ”afspraak” gemaakt bij men zwager dus dat is geen probleem;)(heeft 2 bruggen dus altijd plek!)
maar zal ook effe zo’n momentsleutel van het werk meenemen:thumbup24 oktober 2009 om 13:00 #17540452kijk das weer een hoop nuttige info,hier kan ik wat mee, bedankt
25 oktober 2009 om 02:30 #17540453Pas wel op met de luchtsleutel.
Het kan zijn dat je wat meer moeite krijgt om een lekke band te vervangen…
Gelukkig geen ervaring mee, maar wel eens flink lopen rossen op wielmoeren die door de garage toch wel erg vast waren gedraaid..25 oktober 2009 om 08:02 #17540454inderdaad, met die luchtsleutel, kan je je garage gaan bellen omdat je je wiel niet los krijgt bij een lekke band.
ja of een end pijp en een GOEDE kruissleutel in je auto leggen. (heb ik zowiezo bij me als ik op vakantie gaat).
Willem
25 oktober 2009 om 08:24 #17540455origineel gepost door wim-v6
inderdaad, met die luchtsleutel, kan je je garage gaan bellen omdat je je wiel niet los krijgt bij een lekke band.ja of een end pijp en een GOEDE kruissleutel in je auto leggen. (heb ik zowiezo bij me als ik op vakantie gaat).
Willem
een kruissleutel ligt altijd in mijn auto en ik heb nog nooit een wielbout gehad die ik niet los kreeg :hmmz
25 oktober 2009 om 09:07 #17540456ikke wel, bij een geleende auto.
Ik weet niet naar wat voor garage die geweest was, maar de garagist kreeg m zelf ook niet los!!!
auto op een oprijwagen afgevoer.
en die gast heeft flink staan rammen met een luchtsleutel het wiel los te krijgen.
bij mijn eigen auto zet ik altijd zelf de wielen vast, die krijg ik zelfs los met de originele wielsleutel.
maargoed, idd kruissleutel in bijde auto’s aanwezig.
Willem
25 oktober 2009 om 09:27 #17540457als je veel wisselt is het verstandig om een KLEIN beetje koperpasta aan de bouten te doen en indd netjes op moment vast.
echter er zijn ook speciale moment doppen te koop voor op je luchttol.
alleen die moet je enkel aanschaffen als je daar dagelijks werk voor heb.voor jou is een goede momentsleutel volgens mij prima.
25 oktober 2009 om 09:28 #17540458origineel gepost door Ali-GSI
origineel gepost door gts power
:hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
sorry voor voor de topic vervuiling;)voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.
Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)
stalen velgen mogen/moeten wel met een hoger moment vast.
25 oktober 2009 om 09:31 #17540459Nope, bij opel word voor zowel STAAL als Licht metaal 110Nm opgegeven!!
ook nooit problemen mee gehad.
Willem
25 oktober 2009 om 09:40 #17540460origineel gepost door wim-v6
Nope, bij opel word voor zowel STAAL als Licht metaal 110Nm opgegeven!!ook nooit problemen mee gehad.
Willem
oke dat wist ik niet.
ik zet zelf staal zonder moment sleutel vast.
25 oktober 2009 om 09:42 #17540461ik ook
Willem
25 oktober 2009 om 09:59 #17540462maar het beste is dus gewoon op moment vastzetten.
om te voorkomen dat je iets kapot draait
ik zet zelf mijn bouten met een ratel sleutel los, en dat gaat prima met normale inspanning!!25 oktober 2009 om 10:00 #17540463dan zullen ze netjes vast zitten en dus niet TE
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.