alle vliegwielbouten door

Forumindex Forums Techniek Cih alle vliegwielbouten door

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208778
    Leen
      Lid sinds:
      13 December 2004

      ja hoor, het is eindelijk zover.

      net even een beetje spelen in de sneeuw, op een parkeerterrein, lekker janken in de 2, en toen was er ineens geen sneeuw meer en pakte mn auto grip achter.

      resultaat, 6 afgebroken vliegwielbouten.

      baal er wel weer mooi van, aangezien dit blok er net 3 weken inzit, was eindelijk klaar met inrijden, ff spelen, en dan krijg je dit.

      gaat dus om een 2.4 met een 2.0e vliegwiel, geen pasbus gedraait, maar de 2.4 bouten zaten zo strak als een huis in 1 van de vliegwielgaten, dus ik vond het wel prima.

      denk dat ik vliegwiel meteen maar aan laat passen voor c20xe drukgroep, en een setje arp bouten erin ofzo + 2 paspennen erin.

      iemand anders nog ideen?

      mr-turbo?

      #17465187
      gtw
        Lid sinds:
        1 July 2004

        even een staatslot kopen, want je hebt weer veel geluk gehad. krijg je er van om deze boel te monteren zonder pas bout

        #17465188
        Leen
          Lid sinds:
          13 December 2004

          origineel gepost door gt/w
          even een staatslot kopen, want je hebt weer veel geluk gehad. krijg je er van om deze boel te monteren zonder pas bout

          originele pasbout van het vliegwiel had ook 0,1mm speling, dus dan vind ik het niet er om het spul te monteren zonder pasbout, als de 2.4 bouten nog minder als 0,1mm speling hebben.

          idd wel geluk dat vliegwiel niet naar buiten geklapt is, draaide toch wel iets van 6000rpm.

          #17465189
          mr-turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            de ellende is dat de arp bouten al een tijdje in “backorder” staan :(

            en er zijn al verschillende mensen ze willen hebben.
            ik zal deze week eens kijken of ik een andere ingang bij arp kan vinden om eraan te komen

            (ik heb eventueel nog wel een gebalanceerde 2400 krukas met speciale paspennen en een superlicht stalen vliegwiel aangepast voor een bmw m3 drukgroep)

            #17465190
            Leen
              Lid sinds:
              13 December 2004

              jammer dat ik net een krukas heb laten slijpen en nitreren, en dat die er nu dus inzit :p

              misschien voor mn volgende 2.4(5) ;)

              #17465191
              The SpinDoctor
                Lid sinds:
                11 January 2009

                Balen, kan je helaas geen advies geven, 2.4 heb ik in laten bouwen…

                #17465192
                deziggy
                  Lid sinds:
                  3 January 2006

                  afbreken van de vliegwielbouten gebeurt meestal nadat ze al wat losgetrild zijn, waarschijnlijk heb je ze gemonteerd zonder loctite borgvloeistof op de schroefdraad te doen, dit moet steeds omdat er geen andere borging voorzien is voor deze bouten.

                  grtz ziggy

                  #17465193
                  boyanka
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2005

                    :agent lostrillen heeft er niets mee te maken, een pasbout zorgd dat het vliegwiel niet die harde klappen krijgt dus zonder pasbout kan je het gewoon verwachten

                    #17465194
                    Leen
                      Lid sinds:
                      13 December 2004

                      dus ga ik nu voor de 3e keer vertellen dat die bouten er spelingsvrijer inzaten als de originele pasbout die bij het vliegwiel hoorde.

                      ik heb net een opleiding fijnmechanica achter de rug, waarbij ik bewerkingen tot op 0,001mm nauwkeurig moest doen, dus ik weet heus wel hoeveel speling iets heeft.

                      vliegwiel los erop, met alle 6 de bouten erin, maar niet strak aangedraait, had echt minimale speling, nauwelijks voelbaar….

                      maargoed, ik heb 10 nieuwe bouten opgehaald bij de dealer (verkopen ze dus alleen in zakjes van 5)
                      en meteen maar bouten van een 20xe gehaalt, die hebben 6kant koppen ipv 12kant, is ook wel fijn.

                      denk dat ik 1 gat maar opboor dan, en daar een pasbus inpers, die weer als een maagdelijk sneetje om die bout heenpast met een klempassing.

                      als het dan weer afbreekt rij ik die ascona naar de sloop en ga ik een e34 540 kopen….

