Forumindex › Forums › Modellen › Omega › kachel probleem??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2009 om 17:39 #17213110
hoi peeps, het valt mij op dat de lucht uit de kachel niet echt heet is als deze op high staat, ook als ik de deuren open zet zodat het binne niet warmer is dan buiten, de lucht is wel warm maar niet echt heet zoals bvb in mn busje of mn oude autootje,nu is mijn vraag ,is dit normaal ?of komt dit door dat climat control ? tis ook niet echt zo dat het koud is maar vroeg me af of dit niet gewoon hete lucht hoort te zijn ipv redelijk warme lucht. groetjes kevin
15 oktober 2009 om 20:10 #17537029Als ik de knop naar “hi” draai, dan draai ik hem na korte tijd GRAAG weer omlaag, anders brand ik mijn voeten.
komt je motor wel goed op temperatuur? Het is bij mij een stuk beter geworden na vervanging van de motorthermostaat. Nu staat de temperatuurnaald netjes op 85 graden, daarvoor in de winter een stuk lager.
Andrew
16 oktober 2009 om 04:53 #17537030Of natuurlijk weer de beruchte 3-weg klep, of de bediening hiervan.
16 oktober 2009 om 19:52 #17537031Alls hij ecc heeft dan kan het de driewegklep zijn.
GR Jack
17 oktober 2009 om 11:35 #17537032motor bij mij hangt ook tussen de 85/95 graden,en waarvoor dient een drieweg klep? en istie duur om te vervangen?moet zeggen dat de temperatuur in de auto goed te controleren is en tis zekers niet koud in de auto,als de drie weg klep niet goed zou functioneren zou dat slecht zijn voor het systeem of maakt het niet echt veel uit?
17 oktober 2009 om 14:16 #17537033De klep op zich kost bij de dealer rond de €50,-
Vervangen is goed te doen alleen moet de inlaat plenum er vanaf
Dit is de driewegklep
plaats
Controleer voor dat je de driewegklep vervangt even de twee koelvloeistof leidingen die naar binnen gaan of deze warm worden als je de verwarming op HI hebt staan.
Deze zitten rechts naast je motor en gaan door het brandschot.Gr Jack
17 oktober 2009 om 19:49 #17537034thx voor de uitleg en de pics:-),ik zal morge is ff checke of die 2 leidingen idd warm worden,zijn dit de enigste 2 leidingen die voor warm water naar de kachel zorgen?en als de 3 weg klep niet naar behoren zou werken neem ik aan dat hij niet goed open gaat? omdat de kachel niet heet word maar wel warm?:hmmz groetjes kevin
18 oktober 2009 om 01:22 #17537035Kevin,
Als je drieweklep inderdaad kapot is, kost deze bij de VOD idd €58,50 , maar bij http://www.slagerbv.nl kost hij €27,10.(incl korting)
Kijk hier maar even :
http://start.mijngrossier.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx en dan onder koelsysteem.Dat had ik dus een paar weken geleden toen deze lek was.
Wel even uitkijken met die slangenklemmen want die moet je inknijpen met een tang en tegelijk eraf schuiven.
(Bij mij gaf dat zo af en toe een pittig gespek met onze lieve heer)
En ook uitkijken voor het vacuum slangetje bovenop de klep, die kan je makkelijk afbreken (niet de bedoeling)
En nu ik het over dat slangetje heb, misschien zit die wel gewoon los, want die zorgt ervoor dat de klep omhoog getrokken wordt zodat het warme sapje door je leidingen gaat en dus ook naar je kachel.
Het kan zijn dat die het niet meer goed doet, emn dan is een andere klep idd de oplossing.Bij schommeld de temp ook tussen de 85 en 92á93 graden en probeerde de kchel vanmiddag ook even uit om te kiken of deze goed warm werd.
Na een korte tijd was deze warm en pas na een minuut of 10 werd het toch wel erg warm zodat ik hem uit gezet heb.
