De LMM meet de hoeveelheid lucht die van het luchtfilter naar de motor gaat, of eigenlijk de hoeveelheid lucht die naar de turbo gaat. Als de retourklep(EGR) open gaat zal die hoeveelheid wat minder worden omdat er een weerstand ontstaat. De retourklep gaat pas open wanneer de motor weinig vermogen- en dus ook brandstof vraagt, op die momenten is er een heel goede verbranding met veel lucht(zuurstof). De motor loopt eigenlijk heel goed. Zo goed dat door de hitte ook een deel stikstof( N, 80% van de lucht om ons heen, volledig onschadelijk) zich met zuurstof (O, 20% van de lucht om ons heen- wel een beetje gevaarlijk maar essentieel voor ons) verbindt.
Het kan zijn dat de LMM bij het starten gelijk meldt dat er te veel lucht naar de motor gaat, maar een klein gat in de blokkade voor de retourklep(EGR) is naar mijn idee niet genoeg om veel tegendruk te veroorzaken die ook weer in de LMM te meten is en de foutmelding opheft.
Echter, ik zal mijn best doen om mijzelf fout te bewijzen.
Wim-v6 zegt dat ik eerst moet kijken of de sensor niet vast zit. De EGR op mijn motor bestaat uit een klep-gedeelte dat niet meer is dan een kraan en aluminium van kleur, en een besturing, een zwart motortje. Ik heb dit los gehaald. De klep kon ik niet bewegen maar zag er niet erg vuil uit, en ik hen niet erg hard op de plunjer gedrukt. het motortje was nieuw en helemaal los. Ik heb met WD 40 en koper spray alles ingespoten voor het monteren :hmmz, alsd ik nu heel veel tijd had zou ik stap voor stap alle mogelijke problemen uitproberen en kijken waar er een melding ontstaat.
Ik houdt graag de discussie levend, ik ben een beetje druk de komende tijd en kan niet dagelijks reageren maar hoop op veel reacties.