Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Wat is TC en hoe werkt t?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2009 om 14:45 #17211506
Hoi,
Ik heb op m’n ommie n knoppie met de letters TC.
Nu hebben ze mij verteld dat het traction control is.
Kan iemand mij vertellen hoe t werkt en wanneer t werkt?
Ik heb t knoppie uitgeprobeerd maar er gebeurd helemaal niks na mijn mening.
Ik heb wel naast mijn automaathendel(pook) n knoppie met daarop een tekentje van ijs.
Ik d8t altijd dat da traction control was.Kan iemand mij vertellen wat dat dan is?
Sorry maar ik weet t echt niet.
Groetjes Marco
18 augustus 2009 om 15:05 #17513840doe m eens uit ..
en geef es volgas in een bocht :jerry , dan merk je t verschil wel denk ik :Phet voorkomt dat de achterwielen doorslippen en t vermogen op de twee wielen wordt gezet ipv van 1
zoiets :P:D
18 augustus 2009 om 15:10 #17513841ik weet een veiligere manier om dat te testen. Zet hem uit geef volgas en laat de koppeling bruut opkomen. Heb je wielspin dan staat de tc uit. Trek je hard op zonder wielspin dan staat hij aan… Bij mij staat hij standaard uit met 3 bar in de achter wielen….. errug leuk maar niet in de regen want dan kom je niet vooruit…..
18 augustus 2009 om 15:29 #17513842Leuke tip van je, maar ik heb n automaat.
als in bij stilstand vol gas intrap dan gaat ie nie spinnen.
Hij schiet als een speer vooruit maar spinnen dat doet ie niet.
Staat ie nou dan aan? ik heb n 3.0 V6 automaat
18 augustus 2009 om 15:35 #17513843Dan staat hij aan. Ding is er immers om te voorkomen dat de wielen doorslaan.
Het knopje naast je automaat is voor het winterprogramma. Handig als het glad is, zorgt ervoor dat de automaat sneller doorschakelt.
18 augustus 2009 om 15:43 #17513844origineel gepost door J-Omega
Het knopje naast je automaat is voor het winterprogramma. Handig als het glad is, zorgt ervoor dat de automaat sneller doorschakelt.
Als ‘tie aan staat dan trekt de automaat in z’n 3 op om te voorkomen dat je door slipt.
Alleen als het echt glad is en je hebt bijvoorbeeld geen TC dan slipt ‘ie toch wel door ook als ‘tie in z’n 3 optrekt dus als je geen TC hebt vind ik dat knopje nutteloos.Oh ja,als je boven de 80 kmh komt schakelt ‘ie automatisch uit.
gr
Danny
18 augustus 2009 om 15:49 #17513845staat TC altijd automatisch aan dan?
Ik snap er niks van, ik zie ook geen lampje in m’n dashboard branden of zo.
Ik kan da knopje van tc wel indrukken maar er gebeurt helemaal niets.
Kan ie kapt zijn of zo?
Of doe ik iets verkeerds?
18 augustus 2009 om 15:57 #17513846Als je het knopje indrukt gaat het lampje in de schakelaar branden, dan is ‘ie uitgeschakeld.
Het lampje in de schakelaar kan defect zijn
TC meet over de ABS sensoren. Als TC zelf kapot zou zijn, of foutieve meting zou doen, moet volgens mij ABS lampje ook branden (?)Bij mijn weten knippert TC in het instrumenten paneel (waar je snelheidsmeter, toerenteller, temp. & brandstof meter zitten) wanneer het ingrijpt (dus doorslippen voorkomt) dus dan is TC ingeschakeld.
Het TC in het geval van deze generatie bij de Opels smoort de motor, dmv. een extra klep. (TC-klep. Ziet er uit als een soort gas klep, en werkt ook zo, alleen dan om de motor te knijpen/smoren) Teminste, bij een C- en X25XE wel. X30XE is gasklep ook kabel bediend. Bij Y motoren (26 & 32SE) is gasklep electronisch, en zal TC daar anders in verwerkt zijn.
Leuke tips allemaal wel hierboven om het uit te testen, maar ik zou daar maar gematigd in zijn met dat soort fratsen waar je het doet etc.. Het verrassings effect kan verkeerd uitpakken als je er niet op bedacht ben, of ervaring mee heb.
Voor mij is de Omega me eerste RWD auto, maar heb zelf niet de drang om persee met een drift door de bocht te gaan of met spinnende wielen wat banden op roken wat dan ook.
Zaken als koppeling bruusk op laten komen vindt de aandrijf lijn niet fijn, en geheel krijgt een fijne optater.