                      #17465195
                      boyanka
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 June 2005

                        :wtf maar als jij net die opleiding achter de rug heb, waarom heb je dan zelf niet even een pasbout gemaakt? ik heb de mijne ook zelf gemaakt dmv een moer te tappen, er over te draaien en vervolgens even in de draaibank afdraaien. dit is echt pas:agent

                        #17465196
                        Leen
                          Lid sinds:
                          13 December 2004

                          omdat, zoals ik al nu al 4x gezegd hebt, en nagenoeg geen speling op de bouten zat tov vliegwiel.

                          dus een pasbout was in mijn ogen niet eens nodig.

                          als ik nou duidelijk speling voelde had ik zeker even een pasbout gemaakt ja!

                          #17465197
                          gtw
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            ok, maar als je een goede pasbout hebt, zit er geen spelling in, ik gebruik altijd een aangepaste van een 2 liter, en een beetje spelling kan echt dit veroorzaken, moet je eens proberen te berekenen hoeveel kracht erop komt, als die steeds een beetje draait, en waarschijnlijk zal de boel niet de eerste keer dat het beweegt stuk slaan

                            #17465198
                            Leen
                              Lid sinds:
                              13 December 2004

                              ik ga morgen blok demonteren, en kijken hoe en wat.
                              hoop dat mn krukas niet te erg beschadigt is, en dan ga ik eens een fatsoenlijke pasbout maken.

                              hoe het gebeurt is begrijp ik wel ja, ding heeft gewoon klappen gehad door het grip pakken @ topvermogen in de 2, en dat kunnen die bouten niet hebben als er een beetje speling in zit.

                              begrijp alleen niet waar die speling vandaan komt, moet dan haast vuil tussen gezeten hebben ofzo, want bj montage had vliegwiel echt haast geen voelbare speling, echt heeeel minimaal.

                              #17465199
                              Leen
                                Lid sinds:
                                13 December 2004

                                vandaag even blok uitgebouwd..



                                vliegwiel is afval, krukas zelf heeft wat beschadigingen, maar die krijg ik er wel afgevijld denk.

                                morgen even ander vliegwiel ophalen, meteen 20xe drukgroep erop boren, en een pasbus fixen

                                #17465200
                                mr-turbo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  troost je met de gedachte dat de oorzaak vaak ergens anders ligt als bij de pasbout.
                                  wat vaak gebeurd is dat de originele 4 punts drukgroep binnenin kapot gaat (zonder dat de klemkracht overigens verloren gaat, dus dat merk je niet direct, als je niet precies weet waar je op moet letten) ) waardoor er onbalans ontstaat in de drukgroep die er voor zorgt dat de bouten veel meer op hun broek krijgen

                                  dit geeft trouwens leuke effecten als ook het gietijzeren vliegwiel flink is afgedraaid :jerry

                                  v.w.b. de arp oplossing, ik heb een andere “ingang” bij arp gevonden maar die is een stuk duurder, dit EN de dollar die een stuk duurder is, zou betekenen dat ik de sets voor de helft meer moet verkopen om er nog iets aan over te houden.
                                  en ik vind 50 euro vragen al erg duur voor een paar bouten, 75 is echt te gek..
                                  dus die oplossing staat in de ijskast totdat de dollar weer wat zakt

                                  #17465201
                                  Leen
                                    Lid sinds:
                                    13 December 2004

                                    heb al bouten bij de dealer vandaan, die overigens ook weer nagenoeg spelingsvrij in mn nieuwe vliegwiel passen.

