Manta B1 2.0 16V

lenn0

Post vaak
(Even een nieuw topic om alles overzichtelijk te houden.)

Na verkoop van de blauwe GSI met een verkeerd bouwjaar (1987...) , gevolgd door die van een snelle 16v manta waarbij ik uiteindelijk toch de kont misde (CC...) , kwam na een uiteindelijk verrassend korte zoektocht op 1 oktober dit jaar de aankoop van mijn B1 coupe uit 1976.

020kl.jpg

Hier is de werkelijke kleur beter zichtbaar: (de oorspronkelijke trouwens ook...)

SSA43678.jpg

En de krachtige 16N motor met automaat.

Het interieur:

008kl.jpg

Let op de grote retro luidsprekers waar je bijna over struikelt bij het instappen. :thumb

Niet zo heel goed zichtbaar op de foto helaas.

De auto bleek de perfecte basis te zijn om te restaureren, op enkele blaasjes bij de wielkastranden en een plekje op een dorpel en reservewielbak na, was er eigelijk totaal geen roest te vinden. Een deukje hier en daar, maar niks spannends en hij heeft de leeftijd er inmiddels wel voor zullen we maar zeggen.

ccc012-kl.jpg

ccc016-kl.jpg

SSA43643.jpg

SSA43667.jpg

Ook leuk was toen we pas met de endoscoop de holle ruimtes gingen bekijken.

Ik heb een heleboel foto's gemaakt, maar alles zag er van binnen hetzelfde uit:

20110101011346.jpg

Zwart en plakkerig! Een hele aangename verrassing. :wors

Na 4 nieuwe banden, een opfrisbeurtje voor de remmen, het opnieuw afstellen van de motor, en het reinigen van de benzinetank is de manta nu eerst zo goed als klaar voor een nederlands kenteken, ik denk dat ik dit aankomende week eerst even ga regelen.

In de tussentijd was ik ook iedere sloperij af aan het bellen voor een mooi 2.4 CIH blok, en na héél veel telefoontjes kon ik uiteindelijk zelfs nog erg dicht bij huis gaan kijken bij een omega station die ergens vergeten op de sloop stond.

Daar aangekomen gelijk weer kunnen genieten van de ouderwetse degelijkheid, na 3 jaar stilstaan liep het blokje binnen een handomdraai mooi rustig te pruttelen. Daar hoefde ik niet meer over na te denken natuurlijk. :)

Het blok is inmiddels weer in opbouw en staat straks helemaal fris en fruitig klaar om samen met een 5 bak de 16N te vervangen.

Het geheel gaat draaien op het LE-jetronic systeem met ingekort 6cilinder inlaatspruitstuk.

Naast de motorombouw hoofdzakelijk nog meer te doen: Gele Koni's en verlaging , rvs groep a zelfbouw uitlaatsysteem, carosserie strak maken, laten spuiten en weer opbouwen.

Wat ik tzt nog zoek:

Geblokt Recaro interieur, liefst compleet en netjes

en een set velgen, beetje klassieke uitstraling die bij de B1 past, en wat breder dan de 5,5j die ik heb...

Tipje van de sluier wat betreft de nieuwe lak:

Het wordt denk ik een klassieke combinatie van de opel kleuren 509 en 229. ;)

Updates volgen weer wanneer ik tijd heb, we zijn ondertussen ook nog druk bezig met het bouwen van de nieuwe droge slaapplek van de B1, naast al die leuke aanpassingen en de verjongingskuur krijgt het mantaatje dus nog een leuke verrassing als ie uit de werkplaats komt na deze winter. :wub

tis verdorie net of ik naar het project van hier zit te kijken. :D

super gaaf kleurtje zo, en vooral in combi met het mat zwarte.

succes nog even :thumb

tis verdorie net of ik naar het project van hier zit te kijken. :D

super gaaf kleurtje zo, en vooral in combi met het mat zwarte.

succes nog even :thumb

Ziet er allemaal netjes uit hier :D Echt een nette manta :D maar dat zag ik al toen ik hem aan zag komen rijden :kewlpics :thumb

Ziet er allemaal netjes uit hier :D Echt een nette manta :D maar dat zag ik al toen ik hem aan zag komen rijden :kewlpics :thumb

Die tips zijn welkom Kees! :thumb

"MANTA" uit het plaatje veilen, ja dat zijn van die leuke details.

Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo'n punt, maar hoe doe je het met de "standaard" injectie? :hmmz

Die tips zijn welkom Kees! :thumb

"MANTA" uit het plaatje veilen, ja dat zijn van die leuke details.

Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo'n punt, maar hoe doe je het met de "standaard" injectie? :hmmz

Vandaag met enige tegenzin vanwege de mist toch maar naar de RDW in Roosendaal gereden...

Toch nog vanaf de stalling 1 uur rijden, gelukkig alles goed gegaan, en al met al nog een gezellig ochtendje gehad.

Eerst wat mensen op de weg die zwaaiden, vervolgens de bevooroordeelde keurmeester die zelf met z'n A Ascona was, daarna op het terrein nog een prachtige A Manta gespot, die de eigenaar al zo'n 30 jaar in bezit heeft en nu na 20 jaar weer de weg op bracht.

En als afsluiter de medewerker van de bpm aangifte die voor z'n persoonlijke collectie van mijn manta een aantal foto's wilde maken.

