ECU Motronic M2.5 kapot? UPDATE!

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) ECU Motronic M2.5 kapot? UPDATE!

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212438
    paultje_007
      Lid sinds:
      7 August 2009

      Ik ben bang dat mijn C20XE Computermanagement kapot aan het gaan is. Het is en Bosch FX nr.: 0261 200 191 of GMnummer: 90324334.

      Tijdens het rijden vandaag, elke keer toen ik de 130km/u aantikte kwam er uit die hoek waar dat kastje zit een ‘ratelend’ geluid. Tijdens het uitrollen in z’n 5 op een gegeven moment en weer gas geven rond de 80km/u begon de auto te haperen. Tot onder de 60km/u en van z’n 4 naar 3, beetje spelen met koppeling en gas geven werkte alles op een gegeven moment weer, maar na een tijdje net na een stoplicht in z’n 2 begon de motor weer te haperen zelfs tot het punt dat ie uitviel. Tijdens het uitrollen het contact uitgeschakeld en weer ingeschakeld en de motor weer gestart. Toen deed alles het weer, alleen hoorde ik de brandstofpomp weer zoomen…(zie ook m’n vorige topic over brandstofpomp problemen).

      – Zouden deze aanwijzingen kunnen vertellen dat ie kapot aan het gaan is? Of moet ik ‘m gewoon is uitlezen?
      – Weet iemand van welke deze is met deze nummers? (Astra F GSI of Kadett GSI ???)
      – En als deze kapot of kuren heeft, kan het dan de reden zijn waarom m’n brandstofpompen elke keer kapot gaan?
      – En als ik ‘m moet vervangen, kan dat dan ook met een andere Motronic M2.5 (ander onderdeelnummer) ??

      Please help! :wors

      Gr. Paul

      #17526935
      Bart Hoedemaker
        Lid sinds:
        12 February 2007

        Ecu wel zelfde nummer…

        #17526936
        TRPower
          Lid sinds:
          13 October 2008

          gewoon een m2.5 comp halen
          of t nou een FX, GL of whatever is, maakt geen drol uit…

          lopen doet die er toch wel op

          ik had in me B corsa eerst een Kadett comp, daarna een astra en rij nu met een cali comp, en die komt uit me a corsa en is voorzien van n chip…

          #17526937
          paultje_007
            Lid sinds:
            7 August 2009

            dus het maakt niet uit welk onderdeel nummer ze hebben, als ze maar voor een c20xe zijn, begrijp ik dat goed?
            Zijn die dingen ook nog ergens nieuw te verkrijgen (aftermarket)? Of word ‘t weer een retourtje naar de sloop?

            greetz

            #17526938
            sw16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              Ratelend geluid zeg je he?

              Denk dat je brandstofpomp relais het dan begeven heeft, in een ECU zit weinig wat kan ratelen… of hij is echt kapot kapot :P

              #17526939
              paultje_007
                Lid sinds:
                7 August 2009

                de relais? ok, zou ook kunnen denk ik…
                Dat zijn toch die gekleurde ‘blokjes’? Vlakbij de Motronic zitten er bij mij 3. Een grijze, groene en blauwe, klopt dat? Of die bij het stoppen-kastje?
                En bedoel je dan 1 van die 3 die kapot zou kunnen zijn?

                Ik heb laatst wel het hele dashbord vervangen, en met alles eruit en erin plaatsen was er nogal wat getrek enzo. Nu had ik die plastic steun waarin die 3 relais vastzitten zeker weten losgeschroefd, maar nu kan ik de schroef niet meer weer vinden en/of de manier om ‘m met een andere schroef vast te draaien op het enigste schroefgaatje wat daar nog zit!
                :wtf

                Ik kan ‘m alleen nog vastklikken op de steunbalk van het dashboard, die plastic steun heeft zo’n “grijp”-achtig stuk namelijk…

                #17526940
                paultje_007
                  Lid sinds:
                  7 August 2009

                  hierbij een paar fotootjes:
                  Sorry voor de slechte telefooncamera kwaliteit…

                  Pic 1, de relais met de pijl = bevestiging aan dash, cirkel = waar een gaatje zit in de plastic steun die op Pic 2 omcirkeld het schroefgaatje zou moeten passen…

                  Maar ja, ik kan het hele geval niet meer zo draaien en trekken dat daar precies invalt.


