Vaak Gestelde Vragen / Tips&Tricks / How To : Car Audio

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Vaak Gestelde Vragen / Tips&Tricks / How To : Car Audio

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206166
    RonaldH
      Lid sinds:
      30 June 2004

      http://WWW.OPELFORUM.NL is niet aansprakelijk voor eventuele meet- of aansluitfouten !!!!!
      Gebruik een multimeter en/of schema’s en zeker alles af!!!

      Hierbij een handig topic voor het Car Hifi en aanverwanten gebeuren,aangezien veel vragen vaak voorbij komen kan dit erg handig zijn.

      Veel gestelde vragen / Problemen

      De autoradio verliest elke keer zn geheugen
      de geschakelde en de continu voeding zijn omgewisseld,dit komt vooral vaak bij Opels voor aangezien dit standaard ‘verkeerd om’ in de originele Iso stekker zit.
      wissel de rode en gele draad om,op de gele draad die de radio in gaat moet een continu plus staan.
      op de rode draad die de radio in gaat moet pas spanning komen te staan als het contact aan staat.
      Je kan er ook voor kiezen om de radio buiten de sleutel om te laten spelen,zorg dan dat de rode en de gele draad die de radio in gaan allebei op de continu plus aangesloten zijn.

      Slechte radio ontvangst
      Kan soms komen door een kabelbreuk,of een antenne plug die defect is of de antenne voet is nat geworden van binnen.
      Meestal is er slechte radio ontvangst omdat de antenne niet ‘bekrachtigd’ word.
      d.w.z. de antenne krijgt geen voeding vanuit de radio.
      controleer of de blauwe draad vanuit de radio doorloopt in de kabelset van de auto.
      soms zijn er 2 remote’s; een ant. remote en een system remote.
      de ant. remote is voor de (elektrische) antenne.
      de system remote is voor de versterkers.
      hoe controleer je je radio ontvangst??
      als je een radio hebt met middengolf (AM) kan je het makkelijk testen.
      Zet hem op middengolf en laat hem naar zenders zoeken,vind hij niks heb je geen goede ontvangst,is je radio/antenne/kabel niet in orde,
      vind hij zenders dan is je ontvangst goed.
      in veel auto’s zit de antenne in de voorruit of andere ramen verwerkt,dat is mooi voor het uiterlijk maar qua ontvangst nogal eens lastig,zulke antenne’s hebben een voeding nodig.
      zorg daarom altijd dat de remote van je radio aangesloten is.
      dit geld ook voor de 16V antennes die op het dak staan.
      Bij sommige andere merken,Volkswagen,Seat,Skoda moet er een antenne versterker gemonteerd worden,dit word vaak vergeten,zelfs door de dealer!!!!!!!!!
      Het allerbeste blijft een staafantenne,maar dit word zelden meer gebruikt bij de hedendaagse auto’s.

      Display aansturing verdwenen
      Geen datum in je display als je je originele radio hebt vervangen voor een ander???
      Je kan bij de dealer je display laten herprogrammeren zodat je datum altijd zichtbaar is,of je knipt de rood/blauwe draad door in je iso stekker.
      als je de blauwe remote draad volgt vanuit je radio dan kom je op 2 draden uit.
      de antenne bekrachtiger en de display aansturing.
      Zorg daarom dat je remote altijd aangesloten zit en knip het juiste draadje door.
      Of ga naar je dealer voor een herprogrammering.

      Display aansturen met een niet Opel radio???
      Veel merken autoradio’s zijn voorbereid voor het aansturen van een extern schermpje.
      Je hebt een verloopkabel nodig die je aansluit op het externe originele scherm,ook wel stalk adapter genoemd.
      Er zijn ook leveranciers die de kabeltjes zelf maken voor allerlei types autoradio;s (Dietz/Signat),je hoeft dus niet merkgebonden te zijn.
      De autoradio moet er wel op voorbereid zijn,de meeste instapmodellen hebben de aansturing niet.

      Originele stuurwielbediening gebruiken op een niet Opel radio???
      Voor de originele stuurwielbediening geld hetzelfde verhaal als hier boven,ook hier zijn aansluitkabels voor te krijgen.

      Pioneer stuurwielinterfaces

      Pioneer stuur en displayinterfaces

      Storing/ruis via de speakers
      Vast wel bekend bij menigeen die zn versterker(s) heeft aangesloten,een gierend geluid tijdens het gasgeven.
      Dit is te verhelpen door de tulpkabels niet naast de voedingskabels te leggen.
      Hou de voedingskabels gescheiden van de signaalkabels.
      Zorg voor goed afgeschermde signaalkabels.
      De plus kabel komt uiteraard vanaf de accu,binnen 30 cm vanaf je accu een zekering plaatsen.
      Een massa trekken voor je versterker/condensator vanaf je accu is niet nodig,het chassis is de min.
      Neem 1 centraal massapunt,dit voorkomt storingen,trek een massadraad vanaf het aardpunt van de versterkers naar de radio,de originele massa gebruik je dan niet,
      je radio heeft dan hetzelfde massapunt als je overige apparatuur
      Als de tulpkabels de voedingskabels wel moeten kruisen doe dit dan haaks op elkaar,geld ook voor speakerkabels .
      Extra voorzorgsmaatregelen kan je nemen door je tulpkabels in te wikkelen met aluminium folie.
      Zelfklevende Aluminium plakfolie is te verkrijgen op rol bij de bouwmarkten.
      Heb je al deze maatregelen genomen en het blijft dan kan je versterker ook intern de ruis/storing oppikken,misschien is er iets defect in je versterker.

