Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › oliedruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2009 om 20:50 #17212811
nadat me motor is aangeslagen met
koude start blijft het oliedruklampje
zeker nog een seconde of 4 branden. ook hoor ik deze periode vaak de stoters tikken totdat het druklampje uitgaat en oliedruk heb.
Zet ik hem af en start ik hem weer opnieuw, dan is het lampje tijdens het starten al gelijk uit.
Het is alleen na een hele lange tijd als de olie helemaal is terug gezakt naar het carter.
Na het uitgaan van het lampje is de druk perfect.
Het probleem is dus echt dat het te lang duurt voordat die op druk is en niet dat de druk te laag is.
Ik heb de plunjer er al een keer uit gehaald en schoon gemaakt, maar dit maakt niets uit, ook de olipomppakking is pas geleden vervangen door een stale uitvoering.
Ik gebruik 10w40, maar met 5w30 is het probleem hetzelfde.
Ik hoop dat dit bij een van jullie een bekend probleem is en dat ik het op kan lossen.7 oktober 2009 om 16:39 #17533328hoe oud is de olie, en van welk merk??
ik heb zelf 5w40 kroon erin zitten, en lampje gaat al uit bij t starten
7 oktober 2009 om 17:49 #17533329de olie is nog geen half jaar oud en zit er nu 7000 km in.
bij me kadett zit er castrol 5w30 in en die gaat ook al tijdens het starten uit.
zo hoort het ook normaal gesproken te werken.
je zou zeggen vervang je oliepomp omdat deze speling heeft of versleten is,
maar na de koude start is de druk perfect en als je oliepomp echt overleden zou zijn zou die nooit aan ze druk komen.wat in mijn theorie ook nog zou kunnen is dat er tussen het tandwiel van de pomp en het huis zelf,
een overmatige slijtage of lichte speling is en dat daardoor de olie terug zakt naar het carter en systeem niet gevuld houd.
om het moment dat je dan weer druk heb, word deze speling weer op gevangen door de oliefilm.graag een mening van andere hierover die dit probleem misschien zelf ook een keer mee hebben gemaakt en waarbij dit nu opgelost is.
7 oktober 2009 om 17:57 #17533330Ik heb ook lange tijd poblemen gehad met de oliedruk van mijn c20xe. Nieuwe pomp, nieuwe oliepomppakking hielpen niet. Ook had ik alle keerringen en o-ringen bij de oliepomp vervangen.
Ik heb op het laatst de olieaanzuigbuis vervangen, en toen was het probleem verholpen.
7 oktober 2009 om 19:29 #17533331origineel gepost door corsa_c20xe
Ik heb ook lange tijd poblemen gehad met de oliedruk van mijn c20xe. Nieuwe pomp, nieuwe oliepomppakking hielpen niet. Ook had ik alle keerringen en o-ringen bij de oliepomp vervangen.Ik heb op het laatst de olieaanzuigbuis vervangen, en toen was het probleem verholpen.
ok.
ik heb de oliepomppakking, krukaskeering en de o-ring van de aanzuigbuis vervangen, maar niet de buis zelf7 oktober 2009 om 19:55 #17533332buis scheurt wel is… vaak door verkeerd monteren/verwijderen van de carterpakking
7 oktober 2009 om 20:24 #17533333origineel gepost door sw16v
buis scheurt wel is… vaak door verkeerd monteren/verwijderen van de carterpakkingmet als gevolg dat je lucht aanzuigt, bedoel je?
maar in dat geval zou je oliedruk dan toch altijd laag moeten zijn?7 oktober 2009 om 21:14 #17533334Bij mij was het zo:
Ik had dus tikkende klepstoters na fors door rijden.
16 nieuwe klepstoters besteld, nieuwe oliepomp pakking keerrringen, o-ringen.
Alles gemonteerd, Eerst oliedruk, maar na proefrit geen olie druk meer.
Toen een nieuwe oliepomp gemonteerd, daarna helemaal geen druk meer.
