Vraag aan de goeroes: Natrekken cilinderkop

Oly

Post weinig
Ik heb vorig jaar een CIH 1900S opnieuw gebouwd en heb een hoop ellende daarmee gehad omdat uiteindelijk bleek dat de kop een scheur had (had het revisiebedrijf ook niet gezien) en vooral slechte koppakkingen. Met een NOS koppakking van een topmerk ging het uiteindelijk verder perfect.

Ik heb nu 1000 km gereden en moet dus de kop natrekken waarbij ik geen ellende meer wil. Voorschrift is een kwart slag los en dan in één keer aandraaien met 100Nm. Mijn vraag:

Moeten alle bouten in demontage volgorde eerst losgedraaid worden en dan achter elkaar in montagevolgorde vast of in montagevolgorde per bout losdraaien en gelijk weer vastzetten?

Henk

Dat vind ik ook het meest logische, per bout (volgens volgorde) los en terug vast. Maar ik geef toe dat ik al eens snel

een andere kop d'r op zwier en ze gewoon niet natrek op de voorziene 1000km. Daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad.

Niet allemaal tegelijk los, dan gaat de spanning geheel van de kop en heb je kans dat die gaat lekken dus een voor een doen.

Terug
Naar boven