Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › olie lampje brand
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2009 om 19:30 #17211172
In de e rekord van mijn pa gaat als ie warm is het olie lampje branden.
Het gekke is dat dit alleen gebeurd als hij stationair draaid :hmmz
als je gas geeft gaat t lampje uit.
en t olie pijl klopt gewooniemand een idee?
5 augustus 2009 om 19:36 #17508662Gek genoeg heb ik daar nu ook 2 dagen last van…
Oliepijl is prima.Ga morgen van mn sloopblok de sensor is overzetten, kijken of dat helpt.
5 augustus 2009 om 20:10 #17508663Kijk eens naar je oliedruksensor op de zijkant van je blok.
Als deze nat is van de olie, is het vervangen van de oliedruksensor voldoende.
Ook kan het zijn dat de olie te dun is.
Een CIH behoort gewoon 15W40 te hebben en niet bijv. 0W30
5 augustus 2009 om 20:17 #17508664ik met mn 1200s…..
Sensor schoon…olie is 10w40…hiervoor wekenlang goed gereden zonder lampjes:P5 augustus 2009 om 21:00 #17508665heeft mijn manta ook last van..
krukaslagers dr uut
6 augustus 2009 om 04:01 #17508666Bij een 6 cil kan ik me nog wat voorstellen maar bij een 4 cil oliedruk problemen met dit weer klopt niet:
Sensor kapot
Pomp slechte toestand
overdruk ventiel klemt
olie te dun
kabelbreuk in kabel op sensor6 augustus 2009 om 05:43 #17508667origineel gepost door GSE
Bij een 6 cil kan ik me nog wat voorstellen maar bij een 4 cil oliedruk problemen met dit weer klopt niet:
Sensor kapot
Pomp slechte toestand
overdruk ventiel klemt
olie te dun
kabelbreuk in kabel op sensorBen, bij een sensor kapot of kabelbreukje zou het lampje ten allen tijde moeten branden. De originele poster geeft aan, dat het lampje alleen brandt tijdens stationair lopen. En dat kan duiden op een lage oliedruk bij stationair. Een slechte pomp of te dunne olie kan dan een oorzaak zijn.
Maar ook bij gebruik van 10W40 zou die bij stationair genoeg oliedruk moeten hebben.
6 augustus 2009 om 06:35 #17508668Zal zo eens kijken, het is trouwens een 2.0s dus gewoon cih.
kabel breuk lijkt mij ook sterk want dan zou die indd altijd moeten branden.
ik rijd nu met 10w40 maar met 15 w40 was het ook.
6 augustus 2009 om 06:58 #17508669Vroeger reed ik met goedkope Gamma olie.
Na een snelwegrit begon het lampje ook te branden.
Ik had er een oliedrukmeter inzitten dus kon zien dat
bij een hete motor bij gasgeven de druk ong 2 bar was.
Stationair 0,5.Olie ververst+filter met Bardahl olie.
Nooit geen lampje (1½ stationair) meer aangehad en de druk liep naar iets meer dan 3 bar met gasgeven.
Ook na een snelwegrit.
Voor de rest was er niks verandertVoor mij alleen nog maar goede olie na deze ervaringen.
6 augustus 2009 om 07:24 #17508670dat overdruk ventiel moet toch een veer met een balletje in zitten???
dat is toch die bout die zeg mr boven t olie filter zit?want bij t 1.6 blok wat ik heb liggen komt mooi die veer eruit en bij de rekord dus niet:hmmz
6 augustus 2009 om 12:13 #17508671Stinger ik schrijf dat niet zomaar en het is best begrijpelijk om zo te reageren maar op het OHF zat ook iemand die had stationair oliedruk problemen,alleen was daar kabelbreuk het geval de kabel maakte massa,en alleen stationair of laag in toeren lichte de lamp op dan kwam de kabels ergens tegenaan..
6 augustus 2009 om 15:15 #17508672overdrukventiel op pomphuis,
dikke bout en met wat gepiel kun je je balletje eruit krijgen.6 augustus 2009 om 15:23 #17508673Plastic kogel,beste kun je de deksel loshalen de plastic kogel vervangen door een 14mm ronde stalen kogel,die zal altijd perfect sluiten die plastic dingen vreten vaak in en lekken dan stationair…Met als gevolg druk verlies,ook de deksel zelf kan ingelopen zijn.
Probeer een 20W50 olie en een oliefilter van Mann de W712 dan is je druk denk ik weer een heel stuk op orde als je de pomp ook ff nakijkt en de deksel weer opnieuw vlakt als deze ingelopen is en de tandwielen zo tussen het distrubutiehuis en deksel insluit dat amper speling is.
