Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › bokkende 1.6 bij 2000rpm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2009 om 12:52 #17209380
beste mensen, ik ben in het bezit van een astra g 1.6 16v ecotec uit 1999. sinds kort hapert de motor bij 2000rpm, het maakt niet uit in wat voor versnelling hij staat. hij “bokt” als het ware, slaat niet af en maakt ook geen gekke geluiden. als ik doortrek naar een hoger toerental loopt hij weer goed. sinds wat langere tijd zit er een tikkend geluidje in een soort van sensor helemaal links onder de kap, zeg maar boven het luchtfilterhuis. d’r zit een slang aan en een elektrokabel. wellicht heeft het een met het ander te maken? ik heb gelezen op dit mooie forum dat er problemen kunnen ontstaan met de egr (waar zit dat ding in hemelsnaam?) en de nokkenassensor (?). verder is de auto goed onderhouden heeft al zijn beurten gehad en heeftie iets van 180.000 gelopen. alvast bedankt voor jullie moeite! :wors
4 april 2009 om 22:55 #17474900Astra-G 1999: (X16XEL van het 2e type)
EGR klep:
EGR rechts van klepdeksel
deze gaan vaker stuk en veroorzaken stotteren
Tikkend klepje:
het tikkende klepje is een tank ontluchtingsklep.
als deze tikt is deze gewoon aan het werk.
Willem
5 april 2009 om 13:15 #17474901Dank je Willem, kan ik dat ding ook zelf vervangen? is dat een beetje te doen voor iemand die een beetje kan sleutelen?
groeten Henri6 april 2009 om 21:11 #17474902ja hoor
zit bovenop, 2 bouten
willem
7 april 2009 om 09:23 #17474903Heb inmiddels de boel uitgevogeld middels wat andere topics van dit forum. Het is inderdaad de EGR klep: stekker dr uitgetrokken en m’n astra liep weer als een zonnetje. Via een kennis, die bij een opelgarage werkt, een nieuwe klep besteld (104 euries, is niet zo duur dacht ik). Het ding vervangen is werkelijke een fluitje van een cent, als je het maar ff weet.
Nogmaals dank voor de hulp, groeten Henri :wors13 april 2009 om 10:21 #17474904EVT oplossing
origineel gepost door Baz
EGR Bypass voor veel opel modellen oa Astra F, G met de X14XE, X16XE, X16XEL, X16SZR en ook groter motoren ook X20XEV, X25XE, X30XE enz.
Deze hebben allemaal hetzelfde type egr klep en vaak problemen dat deze vervuilen waardoor de motor begint te bokken ed.De opeldealer monteert vaak een nieuwe EGR maar deze zijn behoorlijk duur en kunnen naar 30000km (en al eerder)al weer problemen geven.
Bij de Dealer is ook een afdichtplaatje te koop (of zelfbouw)maar dit veroorzaakt bij veel motoren een storing waardoor het storings lampje zal gaan oplichten wanneer er afgeremd wordt op de motor.
Met deze bypass zal uw EGR niet meer vervuilen en zal er geen storingslampje gaan branden.
30 euro
Inc langere bouten, 2 pakkingen en verzendkosten binnen Nederland -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.