Forumindex › Forums › Modellen › Manta › brrrrrrrr koud he
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 oktober 2009 om 16:44 #17213076
help ik heb een probleempje.
mijn kachel wordt niet meer warm.
en de thermostaat is goed.
die heb ik getest in heet water.
als ik 14 km rij komt de temp meter net voorbij het blauwe.
ik zou niet weten wat het kan zijn.14 oktober 2009 om 16:56 #17536427Even de slangen van je kachelradiateur los en doorspoelen met de tuinslang.
Tevens even kijken of je kraantje wel goed open en dicht gaat d.m.v. je bediening binnen.
14 oktober 2009 om 17:04 #17536428oja door spoelen.
dat ik daar niet aan gedacht hebt.
het kraantje werkt.
want die heb ik er afgehaald met verversen van het koelvloeistof.
ga ik dat zaterdag ff doen14 oktober 2009 om 19:06 #17536429Volgens mij had jij het thermostaathuis van een 2 liter injectie op een 1900 motor?
Bij een injectiemotor komt de kachelaansluiting aan de zijkant uit de motor (achter het uitlaatspruitstuk), bij 1900 zit daar een stop in welke er vaak ook niet uit wil.Ook wil het wel eens helpen om de slangen naar de kachel te ontluchten.
Heb je inmiddels het koelwater al vervangen door koelvloeistof?
Zou eerst de kachel goed maken en dan pas het water vervangen.Van een kachel van een a-manta moet je trouwens ook niet te veel verwachten.
14 oktober 2009 om 19:21 #17536430klopt van het thermostaat huis.
helaas heb ik het al ververs en zit er nu koelvloeistof in.
ik dacht eerst dat het de thermostaat was helaas is dat het niet.
ga de kachel slangen er eens voorzichtig af halen.
en dan proberen zo veel mogelijk op te vangen.14 oktober 2009 om 20:24 #17536431Als je temp. meter na 14 km pas ‘n keer uit de hoek komt zou ik toch de thermostaat verdenken
15 oktober 2009 om 08:13 #17536432of veel lucht,
niet mogelijk een grotere kachelradiateur in een Atje te gooien?heb hier nog wel stuk of 5 liggen van een b en 1 van een mercedes,onegveer net zo dik alleen langer15 oktober 2009 om 09:00 #17536433Als je hem weer gaat vullen, moet de boel natuurlijk weer goed ontlucht worden.
Dit kun je doen door de auto aan de voorkant op te krikken en de bovenste slang van de kachel radiateur los te laten. (kraantje moet open staan).
Nu gewoon vullen in de grote radiateur, totdat er koelvloeistof uit je kachelradiateur komt. Nu pas de slang aansluiten.Je kan ook tijdens het lopen van de motor de bovenste slang van de kachelradiateur een beetje heen en weer wiebelen (met losse slangklem natuurlijk) totdat er vloeistof uit spuit.
15 oktober 2009 om 15:15 #17536434Na 14km pas uit het blauwe is inderdaad laat.Toch thermostaat?
Verder eventjes spoelen met heet water en soda om zeker
te zijn dat de kachel niet verstropt is.17 oktober 2009 om 15:35 #17536435of ik doe iets fout.
of ik heb gewoon een vreemde auto.
het is nu zo dat de temp wel tot het midden komt.
maar dan is de kachel uit.
doe ik de kachel weer aan zakt hij.
en echt warm wordt de kachel ook niet heel vaag.
ga morgen nog een poging wagen.17 oktober 2009 om 15:54 #17536436dan meot het wel bijna lucht wezen,
zo kan jouw motor namelijk toch iets meer warmte kwijt,met de kachel aan,
zet jij je kachel uit,pakt hij weer een korter cicuit,en loopt de je temp weer op,17 oktober 2009 om 17:23 #17536437Dat verhaal van @Duurt kan er best mee te maken hebben.
Een A-Manta sluit de circulatie door de kachelradiateur helemaal af als je de schuif dicht zet. Er stroomt dan geen vloeistof meer door dat gedeelte van het koelwatercircuit.
Bij een B-Manta bedien je alleen een luchtklep en blijft er altijd dezelfde hoeveelheid vloeistof stromen door de kachelradiateur.