                  LARGE: http://i36.tinypic.com/1zpu0d4.jpg


                  LARGE: http://i35.tinypic.com/zs6dl.jpg

                  #17526941
                  sjoerdie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 September 2005

                    dat is je brandstof relais niet.

                    brandstof relais is een groter zwart kastje, kan ook nog onder je parafaan zitten (onder de motorkap)

                    is met houder een cm of 7/8 lang.

                    #17526942
                    Bart Hoedemaker
                      Lid sinds:
                      12 February 2007

                      Het zal het relais wel zijn dat niet meer goed werkt, en daarom je brandstofpomp en motor dermee kapt…

                      #17526943
                      paultje_007
                        Lid sinds:
                        7 August 2009

                        Vandaag de gehele dag ermee bezig geweest met de opel-specialist. Nu bleek dat de brandstoftoevoer 5 bar aanliep! :o
                        Toen hebben we uitgesloten dat dat kwam omdat er in de terugvoerleiding een knik zat. Deze hebben we vervangen met een nieuw stukje brandstofleiding en hebben opnieuw de druk gemeten.
                        Nu gaf de meter wel 3 bar aan wat juist hoort te zijn.

                        Maar tijdens het testrijden begon na een tijdje de motor weer te haperen.
                        Misschien wat lucht nog in de slangen, maar dat werd na een tijdje uitgesloten.
                        Na lang testen zou het misschien toch weer het brandstofpompje kunnen zijn die door de eerdere 5 bar druk toch een oplaaier gehad had en daardoor kapot is gegaan.
                        (Elke keer testen liep zelfs de druk terug van 3 naar 1,5 bar!)

                        Toen een oud pompje geplaatst, die eerst wel netjes 3 bar aangaf, maar na een testrit ook weer de motor liet haperen.
                        Conclusie werd verondersteld dat alle pompjes die ik sindsdien vervangen heb (steeds toen nog onder 5 bar druk) dat deze allemaal hoogstwaarschijnlijk kapot daardoor zijn gegaan.

                        Ik krijg binnenkort een (splinter)nieuw pompje, als het probleem dan nog voordoet, dan ligt het iig niet aan de brandstofpomp, maar dan ligt het toch ergens anders aan.

                        Misschien iemand hier een ander idee of mening erover?

                        #17526944
                        Bart Hoedemaker
                          Lid sinds:
                          12 February 2007

                          Ik zou zeggen ruk die oude leidingen onder je auto vandaan, en haal benzineslang 25 meter ofzo, en trek vanaf je rail tot je tank, beide opnieuw… retour en aanvoer. Is je kabelboom verder in orde enzo? Geen breuken of half verknipt?

                          #17526945
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            is je brandstofdruk regelaar niet kapot??
                            Als ding de hele tijd op 5 bar staat.. Daar is dat standaard membraam niet voor gebouwd..
                            Ook de pompen vinden het niet echt fijn om constant 5 bar te draaien ..

                            #17526946
                            sjoerdie
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 September 2005

                              ik heb ook een keer een kapotte regelaar gehad.

                              was dat pinnetje bovenop een beetje los.

                              krijg je ook van die rare verschijnselen.

                              #17526947
                              paultje_007
                                Lid sinds:
                                7 August 2009

                                origineel gepost door corsaboy
                                is je brandstofdruk regelaar niet kapot??
                                Als ding de hele tijd op 5 bar staat.. Daar is dat standaard membraam niet voor gebouwd..
                                Ook de pompen vinden het niet echt fijn om constant 5 bar te draaien ..

