Zekering ploft continu, iemand een idee?

Forumindex Forums Modellen Astra Zekering ploft continu, iemand een idee?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211265
    Astraman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 July 2004

      Wat ik nou weer heb. Sinds vorige week deed me dashboard verlichting het niet meer, ik wist dat het de zekering was en uit luiheid paar dagen daarna maar eens vervangen, affijn even op contact gezet en getest en alles deed het weer, mistlampenschakelaars zitten op de zelfde zekering en ook het zoemertje als je je lampen laat branden deed het ook weer, heb ik de wagen gestart, ploft ie er gelijk weer uit.

      Weer gekeken net, uiteraard de zekering, dus om uit te sluiten dat het slechte zekering was nog maar eens vervangen en alles werkte weer, tot ik de wagen startte, na 2 seconde vloog ie er weer uit.

      Nu viel mij op dat mijn spanningsmeter naar de 14 volt liep. Ik weet dat ie ergens rond de 13,4 volt moet hangen maar jah het is zo’n autostyle metertje dus weet niet hoe betrouwbaar dat dan weer is.

      Zou het kunnen dat dit een voorteken is dat m’n dynamo het loodje aan het leggen is of dat de spanningsregelaar er de brui aan gaat geven? Of moet ik het ergens anders in zoeken, alle andere zekeringen blijven het gewoon goed doen.

      Ow btw, Astra G X16XEL uit 1998 met zo’n 234dkm erop.

      #17509627
      Juffer1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 July 2006

        Dynamo kan je denk ik wel uitsluiten omdat de spanningsregelaar de spanning altijd onder de 14,4V zou moeten houden.

        Spaningsregelaar zelf geloof ik ook niet echt omdat er dan ook andere zekerigen uit zouden gaan.

        Ik zou even controleren wat er allemaal op deze zekering zit, wellicht kun je daar een gedeelte van afkoppelen om te kijken waar het probleem in zou kunnen zitten.

        Toevallig plasma platen of indigo panelen geplaatst oid ?

        Gr. Arjan

        #17509628
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          idd er zit ergens een kortsluiting, dynamo moet ook 14V bijladen, daar is dus niks mis mee.

          #17509629
          Astraman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 July 2004

            Hmm, mja sluiting zou ook kunnen, maar het aparte is dat ie er pas uitknalt als de motor loopt terwijl als ik hem zonder starten op contact zet alles het wel gewoon doet. Maar ik gaat eens kijken, had het btw ook al geprobeerd met de dimknop op minimum maar dan nog. :hmmz

            #17509630
            sebastiaankadettcabriogsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 November 2005

              zet hem eens op contact en ga dan tegen je dash aan rammen.

              miss knalt hij er pas uit als je op een bepaalde plaats slaat enzit daar achter de sluiting/ kabel bloot ?

              groetjes sebas

              #17509631
              Astraman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 July 2004

                Denk zelf dat er dan een continue sluiting is maar hoe kan het zo zijn dat ie er alleen uitknalt als de wagen loopt (14v) en als de wagen stilstaat op contact (12v) dat alles gewoon werkt, of zitten er circuits achter die zekering die alleen actief zijn bij draaiende motor.

                #17509632
                red-bull
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  hallo,

                  haal de zekering er eens uit , en sluit de multimeter eens aan op de contactpunten van de zekeringhouder.

                  kijken wat deze aangeeft.

                  misschien komt er wel een piekspanning door het circuit.

                  je kunt ook doormeten of er sluiting is op de carrosserie door de min van de meter op de carrosserie te houden en een voor een de plus op de contactpunten van de zekeringhouder te houden .

                  dan weet je ook gelijk of de sluiting voor of na de zekeringenkast zit.

                  misschien is er wel een draad doorgeschuurd of beschadigd die tegen de carrosserie schuurd , met draaiende moter trilt alles en kan net genoeg wezen.

                  mvrg Rob

                  #17509633
                  Astraman
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 July 2004

                    Probleem eindelijk gevonden, het zit in de schakelaar van de verlichting zelf. Dat klinkt allemaal heel logisch want die gaat branden zodra je de wagen op contact zet zodat je de schakelaar kan vinden int donker om de overige lampen aan te zetten dus vandaar dat ie pas sprong als ik de wagen startte.

                    #17509634
                    Astraman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 July 2004

                      Okee hij deed het nu ietsie langer maar opeens weer hetzelfde probleem. Dus nu nog maar eens verder kijken wat het zou kunnen zijn……:sleeping Zijn er mensen die nog suggesties hebben buiten dat het sluiting is, iemand die zoiets eerderheeft meegemaakt??

                      #17509635
                      The Red Lizard
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 July 2009

                        en ploft de zekering er ook uit als je de mistlampen voor + achter uitgeschakelt hebt?…

                        Zouw anders best kunnen dat je bijv in je voorbumper bij de mistlampen kortsluiting maakt…komt evengoed veel vocht bij enzo..

                        En heb je niks achteraf bij gebouwd wat ook bij deze zekering zit?..

                        #17509636
                        Astraman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 July 2004

                          Nou het is eindelijk gevonden! In de a stijl ligt een stukje draadboom en daar was een stukje mantel kaal wat waarschijnlijk ergens contact maakt. Er zijn wel eens ultrasoon sensoren voor het alarm in gezet dus ben daar welleens achter geweest, maar das al 6 jaar geleden ofzo toen ik de auto net had.

                          #17509637
                          Seth
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 September 2009

                            Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn uitgebouwde Opel Vectra A van ’92.

                            Dit was voor mijn radio en ik heb gewoon (uit luiheid) een nieuwe draad van een ongebruikte zekering naar mijn radio getrokken. Enkele weken later had ik kortsluiting, vanaf een onbekende draad (waarschijnlijk van die andere die altijd kortsluiting gaf), naar mijn zekeringkast, naar mijn ontsteking, mijn delco, mijn bougies, zo naar mijn uitlaat en POEF gedaan met rijden.

                            Ik was toen naar de garage gegaan, en die hebben mij weten te vertellen dat ik dit enkel kon oplossen door ELKE draad in mijn wagen, heel mijn zekeringkast met alles erop en eraan, mijn ontsteking, mijn delco, mijn bougies en heel mijn uitlaatlijn moest vervangen. Uiteraard was dit niet goedkoop:vertag en heb ik hem voor export verkocht (waar ik achteraf tot op heden nog steeds spijt van heb:cry)

                            Wil je niet bangmaken maar oppassen geblazen is de boodschap en ik hoop dat je snel de boosdoener vindt.

                            Groetjes Seth

                            #17509638
                            Astraman
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 July 2004

                              Mja denk dat dat het was want tot nu toe werkt alles weer perfect moet ik zeggen.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.