:hmmz :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz
17 oktober 2009 om 17:28 #17536438ja heb eht idee dat hij met kachelkraan dicht,is gevult en nooit meer op pijl gebracht is daarom lucht in je systeem,krijg je een werking net als te weinig water,die komt weer overheen emt mijn vorige verhaal.
17 oktober 2009 om 21:26 #17536439schiet mij te binnen.
kan het zijn dat ik per ongeluk de slangen heb verwiiseld.
met de ombouw.
weet zo niet waar de bovenste slang van de kachel op komt.
ik heb een aansluiting bij de waterpomp.
en een aansluiting op de onderste slang van de radiateur.
maar weet neet waar de bovenste of de onderste moet zitten van de kachel rad.17 oktober 2009 om 21:31 #17536440poeh lang geleden dat systeem,heb ze op m’n blok zitten bij de kopp daar ergens,
weet niet meer precies hoe dat bij die blokken zat,zou volgens mij niet eens zoveel uit moeten maken voor de werking van je meter.17 oktober 2009 om 21:39 #17536441Aansluiting op de onderste slang van je radiateur?
Zolang de thermostaat dicht is, zal er geen circulatie zijn door je radiateur. Dan zal je kachel het ook niet doen, want die vloeistof kan nergens heen.
De aansluiting op je waterpomp (is de pers-kant) loopt naar de onderste aansluiting van je kachelradiateur.
De bovenste aansluiting van je kachelradiateur gaat naar de rechterkant van het onderblok, of naar het thermostaathuis (afhankelijk van het systeem).
21 oktober 2009 om 16:26 #17536442Ik heb hier nog een thermostaathuis liggen met de thermostaat er nog in.
Thermostaat mag je wel even proberen.
21 oktober 2009 om 16:37 #17536443origineel gepost door postbusmanta
Aansluiting op de onderste slang van je radiateur?Zolang de thermostaat dicht is, zal er geen circulatie zijn door je radiateur. Dan zal je kachel het ook niet doen, want die vloeistof kan nergens heen.
De aansluiting op je waterpomp (is de pers-kant) loopt naar de onderste aansluiting van je kachelradiateur.
De bovenste aansluiting van je kachelradiateur gaat naar de rechterkant van het onderblok, of naar het thermostaathuis (afhankelijk van het systeem).
ja zoiets zat ik ook al te bedenken,
maar bij een a manta is er een kachelkraan, en bij een B niet.
dus zorg dan wel dat het kachelkraantje vollop los staat…22 oktober 2009 om 08:47 #17536444hey
maakt eigelijk niet uit aan welke kant je de persleiding en de retour leiding knoopt.
te weinig water in je motor kan ervoor zorgen dat je kachel koud blijft, dit kan dus komen door lucht in je systeem(ontluchten dus) of te weinig koelvloeistof in je motor(bijvullen).
verder kan het ook zijn dat je thermostaat kapot is, deze blijft dan open staan, ff tjekken met heet water en een thermosmeter.
wat ook kapot kan zijn is de meter in je dashbord, ff met de multimeter je NTC schakelaar meten, dan weet je het gelijk.
wat je ook kunt proberen is om met je hand te voelen of de slangen wel warm-heet worden….
succes
24 oktober 2009 om 18:31 #17536445vandaag ff de slangen verwisseld weer.
en geprobeerd te ontluchten via de imbus die boven op het thermostaat huis zit.
maar die was dol gedraaid helaas.
dus heb ik de bovenst bout los gedraaid.
met lopende motor weet niet of het geholpen heeft.27 april 2010 om 16:12 #17536446ik heb het klaar.
wel wat laat winter is al voorbij.
maar ik heb weer een kachel.
het verhaal van duurt klopte.
ik heb nu een slang aan de zij kant van het blok.
kreeg de dop die er in zat met gemak er uit.
en heb daar dus een nippel opgezet die ik zondag gehaald had voor de b manta.maar die van de b wil er niet uit.
imbus draaid er gewoon rond in.
dus daar moet ik wat anders voor zien te vinden.maar goed ik zit lekker warm in de winter die nog heeel lang op zich mag laten wachten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.