Wat gekloot met de Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Wat gekloot met de Monza

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211614
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Ben vandaag een nieuwe ruit gaan ophalen in Nederland. Thuisgekomen wilde ik deze monteren, maar ik heb er 4u met bezig geweest en ze steekt er nog niet in :(. Telkens ik de ruit erin trek, wilde bovenaan aan het dak niet voldoende genoeg over de plaatrand komen. Zou dit kunnen liggen aan een slechte rubber? Ik heb een andere rubber gebruikt omdat de vorige stuk was met het demonteren van de oude ruit. De rubber die ik nu gebruik past zéér goed over de ruit en ziet er niet verduurd uit ofzo. Dus vind
      het vreemd dat ik deze niet gemonteerd krijg. De chrome baguetten die in de rubber steken, steken jullie die erin als de ruit gemonteerd is? Of voor je deze monteerd. Ik steek ze er al in voor ik de ruit ga monteren (mss heeft het daar mee te maken maar vorige keer lukte het van de eerste keer zo).

      Ook heeft de wagen 1 maand stilgestaan, dus ik dacht er daarnet nog eens een stuk mee gaan te rijden. Echter na 5km klonk ik precies als een stoomtrein (echt een “tjoe tsjoe tsjoe” geluid) het lijkt op een schuurende rem, maar het word luider naarmate je langer begint te rijden. De wagen dus eens opgekrikt maar ik kan alle wielen ronddraaien. Ook als ik rem trekt de wagen niet naar links of rechts, en je voelt ook niets tijdens het remmen het geluid verdwijnt ook niet als je remt. Vind dit ook wat vreemd. Dacht eerst dat het roest van de schijven was dat er af moest schuren maar het geluid bleef steeds. Iemand mss een gedacht wat dit kan zijn?

      #17515228
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Mijn ervaring met ruit erin zetten is:
        rubber om de ruit doen,sierlijst erin doen,dun touw in de rubber doen,beetje dreft of net wat erop spuiten om de rubber soepel te laten gaan.

        Eerst onderin erin zetten en dan langzaam langs de A-stijlen de touwtje wegtrekken de rubber vouwt zich dan om de plaat waarin de rubber moet vallen,en zo doorgaan tot je bij het midden komt en de rubber er compleet omheen zit.

        Bij die keren die ik een ruit heb vervangen ben ik met 2 man geweest 1tje die zachtje tegen de ruit druk en 1je die het touwtje wegtrekt.

        Stelde beide keren niks voor en zat er binnen een paar minuten in.

        Wat betreft het schurende geluid kan zijn handrem die vast zit (als ie een maand op de handrem heeft gestaan) of wat roest vorming op de zuigers zodat de remblok altijd iets aanloopt of iets in die geest.

        Wiellagers verdenk ik niet,zeker niet al ze van te voren goed waren,ik zou het op de remmen houden.

        #17515229
        Opel_Bjorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2008

          Ja ik heb er normaal ook geen problemen mee om een ruit te monteren, maar deze wilt er echt niet in. Ik doe het net hetzelfde zoals je omschrijft. Iemand duwt zachtjes tegen de ruit en ik trek ondertussen de koord eruit. Gaat overal goed, tot ik dan aan het dak kom, daar kruipt de rubber maar enkele millimeter over de plaatrand en ik krijg hem ook niet naar beneden geduwt. Morgen gaat hij naar de carrosserie en dat ze daar hun plan ermee trekken want ik heb geen zin om weer een ruit kapot te helpen.

          #17515230
          gtw
            Lid sinds:
            1 July 2004

            als ik dit zo lees, begin je onder met het erin trekken, ik begin altijd van boven, set eerst de onderkant er een beetje in, zorg dat alles gelijk staat, en trek dan het draad weg, dan werkt de zwaartekracht niet tegen, maar mee.

            #17515231
            astraminator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 August 2004

              I.P.V. touw gebruik ik altijd waslijn, deze is sterk en mooi glad. De sierstrips zet ik er altijd achteraf in omdat de rubber net wat meer bewegingsvrijheid heeft als de lijst er niet inzit.
              Ik begin echter ook altijd midden onderin zodat je de ruit een beetje optilt bij het erin trekken.
              Als de rubber boven dan te weinig over de rand valt, klop ik de ruit (met de handen) drijvend naar boven waardoor de ruit zich in de carroserie zet. Als de ruit dan mooi in de sponning is gevallen dan zit de rubber boven ook perfect.

