Forumindex › Forums › Modellen › Manta › getrag 240/265
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2009 om 15:22 #17212991
Beste mensen,
Ik heb wat advies nodig over getrag versnellingsbakken. Ik doe zelf eigenlijk alleen VAG bakrevisie, maar iemand vroeg mijn hulp bij een bijzonder project. Hij heeft een manta met een getrag 240 bak. Daarnaast heeft hij een getrag 265 bak met bijbehorende koppeling zodat hij ze kan wisselen.Hij vroeg mij of ik de een prise as van een 240 bak in een 265 bak wilde zetten zodat hij als hij de bak verwisselt niet de koppeling over hoeft te zetten. Hij zei dat de assen hetzelfde zijn, op de vertanding voor de koppeling na.
Ik heb de reparatie handleidingen voor beide bakken te pakken gekregen via internet, dus het werk is niet het probleem. Maar ik weet alleen niet zeker of het wel kan. Weet iemand daar meer van. Kan ik die as gewoon overzetten?
Groeten,
Maarten Hol12 oktober 2009 om 15:35 #17535558ik zou er niet aan beginnen:o ik zie niet het probleem als je de koppling en het vliegwiel al hebt.
de vertanding van een 265 bak is anders dan een 240 bak.12 oktober 2009 om 16:00 #17535559de manta 400 sportbak (265) had schijnbaar ook een normale manta vertanding en niet “grove splines , maar een lange 1st versn. dus het is maar zeer de vraag of ie past..
Als de 1st versn. overbrengingen niet hetzelfde zijn, lijkt het me niet zo te doen12 oktober 2009 om 16:43 #17535560origineel gepost door js 400
ik zou er niet aan beginnen:o ik zie niet het probleem als je de koppling en het vliegwiel al hebt.
de vertanding van een 265 bak is anders dan een 240 bak.Bedoel je met ‘vertanding’ de vertanding van de prise as naar de secundaire as (dus het tandwiel wat op de prise as zit). Of bedoel je daarmee het aantal spiebanen op de prise as die in de koppeling steekt. Dat tweede is namelijk de reden van de ombouw. Dat eerste zou inderdaad een probleem opleveren.
Maarten
12 oktober 2009 om 16:47 #17535561origineel gepost door mr-turbo
de manta 400 sportbak (265) had schijnbaar ook een normale manta vertanding en niet “grove splines , maar een lange 1st versn. dus het is maar zeer de vraag of ie past..
Als de 1st versn. overbrengingen niet hetzelfde zijn, lijkt het me niet zo te doenDie 400 sportbak heeft idd fijne vertanding.
12 oktober 2009 om 19:18 #17535562Manta-400 heeft een getrag 262-bak.
De eerste is quasi identiek als een 240 van overbrenging, maar de vijfde is bij een 262 een 1 op 1.
Wat door de 3.18 achteras verwaterd word, maar goedgemaakt word door de koppelrijkere 2.4.
De 262-bak vind je ook bij BMW, die ook de 265-bak gebruiken…
Getrag maakt zelfs voor Chevrolet en Lotus versnellingsbakken die soms omwisselbaar zijn.
Zoek de bomen maar in het bos…12 oktober 2009 om 19:38 #17535563Ik wil niet gelijk hebben maar dat is bij een Ascona 400 het geval. Deze heeft de eerste ook links onder, de Manta toch gewoon links boven?
12 oktober 2009 om 19:52 #17535564Dat de 240 bak eerder kaput is dan de 265 weet een ieder, maar waarom monteer je de 265 niet gelijk.
Maar waarom zo moeilijk doen met de prise as, het kan ook makkelijk laat een kopp.plaat maken voor de 265.
Zodat als je de 240 uitbouwt alleen de kopp.plaat hoeft te ruilen, en NU kan de 265 bak erachter.