      Heb je een hardnekkige storing/ruis en je krijgt hem er niet uit?? (bijv.BMW X5 serie) zijn er ook ontstoorfilters te verkrijgen voor op de dynamo,9 van de 10 keer is de storing dan verholpen.

      Geen bass of minder lage tonen na montage andere radio
      zie ; Faseverschil

      Waar vind ik de +15 / Geschakelde voeding ?
      Er zijn meerdere mogelijkheden,hangt van het type auto af:
      achter de radio,bij de sigarettenaansteker,de verlichtingsschakelaar,de EOBD plug.
      Als je verder naar onder scrollt kom je voor bijna alle opels
      aanwijzingen tegen waar je wat kan vinden.

      REM aansluiting oftewel remote
      meestal de blauwe draad uit je radio,die zorgt ervoor dat je versterker of elektrische antenne pas aktief zijn als je je radio aanzet.
      dit is dus een 12V voeding,maar puur voor inschakelspanningen,sluit hier geen zware verbruiker op aan want dat trekt hij niet.sluit je toch veel verbruikers aan doe dit dan via een relais.
      de remote kan ook blauw/wit zijn afhankelijk van je radio.
      Kenwood heeft 2 remote’s; een ANT remote voor antenne’s en een ‘gewone’ remote voor versterkers e.d.
      de ANT remote werkt alleen als de bronkeuze op radio staat.

      Originele radio,weg ermee of toch niet? kan ik er wat mee?
      Tegenwoordig standaard in iedere nieuwe auto,maar kan je er wat mee?????
      vaak wel,de markt van audio accessoires speelt hier handig op in.
      er zijn al veel produkten te koop om je originele radio te upgraden;high-low converters,multimedia interfaces,ipod adapters en zelfs converters om wisselaars van een ander merk aan te sluiten.
      de zogenaamde ombouwadapters (om van dubbel DIN of anderhalf Din ) 1 Din te creeren zijn bij alle car audio zaken en zelfs de opel dealer te verkrijgen.
      (1 DIN is het standaard autoradio formaat)
      veel info vind je hier: http://www.connects2.com, http://www.dietz.biz, http://www.autosound.nl

      DVD spelers op originele systemen,kan dat?
      Is tegenwoordig mogelijk,Dietz en Signat hebben multimedia interfaces ontwikkeld voor originele navigatie systemen zoals Comand van Mercedes en Porsche,Audi en Volkswagen systemen.
      hierop kunnen ook Digitenne en PSP’s worden aangesloten.
      Voor Opel is er nog niet veel maar dat zal ongetwijfeld komen.
      zie http://www.autosound.nl en http://www.dietz.biz

      Handig om te weten / wat is wat??

      +15 / +30
      +15 is de geschakelde voeding (via de sleutel)
      +30 is de continu voeding
      -31 is de massa.

      ISO en mini ISO
      In de huidige generatie auto’s is de aansluiting voor de autoradio veranderd,er word een nieuwe stekkeraansluiting gebruikt,Mini ISO ook wel Most genoemd.
      bij Opel vind je die in de Astra H,Vectra C,Zafira B,Corsa D en Tigra Twintop.
      in deze stekker aansluiting vind je alleen een massa,continu plus en 2 CAN Bus draden.
      Er zijn kabelsets te koop die verlopen naar Iso,zodat je ‘oude’ radio toch gemonteerd kan worden.
      Een geschakelde voeding ontbreekt,die kan uit de zekering kast worden gehaald of in sommige gevallen via de sigaretten aansteker voeding.
      Let op !!!!!!!!! ook de antenne aansluiting is veranderd !!!

      Iso

      volgorde connector:
      C
      B
      A

      A1 snelheidspuls of niet bezet
      A2 stuurwielbediening
      A3 tel mute ( bij sommige radio’s) of niet bezet
      A4 gesch. plus (bij opel)
      A5 remote/ automatische antenne
      A6 verlichting
      A7 cont. plus ( bij opel)
      A8 massa/min

      B1 achter rechts +
      B2 achter rechts –
      B3 voor rechts +
      B4 voor rechts –
      B5 voor links +
      B6 voor links –
      B7 achter links +
      B8 achter links-
      B2

      De C connector is voor de aansturing van het opel display.

      CDR500

      zie ook :

      http://www.selfmadehifi.de/hifi/iso.htm

      Mini Iso

      CD30 MP3


      Mini-Iso, linker Blok:
      RR+ = Luidspreker achter rechts
      RR- = Luidspreker achter rechts
      FR+ = Luidspreker voor rechts
      FR- = Luidspreker voor rechts
      FL+ = Luidspreker voor links
      FL- = Luidspreker voor links
      RL+ = Luidspreker achter links
      RL- = Luidspreker achter links

      Mini-Iso, rechter Blok:
      CAN H = CAN High Signal
      CAN L = CAN Low Signal
      CE- = Center Speaker Min
      CE+ = Center Speaker Plus
      Tel Mute= Onderbreking geluid mute.
      12V+ = Continuplus, 12 V
      GND = Massa
      AA = Verbinding naar Twin Audio (versterker) (Remote-uitgang)

      Onderste Blok:
      RSA L = Versterkeruitgang links
      RSA R = Versterkeruitgang rechts
      RSA GND = Versterkeruitgang massa
      RSA SWC = Besturing versterkermodule
      EI = Verbinding naar tel. module
      Ph + = + ingang tel.
      Ph – = – ingang tel.

