Forumindex › Forums › Modellen › Manta › nieuwe wetgeving xenon verlichting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2009 om 16:49 #17211356
Gisteren avond staande gehouden door politie was iets mis met mijn verlichting!!!…Hoeze alle lampen werken en ik gaf toch richting aan???????
Gelukkig geen boete alleen een waarschuwing…Schijnbaar moet iedere Nederlander zich bewust zijn van de verandering van de wetgeving?????
Discussie verder maar niet aangegaan weet van eerdere aanvaring dat ik alsnog een bekeuring kreeg.
Bron: Postbus 51
Lichtarmaturen en type lamp
Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.
IEMAND ENIG IDEE WELKE ARMATUREN MET GOEDE CODE PASSEN OP EEN MANTA A
:angel12 augustus 2009 om 18:56 #17510608De 1e paar vragen die ik heb bij het lezen van dit is:
Waarom een waarschuwing en wat voor koplampen met type pitjes heb je nu dan?
13 augustus 2009 om 07:54 #17510609denk dat hij xenon erin heeft gebouwd…
weet nietwaar ze over zeiken heb ze er zelf ook inzitten en mensen hebben nergens last van, ze kunnen beter mensen eens de bedoeling van de hoogteafstelling uitleggen daar blijken veel mensen geen kaas van te hebben gegeten, rijden meer mensen met t de koplampen te hoog dan met ‘vervelende’ xenon….13 augustus 2009 om 09:21 #17510610zitten koplampen in met normale h1 halogeen lampen heb deze omgebouwd naar xenon met h1 aansluiting, en hoogte af laten stellen.
Wis installatie is al te koop bij rem*o voor 35,-Daarom ook de vraag wie weet welk glas wel de goede xenon code heeft en die ook past in mijn A-Manta
13 augustus 2009 om 12:14 #17510611naar dat ik heb gehoord mag je in nl enlkel nog xenon zetten als je koplamp sproeiers hebt
of als ie het standaard heeft zitten
ne maat heeft daar dus ook al probs mee gehad13 augustus 2009 om 15:42 #17510612AnoniemLid sinds:
1 January 1970was ook iets dat er automatische hoogte verstelling op moest zitten
maar de preciese regels weet ik ook niet:hmmz
13 augustus 2009 om 17:16 #17510613origineel gepost door louwe 16 klepper
was ook iets dat er automatische hoogte verstelling op moest zittenmaar de preciese regels weet ik ook niet:hmmz
Dat geldt toch alleen voor nieuwere auto’s?
13 augustus 2009 om 17:53 #17510614Xenon : wat mag wel en wat niet
door Juffer1 op ma jun 29, 2009 5:23 pmWaar moet een voertuig welke voor 31 december 2006 voor het eerst is toegelaten op het Nederlandse wegennet aan voldoen met betrekking tot het mogen voeren van xenon als deze daar niet af fabriek is mee uitgerust ?
Met name omtrent de automatische hoogteregling en een eventuele verplichte wis/was installatie is er nogal wat onduidelijkheid.
Het antwoord van de RDW (keuringsinstantie):
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen, gasontladingslampen of lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, dan moet het voertuig zijn uitgevoerd met:
– een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
– koplampsproeiers, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.Als het voertuig voor 1 januari 2007 in gebruik is genomen dan hoeft het voertuig niet met bovengenoemde onderdelen worden uitgevoerd.
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de Permanente Eisen van het Voertuigreglement (de eisen voor de APK), zoals afstelling, werking, kleur, enz.
Het antwoord van de KLPD (be-keuringsinstantie):
In art. 5.2.51 sub b treft u de tekst aan over de hoogteregeling en de wis/was installatie. Zoals u beschrijft is deze eis gesteld voor voertuig in gebruik genomen na 31 december 2006.
Daarnaast is voor alle voertuigen (ongeacht de leeftijd) een verlichtingssymbool verplicht bij gebruik van een gasontladingslichtbron.
Dit verlichtingssymbool D – gevolgd door een letter met R en/of C duidt op een gasontladingslichtbron.
Bijlage VIII van de Regeling Voertuigen geeft hierover meer uitleg.
Ik heb voor de relevante tekst en verlichtingssymbolen bijgevoegd. Dan kunt u dit nog eens nalezen.Met vriendelijke groet,
Dhr ******* (naam is bij mij bekend)
KLDP/ Dienst VerkeerspolitieOftewel : in een Manta kan je nooit legaal Xenon voeren omdat daar geen orginele units voor zijn die een DC code hebben.
Gr. Arjan
13 augustus 2009 om 17:54 #17510615origineel gepost door john29
zitten koplampen in met normale h1 halogeen lampen heb deze omgebouwd naar xenon met h1 aansluiting, en hoogte af laten stellen.
Wis installatie is al te koop bij rem*o voor 35,-Daarom ook de vraag wie weet welk glas wel de goede xenon code heeft en die ook past in mijn A-Manta
Ok, dat maakt al veel duidelijk.
Veel kan ik je niet wijzer maken, ik heb ooit een B-manta gezien met vlgs mij vw-golf type lampen met dat zwarte kruis erin, misschien dat er in dat segment iets leverbaar is.
Ik ben het verder nog niet tegengekomen, maar mischien iemand anders.13 augustus 2009 om 17:59 #17510616origineel gepost door john29
zitten koplampen in met normale h1 halogeen lampen heb deze omgebouwd naar xenon met h1 aansluiting, en hoogte af laten stellen.
