Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › a1 en a2 monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 augustus 2009 om 08:08 #17211280AnoniemLid sinds:
1 January 1970Toch heb ik weer een vraag over de verschillen tussen de a1 en a2 monza.
Wat zijn namelijk de duidelijke verschillen in motor en bouw van de auto, de velgen?
Zouden jullie ook foto’s hierbij willen zetten.De a2 is vanaf een bepaald bouwjaar gebouwd, neem ik aan. vanaf 1979 of klopt dit niet>?
10 augustus 2009 om 08:56 #17509812De A1 is er vanaf 1978 tot en met 1982
De A2 is vanaf 1983. Produktiejaar 1982 was een overgangsjaar. Deze had een A1 buitenkant en een A2 binnenkant, een soort A1 1/2 , zeg maar..
Bij de A2 verschillen de bumpers (kunststof ipv chroomstalen), de motorkap, grille, koplampunits. Bovendien verschilt het chroomwerk op de A-stijl. Bij de A1 is deze in het geheel dun, bij de A2 loopt deze dik uit aan de onderkant bij de A stijl. Bij de A2 zijn de chroomlijstjes bij de voorste knipperlichten op het spatbord vervallen. Tussen de achterlichten zit een A2 een relfectieplaat, bij de A1 niet.
De A2 heeft op de injectiemotoren op de latere bouwjaren een ander injectiesysteem (met gele injectoren en geen afsluitweerstanden meer gemonteerd op het binnenscherm). De 4 traps automaat deed zijn intrede (standaard vanaf 1985).Andere radiateuren met een gesloten koelsysteem (geen vuldop op de radiateur meer)
Plaatwerk (op de motorkap en paravan na) bleef hetzelfde. Het interieur verschilt totaal van de A2 ten opzichte van de A1. Ander dashboard, ander stuur, andere middentunnel, andere deurpanelen en stoelen. Recaro’s in de GSE (vanaf 1983), maar ook als optie leverbaar op de normale Monza.
De vlamdover in de voorpijpen van de A1 verviel, de A2 heeft 2 losse pijpen.
De A1 en A2 werd standaard op 14 inch Ronal velgen geleverd, als klantenoptie op 15 inch. Vanaf 1985 konden ook de GSE velgen als klantenoptie op een normale Monza geleverd worden.
Bij de A2 vervalt het Comfort en het Sportpakket. Echter alle opties blijven behouden, maar nu kunnen de klanten alles dwars door elkaar kiezen. Ik heb een brochure uit 1985, en de optielijst is echt ellenlang.
De GSE had ipv chromenlijsten mat zwarte lijsten en zijskirts plus achterspoiler en 15 inch GSE velgen.
De ABS modellen hadden twee versterkingsbrackets tussen het binnenscherm en de veerdomes.Duitse auto’s zijn veel vaker full options, Nederlandse auto’s zijn vaak kaler uitgerust.
Even een paar verschillen.
10 augustus 2009 om 09:33 #17509813De vooras van een A2 is ook veranderd met betrekking tot de stabi stang ophanging en de voorveren,de GSE had een dikkere stabi stang (24mm),ook de remklauwen op de vooras zijn anders dit zijn zwevende klauwen met 1 dikke zuiger.
Ook is de gehele kabelboom voorzien van andere stekkers om op de nieuwe schakelaars te passen,en het plaatwerk achter de bumper is anders ivm de ophanging van de plastic bumper (zitten gaatjes in om de clips aan vast te schroeven waarmee de bumper word vast gezet)
Ook zit er verschil in de diffs de A2 heeft 3 verschillende soorten 3.15 en 3.45 3.7 afhankelijk van de motor en bak.
Ook heeft een A2 ABS gekregen en daardoor is ie ook weer anders dan een A1,net als bv de airco besturing is ook iets anders en het schuifdak is ook wat anders enz enz.