                                    maargoed, ik boor en ruim 1 van de gaten wel ff op naar 12mm oid, en dan kan ik er wel een fatsoenlijke bus voor draaien.

                                    drukgroep was sowieso al gaar, slipte met volgas wegrijden vanuit stilstand, en ik moest mn koppelingskabel goed strak zetten, omdat hij anders niet ontkoppelde.

                                    zelfde stand van de koppelingshevel met een andere drukgroep werkte perfect.

                                    dus deze drukgroep ligt wat mij betreft ook in de vuilnisbak.
                                    ben nu aan het kijken om een drukgroep van een c20xe erop te fixen, die kunnen ook wat meer mishandeling aan naar mijn idee.

                                    #17465202
                                    boyanka
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 June 2005

                                      wat voor vliegwiel heb je dan? mede omdat bij mij alle vliegwielen best veel speling op de bouten hebben

                                      #17465203
                                      Leen
                                        Lid sinds:
                                        13 December 2004

                                        heb nu een vliegwiel van een 2.0e.

                                        en die had ik daarvoor ook

                                        en op mn vorige 2.4 ook.
                                        en op al die vliegwielen had ik nagenoeg geen speling op de bouten.

                                        #17465204
                                        boyanka
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 June 2005

                                          :agentik best veel speling dus vandaar de vraag, zowel op de 2.0e vliegwiel als op het 2500 vliegwiel

                                          #17465205
                                          Leen
                                            Lid sinds:
                                            13 December 2004

                                            moet ik wel zeggen, op mn vorige 2.4 had ik ook bouten van een c20xe gebruikt, en dat is allemaal heel gebleven na genoeg burnouts en donuts gedraait te hebben.

                                            op mn nieuuwe 2.4 had ik dus bouten van een 2.4, en die breken ineens af….

                                            #17465206
                                            boyanka
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 June 2005

                                              :hmmzik heb alleen maar de originele bouten in m’n 2.4 zitten

                                              #17465207
                                              Asko
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                22 October 2008

                                                origineel gepost door mr-turbo
                                                ….

                                                v.w.b. de arp oplossing, ik heb een andere “ingang” bij arp gevonden maar die is een stuk duurder, dit EN de dollar die een stuk duurder is, zou betekenen dat ik de sets voor de helft meer moet verkopen om er nog iets aan over te houden.
                                                en ik vind 50 euro vragen al erg duur voor een paar bouten, 75 is echt te gek..
                                                dus die oplossing staat in de ijskast totdat de dollar weer wat zakt

                                                Vorig jaar heb ik van jou nog zo’n setje gekocht,
                                                zitten echter nog ongebruikt in deverpakking omdat ik uiteindelijk voor de busjes oplossing ben gegaan.
                                                Dus als ik iemand nog blij kan maken met zo’n setje bouten laat maar weten.

                                                #17465208
                                                mr-turbo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2004

                                                  nou leen, ff asko bellen :)

                                                  #17465209
                                                  Leen
                                                    Lid sinds:
                                                    13 December 2004

                                                    heb zojuist mn hele opelhobby de deur uit gedaan, rij nu rond in een bmw e34 535

                                                    dus heb ze niet echt meer nodig ;)

                                                    #17465210
                                                    henk 400rr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      let wel op: er is in het originele vliegwiel van bijv. een 2.0E maar 1 gat die voor de pasbout bedoelt is, zet je hem toevallig in de verkeerde, dan heb je overal speling.

                                                      Vroeger werd dit aangegeven op, het vliegwiel door een “P”, ook nog wel eens een extra kenmerk op de drukgroep, maar op de meesten staat dat niet.

                                                      Dus begin je pasbout in ieder gat te drukken en kijk waar hij de minste speling heeft, dan markeer je dat gat en dan alles monteren.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.