Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Inbouwproject cruise control
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 augustus 2019om 22:32 door Malina.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2014 om 13:17 #17263283
Ik weet dat er inmiddels meerdere topics over achteraf cruise control inbouwen gemaakt zijn. Toch komt deze er nog bij, omdat ik ‘m wil misbruiken om informatie te vragen en om anderen zoveel mogelijk op weg te helpen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik alle problemen tegenkom die zich voor kunnen doen. Het systeem moet gaan werken in een Astra F2 uit 1995 met een X16SZ-motor.
In deze eerste post staat alleen de stand van zaken op 12 januari. Onderin hou ik een lijstje met updates bij en dan zou je kunnen doorscrollen naar de post die bij die update hoort.
De unit waarmee ik het wil gaan proberen komt uit een Zafira uit 1999 die al 4,5 jaar met een flinke deuk in de voorkant als onderdelenkraam wordt gebruikt. Er is dus een risico dat de cruise control unit de botsing niet heeft overleefd of dat ‘ie het gewoon niet meer doet na zo’n lange tijd.
De eerste poging om te kijken of de unit werkt was op de keukentafel. Daar kwam ik algauw achter dat dat niet ging werken, omdat ik daar geen snelheidssignaal kan krijgen. Vervolgens ben ik met de testopstelling (lees: onderdelen met een kluwe draadjes en kroonsteentjes) in de auto gestapt. Daar heb ik een plus, massa en snelheidssignaal onderschept, maar de cc unit deed niks. Het kan komen doordat het snelheidssginaal dat achter de kilometerteller vandaan komt niet goed genoeg is (bij het indrukken van de twee knopjes op de TID staat daar de helft van de snelheid die werkelijk wordt gereden) of mijn aansluitingen waren gewoon niet zo best.
De testfase heb ik maar snel overgeslagen en ben begonnen aan het inbouwen. Voor de unit was geen mooie plek vrij onder de motorkap, dus die moest ik zelf maken. Dit heb ik gedaan door een stuk staal in een ingewikkelde vorm te slijpen en tussen de accubak en de steun van het zwarte potje (geen idee wat het is) te klemmen.
Komende tijd ga ik tussen de tentamens door een beginnetje maken aan de kabelboom (deze keer netjes solderen en met krimpkousjes).
Update 15-01: kabelboom motorzijde gesoldeerd
Update 16-01: kabelboom bij huidige kabeldoorvoer getrokken
Update 18-01: alles vastgezet, gesoldeerd en blij met voeten op het dashboard naar huis gereden!!12 januari 2014 om 18:16 #18207357Succes mooi project :thumbup
12 januari 2014 om 20:55 #18207358Ik zie een multimeter, een schema, een net steuntje: dit gaat goed komen! Doe je wel ook even die accubak netjes tegen de roest behandelen ;)
13 januari 2014 om 15:57 #18207359@midnight black wrote:
Doe je wel ook even die accubak netjes tegen de roest behandelen ;)
Heb ik gedaan! Ik heb de twee boutjes voor zwarte potje en nu ook CC unit vervangen. Dat waren de meest verroeste onderdelen van de hele auto denk ik.
Als de accu er weer eens een keer uit is, zal ik hem volbaggeren met Hammerite of iets dergelijks.13 januari 2014 om 16:44 #18207360Dat potje is je tankje voor je stuurbekrachtigingsolie.
Ik heb precies deze CC in mijn Kadett ingebouwd en hoewel het geen rocket science is komt er best wel wat bij kijken. Zoals bijna altijd met electronica hoef je maar één klein foutje te maken en het geheel doet helemaal nul komma niks nada noppes…
De info die ik er destijds voor had gebruikt staat niet meer online helaas, maar zal nog effe later het schema voor je opsnorkelen.
Bij mij had ik als snelheidssignaal een pulsgever van een Kadett digidash gepakt, maar die geeft niet genoeg pulsen, dan gaat hij pas vanaf 100 per uur wat doen en dan werkt hij ook heel onnauwkeurig, meestal uit zich dat in een steeds verder opklimmende snelheid. Ik heb die pulsgever geopend, en aangezien ik toch analoge klokken gebruik gewoon een andere schijf er in gezet waar ik zelf een hele rij magneetjes in heb gelijmd. Zo ben ik van 8 naar 26 pulsen gegaan per omwenteling. Zo werkt hij vanaf ongeveer 50 per uur en ook heel goed. Helaas is de lijm die ik heb gebruikt niet olie bestendig en uiteraard is er een drupje versnellingsbakolie op gekomen en is hij nu wat los gaan zitten hier en daar. Hij werkt nog wel, maar niet altijd even goed meer. Ik ben van plan er een keer de ABS sensoren voor de pakken, die zul jij er wel standaard op hebben en in gebruik hebben, maar als het goed is kun je daar het signaal zo van af tappen. Waar de bovengrens ligt voor het aantal pulsen weet ik niet, en ik weet ook niet of die CC units allemaal om het zelfde aantal pulsen vragen, ik vermoed van wel, hoewel er in het begin andere CC units zijn geweest met een losse servo en losse stuurdoos, die jij hebt daar met servo en stuurdoos in één werkt volgens mij altijd het zelfde. Ik heb ook precies zo’n doosje in elk geval.