Wis installatie is al te koop bij rem*o voor 35,-Daarom ook de vraag wie weet welk glas wel de goede xenon code heeft en die ook past in mijn A-Manta
john : een wis/was installatie heb jij helemaal niet nodig voor omdat jou auto voor 31 decembeer 2006 is gebouwd (ga ik ff vanuit :angel)
Ook al verblind je niemand en laat je alles netjes af stellen : je units zijn niet gemaakt xenon in te voeren en dus ben je strafbaar, hoe netjes je lichtbeeld ook is.
Het is trouwens niet alleen het glas maar het hele armatuur wat aan die DC code moet voldoen. :vertag
Gr. Arjan
14 augustus 2009 om 16:03 #17510617origineel gepost door Juffer1
Het is trouwens niet alleen het glas maar het hele armatuur wat aan die DC code moet voldoen. :vertagGr. Arjan
Als er op het glas DC staat, dan voldoe je aan de reglementen. Er staat niet bij dat er 2x DC moet staan (1x in het glas; 1x in het armatuur)
Of zie ik dat verkeerd?
21 augustus 2009 om 13:38 #17510618heb er zelf ook iets anders als orgineel in . en heb ff gekeken op het glas maar kan niks vinden op e4 in het glas na.
horen orginel in een bmw.:P21 augustus 2009 om 16:16 #17510619die bmw lampen kan je krijgen met de xenon codering en die mag je in je manta voeren, je mag elk armatuur in je auto bouwen wat je maar pas kan maken.
6 november 2009 om 21:02 #17510620ik heb er vandaag xenon’s ingezet
en sta der versteld van wat een licht dat geeft
niet normaallichten drek laten afstellen
maar denk dat het voor een manta koplamp wat overdreven is
heb nog geen tegenliggers gehad die flikkeren
maar van mijn idee uit ist toch fel, de verkeersborden verblinden soms
en verlicht de verkeerdborden tot 4 auto’s voor me6 november 2009 om 22:27 #17510621die smarteye setjes zijn wel degelijk ja.
heb er hier ook al 1 klaar liggen, voor wanneer ik de bmw lampjes pas heb gemaakt :angelstaat niets van codering in.. dus ik ga er gewoon mee rijden.
als ze me dan aanhouden, vraag ik alsnog even om uitleg, en laat ik ze eerst naar de glazen kijken eer dat ze oordelen.6 november 2009 om 22:47 #17510622afgelopen dinsdag bij blik op de weg
je lamp unit moet eigenlijk een code voor xenon hebben
de politie bekeurd daar niet meer voor
echter krijg je wel een bekeuring als je koplampen verblindend licht uitstralen m.a.w je lampen moeten juist staan afgesteld dit geld voor alle soorten verlichting !je kan het een en ander bekijken op uitzending gemist voor diegene die het niet gezien hebben
http://player.omroep.nl/?aflID=102583168 november 2009 om 08:24 #17510623deze aflevering had ik ook gezien
ze geven ontzettend veel licht
vind het wel een groot minpunt dat je groot licht of fare zo goed als verdwijnd bij deze lampen
soms is dat toch wel handig
zeker een van dees op de paljaskes rit hier in de buurt8 november 2009 om 10:11 #17510624Kurt, dan had je moeten gaan voor een bi-xenon kit. Dan had je grootlicht ook xenon geweest.
8 november 2009 om 16:16 #17510625origineel gepost door JohnC
heb er zelf ook iets anders als orgineel in . en heb ff gekeken op het glas maar kan niks vinden op e4 in het glas na.
horen orginel in een bmw.:PVoor welke type bmw zijn die bedoeld?
8 november 2009 om 16:47 #17510626origineel gepost door mantarayechter krijg je wel een bekeuring als je koplampen verblindend licht uitstralen m.a.w je lampen moeten juist staan afgesteld dit geld voor
Dat los je heel makkelijk op door H7R lampen te nemen ipv de H7 :
http://www.lince.nl/shop/productover.php?ID=105088 november 2009 om 17:24 #17510627Xenon in de manta-a van John29 is toegestaan ook volgens de apk regels. Mits goed afgesteld.
Dan zou je denken dat alles ok is………
Niet dus, de politie kan dus een bekeuring uitdelen op de titel: verblindende verlichting.
Was van de week op de TV bij: blik op de weg??p.s. de rechters op mavo niveau doen ook maar wat hun uitkomt.
:D8 november 2009 om 19:23 #17510628apk en wegenverkeerswet zit verschil in.
Bijv. vrachtwagens mag nu allerlei verlichting op zitten als ze bij de apk maar niet werken. Als je deze lampen gebruikt op de weg en ‘t mag niet is dat de verantwoordelijkheid van de bestuurder.Even over de automatische hoogte regeling: Deze hoeft er voor de apk niet op te zitten.
9 november 2009 om 10:25 #17510629ik heb gisteren eens iemand laten rijden met de manta int donker
dit is toch wel degelijk storend
snap niet dat er niet meer flikkerenen dan staan ze al perfect afgesteld
maar de spiegel en grote van de lamp zal wel het prob zijnweet nog niet zeker of ik het wel ga laten zitte
9 november 2009 om 11:20 #17510630ik heb zelf een setje op mn a-tje zitten en dat bevalt prima is een 35 W 6400k set. Maar jij hebt waarschijnlijk een 7000k (of meer) terwijl oem 6400k is. Het licht dat jij uitstraalt is ogenschijnlijker blauwer van een fabrieks setje. Hierdoor is het licht nog storender.
En inderdaad je grote lampglazen maken het niet aangenamer. Ik erger me zelf ook altijd aan een passat hier uit de buurt.9 november 2009 om 13:19 #17510631Hoe kom je erbij dat OEM 6400 is?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.