              #17515232
              Opel_Bjorn
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 May 2008

                Ik kom net van de carrosserie en daar krijgen ze de ruit ook niet gemonteerd, dus ik denk dat het gewoon een slechte of verkeerde rubber is. De carrossier dacht dat het een rubber van een Veauxhall was (omdat er zo een speciaal randje inzit dat de boel stropeert en normaal heeft die zo geen randje). Heeft iemand van jullie mss nog een goede voorruit rubber liggen?

                Ik ben ook net weer eens gaan rijden en nu had ik geen last van iets wrijvend, dus volgens mij toch iets dat eventjes van het stilstaan was gaan vastzitten.

                #17515233
                rinus de boer
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  Die ruitenboeren gebruiken daar toch een soort pees voor?

                  #17515234
                  opelforever
                    Lid sinds:
                    22 November 2008

                    volgens mij heb je een a1 ruit en een a2 rubber
                    de a1 ruit is wat groter dan een a2 en bij het rubber net andersom
                    daar is de a2 rubber dikker van dan de a1
                    als je dus een a1 ruit heb en een a2 rubber gaat het dus niet passen

                    ik had dit niet in je mail gezet omdat ik dacht dat je je eigen rubber ging gebruiken maar ik zag nu dat je een ander rubber had genomen

                    misschien zit daar het verschil

                    #17515235
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Word vaker gezegd A1 en A2 ruit/rubber maar voor zover mijn info reikt is het verschil in gat waar de ruit in komt bij A1 en A2 gelijk en er word vaker over A1 ruit en rubber gesproken en over A2 ruit en rubber alleen staat bij Carglass de Monza in de boeken als zijnde 78-86 en geen vermelding over rubber maten……

                      Zie ook de logica er niet in om bij bv een A2 de ruit maat en rubber maat iets te veranderen.

                      #17515236
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        IK zeg niet dat het niet bestaat dat er verschil in ruiten zit maar meet eerst ff de rubbers op voordat je een andere probeert koopt.

                        Mijn broer heeft een ruit bij Carglass gekocht en die paste 100% zonder gekloot in een A2.

                        #17515237
                        charlois187
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 June 2009

                          Rubbers en ramen passen 100% zeker op zowel een A-1 als A-2
                          Ikzelf heb een Monza A-anderhalf;) uit ’82 en er zit een nieuw raamrubber van een Monza GSE in
                          en een nieuwe ruit van inderdaad de carglass (gelukkig nog wel een getinte ruit)
                          Dit samen paste perfect.

                          #17515238
                          opelforever
                            Lid sinds:
                            22 November 2008

                            het gat waarin de ruit komt is bij a1 en a2 gelijk maar het verschil zit hem in de ruit die is van een a1 ongeveer 5mm groter dan a2 [zet ze maar tegen elkaar] daar zijn de ruitrubbers op aangepast dus als je dat verwisselt kan het moeilijk worden

                            natuurlijk niet als je een a2 ruit met een a1 rubber pakt dan heb je ruimte genoeg

                            a1 rubbers 108615 waren het langste leverbaar
                            a2 rubbers 108521 zijn al lange tijd niet meer leverbaar

                            bij senator werkt het hetzelfde

                            #17515239
                            Opel_Bjorn
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 May 2008

                              da kan goed zijn want de rubber wringt in alle kanten en is precies te kort om om hem over de plaatrand te trekken (ik heb trouwens een tweedehands exemplaar bij je besteld, ik hoop dat de bestelling is doorgekomen want de site werkte op het einde eventjes niet mee). Ik heb dus de rubber van een A1 nodig want heb men andere voorruit uit een Monza A1 gevist.

                              #17515240
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Hoever ben je ermee, zit je ruit er al weer in, Bjorn ??:hmmz

                                #17515241
                                Opel_Bjorn
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 May 2008

                                  Nee, heb een rubber bij opel4ever besteld maar die moet hem nog opsturen. Zaterdag vertrek ik 2 weken naar Amerika dus het zal nog ff duren.

                                  #17515242
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    origineel gepost door Goossens Bjorn
                                    Nee, heb een rubber bij opel4ever besteld maar die moet hem nog opsturen. Zaterdag vertrek ik 2 weken naar Amerika dus het zal nog ff duren.

                                    Ik wens je dan een prettige 2 weken toe in Amerika, en mocht je wat leuks tegenkomen ff klikken :kewlpics

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.