                                Nee, dat hebben we uitgesloten. We hebben een tweede drukregelaar erop gezet. Zou wel erg toeval zijn dat beide kapot zijn…
                                Binnenkort ontvang ik een nieuwe pomp, hopen dat dit het probleem oplost :angel

                                #17526948
                                paultje_007
                                  Lid sinds:
                                  7 August 2009

                                  Nieuwe brandstofpomp binnengekregen en in de tank teruggeplaatst. Maar nog steeds stottert de motor zodra ik ga rijden. Stationair, prima. Maar als ik ga rijden ‘ploft’ de auto binnen een paar meter verderop.
                                  Ik kan ‘m dan nog net aan de praat houden en ermee terug ‘stotteren’.
                                  Maar er is dus een goed probleem ergens, en niet in het brandstofsysteem lijkt me…
                                  Heb nog niet de druk weer gemeten dus….

                                  Ideeen?

                                  #17526949
                                  TRPower
                                    Lid sinds:
                                    13 October 2008

                                    krijg je geen motormanagement lampje dan??

                                    en doet die t uberhoupt wel?? want 9 vd 10x zit dat lampje niet eens aangesloten bij n ombouw…

                                    #17526950
                                    paultje_007
                                      Lid sinds:
                                      7 August 2009

                                      Nee geen lampje gaat branden, denk ook niet dat dat aangesloten is eerlijk gezegd. Er lopen een heleboel draden onder m’n dash, zou niet weten waar alles bij hoort.
                                      De jongens die m’n blok gereviseerd hebben hadden ook zoiets van, ja, we leggen het maar gewoon terug zoals hoe t erin zat, want zij werden er ook af en toe niet wijs van.

                                      Als ik toch iemand kon vinden die mij alle bekabeling kon helpen uitzoeken, en overbodige eruit te halen en alles wat strakker terugplaatsen, dat zou een geschenk uit de hemel zijn! :angel
                                      Voelt iemand zich geroepen? Misschien monteur-leerlingen uit school die ervan willen leren?
                                      (regio twente)

                                      Terug naar de tekentafel….

                                      #17526951
                                      TRPower
                                        Lid sinds:
                                        13 October 2008

                                        probeer eerst dan maar s n lampje aan te sluiten

                                        bij je computer is t bruin/blauwe draadje van je management lampje…
                                        je computer zit aan de bijrijderskant rechts achter n plastic afdekkap naast de voeten

                                        die van de computer moet je aan de bruin/blauwe van je auto kabelboom maken dus kleur op kleur

                                        dan zou bij contact aan je lampje moeten gaan branden…

                                        doet dat het niet dan:
                                        een lampje /spanningszoeker oid tussen de bruin/blauwe draad uit je computer en 12v hangen
                                        en dan je contact aan, dan werkt die ff als MM lampje
                                        dan om m uit te lezen maak je ff n verbinding tussen de bruin/blauwe draad en de massa
                                        dan gaat die knipperen

                                        #17526952
                                        paultje_007
                                          Lid sinds:
                                          7 August 2009

                                          Is er een manier om je ECU te resetten? Ik las ergens dat een half uur van de accu af de ECU gereset moet worden, en soms betekent dat (na de accu weer aangesloten te hebben) de motor stationair laten draaien tot de fan gaat loeien, dat zou betekenen dat de ECU gereset zou zijn…

                                          Klopt dit?
                                          Zo niet, kan het? En hoe bij de C20XE motor?

                                          #17526953
                                          TRPower
                                            Lid sinds:
                                            13 October 2008

                                            ecu resetten = 30sec – pool van de accu af…

                                            maar toch zou ik m eerst uit willen lezen en kijken wat de eventuele foutcodes zijn

                                            #17526954
                                            paultje_007
                                              Lid sinds:
                                              7 August 2009

                                              Toch gedaan, 30 minuten vd pool af, en dan starten en stationair laten lopen tot de koeler gaat joelen. Alleen redde die het niet tot het joelen vd koeler.
                                              Na 5 minuten stationair sloeg de motor gewoon af…
                                              Daarna starten, vergde iets moeite, iets langer dan normaal, en het stotteren kwam weer (met een beetje gas geven).

                                              Heeft dus niet geholpen.
                                              Denk dan toch maar te wachten tot de chiptuner aanwezig is om alle electronica door te meten en de ECU, Lambda en luchtmassameter te lezen/meten…

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.