Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 20s Varajet II loopt op 3 cilinders (opgelost! inlaatpakking
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 april 2009 om 22:03 #17209485
Ik kom er net achter dat mijn 20s op 2 of 3 cilinders loopt. Hij liep al onrustig en ik weet nu waarom. Als ik de 4e bougiekabel eruit trek loopt de motor even onrustig door. Bij alle andere bougiekabels valt de motor uit of loopt nog onrustiger.
Van wat ik kan zien zijn de bougies vrijwel nieuw en de verdeler, rotor en kabels ook. De bougies vonken normaal en zien er gezond uit, zie foto’s..
Bij het handmatig openmaken van de contacten met het contact aan vliegt er een vonk over. Ik heb gehoord dat de condensator dan defect is? maar goed dan zou het eerste cilinder ook niet ontbranden toch?
Ik ga sowieso de kop er binnenkort af halen.
Videotje..
http://www.youtube.com/watch?v=R67z8RcOFhYFoto’s.. (HiRes)
Bougies schoon http://i42.tinypic.com/13ynxad.jpg
Bougies na een tijdje lopen http://i41.tinypic.com/24d31ut.jpg en http://i44.tinypic.com/2ba9ft.jpg
Contactpunten http://i41.tinypic.com/t6a3d5.jpg en http://i41.tinypic.com/t6a3d5.jpg en http://i44.tinypic.com/n4bev8.jpg
Bougiekabel volgorde http://i40.tinypic.com/2pqwg9h.jpg
Verdeler http://i42.tinypic.com/2q0psbc.jpg en http://i41.tinypic.com/oauc5d.jpg
14 april 2009 om 13:02 #17477278Bij het handmatig openmaken van de contacten met het contact aan vliegt er een vonk over. Ik heb gehoord dat de condensator dan defect is? maar goed dan zou het eerste cilinder ook niet ontbranden toch?
Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld;
Vonkt de 4e bougie wel?Draai de 4e bougie er eens uit en druk die tegen het blok aan met zijn massa,
vonkt ie? ligt het em waarschijnlijk aan het blok, vonkt ie niet ligt het em aan de onsteking.14 april 2009 om 19:50 #17477279origineel gepost door Asko
Bij het handmatig openmaken van de contacten met het contact aan vliegt er een vonk over. Ik heb gehoord dat de condensator dan defect is? maar goed dan zou het eerste cilinder ook niet ontbranden toch?
Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld;
Vonkt de 4e bougie wel?Draai de 4e bougie er eens uit en druk die tegen het blok aan met zijn massa,
vonkt ie? ligt het em waarschijnlijk aan het blok, vonkt ie niet ligt het em aan de onsteking.Ik heb het over de verdeler. Als je de contactpunten handmatig uit elkaar duwt vliegt er een vonk over wat zogenaamd niet hoort. Ik heb van iemand anders gehoord dat dit vrij normaal is.
Alle bougies vonken!
Echt balen als ik nu al met mijn hobby auto naar een garage moet :hmmz
Kan het zijn dat de VaraJet2 niet goed afgesteld staat?
14 april 2009 om 21:39 #17477280Als de motor op de andere 3 cilinders wel loopt is er iets aan de hand.
Als je een doppenset en 2 torx12 doppen haalt voor de kopbouten en dbtandwiel en imbuss 6mm ligt de kop binnen 1 uur er naast.
Denk dat de kleppen of de pakking het wel best vinden…..;)14 april 2009 om 23:01 #17477281Ik heb al een pakkingset besteld. De kop eraf krijgen lijkt me niet een probleem, er weer op wel :hmmz
15 april 2009 om 20:50 #17477282Ach welnee, bouten 100Nm en weer alles vast met 40nm en komt wel goed
Deed het vroeger als hobby wanneer ik uit dienst was, effe kopje eraf, kleppen eruit de boel fatsoeneren en inslijpen, nieuwe ringetjes ertussen en weer in elkaar.
ALs je zo iets wilt rijden moet je er tijd aan besteden.
PS KIJK WEL DAT JE JE NOKKENAS MET DE UITSPARINGEN VOOR DE KOPBOUTEN GOED ZET, VOOR DAT JE HET NOKKENAS TANDWIEL LOS HAALT!!(3x kleine 12 kant torx en die dop11mm in het midden)
Werkt wat makkelijker!!!:thumbup:thumbupEN!!MAKE :kewlpics
18 april 2009 om 15:45 #17477283Is er een Manta (Opel CIH) guru die een (zon)dagje kan mee kijken? desnoods tegen betaling! Het is niet dat ik geen geld wil uitgeven aan een garage maar daar leer ik zelf niet echt veel van.
18 april 2009 om 16:36 #17477284Nog steeds problemen? Ik zag dat je het Manta-forum ook al een topic had aangemaakt.
Succes, en natuurlijk veel plezier met de Manta!
18 april 2009 om 16:55 #17477285origineel gepost door Stender
Nog steeds problemen? Ik zag dat je het Manta-forum ook al een topic had aangemaakt.Succes, en natuurlijk veel plezier met de Manta!
et is idd nog niet opgelost en ik ben nog laaaaaaaaaang niet klaar met Der Manta king:
Het schiet wel al lekker op, in een paar dagen al een hoop geleerd :D
Voor de liefhebbers > http://www.mantaclub.nl/viewtopic.php?f=4&t=165
18 april 2009 om 18:11 #17477286:kewlpics:kewlpics:jerry-offtopic
19 april 2009 om 22:41 #17477287En al verder?
