Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Roken en tokkelen 3.0 CIH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2009 om 16:59 #17213109
Heb mezelf kort geleden een Senator uit ’81 aangeschaft, met een 3.0e Automaat. Ding heeft een tijdje stil gestaan, maar ben er rustig mee gaan rijden, en heb geen problemen gehad. Auto rookt(e) niet bij een koude start, en liep gewoon erg mooi.
De automaat had wat kuurtjes, dus ik ga ermee naar een automatenbakspecialist, om hem daar ff te laten onderhouden.
Ik kom daar, heb eerst even met het opperhoofd een proefrit gemaakt, die zei al dat het waarschijnlijk aan een te laag oliepeil lag, en met verse nieuwe olie, goed op peil zou het aardig opgelost moeten zijn.
Hij spreekt zijn collega aan, zodat deze vervolgens even mijn bak openhaald, ff schoonmaakt etc. Geen gekke dingen tegengekomen verder.
De laatste gaat ermee een proefrit maken, zonder mij erbij, en komt terug, peilt de auto nog een keer, en vult hem nog iets bij, want hij gaf aan dat de automaat een beetje ‘hard’ schakelde, en in de bochten nog iets wou slippen.
Hierna was het klaar, dus ik rijd vervolgens met de Senator terug naar huis, bij het wegtrekken zag ik al een wolk achter me, maar ik dacht (en wou het niet weten) het zal wel over gaan. Maar bij de volgende stoplichten, na dus even stationair gedraait te hebben, bij het wegtrekken, hoor ik bovenin het blok wat getokkel, als bij een kapotte stoter ofzo, en ik trek wederom een aardig blauwe pluim achter me aan. Dit is dus veroorzaakt in de laatste ‘proefrit’, of mag ik zeggen, ‘kijken of ie lek wil-rit’
Kortom: De auto, als hij even stationair heeft staan draaien, trekt ie een blauwe wolk bij het wegrijden, stinkt ie naar scherpe verbrande olielucht, en hoor je in het blok wat tokkelen.
Wat kan dit zijn?
Ik ben er in ieder geval behoorlijk ziek van, heb die automatenspecialist meteen opgebeld, van joh, niet om iemand ergens de schuld van te geven, maar jullie monteur moet het gemerkt hebben, wel een beetje jammer dan dat ie er niks van gezegd heeft. Ik zou nog een keer terug komen voor het vervangen van de aandrijfaskering in de bak, ik heb gevraagd of ze daar wellicht nog korting op geven, gezien bovenstaand verhaal, dus ik plaats geen bedrijfsnaam erbij. Doen ze het niet, zien ze mij nooit meer, en zet ik de naam er wellicht bij.
15 oktober 2009 om 18:11 #17537011Wat een vervelend verhaal.
Waarschijnlijk even goed doorgetrapt door de garage….Tokkelen…………kan een klepstoter zijn…………kan ook je uitlaatspruitstukpakking zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.
Roken……..kan een klepseal zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.
15 oktober 2009 om 21:45 #17537012origineel gepost door postbusmanta
Wat een vervelend verhaal.
Waarschijnlijk even goed doorgetrapt door de garage….Tokkelen…………kan een klepstoter zijn…………kan ook je uitlaatspruitstukpakking zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.
Roken……..kan een klepseal zijn………..kan ook een zuigerveer zijn.
Uitlaatspruitstukpakking was zoiezo al aan vervanging toe, ik heb dit al eens met de Manta gehad, toen waren het inderdaad de stoters in combinatie met de klepseals. Dus de kop er maar af en naar een revisiebedrijf denk ik.
Ik wil alleen nog even met het hoofdkantoor van deze club hierover bellen, ik neem aan dat ze geen slechte naam willen namelijk. Ben er wel heel erg ziek van, zeker als een ander even een blok in korte tijd afragt. Zijn collega had er eerst mee gereden, en die weet gewoon dat ie toen nog fris was zeg maar… Het was vroeger of later zoiezo wel gebeurt, maar dan wel op een andere manier. Ben dr echt ziek van.
15 oktober 2009 om 21:48 #17537013Trouwens, even over dat roken, ik verbeeld mij altijd, dat als er veel olie verbrand, dat dan de wolk al naar wit wil uitslaan, zonder dat daar per se koelwater voor nodig is, klopt dit, of moet de wolk dan hardblauw worden zeg maar?