En natuurlijk een nederlands kenteken met klassieke platen geregeld. :thumb

Vandaag met enige tegenzin vanwege de mist toch maar naar de RDW in Roosendaal gereden...

Toch nog vanaf de stalling 1 uur rijden, gelukkig alles goed gegaan, en al met al nog een gezellig ochtendje gehad.

Eerst wat mensen op de weg die zwaaiden, vervolgens de bevooroordeelde keurmeester die zelf met z'n A Ascona was, daarna op het terrein nog een prachtige A Manta gespot, die de eigenaar al zo'n 30 jaar in bezit heeft en nu na 20 jaar weer de weg op bracht.

En als afsluiter de medewerker van de bpm aangifte die voor z'n persoonlijke collectie van mijn manta een aantal foto's wilde maken.

En natuurlijk een nederlands kenteken met klassieke platen geregeld. :thumb

Ik vind dat het gepuzzel wel meevalt, zolang je maar zicht hebt op wat er gebeurt.

De lambda meet alleen het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen, je mag het daarom ook wel een o2 sensor noemen.

Ik vind dat het gepuzzel wel meevalt, zolang je maar zicht hebt op wat er gebeurt.

De lambda meet alleen het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen, je mag het daarom ook wel een o2 sensor noemen.

Je begint met afstellen zoals ie nu loopt, ontsteking op tijd, en dan eerst met de inbus op de lmm stationair goed zetten zo rond de 2,5% co, proefritje maken, en als die dan op het gevoel goed loopt ben je al een heel eind.

Meestal wordt de fout gemaakt om op deellast te rijk te gaan en volgas te arm.

Met de veer in de lmm is er nogal wat te bereiken in de deellast, en vaak is het een kwestie van een paar tandjes verstellen, onthou wel hoeveel en waarheen je gedraaid hebt.

Met de benzine druk bereik je het meest bij vollast.

Op de dyno de puntjes op de i zetten werkt het beste. Ruud en Rinus kunnen dat heel best :thumb

Voor het onderstel kan je me het beste even pm'en.

Je begint met afstellen zoals ie nu loopt, ontsteking op tijd, en dan eerst met de inbus op de lmm stationair goed zetten zo rond de 2,5% co, proefritje maken, en als die dan op het gevoel goed loopt ben je al een heel eind.

Meestal wordt de fout gemaakt om op deellast te rijk te gaan en volgas te arm.

Met de veer in de lmm is er nogal wat te bereiken in de deellast, en vaak is het een kwestie van een paar tandjes verstellen, onthou wel hoeveel en waarheen je gedraaid hebt.

Met de benzine druk bereik je het meest bij vollast.

Op de dyno de puntjes op de i zetten werkt het beste. Ruud en Rinus kunnen dat heel best :thumb

Voor het onderstel kan je me het beste even pm'en.

Kleine update,

Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:

DSC04006.jpg

Nieuwe 9inch koppeling:

DSC04045.jpg

En al weer bijna klaar voor inbouw! :wors

DSC04044.jpg

Kleine update,

Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:

DSC04006.jpg

Nieuwe 9inch koppeling:

DSC04045.jpg

En al weer bijna klaar voor inbouw! :wors

DSC04044.jpg

Thanks, interessante link idd! . Staat gebookmarked.

Ik wist niet dat het blijkbaar toch nog een aardig gepuzzel was.... zal mijn ogen eens open houden voor zo'n lambda komende tijd..

mooiste zou zijn om er eentje te kunnen lenen... alleen jammer van dat gat in het uitlaat spruitstuk :???:

Hoe meet een lambda de mengselverhouding eigenlijk door de temperatuur van de uitlaatgassen te meten? Of worden ook andere waardes gemeten (je hoort het al; dit is onbekend gebied voor me :hmmz )

Thanks, interessante link idd! . Staat gebookmarked.

Ik wist niet dat het blijkbaar toch nog een aardig gepuzzel was.... zal mijn ogen eens open houden voor zo'n lambda komende tijd..

mooiste zou zijn om er eentje te kunnen lenen... alleen jammer van dat gat in het uitlaat spruitstuk :???:

Hoe meet een lambda de mengselverhouding eigenlijk door de temperatuur van de uitlaatgassen te meten? Of worden ook andere waardes gemeten (je hoort het al; dit is onbekend gebied voor me :hmmz )

Eigelijk is het relatief simpel.

Je verdraait het armpje om het mengel over het gehele gebied (van stationair naar deellast en vollast) rijker/armer te maken.

Je verzet de veer om de curve te veranderen. Dit moet in theorie alleen invloed hebben op het mengsel verloop bij deellast en vooral vollast.

Dan heb je nog de stelschroef voor je stationair mengsel afstelling. (ik mis die echter wel op mijn c30ne/se lmmbehuizing)

In werkelijkheid beinvloeden alle 3 die stelmogelijkheden elkaar best veel en daar zit de uitdaging in vind ik. Na het goedzetten van het stationair mengel dmv het armpje en vervolgens de curve te veranderen met de veer, bleek hierdoor ook al gelijk het stationair mengsel rijker/armer mee te gaan.

Het is dus puzzelen, en je wil daar wel zicht op hebben. Een afgastester is hier te beperkt voor. Wideband gebruiken, of gelijk op de bank er mee.

Hier nog een interessante link voor je:

http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7761" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug
Naar boven