Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Calibra C20NE -> C20LET, FWD -> RDW Antwoord.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2009 om 09:57 #17213231
De Calibra is standaard ook met een C20LET geleverd, maar niet met FWD maar 4 x 4. Ik was benieuwd of het dan ook een technische keuring wordt, ipv kenteken overschrijven omdat er al een typegoedkeuring voor is? Iemand dit dit weet? RDW vind ik niet echt een duidelijk antwoord, het lijkt mij meer dat ze niet goed weten wat ermee te doen.
Antwoord RDW:
Re: Uw informatieverzoek aan de RDW [#213921]
Van: Info (info@rdw.nl)
Deze afzender ken je mogelijk niet.Markeren als veilig|Als ongewenst markeren
Verzonden: maandag 19 oktober 2009 16:55:15
Aan: bart_hoedemaker@hotmail.comGeachte heer Hoedemaker,
In uw e-mail stelt u vragen die te maken hebben met de wijziging in de constructie van uw personenauto of kampeerwagen, die in gebruik is genomen voor 1 januari 1998.
Als de constructie van een personenauto of een kampeerwagen zodanig is gewijzigd als hieronder genoemd, moet de personenauto of kampeerwagen worden gekeurd. Na goedkeuring worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast.
Als wijziging in constructie wordt gezien het wijzigen van:
– het aantal assen
– het aantal wielen
– de wielbasis, indien deze meer dan 2% afwijkt van de oorspronkelijke waarde
– de spoorbreedte, indien deze meer dan 2% afwijkt van de oorspronkelijke waarde
– de massa in rijklare toestand (of de massa ledig voertuig) als deze meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde
– de technisch toegestane maximummassa
– de technisch toegestane te trekken aanhangwagenmassa
– de motorcode of het motortype
– het aantal cilinders of de cilinderinhoud
– de brandstofsoort, (met uitzondering als de brandstof een al of niet tot vloeibaar verdicht gas betreft)
– het motorvermogen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde
– de inrichtingsomschrijving of het type carrosserie
– het geluidsniveau
– het remsysteem, voor zover deze van invloed zijn op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en de bedieningskracht
– de stuurinrichting, voor zover deze van invloed zijn op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en de bedieningskracht
Technische eisen:
De keuring richt zijn alleen op het gewijzigde aspect. Het gewijzigde voertuig moet voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van verlichting, geluidsproductie en lichtdoorlatendheid van ruiten.
Als echter de wielbasis of de spoorbreedte zijn gewijzigd of de inrichtingsomschrijving/type carrosserie is zodanig gewijzigd dat het een inbreuk is op de sterkte van de dragende constructie dan gelden er aanvullende eisen, te weten:
er moet worden aangetoond dat “de constructie deugdelijk en voldoende stijf is”. Dit kan worden aangetoond met een verklaring van de oorspronkelijke voertuigfabrikant of een beproevingsrapport van RDW Test Centrum Lelystad (TCL);
er moet worden aangetoond dat ?het weggedrag stabiel moet zijn en dat het voertuig niet in een ongewenste trilling geraakt?. Dit kan worden aangetoond met beproevingsapport TCL.
Voor een keuring kunt u een afspraak maken met n van de keuringsstations van de RDW.Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.
Na de keuring wordt u, indien noodzakelijk, in contact gebracht met het TCL voor het laten uitvoeren van de beproeving(-en).
Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.
Kosten:
De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Een torsie-doorbuigproef kost ? 766,00. Een weggedragtest kost: ? 299,00.
Graag klantvraag beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
–Original Message–
From: bart_hoedemaker@hotmail.com
Date: 9-10-2009 22:49:20
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDWformID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters: B.A.M
Achternaam: Hoedemaker
Email: bart_hoedemaker@hotmail.com
Adres: Olyhorststraat 5
Postcode: 6691 HC
Plaats: Gendt
Land: Nederland
Telefoon: 0617808862
Kenteken: XXXXXXXXX
Rijbewijs: XXXXXXXXXX
Opmerking: Ik wil graag in deze Opel Calibra, met 2.0 8V motor ( Motorcode C20NE ), een 2.0 Turbo motor inbouwen ook afkomstig uit een Calibra Turbo model( Motorcode C20LET ). De 8V versie is voorwielaangedreven, de Turbo versie is 4 x 4 met een verdeelbak. Ik wil de turbo motor alleen gebruik laten blijven maken van voorwielaandrijving, natuurlijk met overplaatsting van de andere delen, zoals grotere remmen van de Turbo uitvoering. Mijn vraag kan dit, is dit mogelijk? En moet dit opnieuwe gekeurd worden, of alleen de motorcode op kenteken gewijzigd worden?… Aangezien er al een type goedkeuring is voor een Calibra Turbo, enkel niet voorwielaandrijving, maar 4 x 4. Echter is dit een losse verdeelbak aan de standaard gemonteerde 6 versnellingsbak, en mag dit technisch geen probleem zijn als ik deze weg laat. Ben hier echter wel benieuwd naar of dit mogelijk is, daarom mijn vraag.