Mocht dat niet baten dan heb je een ander probleem wat wel eens meer werk en duurder zou kunnen zijn als pomp en filter…
6 augustus 2009 om 16:05 #17508674:angellampje er uit halen:jerry
6 augustus 2009 om 19:04 #17508675Als het weer wat koeler is zal ik de sensor is verwissele
hij lekt nergens olie…blok zit er net een paar weken in. Alles vervangen, zuigerveren enz…7 augustus 2009 om 10:52 #17508676die dikke bout dat is een imbus toch?
heb net gekeken bij een 1900 olie pomp en dies t zelfde… mr ook geen balletje of veer…edit:
tis gelukt :thumbup dat plasic ding was inderdaad beschadigd heb nog een andere ligge die wel gaaf is maar k denk dat ik er een stale kogeltje in doe;)
Ik laat nog wel weten of het dat ook echt was.
Bedankt voor jullie hulp :wors
7 augustus 2009 om 12:17 #17508677Kan dat ook bij mij het geval zijn?
Waar kan ik dat ding vinden?7 augustus 2009 om 15:45 #17508678bij een 1200 zit dat waarschijnlijk op een ander plek. Ergens rond de olie pomp neem ik aan.
moet je ff kijken op je sloop blok ( die had je toch?) schoef dr uit draaien en dan komt er een veer uit zetten.
daar onder zit een soort balletje. dat was bij mij beschadigd;)ik heb gistere een langere rit gemaakt en toen ging het lampje weer branden :swear
9 augustus 2009 om 18:17 #17508679Neem ook ff een Mann W712 oliefilter die kost iets van 3,5/4 euro en heeft betere doorlaat en neem ook 20W50 olie die is wat dikker als dan nog de klachten niet overgaan zou ik de pompdeksel is loshalen en gladschuren en kijken hoeveel speling je tandwielen in het huis hebben en deze zo spelingsvrij monteren en baad dat nog niet heb je een ander probleem als de pomp,mits:
deksel overdrukventiel tandwielen en distrubutiehuis goed zijn.Of monteer een 30% grotere pomp,dan ben je zeker van je klachten af,alleen moet dat bij een 4 cil niet nodig zijn…En zou je dit alleen in geval van nood kunnen doen,als de problemen toch blijven en de motor nog lekker loopt.
9 augustus 2009 om 19:10 #17508680Een dikke oliepomp lis zowiezo een goed idee voor een CIH, weet je zeker dat ie genoeg opbrengst heeft, zeker stationair al, voor een hogere druk kun je eventueel nog een deksel van een diesel er op zetten, is van gietijzer loopt dus ook niet meer in. (hogere druk komt door een stuggere overdrukveer).
9 augustus 2009 om 19:24 #17508681En in de zomer 20W50 olie en ‘s winters 10W40 gebruiken…………
9 augustus 2009 om 19:25 #17508682Klopt wat je zegt maar na mijn idee is de standaard oliepomp van een CIH L4 groot genoeg voor een 4 cil,alleen is die pomp bij een L6 aan de kleine kant.
Ik heb het geluk gehad dat ik eerst op de sloop een dieseldeksel heb gevonden (voor niks gekregen ;)) die de druk wat verhoogde stationair en ik heb een gloednieuwe 30% meer volume pomp kunnen kopen (zonder diesel deksel) dus ik heb nu die 30% meer volume pomp en een dieseldeksel en ben echt super tevreden met mijn oliedruk:
2 bar stationair met echt warm blok op 15w40 olie en bij 1700/1800 toeren zit ik al over de 3 bar druk heen en bij 2500 gaat de deksel door de overdruk bij 4,5 bar.
En dan heb ik ook nog achteraan op het olie systeem gemeten ipv van vooraan zoals de 24V dat doet,vooraan meet je ongeveer 1 bar meer als achteraan.Alleen is zo,n pomp na mijn idee bij een 4 cilinder geen noodzaak omdat de verhouding hetzelfde is 4 cil pomp is hetzelfde als de 30% meer volume pomp bij een lijn 6 deze motor is ook 30% groter als de lijn 4.
Maar zo,n pomp is nooit weg en kan geen schade maken,teminste niet bij mij bekent,ik ken wel iemand die had een alu stopje boven een nokkenas lager eruit geblazen met zo,n pomp.
Als je zo,n pomp kunt vinden dan kopen en inbouwen,is altijd beter.
13 augustus 2009 om 20:11 #17508683ik heb eingelijk weinig oliedruk problemen gehad met de div cih motoren welke hier de revue gepasseerd zijn inmiddels :D
alleen tot een half jaar geleden: manta 2.o zonder oliedruk en een boel geratel,
dus de lagers er al uit.motortje dr uut en andere erin, ging eerst prima maar bij warme motor het zelfde verhaal,
filter type w712 standaard voor t ding. en olie 15W40.
rammelt nog wel wat maar geen zin om motortje te vervangen :Pballetje van overdruk ventiel scheef afgesleten en tja als het ware happen eruit,
alleen dat stalen balletje… waar kan ik die vinden… want dat lijkt mij persoonlijk een
heel goede oplossing voor die cih olie pompjes.13 augustus 2009 om 20:19 #17508684Ik zal morgen eens dat ding van mn sloopblok afhalen. Als ik het goed begrijp moet er bij de oliepomp ergens een bout los waar een veer onder zit met een balletje?
Dat balletje moet van plastic zijn, en die vervangen voor een kogellager?13 augustus 2009 om 20:25 #17508685 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.