:kewlpics12 oktober 2009 om 20:28 #17535565@m400: mijn 262 bak heeft de eerste links boven,
@jethro: bij Opel is de 265 bak hoofdzakelijk gebruikt voor de 6-cilinders, en
die hebben inderdaad meer vermogen! Ik zou ook snel die koppelingsgroep wisselen.
Ik heb nu onder één van m’n Manta’s een vliegwiel van een 6-pitter, tesamen met de
starter, en de koppelingsgroep van een 2.2 4-cilinder en een 240-bak.
Dit omdat m’n 265-bak uit elkaar moet wegens een speltje dat m’n km-teller aandrijving borgt.
Wat me wel opvalt: de 240 en de 265 schakelen boterzacht maar de 262 moet je echt duwen
en bij die bak gaat het allemaal wat “strakker”.13 oktober 2009 om 05:33 #17535566Beste mensen,
Ik begrijp jullie bezorgdheid als het gaat om het monteren het aanpassen van een versnellingsbak. Ik heb ook het idee dat we een beetje lang elkaar heen praten. Om het allemaal even heel duidelijk neer te zetten hier eerst wat definities:prise as: de as die in de koppeling steekt.
spiebanen: de ingefreesde banen in de prise as die in de koppeling steken
overbrenging secundaire as: de tandwielverhouding van het tandwiel dat op de andere kant van de prise as zit, dus de overbrenging naar de secundaire as met de vaste tandwielen.De vraag is dus of het mogelijk is een 240 prise as over te zetten in een 265 bak. Het aantal spiebanen is anders en dat is de reden van de ombouw. De vraag is dus of de lengte, dikte en koppeling met het tandwiel voor de overbrenging naar de secundaire as gelijk is.
Het is niet mijn idee om deze actie uit te voeren ik hoef ook niet de voor en nadelen afschatten. Het gaat mij er alleen om of het mogelijk is.
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe!
Maarten Hol
15 oktober 2009 om 15:12 #17535567origineel gepost door maartenhol
Beste mensen,
Ik begrijp jullie bezorgdheid als het gaat om het monteren het aanpassen van een versnellingsbak. Ik heb ook het idee dat we een beetje lang elkaar heen praten. Om het allemaal even heel duidelijk neer te zetten hier eerst wat definities:prise as: de as die in de koppeling steekt.
spiebanen: de ingefreesde banen in de prise as die in de koppeling steken
overbrenging secundaire as: de tandwielverhouding van het tandwiel dat op de andere kant van de prise as zit, dus de overbrenging naar de secundaire as met de vaste tandwielen.De vraag is dus of het mogelijk is een 240 prise as over te zetten in een 265 bak. Het aantal spiebanen is anders en dat is de reden van de ombouw. De vraag is dus of de lengte, dikte en koppeling met het tandwiel voor de overbrenging naar de secundaire as gelijk is.
Het is niet mijn idee om deze actie uit te voeren ik hoef ook niet de voor en nadelen afschatten. Het gaat mij er alleen om of het mogelijk is.
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe!
Maarten Hol
Er zijn mensen die moeilijk doen als het gemakkelijk kan, en dat zijn in de regel ambtenaren.
:jerry
Had dus bericht dat je sneller en goedkoper een kopp.plaat op maat kunt laten maken.
Ik zou zeggen: gaat heen, en laat eentje maken.
:vertag15 oktober 2009 om 15:45 #17535568origineel gepost door jethro
Er zijn mensen die moeilijk doen als het gemakkelijk kan, en dat zijn in de regel ambtenaren.
:jerry
Had dus bericht dat je sneller en goedkoper een kopp.plaat op maat kunt laten maken.
Ik zou zeggen: gaat heen, en laat eentje maken.