Ben je der al uit wat de problems are?
19 april 2009 om 23:27 #17477288ik wil je eventueel wel helpen heb de komende tijd alleen overdag tijd. laat maar horen via u2u
20 april 2009 om 15:03 #17477289vandaag nieuwe bougies en bougiekabels gekocht en zoals verwacht heeft het geen effect. Ik laat aanstaande vrijdag een compressietest uitvoeren.
Ik begrijp nog steeds niet hoe het precies zit met de ontsteking.
1. Vliegwielmerktekens gelijk zetten.
2. Verdelermerkteken gelijk zetten met de rotor
3. Krukas 9(10) graden terug draaien? tegen de klok in?op deze positie moeten de contactpunten 0,35-0,40mm afstand hebben van elkaar (of hier pas beginnen met openen?)http://i42.tinypic.com/2i916rq.jpg
http://i44.tinypic.com/smvech.jpg
http://i43.tinypic.com/208utko.jpg
http://i39.tinypic.com/i6atme.jpg
http://i42.tinypic.com/voaplv.jpg
http://i42.tinypic.com/98yu6e.jpg20 april 2009 om 18:28 #17477290Hoe zie je aan een uitgebouwde getrag240 of deze versleten is of niet? Ik ben aan het kijken voor een 5 bak.
21 april 2009 om 14:35 #17477291MantaB76 even over die u2u;
Ik ga binnenkort mijn kleppendeksel en luchtfilterhuis demonteren en spuiten en dan heb ik wss wel de mogelijkheid om wat foto’s te maken van de carb. en verdeler. Welke carb ik heb weet ik niet, wel een 2.0s motor.
21 april 2009 om 21:56 #17477292origineel gepost door Stender
MantaB76 even over die u2u;Ik ga binnenkort mijn kleppendeksel en luchtfilterhuis demonteren en spuiten en dan heb ik wss wel de mogelijkheid om wat foto’s te maken van de carb. en verdeler. Welke carb ik heb weet ik niet, wel een 2.0s motor.
Een foto van de verdeler (open) is genoeg ;) mocht iemand anders een foto hebben van een 20s met de verdeler ingebouwd, graag! :D
22 april 2009 om 17:05 #17477293En waar gaat het dan vooral om? Rotor, contactpuntje ofzo?
Dan maak ik close-up, ik kan met mijn DSLR flinke foto’s maken :P22 april 2009 om 20:06 #17477294Het gaat me vooral om de positie van de verdeler (zonder kap, met rotor) op de auto. :wors
22 april 2009 om 20:21 #17477295Okee, waar zit ‘ie bij jou dan?:P
Post trouwens eens wat :kewlpics:kewlpics van je Manta bij het Manta-gedeelte!
22 april 2009 om 20:24 #17477296voorat je de kop enzo eraf gaat halen, eerst wellicht wat andere dingen checken die meer voor de hand liggen ?
23 april 2009 om 14:48 #17477297t ligt niet aan de ontsteking….
niet op een cilinder iig..
ga er maar gerust van uit dat er iets met je kleppen is…ofwel de zitting of de klep zelf…of ene tuimelaar…
heb zelf al gescheurde kleppen gehad of zelfs met de stukken eruit…
op lpg…pakking kan ook nog maar dan zie je dat wel aan den derie in t koelwater of buitenom….
staan de kleppen wel goed gesteld?
zou ook kunnen dat ze te strak staan?
als je kleppen wel goed staan, dan mag je gerust je kop eraftrekken:angelmvg
23 april 2009 om 18:11 #17477298De verdeler zit rechtsvoor tegen het blok aan. > http://i40.tinypic.com/2pqwg9h.jpg
Denk niet dat het aan de ontsteking ligt aangezien cilinder 1 en 2 sowieso ontbranden. Misschien dat de verdeler defect of verkeerd geplaatst? condensator kan ook defect zijn?
Heb ik mijn bougiekabels wel goed aangesloten? zit de verdeler er wel goed op?
Heb de kleppen al gesteld, 0,40mm als beide poorten gesloten zijn?
Ik heb mijn Haynes nog steeds niet binnen :( wat is het verschil tussen een 20s en bv een 19s?
24 april 2009 om 09:43 #17477299Beste hum, bij deze de foto’s van de VaraJet. Succes met het aansluiten! :thumbup
Een van de slangen hangt los en hoort aan het luchtfilterhuis te zitten.
http://i44.tinypic.com/o77jug.jpg
http://i43.tinypic.com/34eos4i.jpg
http://i41.tinypic.com/2ewiomo.jpg
http://i42.tinypic.com/2rrrxhc.jpg24 april 2009 om 16:45 #17477300Vandaag samen met googempie (vooral googempie :wors) een compressietest uitgevoerd > 12-13bar en de ontsteking afgesteld. Nu lijkt het net of de Varajet 2 valse lucht hapt ergens, aangezien deze op druk reageerd en de motor nog steeds niet soepel loopt. wss een rotte pakking!
Iemand tips waar ik een revisiesetje kan bestellen?
Ik zoek ook nog vraagbaak van een VJ2. Ik wacht op mijn bestelde Manta B vraagbaak, ik hoop dat de VJ2 daarin staat beschreven. Ik moet weten hoe de carb standaard afgesteld moet worden.
24 april 2009 om 21:02 #17477301graag gedaan hoop dat je wat geleerd hebt maar kijk ff op http://www.bccp.nl daar zijn deze setjes te vinden grt leon
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.