      Faseverschil
      Zorg ervoor dat de plussen van de speakeruitgangen ook op de plus van je speaker aangesloten word.
      Normaal gesproken is de brede aansluiting de plus en de smalle aansluiting de min.
      Zit hier verschil in dan is dat duidelijk hoorbaar doordat de speakers elkaar ‘tegenwerken’ .
      Dit gaat ten koste van de lage tonen.

      Speakers testen
      Je hebt je bedrading van je speakers aangesloten,maar welke draad hoort nou bij welke speaker????
      Neem een 1,5 volt batterij,sluit die aan op je speakerdraad.
      als je even ‘contact’ maakt met de batterij,hoor je een lichte plop.
      Nu weet je welke speaker bij je aansluiting hoort.

      Plus/Min speaker
      Hoe weet je nou wat de plus en min van de speaker is??
      Meestal heb je een brede en een smalle aansluiting.
      de brede is altijd de plus
      de smalle altijd de min.
      Zijn ze allebei gelijk???
      neem een 1,5V batterij,sluit die aan op je speaker,als je het draad even ‘contact’ laat maken slaat de speaker even naar boven uit of naar beneden.
      slaat de speaker naar boven uit,dan is de draad die op de plus van de batterij zit de plus van de speaker.

      Versterker aansluiten op standaard radio
      Hoe doe je dit als je geen tulpuitgangen hebt??
      Of je neemt een versterker met hoogvermogens ingang.
      Of je maakt gebruik van hoog-laag converters,die het speakersignaal omzetten naar een laag niveau met tulpuitgangen.

      DIN en dubbel DIN
      de standaard radio afmeting word DIN genoemd,dit is een vastgestelde maat.
      Dubbel DIN is de afmeting van 2 radio’s op elkaar,ook dit is een vastgestelde maat.
      Er zijn adapters te koop om van dubbel DIN naar 1DIN te gaan.
      Opel maakt gebruik van 1,5 DIN.

      De zogenaamde ombouwadapters (om van dubbel DIN of anderhalf Din ) 1 Din te creeren zijn bij alle car audio zaken en zelfs de opel dealer te verkrijgen.
      (1 DIN is het standaard autoradio formaat)
      veel info vind je hier: http://www.connects2.com, http://www.dietz.biz, http://www.autosound.nl

      Verbindingen
      De beste verbinding is solderen,je kan ook AMP doorverbinder/stekkers gebruiken,mits je dit goed aanknijpt,zit dit als een huis.
      Kroonsteentjes of Scotch Locks zijn af te raden aangezien dit geen goede verbinding is.
      Een Scotch Lock is wel makkelijk maar het is meer een snijverbinding,je beschadigd je kern.

      Snelheids/Tacho puls
      Meestal te vinden in het ISO blok,achter de tellers of op de versnellingsbak.
      Bij oude auto’s moet er een pulsgever op de bak gemonteerd worden.
      Bij moderne auto’s met CAN Bus moet er een CanBus interface geplaatst worden.

      CAN Bus
      Ook wel VAN Bus genoemd
      In moderne voertuigen komen ook steeds vaker digitale signalen voor in plaats van “gewone” analoge signalen. Bij analoge signalen is er voor elk signaal een aparte draad nodig. Bij een digitaal netwerk (CAN Bus) kunnen er diverse signalen in de vorm van codes over dezelfde draad lopen. Veel auto’s zijn tegenwoordig voorzien van een CAN-bus, maar meestal is er nog wel een analoog signaal voorhanden. Er zijn inmiddels ook automodellen waarbij het alleen nog met een CAN-bus interface mogelijk is om het digitale snelheidsignaal om te zetten naar een analoog signaal.

      hier kan je een CAN Bus cursus downloaden:
      http://home.tiscali.nl/corsa/CAN-bus%2520cursus.pdf

      info over alarmsystemen

      Klasse 1 / 2 /3 /4 en 5
      STARTONDERBREKERS (klasse 1)
      De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

      ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
      Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

      ALARMSYSTEMEN (klasse 3)
      Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening

      VOERTUIGVOLGSYSTEMEN (klasse 4 en 5)
      Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:

      SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
      SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm= klasse 4
      SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

      De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC’s). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie.

      welke kabeldikte heb ik nodig?????
      3 versterkers op een 10mm kabeltje???
      kijk hier welke dikte je nodig hebt.


      Snelheidspuls,voedingen Opel:

      +30 is continu plus
      +15 is de geschakelde plus over het contact
      -31 is de min/massa

      Pull-up;
      Bij sommige typen auto’s wordt de term “Pull-up” gebruikt. Dit is een methode om van een zwak snelheidsignaal op een voordelige manier toch een bruikbare blokpuls te maken. Deze methode is alleen van toepassing bij voertuigen waarbij het snelheidsignaal in de klokunit gevormd wordt. Hierbij wordt een weerstand gebruikt, die tussen de 12 Volt voedingspanning en het snelheidsignaal gesoldeerd wordt. Zoek in dit geval een bruikbare, gezekerde 12 Volt gevoede draad en soldeer hier een 10 kilo-Ohm weerstand (1/4 Watt) aan. Het andere einde van de weerstand wordt aan de draad van het snelheidsignaal gesoldeerd en tevens aan de uitgaande draad naar bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Indien “pull uppen” noodzakelijk is, wordt er in de betreffende instructie melding van gemaakt.