De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te verwijderen. De RDW kan niet volledig instaan voor de juiste en volledige overbrenging van deze e-mail.22 oktober 2009 om 12:54 #17538518calibra c20let 4×4 naar voorwiel ombouwen(dus 4×4 eraf) is geen probleem.
calibra c20ne naar c20let bouwen, is omkeuren.
is toch niet zo moeilijk te begrijpen.
jij reageert overal op, maar leest volgens mij niets.
verandering van motor in een auto, is altijd omkeuren.groeten.
23 oktober 2009 om 08:55 #17538519Nou in zover mijn wetende en lezende, als er een typegoedkeuring is voor deze motor in deze carosserie is dat niet nodig, ja er wordt wel gekeken, maar je betaald niet de volle mep voor een keuring, alleen omschrijving kenteken ( 50 / 75 euro ). Laatst dus ook een Golf 4 met 1.4 een 1.8 20V Turbo blok ingebouwd, deze hoefde dat dus ook niet, want daar zijn ze ook std mee afgeleverd, had alleen papieren nodig v/d fabriek ivm verwijzingen enz.
Een V8 in een Calibra bouwen is dus niet std zo fabrieks geleverd. Maar wat ik er uit opmaak is dat ik wel moet keuren, omdat er een aswijziging plaatsvind, ik ga vandaag nog eens met de RDW bellen.
23 oktober 2009 om 09:12 #17538520Uit een ander topic van RDW:
Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.
Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteeerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.
23 oktober 2009 om 11:01 #17538521nou ga je moeilijk herhalen, wat ik makkelijk opschrijf.
groeten.
23 oktober 2009 om 11:28 #17538522origineel gepost door kadett4x4
nou ga je moeilijk herhalen, wat ik makkelijk opschrijf.groeten.
Wat jij zegt klopt tuurlijk, is altijd keuren zowiezo, maar het gaat me om het prijskaartje wat eraan hangt, omdat een cali al met turbo motor is geleverd, en hier typegoedkeuringspapieren voor zijn. Voor een Corsa A met turbo blok is dat bijv niet, en moet ie naar lelystad enz.
23 oktober 2009 om 21:56 #17538523Jij snapt het echt niet…:jerry
lees het sticky topic hierboven eens.:vertag
Je kunt gewoon omkeuren naar een turbo motor, ook al is die niet op die manier geleverd. In het andere topic staat een BMW met een Supra motor rin, is ook gewoon omgekeurd voor 60 euro oid.:afro
Gewoon een keuring bij de rdw om te kijken of het fatsoenlijk ingebouwd is en een soortement apk keuring en je bent klaar.
23 oktober 2009 om 22:03 #17538524niet mauwen maar bouwen! :vertag
als het nou af is gewoon afspraak maken RDW station en keuren…. halfuurtje later sta je buiten als je het netjes gedaan hebt… je moet niet prutsen want dan krijg je verwijs naar TCL….al hang je een RT10 in je cali… geven ze nix om mits het maar deugdelijk is!! (nog wel)
24 oktober 2009 om 19:15 #17538525Ok :D
24 oktober 2009 om 19:33 #17538526korte uitleg je kan een turbo erin leggen omdat hij al voor een cali is gebouwd rdw past dan enkel je papieren aan €25 tot €75.
let wel op voor je eigen dat je de remmen ook veranderd!!!25 oktober 2009 om 17:49 #17538527*edit by meangreen: let op je taalgebruik! :vertag
**edit by mayhem**
leg maar uit… wat klopt er niet.
26 oktober 2009 om 12:01 #17538528origineel gepost door svdk20
korte uitleg je kan een turbo erin leggen omdat hij al voor een cali is gebouwd rdw past dan enkel je papieren aan €25 tot €75.
let wel op voor je eigen dat je de remmen ook veranderd!!!Oke bedankt :) .
26 oktober 2009 om 13:41 #17538529origineel gepost door bbg_gendt
origineel gepost door kadett4x4
nou ga je moeilijk herhalen, wat ik makkelijk opschrijf.groeten.
Wat jij zegt klopt tuurlijk, is altijd keuren zowiezo, maar het gaat me om het prijskaartje wat eraan hangt, omdat een cali al met turbo motor is geleverd, en hier typegoedkeuringspapieren voor zijn. Voor een Corsa A met turbo blok is dat bijv niet, en moet ie naar lelystad enz.
das niet meer waar, sw16v heeft hem ook op kenteken staan voor hetzelfde geld.
29 oktober 2009 om 14:26 #17538530Nou vandaag een antwoord terug, dit is duidelijk van de RDW :thumbup
Van: Info (info@rdw.nl)
Verzonden: donderdag 29 oktober 2009 21:33:16
Aan: bart_hoedemaker@hotmail.com
Geachte heer Hoedemaker,In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Met ingang van 1 mei 2009 is er een nieuwe Regeling Voertuigen van toepassing.