Een keertje is niet erg en zal er niet van kapot gaan, maar ik ken een BMW coupe rijder die ook de smaak te pakken kreeg, een vervolgens een hele rits problemen aan ze achterwiel ophanging (uitgescheurd ophang punt carrosserie van achterbrug) en wiellager kreeg kort daarna. Is maar een voorbeeld, maar toch, denk een direct gevolg van ‘leuk’ spelen met een RWD auto :jerry18 augustus 2009 om 16:10 #17513847bedankt voor de goede uitleg!!.
Ik heb nog 1 vraagje, als je het contact in accesoires stand zet dan gaan in t dashboard bijna alle lmpjes branden.
gaat het lampje van de TC dan ook branden? dit gebeurt namelijk niet.
Ik ga nu even kijken of ie op t knopje wel gaat branden. ik probeer hem in in de automaatstanden p, r, en d
18 augustus 2009 om 16:14 #17513848Ik heb het geprobeerd en er gaat niks branden op het knopje, wat ik ook doe.
In ihet dashboard gaat ie ook helemaal nie aan.
kan hij stuk zijn? of n zekering of zo?
ik weet t niet.
18 augustus 2009 om 16:26 #17513849Graag gedaan.
Ja, TC lampje in het instrumenten paneel gaat branden als je het contact aan zet –> accessoire stand. (zit onder het lampje van het ABS). Deze gaat daarna uit.
Je zou idd. de zekering is kunnen checken.
Je ABS lampje gaat wel branden en ook uit ?Als TC in werking treedt, of is, knippert / brand het.
Al naar gelang de duur van de actie of het ingrijpen van TC.18 augustus 2009 om 17:04 #17513850K heb t gecontroleerd, t abs lampje gat wel aan en daarna uit, maar het tc lampje doet helemaal niks. ik heb geen idee wat er mis is maar ik dnk dat er iets nie klopt, of vergis ik me?
18 augustus 2009 om 18:09 #17513851Lampje in het dashboard stuk, lampje brandt als je het contact aanzet altijd tegelijk met je ABS mee.
Toevoeging, als je het contact aanzet staat je TC standaard aan! Zet je deze daarna uit met de schakelaar gaat deze uit, contact uit daarna staat je TC weer aan.
18 augustus 2009 om 18:13 #17513852Excuses voegspijkertje, herstel, bij mijn B1 pre-facelift (met gladde knopjes) zit er geen lampje in het knopje zelf, maar alleen een controle lampje in het instrumenten paneel.
18 augustus 2009 om 19:49 #17513853oke dan zal dat t wel zijn.
Ik wil toch de lampjes in m’n dashboard vervangen want t lampje bij de benzinemeter die hapert af en toe.
is het moeilijk om die lampjes te verniewn en kan iemand mij vertellen wat en waar ik het los moet maken en waar ik evt. op moet letten?
Ik ben in ieder geval al heel blij met jullie ondersteuning!
mijn dank daarvoor!
19 augustus 2009 om 09:31 #17513854Voor het vervangen van de dashboard verlichting staat een stukje onder “how too”
Waar je op moet letten is dat je lampjes hebt met het zelfde wattage.
Gr Jack
19 augustus 2009 om 14:40 #17513855Oke jack,
Bedankt voor de tip!!
Kan je me ook vertellen waar ik de howto kan vinden?
Ik heb met zoeken gezocht maar het komt nie boven water.
Mag ik nog 1 keer je gebruik maken van jou hulp?
Alvast bedankt!!
19 augustus 2009 om 14:50 #17513856origineel gepost door voegspijkertje
Oke jack,Bedankt voor de tip!!
Kan je me ook vertellen waar ik de howto kan vinden?
Ik heb met zoeken gezocht maar het komt nie boven water.
Mag ik nog 1 keer je gebruik maken van jou hulp?
Alvast bedankt!!
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=40198&page=2
Auteur is “Johan 1981”.
Op ongeveer 3/4 (75%) van de pagina staat ‘ie.
Succes !
Groetjes,
Jeroen.21 augustus 2009 om 08:28 #17513857Hoi beste mensen,
Ik ben echt blij met jullie hulp.
Zonder jullie had ik naar de dure plaatselijke dealer gemoeten en daar word ik nie echt vrolijk van.
Ik had gekeken hoe je het dashboard open moet maken maar ik zag dat het een ander dashboard was als wat in mijn ommie zit.
weet iemand toevallig of het bij de gefacelifte ommie ook op die manier open moet.
voor mij is abra cadabra want ik heb nog nooit een dashboard open gemaakt.
zijn er dingen waar ik op moet letten? bijv. dat er niks afbreekt?
alvast weer mijn hartelijke dankk voor jullie hulp!
21 augustus 2009 om 09:19 #17513858Volgens mij is alles het zelfde.
Heb je een foto?? Dan kunnen we wat zienGr Jack
27 augustus 2009 om 18:12 #17513859Heren ik dacht dat er GEEN TC op een omega met automaat zat. Ik kan me vergissen ben ook maar een leek. Maar alle omega’s die ik bezocht heb voor aanschaf hadden de automaten geen TC en de handgeschakelde wel. Of misschien vanaf een bepaalde bouwjaar.