      Opel Astra F 1991-1998
      snelheidssignaal:
      tot model 1993-1994: plaats een pulsgever op de versnellingsbak
      vanaf model 1993-1994: klokunit linkse stekker blauw/rood;
      of radio stekker positie 5 blauw/rood

      Voedingen:
      +30 contactslot rood
      +15 contactslot zwart
      -31 massa chassis/bruin

      Opel Astra G 1998-2004
      snelheidssignaal
      klokunit stekker blauw/rood positie 27;
      of radio stekker blauw/rood positie 5

      voedingen:
      +30 klokunit stekker rood positie 4 of contactslot rood of radio stekker positie 8 rood (dikke draad)
      +15 klokunit stekker positie 22 zwart of contactslot zwart of radio stekker positie 2 rood (dun); Let op: +15 bij de radio aftakken kan problemen geven i.v.m. spanningsval waardoor er een zoemer gaat brommen
      -31 centraal massapunt achter klokunit bruin of radio stekker positie 4 bruin.

      Opel Astra H 2004-2007
      snelheidssignaal:
      ABS-unit 26-polige stekker positie 17, blauw/bruin indien bedraad maar meestal niet bedraad, PULL-UP .
      INDIEN UITGANG ABS-UNIT BEDRAAD IS:
      meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 19 blauw/bruin, PULL-UP;
      of (meestal niet bedraad) Quadlock radiostekker positie 37 blauw/bruin PULL-UP

      voedingen
      +30: 18-polige telefoonstekker positie 11 of meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 91 rood of DLC positie 16 rood of Quadlock radiostekker positie 15 rood
      +15: zwart bij sigaretten aansteker.
      verwijder klepje onder handrem.draai de 2 schroeven los.til het paneel rond de pook op,klik de asbak los,nu kan je bij de sig.aansteker.
      bundel vanaf contactslot, zwart of 18-polige telefoonstekker positie 10 of meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 40 of 79 zwart
      -31: bruin sig. aansteker of
      origineel massapunt onder linker dorpelkap bij A-stijl, bruin of 18-polige telefoonstekker positie 1 of DLC positie 4 bruin of Quadlock radiostekker positie 12 bruin.

      De Data Link Connector (DLC) bevindt zich onder het kapje onder de handrem.
      De dorpelkap (1 kap voor 2 deuren) zit geklemd.

      Verwijderen lichtschakelaar Astra H: draai de knop op de auto stand.druk de knop in en draai naar rechts,nu kan je de complete lichtschakelaar eruit trekken.

      Opel Calibra 1990-1997
      snelheidspuls:
      radio stekker positie 5 blauw/rood of achter zekeringkast kabel van klokunit loshalen, naar beneden trekken blauw/rood.

      voedingen:
      +30: radio stekker rood of achter zekeringkast rood (dikke draad)
      +15: achter zekeringkast zwart (meten!)
      -31: radio stekker bruin of achter zekeringkast stekker van klokunit bruin of chassis.

      Opel Corsa B 1990-1993
      snelheidspuls:
      sommige modellen: originele gever op versnellingsbak blauw/rood of plaats een pulsgever op de versnellingsbak, Sommige modellen: MMU achter/onder het dashboardkastje linker stekker blauw/rood of achter zekeringkast in dikke kabelboom blauw/rood vanaf originele pulsgever

      Alarm aansluitschema:

      Comfort sturing aansluitschema:
      http://home.tiscali.nl/corsa/Comfortsluiting%20%20Corsa%20B.jpg

      Opel Corsa B 1993-2000
      snelheidspuls:
      klokunit centrale stekker positie 25 blauw/rood of vanaf 1999 zwarte radio stekker positie 5 blauw/rood.

      voedingen
      +30: radio stekker positie 8 rood,in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom rood
      +15: linksonder dashboard ter hoogte van koppelingspedaal dun zwart of achterzijde zekeringkast zwart (meten!)
      -31: radio stekker positie 1 bruin of in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom bruin.

      Opel Corsa C 2000-2004
      snelheidspuls:
      radio stekker positie 5 blauw/rood of witte stekker op stuurapparaat van stuurbekrachtiging onder stuurkolom blauw/rood, API;
      of in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom blauw/rood (1 van de 2)

      voedingen
      +30: radio stekker positie 8 rood,in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom rood
      +15: linksonder dashboard ter hoogte van koppelingspedaal dun zwart of achterzijde zekeringkast zwart (meten!)
      -31: radio stekker positie 1 bruin;
      of in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom bruin.

      Opel Corsa D 2006-
      snelheidspuls:
      ABS-unit 26-polige stekker positie 23, blauw/bruin indien bedraad maar meestal niet bedraad, PULL-UP
      INDIEN UITGANG ABS-UNIT BEDRAAD IS:
      Quadlock radiostekker positie 37 blauw/bruin (meestal niet bedraad), PULL-UP;
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen
      +30: DLC positie 16 rood/grijs of Quadlock radiostekker positie 15 rood/geel
      +15: bundel vanaf contactslot, paars/grijs (zie foto)
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      of voeding bij alarmlichtschakelaar
      -31: origineel massapunt onder linker dorpelkap bij A-stijl, bruinof DLC positie 4 bruin of Quadlock radiostekker positie 12 bruin.

      Opel Meriva 2003-2004
      snelheidspuls:
      radio ISO-stekker A positie 5 blauw/rood of witte 8-polige stekker op unit elektronische stuurbekrachtiging blauw/rood

      voedingen:
      +30: ISO-stekker A positie 8 rood of achterzijde zekeringkast rood.
      +15: achterzijde zekeringkast zwart of sigarettenaansteker
      -31: ISO-stekker A positie 4 bruin of origineel massapunt onder kapje onder handrem bruin.

