Hoe de kabelboom in de deurscharnieren te repareren…

Forumindex Forums Modellen Calibra Hoe de kabelboom in de deurscharnieren te repareren…

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209721
    Opaul
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2006

      Ik ben niet tevreden met de kabels in de deurscharnieren. De weerstand in mijn speakerkabels, normaal onder de 5 Ohm, kan ik flink vergroten door een beetje met de kabels in de deurscharnieren te bewegen.

      De stekker die in de deur zit draai ik er zo uit, maar ik heb het idee dat je dan meteen de kabelboom uit de auto te pakken hebt.
      Klopt het dat je dit stukje kabel dus niet los kunt vervangen?

      #17480661
      Opaul
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 October 2006

        De oplossing:

        Je knipt uit een sloopauto het stuk kabelboom dat in de scharnieren loopt. Knip liever iets teveel af i.p.v. te weinig. Ik heb een Calibra uit ’96 en een Astra F of Corsa B hebben precies dezelfde stekkers en rubberen huls. Dus zoek een auto van hetzelfde bouwjaar en het liefst met zoveel mogelijk opties, want veel auto’s op de sloop hebben maar twee draadjes naar de deur te lopen, alleen voor de speakers. Je kunt aan de contacten in de stekker zien hoeveel draden er lopen.

        Je kunt de stekker ontmantelen door de ring los te klikken die je kunt ronddraaien. Daarna moet je het lichtgrijze gedeelte een stukje naar buiten drukken zodat de kabels ontgrendeld worden. Dan kun je met een speld of iets dergelijks de laatste ontgrendeling los maken. De speld moet je aan de kant van het contactgedeelte in de uitsparing steken en dan kun alles kabels los trekken uit de stekker. Daarna kun je deze kabels gebruiken voor je eigen kabelboom. Ik zou ze solderen aan je eigen kabelboom, en dan zorgen dat de soldering binnenin de auto komt te zitten, zodat deze niet belast wordt bij het openen en sluiten van de deur.

        Ik hoop dat iemand dit verhaal ooit kan gebruiken, want ik had uiteindelijk alles voor niks gedaan. Ik kon het probleem de tweede keer niet meer vinden, waarschijnlijk was het een slecht contact tussen de stekkercontacten en de pinnen in de deur.
        Controleer dit eerst! :vertag

        :kewlpics:

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.