Forumindex › Forums › Modellen › Omega › 2.0i 16v carosserie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2009 om 22:48 #17211335
Hey mannen en vrouwen,
Ik heb een omega 2.0i 16v uit ’95 met een opgeblazen motor.
Nu wil ik een 2.5 V6 erin zetten, maar kan dat zonder enige aanpassingen, en zo nee, wat moet er dan zoal gebeuren? Graag reacties daar ik nog maar anderhalve week heb om te beslissen welke motor ik ga kopen anders beland mijn schatje op de schroothoop en dat willen we allemaal niet als omega liefhebber,Alvast reuze bedankt. :wors
12 augustus 2009 om 06:05 #17510412Ik zou er niet aan beginnen, omdat je niet meer door de eerstvolgende APK komt zonder RDW herkeuring van 4 naar 6 cilinders.
Technisch kan het wel natuurlijk, al weet ik niet precies wat je wel en niet nodig hebt. Als je een donorauto hebt staan moet het allemaal mee vallen. Dan heb je alles bij de hand.
12 augustus 2009 om 06:53 #17510413Je moet je auto natuurlijk ook om laten keuren bij de RDW, zodat het op kenteken ook een 2500 6-cilinder word. Anders krijg je zware problemen mocht je onverhoopt ooit betrokken bij een aanrijding al dan niet met (blijvend) letsel aan derden. Dan betaald de verzekering namelijk helemaal niets als je met een andere motor rond rijd in je auto dan op je kenteken papieren, en waar je dus voor verzekerd zou zijn.
Omkeuren kan echter niet makkelijker in deze situatie. Er is immers type goedkeuring in NL voor een Omega B1 met een X25XE.
+/- 60 eurie en je bent klaar. (technische keuring)Ben alleen niet zeker of je nog een geluidsmeting moet doen in Lelystad.. Anders kan je nl. uit die zelfde knip nog eens 380 eurie tevoorschijn halen.
Bij ombouw in Omega naar X25XE let er op dat je een compleet geheel koopt. Dus met start onderbreker gedeelte. Dwz. de ring om stuurkolom, decoderings blokjes in de sleutel(s) etc. compleet uitlaatsysteem tot achteraan, bij een V6 is deze heel anders dan bij de 4-cilinder Omega’s. Verder zit denk verschil in versnellingsbak en koelsysteem. Schijnt bij V6-en anders/zwaarder te zijn uitgevoerd tov 4-cilinders.
12 augustus 2009 om 07:31 #17510414X25XE heeft dezelfde bak als een X20XEV, dus dat past één op één.
(kort verhaaltje erbij :P: die bakken werden al op de eerste Omega’s gebruikt zowel in de basis 18NV als in de C30NE, later hebben ze deze ook weer in het latere model gehangen, alle handbakken tot aan de Y26SE zijn hetzelfde)
Je komt inderdaad aan de gang met blok, computers, remmerij ! want die van 4 cilinders zijn echt kleiner als die van een V6. uitlaatsysteem zoals al werdt genoemt.
Persoonlijk lijkt het mij erg goed te doen, helemaal wanneer je beide Omega’s zo op een brug kunt zetten.
Ik meen dat je zelfs de motersteunen zo weer opnieuw kunt gebruiken !
12 augustus 2009 om 07:57 #17510415Dus als ik verstandig ben, doe ik op dit moment beter aan gewoon weer een ander 2.0i blok. Zit namelijk ook nog wel spoed bij het erin zetten van die andere motor, heb haar hard nodig voor mijn werk.
En zo te lezen komt er bij die 2.5 nog wel enig werk bij.
Luitjes, bedankt. :D
12 augustus 2009 om 10:10 #17510416Als je er verstandig aan doet koop je een andere Omega.
Want hoe ik dit lees, heb je er niet echt kaas van gegeten………………………….
12 augustus 2009 om 10:44 #17510417Patmanowar, mocht je idd overwegen voor een andere, 6-cilinder gedreven Omega, heb evt. nog een X30XE sport voor de verkoop. Handgeschakeld ’99, pre-facelift model 126.xxx gelopen. Sport uitv. CC, BC, ECC, ETC (uit-insckakelbaar) Electr. R.bed. voorzijde, fabr. xenon, 4x airbag, CPV op AB, 2x sleutels. kleurtje Polarmeerblau :agent
Nieuw in de lak, Origin. Opel/GM WW voorruit, begin dit jaar zeer grote beurt gehad bij Dealer, Juli 2008 uitlaat vervangen v.a. Kat tot achteraan (origin. Opel/GM fabrieks einddemper v. MV6)
auto heeft complete Opel onderhouds historie van dag 1 tot nu. :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.