      Opel Meriva 2004-
      snelheidspuls:
      1.info-display 32-polige stekker positie 12, blauw/rood
      2. of witte 8-polige stekker (X61) op stuurapparaat van stuurbekrachtiging onder stuurkolom positie 6 blauw/rood
      3. of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen:
      +30: Quadlock (radio)stekker, rood (dik)
      +15: sigarettenaansteker 2-polige zwarte stekker, zwart(!)
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      -31: sigarettenaansteker 2-polige zwarte stekker, rood(!)

      Opel Omega 1986-1994
      Speedpuls:
      plaats een 65HC/332 pulsgever op de versnellingsbak
      5760 pulsen/km
      of (met boardcomputer) klokunit blauw/rood

      Opel Omega 1994-1999
      snelheidspuls:
      MMU in ECU-bak linksvoor blauw/rood (dus niet rood/blauw!) API
      achter zekeringkast in dikke draadbundel blauw/rood (een van de vele, meten!) API;
      of radio stekker positie 5 blauw/rood API

      voedingen
      +30:achter zekeringkast rood of contactslot rood.
      +15: achter zekeringkast zwart of zwart/paars of contactslot zwart
      +31: linksonder bij motorkap-opener origineel massapunt of achter relaiskast naast zekeringkast bruin.

      Opel Omega 1999-
      snelheidspuls:
      achter rechter A-stijlkap onder het dashboard 6-polige zwarte stekker positie 2 blauw/rood of achter klokunit blauw/rood of, afhankelijk van type radio, radio stekker positie 5 blauw/rood

      voedingen
      +30: achter rechter A-stijlkap onder het dashboard 8-polige witte stekker positie 1 rood
      +15: achter rechter A-stijlkap onder het dashboard 8-polige zwarte stekker positie 6 zwart of 6-polige zwarte stekker positie 5 zwart.
      +31: achter rechter A-stijlkap onder het dashboard 8-polige zwarte stekker positie 5 bruin of 6-polige zwarte stekker positie 4 bruin of origineel massapunt op rechter A-stijl onder het dashboard bruin.

      Opel Tigra 1994-1998
      snelheidssignaal:
      radio stekker positie 5 blauw/rood of MMU blauw/rood.

      voedingen
      +30: radio stekker positie 8 rood,in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom rood
      +15: linksonder dashboard ter hoogte van koppelingspedaal dun zwart of achterzijde zekeringkast zwart (meten!)
      -31: radio stekker positie 1 bruin of in bundel naar radio achter kap onder stuurkolom bruin.

      zie Corsa B voor het alarm schema .

      Opel Tigra 2004-
      snelheidspuls:
      1. info-display 32-polige stekker positie 12, blauw/rood
      2. of witte 8-polige stekker (X61) op stuurapparaat van stuurbekrachtiging onder stuurkolom positie 6 blauw/rood

      voedingen:
      +30: Quadlock (radio)stekker, rood (dik)
      +15: 12V-output 2-polige zwarte stekker, zwart(!) Sigarettenaansteker dus.
      -31: 12V-output 2-polige zwarte stekker, bruin of Quadlock (radio)stekker, bruin (dik)

      Opel Vectra A 1988-1995
      snelheidspuls:
      plaats een pulsgever 65H/321 op de versnellingsbak
      of achter zekeringkast kabel van klokunit loshalen, naar beneden trekken blauw/rood

      voedingen:
      +30: achter zekeringkast dikke rode draad of contactslot rood
      +15: achter zekeringkast zwart (meten!) of contactslot zwart (meten!)
      -31: chassis,achter zekeringkast stekker van klokunit bruin.

      Opel Vectra B 1995-2002
      snelheidspuls:
      achter zekeringkast loopt kabel van klokunit blauw/rood;
      model 2000: radio stekker positie 5 blauw/rood

      voedingen:
      +30: achter zekeringkast rode draad, model 2000: radio stekker positie 8 rood (dik) of carkit voorbereiding .
      +15: zekeringkast zwart (in kabelboom) meten!,

      model 2000: radio stekker positie 2 rood (dun) of carkit voorbereiding.
      -31: bout boven pedalen;
      of achter zekeringkast in bundel naar klokunit bruin;

      model 2000: radio stekker positie 4 bruin of originele massapunten op linker en rechter A-stijl bruin of carkit voorbereiding .

      Centrale Deurvergrendeling:
      vanaf ’96
      Min sturing,
      opendraad rood/wit
      sluitdraad rood/blauw

      model eind ’95
      Min sturing
      opendraad bruin/wit
      sluitdraad bruin/rood

      Comfortsturing: massa laten staan/massapuls verlengen op sluitdraad.

      knipperlicht links: zwart/wit
      knipperlicht rechts: zwart/groen

      Opel Vectra C 2002-2005
      snelheidspuls:
      stekker ABS-unit positie 18 blauw/rood, PULL-UP
      NIET ALTIJD BEDRAAD:
      meervoudige stekker tegen linker A-stijl positie 43 blauw/rood, PULL-UP of radio ISO-stekker positie 5 blauw/rood, PULL-UP of radio Quadlock-stekker positie 37 blauw/rood, PULL-UP of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen:
      +30: meervoudige stekker tegen linker A-stijl positie 93 rood of radio ISO-stekker positie 8 rood of radio Quadlock-stekker positie 15 rood
      +15: meervoudige stekker tegen linker A-stijl positie 96 zwart of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      -31: origineel massapunt tegen linker A-stijl of radio ISO-connector positie 4 bruin of radio Quadlock-stekker positie 12 bruin.

