Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Volgens de haynes hebben de oudere 4 bakken een andere koppelingskabel( met zo'n clipje) + hevel. Ik hikzelf had het nieuwere type (1979), en daarbij is de kabel + hevel gelijk.
Ik heb een monza 3 liter vraag: wat voor 5 bak kan daar onder. Ik weet dat een 265 kan, en een 240 ook. Als er een 265 onder gezeten heeft, en er komt nu een 240 onder, waar lopen we dan tegen aan? Ik bedoel dus eigenlijk: past het vliegwiel nog, moet het schakelmechanisme worden aangepast, en past de aandrijfas nog?
240 bak is korter, dus de aandrijfasa (tussenas) moet vervangen worden, wat het schakelmechanisme betreft, als je er 1 van een manta in zet kom je ±5cm te kort, bij eentje van een rekord/monza/senator, dan zit je goed.
Voor de rest pas alles behalve dus je koppelingsplaat, die heeft andere splines, kans is dat je darbij dus het vliegwiel/drukgroep moet mee vervangen omdat de diameter weer kleiner is.
Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er "sport" aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo'n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.
De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.
@henk 400rr wrote:Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er "sport" aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo'n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.
De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.
vond het al raar een diesel met een sportschakeling
maar kom zal hem wel eens inbouwen achter een cih blok mss die 2.5 is dezelfde lengte of die automaatbak
Er zijn eigenlijk maar 2 types bakken die evenlang zijn dan de automaatbak en dat is de 262/264 4-bak en de 265 5-bak.
De 240 is korter en vlgs mij is de ZF-bak evenlang als de 240 en de gietijzeren bakken zijn dan weer korter dan de 240, je hebt nog wel de gietijzeren 4-bak met overdrive, dan zit er een aluminium klokhuis achter, hoe lang die exact is, dat weet ik niet.
sowiso hebben al deze bakken een dikkere uitgaande as, net zo dik als de automaat bak (degene met de overdrive weet ik niet zeker, dacht ook dikker) de enigste met een dunne uitgaande as is de reguliere gietijzeren 4-bak.
Ok, het zal dan de voorste van de twee zijn. Ik dacht altijd dat deze kleiner was. Volgens de Olyslager werd deze bak (ook) gebruikt in de 2.3 diesel Rekord E.
Oh, maar dat klopt wel, ook de link die ik eerder aangaf zegt precies hetzelfde, overigens alleen voor Rekord E1 met de 2.3D.
Maar vlgs mij was dat slechts een gietijzeren bak met een dikkere aandrijfasuiteinde en wat langere schakelstangen, qua grote was hij verder gelijk aan de andere gietijzeren 4-bakken.
De aluminium 4-bak zat voor zover ik weet alleen in de Monza / senator A1