Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Hoe vervang je een brandstoffilter?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 september 2009 om 20:43 #17212534
Hallo allemaal,
Ik heb besloten het simpelere onderhoud aan mijn auto zelf uit te voeren. Zoals pollenfilter, luchtfilter, olie en oliefilter lukt allemaal prima. Alleen het vervangen van het brandstoffilter heb ik nog nooit gedaan. Graag wil ik dit leren.
Is er ergens een duidelijke handleiding (met foto’s) gemaakt? Ik heb een 2.0 DTI.
Ik heb wel een paar vage gevonden. Maar ze gaan allemaal verschillend te werk. Daar komt bij dat ik niet kan beoordelen wat een goede handleiding is.
Hopelijk hebben jullie wat tips, en een link naar een how2. Zodat ik binnenkort dit filter kan vervangen!
Alvast bedankt!
28 september 2009 om 21:31 #17527893ik heb even niet snel een how-to.
maar als je het klein onderhoud zelf wil gaan uitvoeren, kan ik je aanraden om bv Haynes Manual en So Wird’s Gemacht aan te schaffen.
Beide boeken zijn voor een 20 euro op de duitse en engelse ebay’s goed te krijgen hoor.28 september 2009 om 21:38 #17527894Werkt ongeveer hetzelfde als een oliefilter. Je kunt hem gewoon losdraaien met de hand.
Als je niet genoeg ruimte hebt naar onder om hem los te kunnen halen omdat er nog buis in zit die naar de bodem van de filter loopt, kun je de middelste bajonetbout even losdraaien en die buis eruit halen. Wat er in het filter zit laten verwerken samen met de filter, dus niet nog even alle diesel hergebruiken, hier zit namelijk ook het nodige vocht bij.
Nieuwe filter even afvullen met diesel zodat er geen lucht in je brandstofsysteem zit. Die kun je gewoon erop draaien, en daarna kun je ook de bajonetbout weer terugzetten.
Vergeet niet even nieuwe kopere ringen te gebruiken, als je geen nieuwe hebt kun je de oude even verhitten, dan zijn ze ook weer als nieuw.29 september 2009 om 06:01 #17527895origineel gepost door sw_reijnders
ik heb even niet snel een how-to.maar als je het klein onderhoud zelf wil gaan uitvoeren, kan ik je aanraden om bv Haynes Manual en So Wird’s Gemacht aan te schaffen.
Beide boeken zijn voor een 20 euro op de duitse en engelse ebay’s goed te krijgen hoor.Bedankt voor de tip! Ik zal hier eens naar kijken!
Werkt ongeveer hetzelfde als een oliefilter. Je kunt hem gewoon losdraaien met de hand. Als je niet genoeg ruimte hebt naar onder om hem los te kunnen halen omdat er nog buis in zit die naar de bodem van de filter loopt, kun je de middelste bajonetbout even losdraaien en die buis eruit halen. Wat er in het filter zit laten verwerken samen met de filter, dus niet nog even alle diesel hergebruiken, hier zit namelijk ook het nodige vocht bij. Nieuwe filter even afvullen met diesel zodat er geen lucht in je brandstofsysteem zit. Die kun je gewoon erop draaien, en daarna kun je ook de bajonetbout weer terugzetten. Vergeet niet even nieuwe koperen ringen te gebruiken, als je geen nieuwe hebt kun je de oude even verhitten, dan zijn ze ook weer als nieuw.
Bedankt voor de reactie. Maar als ik het filter los haal, loopt er toch allemaal diesel uit de leidingen? Ik heb begrepen dat er druk op het systeem staat.
29 september 2009 om 07:47 #17527896Je kan het filter los draaien door de torxbout ( nr.45 meen ik ) los te draaien , dan komt het filter aan de onderkant los. Er zal wel wat diesel uit je leidingen druppelen maar dat is niet echt noemenswaardig.
Oude filter en oude diesel er uit kiepen en een een nieuw filter plaatsen ( bij een filter zit meestal ook een nieuwe grote rubberring en een kleine , de kleine dicht het geheel bij de torxbout af. De grote dicht de test van het filter af )
Nieuwe diesel in je filterhuis gieten ( toto de rand ) en je filter weer monteren.In de meeste gevallen is er toch lucht in de leidingen gekomen, maar dat is niet erg.
Start je vec. Hij zal zeker starten….. en weer uitvallen. start dan ff door zodat de pomp de diesel door pompt.
Doe dit steeds maximaal 20 seconden , anders vind je startmotor dit niet zo fijn. ff wachten en weer starten. Hij kan na 2 keer ff flink aan sputteren , maar dan ff volhouden en hij start !!Pix heb ik niet, maar zo moet het ook lukken hoor !!
Ik weet niet waar je woont, maar anders kom je maar ff langs !!
29 september 2009 om 09:10 #17527897origineel gepost door speaker
Je kan het filter los draaien door de torxbout ( nr.45 meen ik ) los te draaien , dan komt het filter aan de onderkant los. Er zal wel wat diesel uit je leidingen druppelen maar dat is niet echt noemenswaardig.
Oude filter en oude diesel er uit kiepen en een een nieuw filter plaatsen ( bij een filter zit meestal ook een nieuwe grote rubberring en een kleine , de kleine dicht het geheel bij de torxbout af. De grote dicht de test van het filter af )
Nieuwe diesel in je filterhuis gieten ( toto de rand ) en je filter weer monteren.In de meeste gevallen is er toch lucht in de leidingen gekomen, maar dat is niet erg.
Start je vec. Hij zal zeker starten….. en weer uitvallen. start dan ff door zodat de pomp de diesel door pompt.
Doe dit steeds maximaal 20 seconden , anders vind je startmotor dit niet zo fijn. ff wachten en weer starten. Hij kan na 2 keer ff flink aan sputteren , maar dan ff volhouden en hij start !!Pix heb ik niet, maar zo moet het ook lukken hoor !!
Ik weet niet waar je woont, maar anders kom je maar ff langs !!
Inderdaad een duidelijke beschrijving. Ik denk dat het dan wel moet gaan lukken. Zo moeilijk kan het niet zijn! Heel erg bedankt voor de moeite. :wors
Als het gelukt is, post ik mijn ervaring wel even. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.