Als ik de carterpan onder de auto weg haalde en de aanzuigbuis in een bak met olie deed en dan startte had ik gewoon oliedruk.
De aanzuigbuis heb ik losgehaald, en toen met lucht afgeperst, maar lekte nergens.
Dus ik had het idee dat er met de aanzuigbuis niks mis was, was ook echt niks aan te zien.
Maar toen gewoon een andere gemonteerd, omdat ik niet meer wist waar het anders aan kon liggen, en daarna was het starten en direct oliedruk.
Iemand op het forum had mij dit ook al aangeraden, had er toen een heel topic over maar is nadat het forum off-line ging weg geraakt.
Hoop dat je er wat aan hebt
7 oktober 2009 om 21:41 #17533335origineel gepost door corsa_c20xe
Bij mij was het zo:Ik had dus tikkende klepstoters na fors door rijden.
16 nieuwe klepstoters besteld, nieuwe oliepomp pakking keerrringen, o-ringen.
Alles gemonteerd, Eerst oliedruk, maar na proefrit geen olie druk meer.
Toen een nieuwe oliepomp gemonteerd, daarna helemaal geen druk meer.
Als ik de carterpan onder de auto weg haalde en de aanzuigbuis in een bak met olie deed en dan startte had ik gewoon oliedruk.
De aanzuigbuis heb ik losgehaald, en toen met lucht afgeperst, maar lekte nergens.
Dus ik had het idee dat er met de aanzuigbuis niks mis was, was ook echt niks aan te zien.
Maar toen gewoon een andere gemonteerd, omdat ik niet meer wist waar het anders aan kon liggen, en daarna was het starten en direct oliedruk.
Iemand op het forum had mij dit ook al aangeraden, had er toen een heel topic over maar is nadat het forum off-line ging weg geraakt.
Hoop dat je er wat aan hebt
ok, bedankt :thumbup.
het probleem is bij mij wel iets anders omdat ik na een koude start gewoon druk heb, en dat hou ik dan ook gewoon.
maar om het uit te sluiten ga ik toch die buis maar is vervangen
17 januari 2010 om 00:06 #17533336Buis inmiddels v.v maar het probleem is nog steeds niet opgelost
:swear
17 januari 2010 om 17:09 #17533337Een vriend van mij rijd met een dis motor autocross en die heeft hetzelfde.
Motor is NOOIT losgeweest en heeft nu zoeen 16 crossen gereden en is nog steeds prima.
Staat het ding een week stil duurt het soms 5-10 sec !!
Start je hem na een paar uur weer is de druk er meteen.
Is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook goed gaat:angel17 januari 2010 om 19:56 #17533338@ stoppelflieger:
OK. Er zijn dus wel degelijk mensen met hetzelfde probleem.
Die van mij is toevallig ook een dis, ook al heb dat er waarschijnlijk
geen zak mee te maken.
Ik zit toch te denken om dan de pomp te v.v.
Wat je schrijft, heb geen garantie dat het bij mij ook goed gaat.
Ook al zit dit probleem er al een tijdje in alleen rij ik niet dagelijks met deze auto.
Ik vraag me eigen alleen af als je dalijk 3000 koude starten verder ben ofdat die dan ook nog heel blijf???? Want in principe krijg die natuurlijk gewoon elke koude start op ze klote.
Ik ga nog 1 ding proberen en dat is dikkere olie en anders word het toch de pomp.17 januari 2010 om 19:59 #17533339misschien heb je het al gecheckt maare, is je druksensor wel ok ?
17 januari 2010 om 20:10 #17533340ik heb er ook last van, c20xe met dis.