      Opel Vectra C 2005-
      snelheidspuls:
      stekker ABS-unit positie 18 blauw/rood, PULL-UP
      NIET ALTIJD BEDRAAD:
      102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 43 blauw/rood, PULL-UP of radio Quadlock-stekker positie 37 blauw/rood, PULL-UP of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen:
      +30: 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 93 rood of radio Quadlock-stekker positie 15 rood
      +15: 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 96 zwart
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      -31: origineel massapunt tegen linker A-stijl of radio Quadlock-stekker positie 12 bruin

      Opel Vivaro 2001-2006
      snelheidspuls:
      tot begin 2005:
      klokunit rechtse rode stekker positie 13 paars of paars/rood (12 volt puls) of grote witte stekker achter paneel onder radio roze of groen(dunne draad) of radio ISO-stekker positie 5 roze (dunne draad);
      vanaf begin 2005:
      klokunit rechter groene 15-polige stekker positie 14 paars/rood of wit/paars of roze/zwart
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen:
      +30: grote witte stekker achter paneel onder radio rood of radio ISO-stekker positie 8 rood
      +15: klokunit linkse grijze 30-polige stekker positie 16 geel
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      -31: grote witte stekker achter paneel onder radio zwart of radio ISO-stekker positie 4 zwart

      Opel Vivaro 2006-
      snelheidspuls
      ISO radiostekker A positie 5, wit of roze
      of klokunit rechter groene 15-polige stekker positie 14 paars/rood of wit/paars of roze/zwart of roze

      voedingen:
      +30: in bundel vanaf contactslot, rood
      DLC positie 16, rood/wit of Quadlock radiostekker positie 15 rood of ISO radiostekker A positie 7, rood
      +15: in bundel vanaf contactslot, geel of ISO radiostekker A positie 4, geel of DLC positie 1, geel/rood of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed
      -31: DLC positie 4, zwart of Quadlock radiostekker positie 12 bruin of ISO radiostekker A positie 4, zwart

      Opel Zafira A 1999
      snelheidspuls
      originele gever op versnellingsbak positie 1 blauw/rood;
      of ABS/ESP stekker positie 25 blauw/rood;
      of MMU grootste stekker positie 68 blauw/rood
      of radiostekker positie 5 blauw/rood;
      of klokunit positie 27 blauw/rood;
      of achter info-display midden in dashboard blauwe stekker positie 12 blauw/rood

      voedingen
      +30: radiostekker positie 8 rood (dik)
      +15: radiostekker positie 2 rood (dun) Let op: erg gevoelig voor belasting! Beter: contactslot!!!!
      -31: radiostekker positie 4 bruin.

      Opel Zafira B 2005-
      snelheidspuls
      ABS-unit 26-polige stekker (zie afbeeldingen) positie 17, blauw/bruin indien bedraad maar meestal niet bedraad, PULL-UP
      INDIEN UITGANG ABS-UNIT BEDRAAD IS:
      meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 19 blauw/bruin, PULL-UP;
      of (meestal niet bedraad) Quadlock radiostekker positie 37 blauw/bruin (zie afbeelding), PULL-UP;
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed

      voedingen
      +30: meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 91 rood;
      of DLC positie 16 of Quadlock radiostekker positie 15 rood
      +15: zwarte draad in stekker achter alarmlichtschakelaar (radio eruit)
      meervoudige 102-polige stekker tegen linker A-stijl positie 40 of 79 zwart
      of met gebruik van B2S: zie CAN Highspeed/CAN Lowspeed.
      -31: origineel massapunt onder linker dorpelkap bij A-stijl, bruin of DLC positie 4 of Quadlock radiostekker positie 12 bruin.

      Helpdesknummers diverse merken:

      Merk: Helpdesk telefoonnummer: Website:
      Alpine 0800-4008080 http://www.alpine.com
      AKAI 0180-487181 http://www.akai.nl
      Becker 0481-377448 http://www.mybecker.com
      Blaupunkt 024-3591338 http://www.blaupunkt.nl
      JVC 071-5453333 http://www.jvc.nl
      Kenwood 0297-519800 http://www.kenwood.nl
      LG 036-5377780 nl.lge.com
      Nokia 0900-2021977 http://www.nokia.nl
      Panasonic 073-6402802 http://www.panasonic.nl
      Pioneer 0900-7466337 http://www.pioneer.nl
      TomTom 020-8501013 http://www.tomtom.com
      VDO Dayton 0900-4636836 http://www.vdodayton.nl

      #17331329
      Roelof
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Alle connectoren op een rij van div radio’s:
        http://www.selfmadehifi.de/hifi/kfz-hu.htm

        Voeding
        Voedingskabels kunnen nooit te dik zijn, wel te dun.
        Een radio met 4x 50 watt kan al snel meer dan 10A trekken, zorg voor een goede voeding.
        Trek desnoods direct een kabel vanaf de accu voor maximale stabiele voeding.

        Condensator
        Deze moet zo dicht mogelijk bij de versterkers worden geplaatst, zorg achter in de auto voor de voeding voor verdeelblokken met korte kabels naar de versterkers waar de condensator makkelijk bij aangesloten kan worden.

        Zekeren
        Iedere kabel die je vanaf de accu trekt dien je al bij de accu te voorzien van een zekering. Doe je dat niet en de getrokken kabel raakt ergens beschadigd en maakt sluiting kan dat brand veroorzaken.

