Zoooooo, lange topic volledig doorgelezen (misschien ff opschonen mod.) en veel gegoogled.
Ik heb ook een EGR storing, namelijk: P0404 is Exhaust Gas Recirculation range / performance.
Het gaat om een Z22SE.
Dit is het verhaal:
Tijdje geleden: Na rit van 15 km oid (snelweg) gaat op afrit motor onregelmatig lopen. staat te halen.
MSL brand, foutcode P0404. Bij volgende (koude) start loopt auto weer prima, tot na de rit op de snelweg.
Dus weer hetzelfde verhaal.
** Mijn diagnose: Bij rit op snelweg gaat bij deellast EGR open, maar kan niet meer dicht waardoor stationair motor onregelmatig gaat lopen ivm 'valse lucht'. **
Foutcode gewist, maar komt toch weer terug en probleem is niet verholpen.
Later een plaatje (dicht) ertussen gemaakt.
Auto rijdt perfect, maar MSL blijft branden.
Auto blijft goed rijden voor 2 weken lang ondanks MSL.
Tot gisterochtend. Bij de koude start blijft motor hoog stat. RPM draaien en motor heeft geen vermogen. Auto wil ook niet harder dan 50 km/u.
Daarna loopt auto stat. slecht en onregelmatig.
Auto uitgezet en opnieuw gestart en loopt weer prima.
** Ik heb even contact gehad met dealer, Hij zei het volgende: Waarschijnlijk was het een noodloop van gisterochtend. Dicht plaatje zou niet kunnen volgens hem. Als EGR opengaat moet MM verschil zien qua luchtinlaat tov dichte EGR klep. **
Vanavond EGR klep schoongemaakt met kruipolie en getest op werking (openen en sluiten) dmv 12V op buitenste polen van stekker. Opent prima naar buiten. Dit betekent dat hij het dichte plaat niet kon openen.
**Zou dit de reden zijn waarom MSL direct weer ging branden (2 weken geleden)? **
o Dus de vraag is nu, wat is de (beste) oplossing?
o Nieuwe EGR klep á €269,- ex BTW. monteren met kans dat deze in de toekomst ook weer kapot gaat.
o EGR cheater monteren
o Plaatje ertussen met 1 gat zodat EGR vrij kan bewegen, maar geen doorlaat heeft naar de inlaat.
Alvast bedankt!