17 januari 2010 om 20:23 #17533341ik heb het zelfde met mijn x20xev ga van de week me blok flushen en olie verversen (10w40).
zal hier wel posten of het flushen en verversen geholpen heeft.18 januari 2010 om 06:18 #17533342@ glenngsi :
DE druksensor is perfect, ik heb ook al druk gemeten, het probleem is gewoon dat het te lang duurt voordat die druk heeft met een koude motor. En dat is ook precies wat het druklampje aangeeft@ Oenatje:
Hoe lang duurt het bij jou voordat het lampje uit gaat, NA dat de motor is aangeslagen? En hoor jij dan ook in die tijd je stoters tikken omdat je nog geen druk heb?@ svdk20:
Laat het maar FF weten, ik denk eerlijk gezegd alleen niet dat dat het probleem is. Ik ververst me olie namelijk om de 7 a 8000 km.18 januari 2010 om 09:46 #17533343stoters tikken ongeveer 15 tot 20 sec
lampje gaat na 3-4 sec uit nadat de motor gestart is.
19 januari 2010 om 08:37 #17533344Persoonlijk vind ik een 5W30 erg dun voor een C20XE. Normaal is een 10W40.
19 januari 2010 om 08:57 #17533345@ max: 5w30 is ook erg dun.
normaal rij ik ook met 10w40 maar omdat ik met dat oliedruk probleem zit, heb ik dus dunnere geprobeerd, maar helaas het word er niet minder om.
Ik ga van de week dus 15w40 proberen om te kijken hoelang
het dan duurt voordat ik oliedruk heb.
Anders word het toch gewoon een nieuwe pomp, :swear.Wat ik ook nog zou kunnen doen is een schakelaar maken in de plus van me brandstofpomp zodat ik met een koude start eerst de motor op oliedruk pompt met de startmotor en dan de motor pas laat aanslaan. Maar dit is eigenlijk om de zere plekken heen slaan maar is wel een goede optie zolang de pomp nog niet is v.v. en tevens een goede startonderbreker
Leroy
31 januari 2013 om 18:24 #17533346Heb je dit probleem nog kunnen oplossen?
Mijn motor maakt ook slecht oliedruk, maar eens hij druk heeft heb ik 4,5bar stationair..31 januari 2013 om 18:48 #17533347ik had sneller olie druk na het flushen met ‘forte’ ik gebruik 5w40 gastrol edge
en de witte sludge uit de carter ventilatie slangen gehaalt
31 januari 2013 om 19:13 #17533348Alle ventilatieslangen zijn proper, ik gebruik mobil 1 5w50 peak life (de vroegere rally formula)
31 januari 2013 om 19:20 #17533349Ik heb exact hetzelfde, is gekomen nadat ik de kop eraf gehaald had. Ook bij mij duurt het ongeveer 2 a 3 seconden, en ook mij zit het niet lekker :(
31 januari 2013 om 19:57 #17533350heb het zelfde gehad en heb de klepstoters vervangen (zijn niet goedkoop ) maar bij mij is het nu al jaren perfect
31 januari 2013 om 20:44 #17533351@2000 wrote:
Ik heb exact hetzelfde, is gekomen nadat ik de kop eraf gehaald had. Ook bij mij duurt het ongeveer 2 a 3 seconden, en ook mij zit het niet lekker :(
Bij mij is het ook sinds de kop eraf is geweest, als ik de ontsteking en brandstofpomp af laat en dus enkel met startmotor op druk breng, moet ik een batterij volledig leegstarten en bij de volgende begint hij na een tijdje pas druk te krijgen, eens ik die druk heb en hem dan start heb ik mooi 4,5 à 5 bar druk, en heb ik geen problemen meer, na 20uur stilliggen ongeveer terug proberen en weer 0,0 druk en weer een batterij leegdraaien..
Als ik hem direct laat aanslaan heb ik na 5sec nog geen druk, langer durf ik niet proberen..@a-manta-turbo wrote:
heb het zelfde gehad en heb de klepstoters vervangen (zijn niet goedkoop ) maar bij mij is het nu al jaren perfect
Als de motor eenmaal draait, draait hij zuiver en geen tikkende kleppen? Had jij tikkende kleppen toen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.