        Inbouw speakers
        Mijn motto: slechte speakers goed ingebouwd klinken beter dan goede speakers slecht ingebouwd.
        Zorg met woofers voor de juiste volume van de kist, een gesloten kist is minder kritisch in maatgeving dan een gepoorte kist.
        Om resonanties te voorkomen moet je gebruik maken van dempingsmaterialen, in de handel is speciale wol verkrijgbaar. Niet alleen in de kist maar ook in de deuren bij deurspeakers kan het verhelderend werken.

        Speakers te diep ?
        Er zijn veelal vulringen in de handel te vinden die de speaker meer naar buiten brengt, een handige bouwer kan van een plankje hout zelf dergelijke mooi vormgegeven ringen maken.

        DVD kijken tijdens het rijden ?
        Veel standaard ingebouwde sets staan het niet toe om DVD te kijken als de auto rijdt. Ontkoppel de pulsgever van de radio en verbind de draad van de radio direct aan de massa.

        Nieuwe opels met radio en boardcomputer in 1
        Deze dubbele DIN radio’s kunnen heel vervelend zijn. Als de BC toets geen functie op het display aangeeft mag je deze radio vervangen voor een eigen type, je hebt dan de keuze uit een dubbel-DIN of middels een ander frontje een enkele DIN montage.
        Heeft de radio via de BC toets wel extra functies (bv. Astra-H) is de radio niet vervangbaar dan alleen door de optionele toestellen van Opel zelf

        Even wat technische praat

        Klasse A, B, AB en D versterkers ?
        Klasse A bevat een technologie waarbij de transistoren van de versterker in hun lineaire gebied werken. Dit soort versterkers zijn niet zuinig en ontwikkelen wat warmte maar deze technologie wordt nog steeds als de beste klankgever onder de transistor versterkers gezien.
        Klasse B bevat 2 transistoren, 1 voor het negatieve deel van het signaal en 1 voor het positieve deel. Omdat de transistoren ook rondom hun eigen nulpunt werken krijg je rondom de nulpunt van het signaal (overgang positief negatief) een vervorming van het signaal omdat de transistoren daar niet lineair werken. Deze versterkers zie je weinig.
        klasse AB is veel gebruikt het is een combinatie van Klasse A en Klasse B. Het is een klasse-B versterker waar de transistoren net buiten hun nulpunt worden gehouden (klasse-A) waardoor het signaal rondom het nulpunt niet vervormd wordt.
        Klasse D is totaal iets anders. De speaker krijgt geen analoog signaal maar wordt continu op een zeer hoge frequentie tussen 0 en maximaal geschakelt (blokgolf). Door de pulsbreedte van het signaal te varieren krijg je een variatie in de gemiddelde spanning en voor de speaker bepaalt dat de uitslag omdat die de hoge frequentie niet goed kan volgen en een gemiddelde aanneemt. Voordeel van de versterker is dat er amper warmte wordt ontwikkelt en veel vermogen op lage impedanties mogelijk is, nadeel is dat de conversie van analoog naar PWM (zo noemen ze pulsbreedte modulatie) door een computer moet en dus de software en snelheid de kwaliteit en response bepaalt. De laatste testen voor huiskamer HiFi toont verbluffende resultaten. Overigens zie je deze versterkers nu veelal alleen voor de subs maar er bestaan ook al versterkers voor het hele geluid.

        FET of Transistor ?
        Een FET is inweze een transistor maar heeft een iets betere aansturing en een betere lineaire verwerking dan een Transistor, klasse-B versterking is dan in principe zonder vervorming.
        FET is dus duidelijk beter maar de meeste betaalbare versterkers hebben transistoren.
        Buis-versterkers zie je niet veel maar ze zijn er wel! Een buis werkt inweze als een FET maar door de mechanische galm van de roosters wordt de klank als “warm” ervaren. Grote vermogens zal je weinig kunnen vinden in deze versterkers maar de klank en het rendement wordt als super ervaren.

        Brugschakeling ?
        Een enkele versterker waarbij de speaker aan een nulpunt hangt kan hooguit een een sinussignaal ontwikkelen van de halve voedingsspanning, op 12 volt betekent dat een sinus van 6 volt max tov. het nulpunt. Door het nulpunt niet vast te houden maar tegengestelt te laten werken tov. het normale signaal krijg je een soort van spanningsverdubbeling. Veel autoradio’s hebben deze technologie standaard en veel (meer kanaals) versterkers zijn hier standaard in voorzien om zo 1 mono signaal op dubbel vermogen te krijgen uit 2 versterkers.

        FET voeding in radio ?
        Op 12 volt dmv. brugversterking is maximaal 20 watt per kanaal mogelijk met 4 ohm speakers. Er zijn versterkers die er een interne spanningsverdubbeling op na houden, 40 watt is theoretisch mogelijk maar er zijn verliezen waardoor vaak 30 tot 35 watt mogelijk is met de kans op vervorming van het signaal.
        Steeds meer radio’s hebben intern een voeding om de spanning omhoog te werken om de versterkers te voeden. Dit soort voedingen zijn veel constanter en beïnvloeden het signaal niet, 40 watt is haalbaar en het de klank is veel zuiverder.

        #17331330
        RonaldH
          Lid sinds:
          30 June 2004

          How to talk like a 12V pro. What all that jargon means.

          ‘A’ is for amperes
          , a measure of electric current. How much is enough? (We like to say that having too much amperage is like having too much money.) Your car’s stock alternator probably provides enough amperage to power a basic car audio system. But if you want to add multiple high power amplifiers, you might require some additional current, and the installation of a new alternator or stiffening capacitors (see this link section with answers to your questions for more on alternators and stiffening capacitors). Ampere is commonly abbreviated as “amp” (not to be confused with amplifiers), but sometimes it’s “I.” Electricity is like that.