15 oktober 2009 om 21:52 #17537014olie is blauw en koelvloeistof rookt wit..
toch.. ?
maar in elk geval mooi lullig zo.
maar het tokkelen hoort niet.
het roken evenmin, maar dat hebben de ouwe cih`s wel vaker, vooral bij opschakelen, en wegtrekken.goodluck
17 oktober 2009 om 20:16 #17537015Heb er net even mee gereden, vanaf huus tot het huus van mijn vriendin, waar ie evt. ook de operatie zal ondergaan. Is ongeveer 5-10 km. Ik heb net niks gehoord gezien of geroken, dus morgen allereerst maar eens de auto warmrijden om te kijken wat ie dan wel of niet doet. Lijkt me een goed plan, wat jullie? Zou het mee kunnen vallen..
17 oktober 2009 om 20:22 #17537016voor zelfde geld te veel olie in gekwakt
17 oktober 2009 om 20:41 #17537017In het blok is zoiezo niet teveel olie gekwakt, want daar hebben ze niet aangezeten, dat kan ik zelf ook nog wel ;)
18 oktober 2009 om 10:15 #17537018Dat roken had ik ook, bij mij lag er een tuimelaar los zodat een cilinder niet meer meedeed.
18 oktober 2009 om 16:57 #17537019Hmm, heb net even een uur gereden, rookt niet bij starten en koud wegrijden, verder toen ie warm was, meende ik wel wat klepstoters te horen, dat ging dan gepaard met iets rook.
Kortom, kleprubbers nog in orde, maar alleen een aantal stoters stuk?
Wat me verder opviel was de oliedruk, deze is niet bijzonder hoog, als ie in zijn D staat, en ik sta korte tijd stil zeg maar, dan loopt de oliedruk terug tot bijna maar 1 streepje, en gaat soms het lampje ook branden, ie draait dan rond de 1000 toeren ongeveer. Verder komt de oliedruk niet boven de 2 streepjes uit (van de 5). Zijn er mensen met zo’n blok, die dit anders ervaren?
12 november 2009 om 21:21 #17537020origineel gepost door The_Undertaker
Trouwens, even over dat roken, ik verbeeld mij altijd, dat als er veel olie verbrand, dat dan de wolk al naar wit wil uitslaan, zonder dat daar per se koelwater voor nodig is, klopt dit, of moet de wolk dan hardblauw worden zeg maar?Wit is ook goed mogelijk (weet ik uit ervaring)
13 november 2009 om 08:13 #17537021Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Kom ook uit ermelo, en wil niet het risico lopen mijn wagen bij deze garage achter te laten :thumbdown:o (u2u garagenaam?)
14 november 2009 om 16:52 #17537022Als je oliedruk niet boven de 2 streepjes uitkomt (2 bar) is dat wel heel erg weiinig. Bij 3.0E komt de oliedruk stationair 1,5 bar en zodra ik toeren ga maken rond de 4 bar.
2 bar zou ik wel heel erg weinig vinden.
15 november 2009 om 11:49 #17537023Oliedruk te laag kan door verschillende dingen komen:
oliepomp niet goed en of plastic ventiel lekt als een zeef
alu stopje boven de nokkenas los gegaan en zodoende weinig smering olie bij de hydro,s
lager hier of daar eruit
Ik zou als ik jou was niet gaan liggen zoeken en maken maar gewoon een ander blok erin hangen (C30NE met Jetronic systeem) en een 4-gang automaat dit loopt stukke beter als die huidige 30E met 3-gang automaat,en kost niet de wereld en is net zoveel werk als een kop reviseren en bak laten nakijken…
12 maart 2010 om 12:52 #17537024Uiteindelijk bleek het probleem veroorzaakt te worden, doordat mijn kachelventilator zwaar liep, en te veel stroom trok. Als ie aan stond, gingen al mijn metertjes wat minder aangeven. Deze kachelventilator is stukgelopen (zekering er ook goed uit) en heb ik vervangen. ‘Drukproblemen’ weg.
Het roken kwam door een kapotte vacuüm modulator van de automaatbak. Deze zoog, als de olie in de bak goed op peil was, alle olie het inlaatspruitstuk in, en dat dat ook best roken wil, ben ik dus wel achter.
Inmiddels toer ik al weer een mooi poosje rond met de Senator :cool:
13 maart 2010 om 08:02 #17537025Mooi dat het opgelost is! Foto’tje van de Senator?
13 maart 2010 om 22:57 #17537026origineel gepost door McLambo
Mooi dat het opgelost is! Foto’tje van de Senator?Euhmmmmm, ergens wel :P Maar niet bij de hand. Maak em zelf maar :P (wel van de mooiste kant AUB :P)
23 maart 2010 om 22:44 #17537027gelukkig dat je olie druk probleem is opgelost ,ik dacht effe dat je in renswoude was geweest voor je olie druk probleem want daar is iemand die er erg :thumbdown veel verstand van heeft.
29 maart 2010 om 11:38 #17537028Nee zeker niet in Renswoude geweest
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.