Net als de bak ophanging is der ook weer een iets anders type balken gebruikt waarin de baksteun komt te hangen deze zijn bij een A2 iets langer om de 4-gang automaat op te hangen,en de stoel bevestigings gaten zijn ook iets anders een GSE A2 stoel past maar met 3 van de 4 gaten in een A1,ook de gordels voor zijn net iets anders enz enz enz
Ook het ventilatie systeem van een A2 is anders net als de stangetjes op de kachelbak in diameter verschillen enz enz
Het grote verschil zit um net als Stinger al zei in de neus de balk waar de koplampen is anders en zodoende krijg je een andere motorkap en bijbehorende paravan daardoor lijkt het een heel andere auto,maar is technisch grotendeels gelijk of uitwisselbaar,met de A1 als je het 1 en ander omzet.
De motoren zijn ook verschillend wat betreft injectie en krukassen en compressie en vermogen,de 30E bv heeft bij de A2 een oliekoeler gekregen en andere krukas en cilinderkop en injectie systeem dan bij de A1
Der zijn heel veel verschillen zowel in motor als chassie om die allemaal in detail te gaan uitleggen duurt vrij lang,
als je specifieke vragen hebt is dit makkelijker uit te leggen.10 augustus 2009 om 11:53 #17509814Op de site van Dirk Lohmann kan je vrij uitgebreid naar specifieke verschillen zoeken:
http://www.senator-monza.de/?ETPElERNZSM9QUSNNVTmkTM9QUSF10UmkTM9EkUBBVT
10 augustus 2009 om 12:04 #17509815Klopt die man heeft echt verstand van zaken en heeft ook veel papieren enz van de Monza/Senator van Opel rechtstreeks zoals maten materialen gebruik enz.
Ik heb een tijdje met een um gepraat op het Monzaguhru treffen maar die man heeft echt verstand van een Monza/Senator.
10 augustus 2009 om 16:45 #17509816AnoniemLid sinds:
1 January 1970Aah, bedankt voor de reacties.
De A2 is dus hetzelfde als de B. Of ja, is DE B.
Maarja, niemand gebruikt de B als benaming.
10 augustus 2009 om 17:34 #17509817Niet helemaal 100% een B der zijn veel onderdelen die van een A1 passen:spatschermen voor,deuren,achterschermen,achterklep,achteras en nog wel meer dingen,alleen is het model gefacelift zoals bv de Manta B2.
10 augustus 2009 om 18:44 #17509818AnoniemLid sinds:
1 January 1970Toch leuk dat jij de A2 als ‘B’ aanduidt :jerry
hier mijn versie, zoals ik het zie :hmmz:P
De A2 is niet meer dan een gefacelifte A1,
modernere interieur en exterieur,
en met meerdere technische vooruitgangen. :thumbupDe ‘B’ zou een ander model worden, zou……..
maar omdat de Monza-markt inklapte in een tijd
dat er andere en zuinige eisen werden gesteld,
is het er nooit van gekomen.:cryMaar wat er niet is, kan nog komen, misschien komt
er met een evt fusie toch DE geboorte van een Monza ‘B’.11 augustus 2009 om 07:20 #17509819AnoniemLid sinds:
1 January 1970Aah ok, dan had ik het goed mis, maar geldt dit alles dan ook voor de a1 en a2 Senator?
:cool:
11 augustus 2009 om 07:26 #17509820In grote lijnen zijn de Senator A1 en Monza A1 gelijk met elekaar kwa techniek en opties,de A2 Sennie en Monza ook.
Wat bij een A2 aan techniek is veranderd bij een Monza is ook bij een Senator A2 anders.
11 augustus 2009 om 08:16 #17509821AnoniemLid sinds:
1 January 1970Aah ok, vandaar dat ik vaak lees, van bijv. senator/monza..
12 augustus 2009 om 06:30 #17509822Alleen de Sennie B is totaal anders, die deelt niet zoveel met de A (alles is aan te passen uiteraard, maar toch). En daar was ook geen Monza versie meer van.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.