          A crossover
          is an electronic circuit that directs which frequencies go to which speakers. For example, since subwoofers are designed to best reproduce only the lowest frequencies, a subwoofer crossover (a low-pass crossover) allows only the low frequencies to pass through to the subwoofer. Freed from the task of reproducing heavy bass, your other speakers will rejoice by performing better and playing louder. You need crossovers so that you don’t send unnecessary signals to a speaker (which could damage it).

          ‘dB’ is for decibel
          , a measurement of power ratios and volume. All you really need to know is that to gain 3dB in volume (just enough to hear the difference), you must double your power. There. That’s it.

          ‘DC’ is direct current
          , a type of circuit. In a DC circuit, the current always flows in one direction. In your car, you’re dealing with a 12volt DC system (twelve volts of direct current). Hence the term, “12volt Guys.” In a car, it’s important to keep track of which wires are attached to the ground (or “negative”) lead of the battery.

          ‘Hz’ is for hertz
          , a measure of frequency. One hertz is equal to “one cycle” per second. A cycle of sound is the duration between similar portions of a sound wave (between two peaks, for instance). Frequency can describe both electrical circuits and sound waves, and sometimes both. For example, if an electrical signal in a speaker circuit is going through one thousand cycles per second (1000Hz, or 1kHz), the speaker will resonate at 1kHz, producing a 1kHz sound wave. Got all that?

          ‘Imaging’
          is a description of the illusion of being able to locate certain sounds as “coming from” certain places. If you have a system with good imaging, the sound should seem to come from different distinct instruments and voices, not from speakers. A singer would generally be in front of you (center stage), and the band would be arranged around them. See also “staging.”

          An Ohm
          is a measure of resistance and impedance that tells you how much a device (like a speaker) will resist the flow of current in a circuit. If the same exact signal is sent into two speakers, one rated at 4 ohms of impedance, the other at 8 ohms of impedance, twice as much current will flow through the 4 ohm speaker as the 8 ohm speaker. All things being equal, the 8 ohm speaker requires twice as much power to achieve the same volume level, since power is proportional to current. (See “dB.”)
          Can your impedance be too low? Yes it can. It all depends on how well your amplifier can handle the increase in current flow that comes with lower impedance. The more current, the hotter your amp will get. An overheating amp is trouble. A good amp will simply shut down when trying to generate too much current. A poor quality amp will burn. Makes sure your amp can handle the impedance of your speakers.

          ‘Speaker Sensitivity,’
          measured in dB, is how loud a speaker plays with a given amount of power going into it. Conveniently, the usual measuring stick is 1 Watt at 1 meter. A higher sensitivity rating means that the speaker will play louder using the same power as a speaker with a lower rating. So, should you always buy the speaker with the higher sensitivity rating? Not necessarily, because you’ll usually end up trading off some other aspect of system performance like bass response or power handling. Sometimes a lower sensitivity rating gives a speaker a better (flatter) frequency response. How you announce your intention to spend your paycheck building a car audio system is your sensitivity rating.

          Trust your ears, not the specs
          Specs can tell you how a speaker will sound, but they can’t tell you what a speaker sounds like. Trust your ears. And if you don’t know what to listen for, trust someone with listening experience, like the professional in the showroom.

          ‘Staging,’
          like “imaging,” is a description of your system’s ability to “fool you” into thinking that everything (including bass) is right in front of you. Like on a stage (hence the term “staging”), the singer should (in general) be in the center, and the band should be located to the left and right. Good staging (and good imaging) are not easy to achieve in a car audio situation. One of the hardest aspects of staging is getting the illusion that the bass is coming from the front of the car, even though the woofers are in the back. You may have to experiment with speaker locations, directions, and crossover roll-off points. Cheat the bass by overlapping the frequencies played by your mids and subs so that your semi-directional mids actually “pull” the bass to the front. To do this, use a high-pass crossover to roll off your midbass drivers as low as you can (without getting distortion). Then set your sub’s low-pass crossovers at a slightly higher frequency. (See More About Crossovers) This will mix the bass coming from the front and rear, giving the illusion that the bass comes from the front. Adding a center channel improves staging as well, but that’s next week’s lesson.

          ‘THD’ is total harmonic distortion
          , or how much a device distorts a signal. These figures are usually given as percentages. THD figures below approximately 0.1% are inaudible, but like bad karma distortion adds up.

          ‘V’ is for volts
          , the measure of “electric potential.” Voltages don’t do anything, they simple measure stuff.

          ‘W’ stands for watts
          , another measurement of electrical power. One watt is equal to one volt times one amp of energy per second. Don’t be mislead by wattage specifications. All things being equal, a good, expensive 50W amplifier will outperform a cheap, marginal 75W amp. Here’s why: In order to play even 3 decibels louder, an amp must double its power output. The difference between 50 and 75W output is so small, maybe a dB or so, that you probably won’t even be able to tell. The human ear just doesn’t pick that up. To actually double the apparent volume, you’d have to have a 10dB increase in level. Basically, you’re better off with a more expensive, more efficient, better-built lower wattage amp than with that “200 Watt” amp you picked up for $39.95 at the flea market.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Het onderwerp ‘Vaak Gestelde Vragen / Tips&Tricks / How To : Car Audio’ is gesloten voor nieuwe reacties.