Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Spontane omschakeling LPG/Benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2009 om 21:33 #17212813
Wij hebben een Astra Caravan 1.6 16V 100 pk uit 2001 met G3-installatie. Er staat ca 168.000 km op de teller en vanaf het begin heeft de auto op gas gereden. Wij hebben de auto gekocht toen deze ca 75.000 km had gereden.
Het starten gebeurt altijd en vlot op benzine. Afhankelijk van de buitentemperatuur schakelt de motor (in de winter soms na vele, (tot wel 5) kilometers over op benzine. Tot zover geen probleem.
Wat wel een probleem is, is dat de motor soms vaak, soms weer minder vaak, terugschakelt naar benzine onder de volgende omstandigheden:
– tussen de 1500 en 2000 toeren, dus meestal in de stad
– tijdens snelheid minderen met de voet van het gaspedaal
– tijdens continue snelheid die langere tijd wordt aangehouden (met of zonder cruise-control aan)
– tijdens het rijden in heuvelachtig terrein, danwel bergachtig (onlangs in Noorwegen en Zweden)
– soms ook door onbekende oorzaak op onverwacht moment
Op die momenten kan er gewoon worden teruggeschakeld op LPG. Maar soms gaat de motor dan evengoed later weer terug op benzine.
Het probleem heeft zich sinds de aankoop in 2004 ook voorgedaan. Toen is er uitgebreid naar gekeken door een erkende Opel-dealer; verdamper geisoleerd, sensor (geen idee wat voor sensor; eentje die de temperatuur van het mengsel meet?) nagekeken en deze uiteindelijk vervangen. Probleem was toen verholpen. Wel even een dikke 250 Euro aan kosten kwijt overigens.
Nu doet het probleem zich al weer geruime tijd voor.Mijn vraag is nu dan ook:kan het weer aan die sensor liggen? Of heeft iemand andere tips die tot de oplossing van dit vervelende probleem leiden?
En moet ik de kundigheid bij de dealer zoeken of toch maar naar een inbouwstation o.i.d gaan?8 oktober 2009 om 13:48 #17533367Het kan aan meerdere dingen liggen.
Veelal gebeurt dit zeker gezien de motor verder goed loopt, door slechte massa op de motor.
dan kloppen de waarden van de sensoren ook niet altijd even goed, of er is onvoldoende signaal.
Probeer eens een extra massadraad naar de motor te trekken vanaf de – van de accu.
Is een veel voorkomend probleem bij de Astra-G en Vectra-B
Zo heb ik al 2 van deze problemen opgelost in ieder geval.
anders effe de weerstand meten tussen de minpool van de accu en een draaiende motor.
willem
8 oktober 2009 om 20:37 #17533368ik zou eens cntrolleren als verdamper niet koud is na terugschakelen.
19 december 2010 om 16:48 #17533369Veel te laat, maar toch bedankt voor jullie tips. Deze heb ik bij de garage ook voorgesteld, maar het leek hun niet echt nuttig. We zijn inmiddels een jaar later en nu is bij een gasinbouwstation eerst een andere lambda-sonde geprobeerd, met nog wat ander gesleutel. Dat hielp dus niet. De Euro-teller liep echter wel door. Daarom hebben ze uit coulance de lambda-sonde weer uitgebouwd en de oude er weer ingezet. Tevens is er een nieuwe druksensor (?) ingezet, met bijbehorende nieuwe software. Daarmee bleef de motor, eenmaal omgeschakeld op LPG, keurig op LPG draaien. Dat is winst nummer 1. Echter op het dashboard kwam bij omschakeling direct een foutmelding/brandend lampje (die van een auto met een rechtopstaande steeksleutel). En die bleef branden. Het duidde op een te arm mengsel. Daar weer mee terug gegaan. Na een dag proberen en wijzigen gaat het nu niet weer branden na omschakeling op LPG. Winst nummer 2. En nu maar hopen dat dat ook zo blijft. :cool: (Want we waren uiteindelijk weer 380 Euro verder, inclusief loon, druksensor en software.)
(Topic mag gesloten worden wat mij betreft)
24 december 2010 om 19:27 #17533370Verdamper al gecontrolleerd na het terugschakelen?
24 april 2011 om 19:46 #17533371Sinds een maand een andere auto (de problemen met die auto waren overigens definitief verleden tijd); we hebben nu een Vectra caravan 1,8 L, Executive edition. Uiteraard ook weer met LPG, dit keer zonder problemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.