Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Airco Omega B2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 juni 2009 om 14:24 #17210125
M’n Omega is vandaag even naar een garage geweest omdat het vermoeden bestond dat de airco niet toppie was.
Vorig jaar is deze nog gevuld en heeft onder druk gestaan en is ook met die fluor toevoeging bekeken, er werd geen lek ontdekt, toch na een week had ik zoiets van “ik weet het niet of het wel goed is” en het enigste wat ik te horen kreeg dat het qua weer geen koelkast hoeft te zijn.
Nu met de vakantie in zicht leek een nieuwe controle me wel handig.
Wat blijkt, met heeft hem gevuld, want de druk was te laag en men zag dat de druk in het systeem terugliep, na een 15 min. van 15 bar naar 10, ze zijn er met de bril rondgeweest maar konden zo niks vinden en men vermoed de condensor.
Laat dit nu net 1 van de duurste onderdelen zijn, ook qua vervanging omdat de halve voorkant eraf moet. qua kostprijs konden ze er niks zinnigs over zeggen.
Ik hou er niet van, want meestal betekend dat een hoge rekening.
Is hier wel wat zinnigs over te zeggen en wat het kan zijn wat er evt stuk is.
Er stroomt nog wel steeds een lichte koude lucht door de auto als je je hand voor en rooster houd.
11 juni 2009 om 20:24 #17487786Ik heb niet zo heel veel verstand van AC systemen maar de condensor is een duur ding nieuw ja,en bij een Omega zal het best veel werk zijn aangezien er veel los moet,alleen snap ik niet dat ze geen fluor op de condensor kunnen zien,aangezien deze voorin zit moet je er toch wel tegen aan kunnen kijken.
Is het de verdamper zeker niet die kun je zo niet zitten omdat deze in het daschbord zit?
12 juni 2009 om 15:06 #17487787Ik heb geen idee waar die zit en hoe ik hem (evt.) zien kan, wel heb ik al prijzen gevonden en dat kan inderdaad flink oplopen, voordat ik die beslissing neem wil ik eerst weten waar hij lek is, als dan toch en duur onderdeel stuk is, kan ik altijd zelf nog even gaan kijken of het voordeliger is zelf te repareren.
Ik heb vanmiddag even bij een ander geïnformeert en die dacht niet dat de auto zo grof uitelkaar hoeft, wel konden ze me garanderen het lek te vinden, daarna zien we wel verder.
14 juni 2009 om 09:25 #17487788allereerst een mededeling over die eerste garage ga daar maar nooit meer naar toe want 15 bar persdruk op een aircosysteem om af te persen is veeeeeeel te hoog mag maximaal maar 10 bar op staan.
Dan de lekkage het moet wel erg zijn en ze moeten zich schamen dat ze een lekkage van 5 bar in 15 minuten niet kunnen vindenLaat me ff wete wat voor auto (liefst je kenteken) dan kan ik kijken wat het kost en hoeveel tijd je ervoor nodig heb,dan zal ik je een pm sturen voor de prijs
gr
martin
7 juli 2009 om 17:49 #17487789Dat komt wel goed, ik zal eerst even vertellen wat het 2e onderzoek heeft opgebracht.
Er is weer een tijdje overheen gegaan maar uiteindelijk is er toch wat uitgekomen. Deze 2e garage doet wel meer onderhoud voor me, maar had het nu even erg druk. Er is een lekkage gevonden en wel binnen 2 minuten, de koppeling van de vulleiding blijkt lek te zijn, dit is de voorste die bij de radiateur zit, beide koppelingkjes hebben zo’n zwart dopje en toen die eraf ging siste deze al direct.
Dit is het koppelingkje met een kogeltje, de ander heeft zo’n autobandventiel
Verder hebben ze het systeem onder druk gehad, maar na een kwartier was deze nog steeds niet gezakt. We (garagehouder en ik) denken dus dat de koppeling de oorzaak is en niet de condensor.
Nu het probleem, deze lijkt opzichzelf te kunnen worden vervangen, maar hij durfde dat niet aan en bij navraag bleek dat Opel alleen de leiding kan leveren en misschien dat een algemeen bedrijf wel de koppeling kan vervangen.
Is het verstandig en handiger de hele leiding te vervangen of kan zo’n koppeling ook worden vervangen en daarbij, moet er ook 1 of ander filter worden vervangen, nu het system dus geheel buiten werking is gestelt of valt dat mee.
Ik weet ook niet of de km-stand er wat mee te maken heeft, ik heb flink doorgereden en de auto heeft nu de 2 ton gepasseerd.
10 juli 2009 om 17:39 #17487790km stand maakt niks uit de airco is heel of stuk in dit geval lek
zelf zou ik zeggen vervang dat stukje leiding door orgineel ja systeem moet drukloos jammer maar dat is bij alle reparatie aan dat systeem ik zou de droger is een paar tientjes mee vervangen staan op speurders nieuw onder opel deze willen wel verstoppen en dan eerst met stiksof onder druk min half uur is het dan goed opnieuw vullen .
veel plezier van een goed werkende airco
15 juli 2009 om 20:53 #17487791Ok, bedankt, ik zat al te twijfelen of die ook mee vervangen moest worden, dus die bestellen we nog even.
De leiding is inmiddels binnen, deze kon alleen maar compleet bestelt worden via Opel (patentrechten of iets dergelijks) volgende week wordt hij vervangen en dan zien we of het goed is of niet.
23 september 2009 om 17:55 #17487792de vulnippel met het kogeltje heb ik laatst zelf vervangen . was gewoon een los onderdeel die ik via de opel dealer heb besteld . kosten 5,95 eurie :jerry
systeem af laten vullen en hij werkt weer als een tierelier .gr ron
1 oktober 2009 om 16:19 #17487793condensor voor mn vectra kostte me niet al te veel bij radiateuren service west, je kan mij ook niet vertellen dat die zo veel duurder is voor een omega.
1 oktober 2009 om 16:25 #17487794origineel gepost door Famempeters
km stand maakt niks uit de airco is heel of stuk in dit geval lekzelf zou ik zeggen vervang dat stukje leiding door orgineel ja systeem moet drukloos jammer maar dat is bij alle reparatie aan dat systeem ik zou de droger is een paar tientjes mee vervangen staan op speurders nieuw onder opel deze willen wel verstoppen en dan eerst met stiksof onder druk min half uur is het dan goed opnieuw vullen .
veel plezier van een goed werkende airco
VErgeet dan vooral niet goed te vacuumeren. dit is veel belangrijker dan afpersen. want vocht in het systeem richt veel schade aan !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.