Gr.
Martijn
27 augustus 2009 om 19:17 #17513860origineel gepost door Jerremy
Als je het knopje indrukt gaat het lampje in de schakelaar branden, dan is ‘ie uitgeschakeld.
Het lampje in de schakelaar kan defect zijn
TC meet over de ABS sensoren. Als TC zelf kapot zou zijn, of foutieve meting zou doen, moet volgens mij ABS lampje ook branden (?)Bij mijn weten knippert TC in het instrumenten paneel (waar je snelheidsmeter, toerenteller, temp. & brandstof meter zitten) wanneer het ingrijpt (dus doorslippen voorkomt) dus dan is TC ingeschakeld.
Het TC in het geval van deze generatie bij de Opels smoort de motor, dmv. een extra klep. (TC-klep. Ziet er uit als een soort gas klep, en werkt ook zo, alleen dan om de motor te knijpen/smoren) Teminste, bij een C- en X25XE wel. X30XE is gasklep ook kabel bediend. Bij Y motoren (26 & 32SE) is gasklep electronisch, en zal TC daar anders in verwerkt zijn.
Leuke tips allemaal wel hierboven om het uit te testen, maar ik zou daar maar gematigd in zijn met dat soort fratsen waar je het doet etc.. Het verrassings effect kan verkeerd uitpakken als je er niet op bedacht ben, of ervaring mee heb.
Voor mij is de Omega me eerste RWD auto, maar heb zelf niet de drang om persee met een drift door de bocht te gaan of met spinnende wielen wat banden op roken wat dan ook.
Zaken als koppeling bruusk op laten komen vindt de aandrijf lijn niet fijn, en geheel krijgt een fijne optater.
Een keertje is niet erg en zal er niet van kapot gaan, maar ik ken een BMW coupe rijder die ook de smaak te pakken kreeg, een vervolgens een hele rits problemen aan ze achterwiel ophanging (uitgescheurd ophang punt carrosserie van achterbrug) en wiellager kreeg kort daarna. Is maar een voorbeeld, maar toch, denk een direct gevolg van ‘leuk’ spelen met een RWD auto :jerryTc werkt anders.
Als de tc in geschakeld wordt dan onderbreekt de ecu de ontsteking.
Dit is ook te horen aan het roffelende geluid.
De gas klep kan je niet zo snel bedienen. ook niet bij de elektronische gasklep(pen).origineel gepost door Stakenburg
Heren ik dacht dat er GEEN TC op een omega met automaat zat. Ik kan me vergissen ben ook maar een leek. Maar alle omega’s die ik bezocht heb voor aanschaf hadden de automaten geen TC en de handgeschakelde wel. Of misschien vanaf een bepaalde bouwjaar.Gr.
Martijn
Op alle 6 cil modellen (benzine, diesel weet ik niet) zit tractiecontrole.
dus ook op de automaten.30 augustus 2009 om 02:38 #17513861We zouden er ook rekening mee kunnen houden dat de vorige eigenaar een knopjes freak was.
Ik had namelijk een collega en die vond dat op de plekken waar een bepaalde schakelaar hoorde te zitten daar ook een schakelaar zat!!!!!!!
Hij vond dit mooi, maar de functie van de schakelaars waren voor het overgrote deel niet aangesloten!
Dus alleen maar om van binnen een zgn “vol optie” wagen te hebben, kortom een bluffert.
Maar als jij zo’n auto koopt zit je ook al snel te zoeken waarom bepaalde dingen het niet doen :thumbdownGr,
Aart30 augustus 2009 om 19:38 #17513862origineel gepost door arjontje
Tc werkt anders.
Als de tc in geschakeld wordt dan onderbreekt de ecu de ontsteking.
Dit is ook te horen aan het roffelende geluid.
De gas klep kan je niet zo snel bedienen. ook niet bij de elektronische gasklep(pen).Alleen de onsteking ?
dus krijgt wel gewoon brandstof.30 augustus 2009 om 20:19 #17513863origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door arjontje
Tc werkt anders.
Als de tc in geschakeld wordt dan onderbreekt de ecu de ontsteking.
Dit is ook te horen aan het roffelende geluid.
De gas klep kan je niet zo snel bedienen. ook niet bij de elektronische gasklep(pen).Alleen de onsteking ?
dus krijgt wel gewoon brandstof.Brandstof word onderbroken door de Injectoren te sluiten.
anders zou ie een Backfire kunnen krijgen.
Bij de omega word inderdaad de ontsteking en inspuiting onderbroken..
Bij een oudere V6 (Calibra / Vectra-A) word weldegelijk het inlaat gesloten, dmv een speciale TC klep.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.