Hierin staat dat een voertuig met een datum eerste toelating van voor 01-01 1998 bij wijziging alleen aan de permanente eisen hoeft te voldoen. Dit betekent dat uw Opel feitelijk alleen aan de APK eisen hoeft te voldoen.
U kunt de wijziging zonder problemen uitvoeren en de kosten voor keuring bedragen maximaal 75,- euro
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
29 oktober 2009 om 18:43 #17538531goh, heb jij t wiel uitgevonden bart?:sleeping
Zou je avatar even aanpassen btw. nogal nep om te showen met andermans delen
29 oktober 2009 om 22:09 #17538532origineel gepost door sw16v
goh, heb jij t wiel uitgevonden bart?:sleepingNee. Maar ik wilde dat gewoon zeker weten van de RDW zelf. En nu is het me duidelijk. :)
10 november 2009 om 19:16 #17538533Wel vertrouwen in de rest hebben hier bart :)
10 november 2009 om 19:51 #17538534idd
e+b kadett heeft z,n let op kentekensw16v let op kenteken
freekcorsa c20xe op kenteken
men weet hier wel waar ze het over hebben!
10 november 2009 om 19:59 #17538535origineel gepost door Rens_Corsa
Wel vertrouwen in de rest hebben hier bart :)Dat zal die waarschijnlijk eerder hebben, dan wij in hem :D:jerry
10 november 2009 om 20:14 #17538536origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
idd
e+b kadett heeft z,n let op kentekensw16v let op kenteken
freek corsa c20xe op kenteken
men weet hier wel waar ze het over hebben!
Hey ik lees mijn naam: krijg ik nu ook geld ?
:jerry
21 november 2009 om 01:13 #17538537tja, nou moet ik wel zeggen dat ze niet echt heel eenduidig (om)keuren bij de RDW.
Zelf ging ik van 100kW naar 160kW en +2 cilinders maar er werd geeneens een geluidsmeting gedaan. Wat wel had moeten gebeuren.
De omkeuring, na motorwijziging was naar mijn beleving een soort APK keuring.. ging allemaal erg snel, maar nou is alles ook wel feitelijk nieuw aan de auto en met veel zorg in elkaar gezet en opgebouwd, dus dat hielp idd enorm, en werd dan ook geprezen door de keurmeester.Aangezien mijn auto tegelijkertijd ingevoerd werd leek het allemaal nog al verwarrend voor de heren. Men ging ineens enorm moeilijk doen over de de voorruit en voorste zijruiten van de auto. Die zouden te donker zijn, of er had ooit iets opgezetten. Beide niet het geval. Gewoon fabrieks glas.
De knuppels hadden meer dan een uur nodig, met ze 3-en, een metertje erbij, op een iets wat vuilige ruit, binnen in de loods, (dus niet bij vol daglicht), en ze kregen 10x verschillende waardes op het display. verwarring alom, boeken erbij, in de computer kijken, nog een keer kijken..Tot dat eindelijk een ‘verlossende’ collega aan kwam lopen (de 4e die er naar keek !!) en die 2 seconden keek en zei; ‘nee joh, is gewoon fabrieks glas, dat hoort zo..’Ik ging bijna door de grond en stond me enorm op te vreten.
Wat dat aangaat boezemt dit bij mij niet een enorm vertrouwens gevoel in met deze instantie, maar goed.Maar Sinister.. met een half uurtje buiten ? Je bedoeld als je eenmaal de loods in rijd als je aan de beurt bent.. Misschien ligt eraan welk keuringstation, maar ik ging naar Schiedam, echter zonder afspraak, dag daarvoor wel eendag kenteken opgehaald ivm invoer, maar het puntje technische omkeuren zelf, kostte me echt een halve dag. va moment binnenkomen ‘s ochtends 07:45 met nr-tje trekken, wat papparassen invullen en wachten tot dat je aan de beurt ben. En dat is dan nog zonder de afdeling belastingdienst/douane. Wellicht met een afspraak is doorloop tijd sneller.
En toch blijf ik het appart vinden. Dat een dergelijke keuring als deze mij voor 01 mei 2009, zowiezo 3 hele vrije dagen zou hebben gekost, brandstof voor heen en weer rijden naar Lelystad, en een serieuze zak met geld.. nu was ik 50 euro kwijt voor omkeuren (motor wijziging).
Ter illustratie, 1,5 jaar geleden voor eenzelfde type en model Opel echter iets ouder, die van 110kW naar 125kW ging en ook +2 cilinders, kostte me een hele dag, 370 eurie voor de geluidsmeting. Motoromkeuren was destijds door Niels gedaan.
Ben benieuwd hoelang dit zo blijft..
21 november 2009 om 08:14 #17538538origineel gepost door Jerremy
Ben benieuwd hoelang dit zo blijft..Wie weet, het was voordat die nieuwe regeling erin kwam idd heel moeilijk en tijdsrovend en kostte veel geld. Ik heb er eerlijk gezegd pas van gehoord toen ik die mail kreeg…dat het veranderd was.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.