Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Wie weet dit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2009 om 16:51 #17210663
Met de Rekord afgelopen weekend zo’n 950 Km in het Moezelgebied afgelegd. Dat deed tie prima. Maar ….af en toe schiet de versnelling uit z’n 4. Net alsof de versnellingspook eruit getropkken wordt. Alleen maar in versnelling 4 (alle andere doen het prima, en ook kan ik alle versnellingen netjes inleggen), en meestal alleen maar bij een afdaling (al of niet in combinatie met slecht wegdek). Op egaal en vlak wegdek (zoals in Nederland), gebeurt het haast niet. Wat zou de oorzaak kunnen zijn. Afstellen van de koppelingskabel?
13 juli 2009 om 16:54 #17499918Zit er geen kogeltje met veertje in de versnellingsbak dat je moet overbruggen om hem in versnelling te plaatsen, deze zorgt er ook voor dat de wagen in versnelling blijft. De veertjes willen wel eens verzwakken waardoor hij uit versnelling schiet. (Heb het zo vroeger op school gezien, dus weet niet of het echt da probleem kan zijn)
13 juli 2009 om 17:00 #17499919Nope 90% kans dat de sinchromesh ring versleten is dan houd ie um ook niet meer in de gang.
Komt vaker voor.
Vervang eens de bak olie en kijk wat ie dan doet,veranderd er niks hang er dan een andere bak onder of laat deze nakijken.
13 juli 2009 om 20:04 #17499920Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Nope 90% kans dat de sinchromesh ring versleten is dan houd ie um ook niet meer in de gang.Komt vaker voor.
Vervang eens de bak olie en kijk wat ie dan doet,veranderd er niks hang er dan een andere bak onder of laat deze nakijken.
ben inderdaad bang dat je synchromes eruit ligt
heb dat ook met m,n john deere trekkermaar daar is ff n bak wissel wel n ander verhaal;)
13 juli 2009 om 20:09 #17499921origineel gepost door Goossens Bjorn
Zit er geen kogeltje met veertje in de versnellingsbak dat je moet overbruggen om hem in versnelling te plaatsen, deze zorgt er ook voor dat de wagen in versnelling blijft. De veertjes willen wel eens verzwakken waardoor hij uit versnelling schiet. (Heb het zo vroeger op school gezien, dus weet niet of het echt da probleem kan zijn)Er zit in de as waar de schakelvork op zit een uitsparing voor die kogel endie wil ook nog wel eens uitslijten.
Nou heb ik dit bij een opel bak nog nooit meegemaakt maar bij m’n 1e liefde datsun/nissan wel een paar keer gezien.Synchromesh ringen zijn meer van belang bij het inleggen van een bepaalde versnelling,ze zorgen ervoor dat de tandwielen in de bak die bij een bepaalde versnelling gekoppeld moet worden aan de assen in de bak met dezelfde snelheid gaan draaien zodat de bak niet gaat kraken als je schakelt.
Als je eenmaal ingeschakeld hebt dan zorgt de vergrendeling ervoor dat de versnelling ook ingeschakeld blijft.13 juli 2009 om 20:16 #17499922Ik zou me niet eens is druk maken wat het is en gewoon de bak wisselen voor een andere,is goedkoper,die bakken zijn er toch zat,en kosten niet veel.
En bij een traktor een bak wisselen wil zeggen alles uit elkaar draaien,vorig jaar een Volvo 650 de tractrol gemaakt,werkelijk alles moest los:cabine tank stuurhuis aftakas achteren motor tractrol huis moest los….
Voor 1 kleine ring die lekte. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.