Voor de kabel afstellen trouwens, weet niet of je dat al had ontdekt, maar halverwege de kabel zit een klikdoosje waarmee je in een handomdraai de lengte van de kabel kunt afstellen. Ga dus niet lopen knutselen aan je gasklephuis ofzo!
Wordt vervolgd…
13 januari 2014 om 18:21 #18207361De kabel was gelukkig juist lang genoeg om de accubak te halen, dus dat afstellen heb ik niet nodig.
Wel heb ik het zwarte plastic oogje aan het einde van de kabel losgehaald, want die zat zo strak naast het bolletje van de gaspedaalkabel dat ze na een keer flink gas geven in een hoek bleef staan. Resultaat: 2000 tpm “stationair”. Die moet ik dus even wat dunner vijlen.
Ik heb geen ABS dat ik weet. Nooit geprobeerd om zó hard te remmen en het enige blauw-rode draadje loopt van het tellerhuis naar de TID. Ik zie wel hoe de unit reageert. Als het tegenvalt kan ik altijd nog een andere pulsgever zoeken of deze verbouwen.
Alle info is uiteraard welkom!
Sent from Xperia SP with Tapatalk
13 januari 2014 om 20:42 #18207362er zijn verschillende units, maar kwa uiterlijk zijn ze allemaal gelijk
– GM 25141616 B
– GM 25141616 A
– GM 25172296 BCC unit die om te programmeren is met TECH:
– GM 25315546 A
– GM 25315547 A (zafira astra g)in een astra f werken ze soms vanaf 40 per uur en soms vanaf 70 per uur
Vanaf en tot welke snelheid ze werken is vastgelegd in de eprom in de cruise unit. Deze waarde is vast en kan niet worden veranderd en zijn bij alle units hetzelfde.
Het probleem waar je als Astra F bezitter mee zit is dat de speedpulse vanuit je instrument vaak veels te weinig pulsen geeft en daardoor denkt de cruise unit dat je veel langzamer rijdt.
Dus je zal hem moeten programmeren op een pulse van een ander model jongere Opel wat aardig in de buurt komt van een Astra F.
En als ik me goed herinner zit die van de Astra G/Zafira aardig in de buurt.
Vectra B had een compleet andere pulse. Exacte waardes weet ik niet meer maar dan zul je de cruise moeten programmeren met de TECH 2 met de “code index” voor de Astra-G.hier het schema wat ik ooit van een engelse site heb geplukt
hieronder nog wat info over de optionele tech 2 stekker:
bediening:
cc schakelaar:
I = inschakelen van de cc, als je deze indrukt terwijl de cc actief is versnel je. (ingedrukt houden)
R = terugnemen van gas als de cc actief is (ingedrukt houden)
R (Recall) -> Ook voor het terughalen van de laatst gereden snelheid na bv afremmen
O = uitschakelen van cckoppeling indrukken = uitschakelen cc
rem indrukken = uitschakelen cc13 januari 2014 om 21:01 #18207363Dat is het schema wat ik bedoelde en ook ergens nog op mijn harde schijf heb staan! Dank voor de extra info, wist ik ook grotendeels nog niet.
Die kabel afsteller is niet om meer of minder lengte te halen, daarvoor is het bereik te klein, het is bedoeld om te zorgen dat de kabel een goed nulpunt heeft en niet bijv. al aan de gashevel trekt, of juist te slap hangt en z’n volledige bereik niet haalt.
13 januari 2014 om 21:10 #18207364Als je goed kijkt op de eerste foto zie je dat schema al op tafel liggen ;-). Toch bedankt!
Zo’n pulsgever is hartstikke simpel uit de tellerunit te halen. Kan ik hier niet een pulsgever van een astra g of vergelijkbaars inzetten of verschillen die dingen per model van vorm?
Edit: Dank voor de partnummers. Ik weet nu in ieder geval dat deze CC unit te programmeren is.
Sent from Xperia SP with Tapatalk
13 januari 2014 om 21:58 #18207365@gose91 wrote:
Als je goed kijkt op de eerste foto zie je dat schema al op tafel liggen ;-). Toch bedankt!
Zo’n pulsgever is hartstikke simpel uit de tellerunit te halen. Kan ik hier niet een pulsgever van een astra g of vergelijkbaars inzetten of verschillen die dingen per model van vorm?
Edit: Dank voor de partnummers. Ik weet nu in ieder geval dat deze CC unit te programmeren is.
Sent from Xperia SP with Tapatalk
dat had ik al gezien, viel gelijk op omdat ik dat schema vanuit het engels vertaald had paar jaar geleden.
13 januari 2014 om 22:05 #18207366@Oenatje wrote:
dat had ik al gezien, viel gelijk op omdat ik dat schema vanuit het engels vertaald had paar jaar geleden.
