Jij racet er mee, ik eigenlijk helemaal niet. Vind het gaaf dat het een pittig blok is als ik de power nodig heb, maar rij eigenlijk altijd heel rustig er mee op de weg, zeker als het druk is. En dan zijn er andere overwegingen. Ik heb ook een gezin, dus met dit als enige auto meot hij betrouwbaar zijn. Ook wil ik dat mijn olie lang mee gaat. En dat maakt met racen ook weinig uit, het gaat dan toch nooit heel lang mee. En voor een goede levensduur van je olie is het wel verstandig om zo veel mogelijk kooldioxide en waterdamp af te zuigen.
En wat smurrie betreft, mijn vorige blok had daar echt last van, maar die deugde echt voor geen meter, ook de olie werd in twee tellen zwart in die motor. Deze motor heeft zelfs amper een olielaag in de inlaat. Het verhangen van de stappenmotor heb ik dan ook puur uit voorzorg gedaan, niet om problemen te verhelpen.
En ondanks dat, als ik deze vacuum slang afdop, of zelfs originele diameter maak dan heeft de motor onderin de toeren veel minder soepelheid. Hij blijft wel lopen, maar bij loslaten van het gas en koppeling in zakt hij eerst, dan stijgt hij weer iets te ver en dan pas stabiliseert het. En dat doet hij koud nog tien keer zo lang. Dat is niet eens echt een probleem te noemen, want je kan er prima mee rijden, en als je flink tekeer gaat met de auto heb je het niet eens in de gaten. Het is dus met mijn rijstijl, vrij rustig veel merkbaarder. Dus iemand als jij zal het waarschijnlijk niet eens opmerken. Is dat kanaaltje opgeboord werkt dat denk ik ongeveer het zelfde als dat je een piepklein lekje in je inlaat hebt, dan merk je de vertraging van de stappenmotor regeling denk ik gewoon niet zo. Zo verklaar ik het dan maar, en dat geeft een stukje extra soepelheid in de motor bij lage toerentallen.
Dus kort samengevat is dit voor mensen die de motor gewoon origineel willen houden en er gewoon mee op de weg normaal mee willen kunnen rijden een heel goede aanpassing. Voor die mensen is een catch tank, snelle nokken, chip op maat gewoon overbodige luxe.