Hoi Erwin, ja dat weet ik idd dat er al V6 inzat. Klopt.
Ja ik heb ook een Airco radiateur want heb ook airco erin, maar vond de koeling voor de motor niet heel wild. De V6-en zijn sowieso toch al wel behoorlijke 'heet-hoofden'.
De Saab motor heeft idd - net als in de Opels - een warmte wisselaar. Maar dit is wel iets anders dan echt een olie koeler.
Het is een mooi systeem opzich, want de primaire taak is om de motor snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wat de slijtage en uitstoot verminderd.
Secundair om het weer af te koelen. Maar daar wrikt de schoen tegelijkertijd. Als het te warm wordt allemaal, warmt het alleen maar verder op, en werkt het afkoeling tegen.
het is een grote motor voor in een relatief kleine motorruimte, en de radiateur is en blijft voor een 1 van een 4 ciinder.
Ik ga er zelf een thermostaat tussen maken, (sandwichplate) dat met een bypass naar een externe oliekoeler voor de radiateur.
Misschien die hele warmtewisselaar er wel tussen weg zelfs..
Schutbord isolatie zou ik er af halen. gevaarlijk en flut spul. Vaak is het verrot, het werkt als een spons, houdt vocht vast (met evt. roest perikkelen als gevolg)
Ik zou er hitte werende plak folie tegen aan maken. Laatst bekeken bij AutoSport company, mooi spul. niet goedkoop alleen. Je hebt het in zilver of goud kleurig.