De kleur van de koppelingsschakelaardraad in de CC stekker is trouwens grijs bij mij. Niet dat dat zo’n groot probleem is, maar zwart-blauw kom ik niet tegen.
13 januari 2014 om 22:25 #18207367dat komt omdat het een unit uit een zafira is
die draad kan ook zwart/geel zijn trouwens(omega b)
de draad kleuren van de cc hendel uit een zafira zijn ook weer anders heb ik gezien
13 januari 2014 om 23:35 #18207368@Oenatje wrote:
dat komt omdat het een unit uit een zafira is
die draad kan ook zwart/geel zijn trouwens(omega b)
de draad kleuren van de cc hendel uit een zafira zijn ook weer anders heb ik gezien
Uhm nee, uit deze zafira zijn ze dan weer toevallig gelijk aan het schema hahaha! Al zou het anders zijn, is die cc hendel iig simpel door te meten om te bepalen waar elk draadje voor is.
Sent from Xperia SP with Tapatalk
15 januari 2014 om 18:55 #18207369Kabelboom aan motorruimtezijde zit aan elkaar. Kabel is lang genoeg gehouden om alles met flinke marge aan elkaar te solderen in het passagiersgedeelte. Tip voor degenen die hier ook aan willen beginnen: neem niet zoals ik een kabel met massieve aders, dat soldeert namelijk een stuk lastiger.
Daarnaast is het extra pinnetje in de CC-stekker erbij gemaakt om in de tellerunit een lampje te kunnen laten branden als de cruise control actief is.
15 januari 2014 om 19:18 #18207370lekker bezig :thumb
15 januari 2014 om 19:19 #18207371ABS heb je trouwens inderdaad niet, zie ik op de derde foto.
15 januari 2014 om 21:51 #18207372Vlammetje pakken om te solderen, dat scheelt, hoeft ook niet voor te verwarmen! :thumb
Deze is prima bruikbaar, maar koop er twee, voor als er eentje niet werkt, maar daar is de prijs ook naar:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/433586/” onclick=”window.open(this.href);return false;En mors er geen alcohol op, daar kan hij niet tegen, dan is hij gelijk lek….
18 januari 2014 om 18:28 #18207373Alles werkt!! Ondanks de helft van de snelheidspulsen schakelt deze unit rond de 45 km/u in. Meestal nog nauwkeurig ook, soms zakt of stijgt de snelheid ietsjes na het inschakelen. Allen bedankt voor de het meedenken en de informatie :wors ! Ik zou bijna voor niks heen en weer naar Groningen rijden om ervan te gaan genieten king: .
Nog een paar foto’s van de laatste bouwstappen en het resultaat:
Kabelboom door bestaande kabelgoot. Het was flink wurmen, maar het oprekken van het rubber met een dikke inbussleutel en wat PTFE-spray deed wonderen.
Extra pinnetje gefabriceerd op de tellerunit voor een CC lampje. Forumgoerie Willen heeft hier een korte tutorial van, maar die kan ik niet meer vinden.
Geen idee waar dit lampje normaal voor dient (betreffende bladzijden van instructieboekje zijn kwijt), maar het geeft het minste licht. Met de S van snelheidsregeling. Of Slome.
De kroonsteenbonanza bij de voetenruimte. Drie van de zes zijn niet in gebruik, maar in één kroonsteentje zitten nu zes kabels (geschakelde plus). Ooit ga ik dat netjes maken, maar voorlopig heb ik genoeg op mn knieën gezeten.18 januari 2014 om 18:38 #18207374die S is van de automaatbak. sportstand
18 januari 2014 om 19:53 #18207375Ik heb m bij de Corsa ook op het automaat lampje zitten
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
18 januari 2014 om 20:20 #18207376Even van een vectra tellersignaal het plaatje uitsnijden van de cruise.
En in je tellerbak lijmen , op die plek van je “s” lampje
18 januari 2014 om 21:02 #18207377@sjoerdie wrote:
Even van een vectra tellersignaal het plaatje uitsnijden van de cruise.
En in je tellerbak lijmen , op die plek van je “s” lampje
Als mijn handen weer eens gaan jeuken, ga ik dat zeker doen. Voorlopig heb ik de teller er vaak genoeg uit gesloopt.
23 augustus 2019 om 23:42 #18368254[quote quote=18207362]….maar dan zul je de cruise moeten programmeren met de TECH 2 met de “code index” voor de Astra-G. hier het schema wat ik ooit van een engelse site heb geplukt hieronder nog wat info over de optionele tech 2 stekker: ….
Kan het uitlezen ook met opcom?
25 augustus 2019 om 22:32 #18368271Het is mij gelukt om verbinding te krijgen met de cruise controle module.
Zodra ik de module benader via de Vectra B kan ik ook, ‘Measuring Blocks’, aanklikken middels Astra G niet.
Hoe kan de speedpulse met de, ‘code index’, worden ingezien? Of dient dit te gebeuren met tech?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.