:vertagorigineel gepost door maartenhol
Daarnaast heeft hij een getrag 265 bak met bijbehorende koppeling zodat hij ze kan wisselen
@Jethro: Hij heeft al een koppeling voor getrag 265, dus gaat ook nergens over, maar Maarten wil alleen weten of hij zijn klant tevreden kan stellen door ongelooflijk veel moeilijk te doen.15 oktober 2009 om 16:18 #17535569:hmmzik denk dat het niet gaat, de as van de 265 is langer
15 oktober 2009 om 19:48 #17535570AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik snap beide punten wel
enkel snap ik die klant niet??
of t kan geen idee
heb nog nooit n 265 bak uitelkaar gehad
dat het relatief veel werk is voor iemand z,n zin te geven
dat snap ik wel
persoonlijk zou ik er niet aan beginnen;)15 oktober 2009 om 20:16 #17535571Wel o wel…………..
Als er twee bakken zijn met de bij behorende kopp. en evt. vliegwiel, dan ben je wel héél raar bezig als je de prise assen wilt ruilen. En dat alleen maar omdat je de kopp.set niet wilt loshalen.
:wtfIk denk dat de 240 as niet past in de 265 bak, informeer maar eens bij een specialist.
Bye the way………………
Ik heb toch niet iemand op z,n teentjes getrapt?
:D15 oktober 2009 om 22:45 #17535572origineel gepost door mr-turbo
de manta 400 sportbak (265) had schijnbaar ook een normale manta vertanding en niet “grove splines , maar een lange 1st versn. dus het is maar zeer de vraag of ie past..
Als de 1st versn. overbrengingen niet hetzelfde zijn, lijkt het me niet zo te doennee hoor gewoon de 10grove splines
16 oktober 2009 om 07:42 #17535573Beste mensen,
Hartelijk dank voor alle adviezen en opmerkingen betreffende de 240/265 bakken. Ik begrijp uit een van de posts dat de 265 as langer is. Daar was ik naar op zoek. Het gaat dus niet. Bedankt nogmaals en wat tenen betreft, ging dat over mij? Ik heb iig al mijn tenen nog!Groeten,
Maarten16 oktober 2009 om 18:17 #17535574origineel gepost door js 400
origineel gepost door mr-turbo
de manta 400 sportbak (265) had schijnbaar ook een normale manta vertanding en niet “grove splines , maar een lange 1st versn. dus het is maar zeer de vraag of ie past..
Als de 1st versn. overbrengingen niet hetzelfde zijn, lijkt het me niet zo te doennee hoor gewoon de 10grove splines
Euh John, ik heb er hier twee liggen, hebben beide fijne vertanding….
18 oktober 2009 om 18:16 #17535575origineel gepost door m400
origineel gepost door js 400
origineel gepost door mr-turbo
de manta 400 sportbak (265) had schijnbaar ook een normale manta vertanding en niet “grove splines , maar een lange 1st versn. dus het is maar zeer de vraag of ie past..
Als de 1st versn. overbrengingen niet hetzelfde zijn, lijkt het me niet zo te doennee hoor gewoon de 10grove splines
Euh John, ik heb er hier twee liggen, hebben beide fijne vertanding….
ik praat hier over een straat manta 400 bak
18 oktober 2009 om 19:39 #17535576En wij over de sportbak……
18 oktober 2009 om 19:58 #17535577origineel gepost door m400
En wij over de sportbak……ja dat las ik ook wel maar somiige mesne noemden een normale 265 bak vroeger al een sportbak.
18 oktober 2009 om 20:58 #17535578jaah, maar ik niet :P
18 oktober 2009 om 20:59 #17535579hey M400, eentje ruilen tegen een m3 sportbak ?
kan die langere 1 wel mooi gebruiken met m’n compressor cih :vertag18 oktober 2009 om 21:56 #17535580origineel gepost door js 400
origineel gepost door m400
En wij over de sportbak……ja dat las ik ook wel maar somiige mesne noemden een normale 265 bak vroeger al een sportbak.
zelfs de 262/264 (4-bak) noemen ze al een sportbak…
..1:1 in de hoogste versnelling ;)
en @m400 zo’n 400 sportbak wil ik ook wel ruilen met een M3 sportbak, gelijk om, doe ik niet lullig over :P
18 oktober 2009 om 22:00 #17535581Hey, ik was eerder !:fy1
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.