Toerental GLX 1.2 manueel vs automaat

kiekeboeboe

Post weinig
Ik ben eens benieuwd wat het toerental is van jullie GLX 1.2 (automaat en handgeschakelde bak).

Vooral bij de snelheden 100, 110 en 120 km/u

Ik zal eens foto's nemen van mijn toerentallen bij bovenstaande ingestelde cruise control snelheden.

Ik heb zo een vermoeden dat de automaat een pak zuiniger is bij 120km/u dan de handgeschakelde.

Vanmorgen wat foto's gemaakt onderweg naar Vlaardingen. Met de GLX 8 traps automaat 1.2 Met volle kofferbak ?

i4lea2gqcw7i193v5hf8b1qne07xrnnz.jpg
d00uyu6txjbl3nuzm31yfpa0k67e4kc7.jpg
hz3hrayuww3ovx9q4fp676kbwhzeuc31.jpg

Vandaag, sinds 8 weken, weer even in de GLX gereden naar de Opel dealer voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Bij 100km op de cruisecontrole zie ik hetzelfde toerental als Quadrijder2 foto nummer 3, dus zo’n 1750 toeren. GLX 1.2 6trapsautomaat

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb nog niet met mijn auto gereden ondertussen.
Km's maken staat op laag pitje door corona.

Ja idd ziet er ook goed uit. Net iets hoger. Ik ben benieuwd wat de handbak aangeeft.

Het verbruik heb ik nu ook op 6.1 staan dus zijn erg nette waardes. Met gemiddeld 110 km/u

Onze zoon neemt volgende week zijn nieuwe Peugeot 3008 in ontvangst met dezelfde moter en automaat. Ben eens benieuwd naar zijn ervaring met het verbruik en toerental. ?

Ja idd de 3008 is ook een schitterende auto. Ik heb hier ook in proef gereden. Maar hij viel voor mij te duur uit met de opties die ik nu heb op de GLX. En idd het middenconsole en het kleine stuurtje vond ik maar niks. En ik ben toch wel een opel mannetje. Als allereerste leaseauto had ik de eerste Zafira en ook nog een Zafira voor de GLX. Super auto's

Maar de GLX wint het voor mij.

Ik heb er dus geen foto van kunnen nemen, maar 120 in zesde, is dus net geen 2500 toeren. Dat is dus een pak meer dan de automaat.

Ja, de automaten zijn inderdaad wel een stuk beter dan vroeger.

Wat me wel opvalt, is dat mijn manuele zesbak, zo een 250 toeren meer draait in zesde aan 120, dan de 6 trapsautomaat van @Hans-glx.

Dat de acht-trapsautomaat minder toeren draait vind ik niet zo raar, door die 2 extra versnellingen.

Zouden die extra toeren, een grote impact hebben op het gemiddelde verbruik van de wagen?

@Hans-glx

de 6 traps draait inderdaad maar een beetje meer toeren dan de 8 traps.

De topsnelheid zou niet dezelfde zijn denk ik.

Aangezien er sedert de 8 traps een nieuwe handleiding bestaat voor de GLX (enkel de Duitse versie)

De zesbak zou 188km/h halen, de nieuwe 8 traps automaat zou een topsnelheid van 196km/h moeten halen, volgens de Duitse handleiding

zie pagina 262

Ja die snelheid klopt wel met de 8 traps automaat. Enkele weken geleden in Duitsland getest en ik kwam aan de 199 km/u. Niet te geloven een 3 pitter 1.2. Niet meer doen denk ik ? Nu in Nederland weer netjes 110 en een super verbruik 6.1. Gewoon een heerlijke auto. ?

automaat 8 traps van schoonbroer slurpt meer dan mijn handbak

Aan 126 km/u slurpt de automaat 8,5 liter

[quote quote=18374431]automaat 8 traps van schoonbroer slurpt meer dan mijn handbak

Aan 126 km/u slurpt de automaat 8,5 liter[/quote]
Jopsa, hoeveel toeren draait jou GLX bij 120km/h? Die van mij bijna 2500 toeren.

@jopsa

ok bedankt, hier ook niet veel km's momenteel.

Ik meen me te herinneren dat je verbruik op de snelweg nog goed mee viel (rit naar Spanje met veel snelweg, volgeladen auto onder de 7l toch?)

Ik vraag me af, of die extra toeren van de manuele bak, voor een echt verschil van gemiddeld verbruik zorgen, ten opzichte van de automaat.

[quote quote=18374436]

jopsa wrote:
automaat 8 traps van schoonbroer slurpt meer dan mijn handbak Aan 126 km/u slurpt de automaat 8,5 liter
Jopsa, hoeveel toeren draait jou GLX bij 120km/h? Die van mij bijna 2500 toeren.[/quote]

Hallo Kiekieboeoe

Daarnet enkele keren gekeken. Bij 100 km per uur naald ongeveer 1 millimeter boven 2000 tpm. Schat dus net wel of net geen 2100 toeren per minuut.

120 kilometer volgt nog

[quote quote=18374432]

Als je naar de foto een paar stapjes terug hier boven kijkt, gebruikt mijn GLX bij 120 km/u een 6.5L en dat is dan nog met een pittige tegenwind. Slurpen vind ik echter pas boven de 10L. En die zijn er maar zat bij 120km/u. Dus de GLX doet het heel netjes. En bij 100km/u zit hij rond de 5L. Dat is wel 1: 20 hé?? En dat voor zo,n grote comfortabele taxi. Dat is gewoon héél netjes.
wpml_good.gif
[/quote]

Als ik die van mijn schoonbroer met die van mij vergelijkt dan slurpt de zijne in vergelijking met de mijne. Ik reed volgeladen met 4 personen naar Barcelona aan minder dan 7 liter met nodige files van enkele uren inbegrepen.

Ik ben het met je eens dat het verbruik super is (zeker in mijn geval) daar ik van een superslurpende zafira 19CDTI 120 pk kwam. De grandland 1.2 is zuiniger dan de zafira 19CDTI 120 pk in alle omstandigheden.

Zo vanmorgen dus wat foto's kunnen nemen.

(ik 85kg alleen in de auto, lege kofferbak, volle tank)

Toerentallen dus een stuk hoger dan de automaat. Of dat uiteindelijk veel zal uitmaken voor het gemiddeld verbruik is een andere vraag.

100:

HizPBcVl.jpg

110:

W0y9h7nl.jpg

120:

uVgIwGMl.jpg

Terug
Naar boven