Ik hoor het wel weer.gr en succes .
Aart18 oktober 2009 om 14:29 #17537036de slangklemmen kun je beter vervangen door slangklemmen die je kunt schroeven.
Gr Jack
19 oktober 2009 om 01:38 #17537037Ja klopt Jack heb ik ook gedaan.
Hoest trouwes met je Omega?
19 oktober 2009 om 16:18 #17537038bedankt voor de tips yoyo,ik zal er ff naar kijke en wat die klemmetjes betreft daar hebben ze bij mn vrouwtje op dr werk een mooie speciale tang voor,dat scheelt een hoop goede gesprekken met onze lieve heer:-)zou fijn zijn als idd het vacuum slangetje het probleem is ,begin het nu wel beetje zat te worden iedere keer wel wat:-( gelukkig maakt het rijden in de omega mij super blij,ben trouwens wel zonder probleme door de keuring gekome vorige week en heb gelijk een andere 2 de hands lucht pomp er op gezet dus ben ook van die …… herrie af bij een koude start:P laat t nog wel ff weten, oh en btw hoest met de rollo?nog wat gevonden?groetjes kevin
19 oktober 2009 om 17:54 #17537039Wil je geen slechte hoop geven maar komt maar zelden voor dat er wat is met de vacuum.
Met de mijne is het nog steeds niks moet morgen eens gaan bellen hoe het zit ermee.
Gr Jack
20 oktober 2009 om 00:11 #17537040@ Nitro,
Dat rollotje ging niet door door een belg die niet op dagen (een heel verhaal om hier neer te zetten, maar het kom erop neer dat ik hem niet heb!)
We blijven verder zoeken (ook op de andere omega sites heb ik al al gevraagt)
@Jack,
Word je daar nu niet een beetje ziek van?
Want hoe lang staat hij nu al zonder blok?
Wees ergens blij dat je er niet echt van afhankelijk ben, je kan nu nog een autootje lenen gelukkig.
Stel eens voor dat je dat geluk niet had, dan zat je echt omhoog!
Maar dat houd niet in dat het zwaar klote is dat er nog niets is gebeurt toch?Gr,
Aart5 november 2009 om 03:08 #17537041Nitro,
Hoe is het afgelopen met die klep van je verwarming?
En ook dat goedje wat je in je blok gegooid heb om alles weer goed te krijgen?Ik ben tegenwoordig ook vaak te vinden op http://www.opelomegaporal.nl en niet zo veel meer op opelomega.nl
want als ik daar wat over de eerst genoemde vertelde om iemand te helpen werd het gewoon verwijdert!:fy1Voor de rest gaat alles oke, en als het goed gaat heeft Metalrush op e-bay een rollo te pakken voor nog geen € 33, 00 dus dat is toppie!!!!!
Schakelaar was bij de dealer nog geen €20,00 dus daar hoefde ik niet moeilijk voor te doen (hij
zit erin en de verlichting doet het nog ook.) dus dan is het een kwestie van de plank met rollo erin en klaar!:agentgr,
Aart5 november 2009 om 14:34 #17537042ben ook wel benieuwd of het aan de 3 weg klep ligt, omdat ik ook problemen met de jachel temp heb. gr,martijn
5 november 2009 om 18:45 #17537043hoi peeps, zondag lag er een gigantishe plas koel vloeistof on mn auto ook heel het tankje was leeg, en wat denk je , de kachel blies alleen nog maar koude lucht, dus maandag gelijk een 3 weg klep besteld en erop gezet en nu is de kachel zo heet als vuur:P ik hoop dat ik ook gelijk het koelvloeistof probleem kwijt ben (ik had soms last van kleine beetjes verlies) sinds maandag heb ik nog geen verlies kunne constateren en heb een rondje utrecht gedaan vanaf rotterdam om hem ff te testen:P en hijs zo droog als een kurk gebleven:-) dus ik ben weer een blij man:p,@ yoyo tof dat je een rollo hebt gevonden :-)niet te veel mee spelen nu he:-) mooi prijsje ook,en ik ben ook best wel te spreken over dat olie systeem cleaner,moet zeggen dat als de motor 5 minuutjes heeft gelopen de tik al een heel stuk minder is dan dat hij was,alleen nadat ik de olie wou aftappen en mn filter wou verversen brak ik het gedeelte af van de deksel waar je je sleutel in steekt om open te draaien,dus heb met een moordenaar de deksel er af moeten halen en een nieuwe besteld ,dit was mn eigen stommiteit want ik had laaste keer de rubbere ring er droog tussen gezet zonder hem ff in de olie te smeren:P,maarja van fouten leer je,denk mischien ook wel als ik dat spul mischien in een warme motor zou gooien dat t nog meer zou schoonmaken en de tik mischien helemaal verwijderd,heb dit nu niet gedaan omdat dit niet in de omschrijving stond,maar een gast van de wegenwacht zei me dat 2 flessjes en een half uur rijden met een al voorverwarmde motor geen kwaad kan ,maar natuurlijk wel zo snel mogelijk verversen , hij zi me dat de kans groot is dat de tik verdwijnt aangezien er geen compressie verlies op zat na dat 5 poten verhaal,dus denk dat over 6 maandjes ik de boel gewoon weer gaat verversen met 2 flessjes in warme motor met vol synthetishe olie wat er nu trouwens ook weer in zit :thumbup maar mn volgende projectje staat al weer voor de deur en dat is mn licht sensors vervangen of calibreren aangezien alles op zn plek zit en en brandschoon is maar nog steeds de melding lichstand dimlicht aangeeft dus ik laat wel weer weten hoe dat afloopt groetjes kevin
6 november 2009 om 10:05 #17537044Fijn dat is dan ook weeropgelost. (dat ze daar bij opel zo’n zwakke klep in zetten joh, het gebeurt namelijk te vaak dat zo’n ding kapot gaat)
@ Martijn je weet het gewoon een klep halen +/- € 30,00 bij de automaterialenstore en € 60,00 bij de vod.we hoeren wel van je verdee projectje Kevin.
succes,
Aart6 november 2009 om 15:08 #17537045projectje zal nog wel ff duren,ik ben dr ff klaar mee;-)weer genoeg centjes en liefde gebracht naar de omega:Pheb m pas laten keuren dus ik weet zekers dat ik niemand verblind ivm de melding :Pik zal m van het weekend nog 1 keertje op de brug gooien om ff te kijke naar die sensoren
6 november 2009 om 19:47 #17537046origineel gepost door yoyo
Fijn dat is dan ook weeropgelost. (dat ze daar bij opel zo’n zwakke klep in zetten joh, het gebeurt namelijk te vaak dat zo’n ding kapot gaat)succes,
AartDat is geen zwak klepje is voor he meerendeel de oudere omega’s die er last van hebben,
Daarbij is het een bewegend deel en die gaan ook wel eens stuk.
GR Jack
8 november 2009 om 18:29 #17537047De kachel in mijn Omega 2.5i V6 van 1998 geeft ook geen hete lucht uit de roosters. Toch kan het behoorlijk warm worden in de auto, warm genoeg. Heb ook het idee dat ie nog heter zou moeten kunnen.
Tijdens een lange rit afgelopen januari werd de kachel op een gegeven moment zelfs koud. Later geen problemen meer gehad.
3-weg klep is vervangen, wat kan hier anders nog een oorzaak van zijn?
8 november 2009 om 20:40 #17537048Lucht slot.
Kan zijn dat een lucht bel tussen je driewegklep en heater zit.
Even laten lopen zonder dop op het expansie vat en de auto rechts voor opkrikken.
Gr Jack
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.