Henk-400 diverse projecten

henk 400rr

Woont hier bijna
Omdat ik de meeste van mijn vrienden / bekenden op de hoogte zou houden van mijn projectje middels de mail en ik daar jammerlijk in faal, leek me het wel handig hier het 1 en ander neer te zetten.

Zeggen en schrijven is dit project ongeveer een 3/4 jaar terug van start gegaan, na enig overleg en uitgedaagd te zijn, in het kort; deze wagen gaat de rallypaden op, maar de kans dat hij hier in Nederland gaat rijden is uitert klein.

Allereerst wat fotos en tekst hoe het project uiteindelijk van start is gegaan:

kadettdbodemloos.jpg

voorkantl.jpg

Dit zijn een paar fotos van de Kadett D project, dit wordt een zo goed mogelijke kopie van de Kadett 400, Christian is ook bezig met een replica, maar deze wordt een graadje erger, de complete bodemplaat wordt omgebouwd van bumper tot bumper, deze zal uiteindelijk ook een 2.4 16V motor krijgen en van binnen dus op de plek van het stuur na dus gelijk (of zo goed als) aan de oorspronkelijke Kadett 400 die in Zuid-Afrika gereden werd door Tony Pond. De veerpoten en binnenschermen gaan er nog uit, maar dit blijft voorlopig nog even zitten omdat anders de stevigheid van de karosserie weg is.

Het project staat in de kinderschoenen, ik ben pas een maand bezig en de gehele ombouw gaat een paar jaar duren. Ik wil niet hoog van de toren blazen, maar heb erg veel uitgezocht over de Kadett 400 en weet ook wat er anders is aan de huidige uitvoering en hoe de oorspronkelijke ongeveer gebouwd was.

Dat kan kloppen, pacenotes was dat.

b7103b36bba2e653f58a0f49a919b7b9c5b84ef3.jpg

Maar, het is maar wat je "echt" vindt.

De carrosserie is alleen oorspronkelijk door Matter gebouwd, de kooi is grotendeels nog origineel, het dashboard ( de aluminium plaatdelen)is grotendeels origineel, verder is de tunnel verbouwd, de motorruimte is verbouwd, klopt de uitbouw niet, de motorkap klopt niet, de grille klopt niet, er zit geen 400 bak in, er zit geen 400 motor in, maar een Ford Pinto motor en de auto heeft veel meer polyester delen dan de oorspronkelijke uitvoering.

En dan kan ik nog wel wat opnoemen. ;)

Ik heb vandeweek tegen een tijdschrift aan staan kijken met een echte 400 op de voorkant weet alleen ff de naam ervan niet meer.

Nou heeft henk gelukkig geen 2 linkerhanden dat scheelt al een heel stuk.

Er zijn maar heel weinig mensen in de rallysport die echt geld van een sponsor krijgen allen top van het NK in diverse klassen.

dan zijn er de directeuren die het uit de zaak betalen. of regelen iets business to business.

en dan zijn er de mensen die voor hun plezier rijden. rijder betaald de auto en de navigator de inschrijving van het evenement.

als je als hobbyrijder bij een leverancier komt krijg je soms korting voor het plaatsen van een stikker(s).

Henk weet wel aardig de weg in het wereldje dus ik heb zo het idee dat niet vaak de hoofdprijs betaald :wors

jah.. een as met sper kost geld, een as met een goede bruikbare sper kost nog wat meer en een redelijk onverwoestbare as met dito sper kost nog meer.

Dat is altijd al zo geweest en dat zal ook wel zo blijven, goedkoop is vooral met dit soort gebruik duurkoop, soms moet je investeren om op den duur goedkoper uit te zijn.

En aangezien me al de nodige rommel aangesmeerd is, dus nu gelijk een goede gekocht.

Nou, genoeg gemauw daarover. :agent

De as is zover klaar dat hij d'r onder kan, de schokbrekers heb ik nu ook compleet, de komende tijd zal ik met de voortrein bezig.

Klopt, zoiets bouwen is altijd een 2-strijd, maar het gaat me wel om het rijden, niet om vanuit een hokje ergens op een treffen neer te zetten.

@McLambo wrote:Je doet alles in je eentje??

Dat doe ik al jaren, pas sinds een paar jaar besteed ik sommige dingen uit, veel reparaties die snel moeten gebeuren aan de rallywagen doe ik vaak wel met anderen, thuis geen ruimte en geen brug, dan is het sneller klaar.

Is dat zo gek dan?

henk ziet er weer gelikt uit, zou bijna zonde zijn om er rally mee te rijden. maar daar is hij dan ook weer voor gemaakt

Ik ben WTB engineer en daarnaast zo wat vanaf m'n 12 jaar aan het sleutelen, de laatste 20-25 jaar ben ik met dit soort dingen bezig en ik hou wel van een uitdaging.

Ik ben het eigenlijk wel gewoon dat ik alles alleen doe, alleen sinds m'n ongeval besteed ik wat dingen uit.

Ik ben al druk met de opbouw, qua verandering valt daar niet zoveel van te zien, het is allemaal leidingen trekken en kleine zaken monteren.

Brandstofleidingen zitten erin, de kunststof ramen zijn inmiddels gemonteerd, tanks zijn geplaatst, bedrading....

Ik zal vanavond eens een paar plaatjes maken, anders is het zo stil.

Tijd voor eens wat foto's, zoals gezegd, veel is detail werk en daar zie je niet zoveel van qua verandering.

Maar.. de ramen zitten erin,de tanks, het leidingwerk, bedrading e.d. zit erin van voor naar achteren, verder is de deurbekleding gemonteerd, hoofdremcilinders,...etc.

Van de motor valt nog weinig te vertellen wanneer als die komt, maar als die er is, dan kan er weer wat groter werk gedaan worden aan de onderzijde e.d.

ramen2.jpg

kofferbaktanks.jpg

hoofdremcilinders2.jpg

zo, weer enige vooruitgang, de uitbouw is er nu af en wordt nu afgewerkt, de deuken die onstaan zijn door het laswerk zijn er grotendeels uitgeklopt en de binnenkanten staan nu in de primer ook zijn de naden en kieren afgekit zodat er geen vuil of water op lastig bereikbare plekken kan komen, de onderzijde wordt van de achteruitbouw weer afgedicht met een zg. glijplaat, punt is als je daar niks doet, dan loop je kans dat hij bij een rally ergens achter blijft haken en er af wordt getrokken.

En... dat willen we niet :lol: ik blijf niet aan de gang.

uitbouw18.jpg

uitbouw19.jpg

Het is inmiddels al wel te koud om de boel af te werken met plamuur e.d., dus dat schuiven we door naar het volgend jaar.

Volgend werk wat op de planning staat wordt in de 1e plaats de kooi, daar komen nog extra buizen bij (dit na overleg met SlSw) daarna de vooras en dan de binnenzijde met de aluminium panelen.

Ik ben inmiddels al iets verder met de ombouw, het achterste bodemdeel is zover dat we hem gisteren even op z'n plek neergelegd hebben.

Deze week haal ik het voorste deel op en dan ga ik daarmee aan de slag.

bodemdeelopplek.jpg

qua wielbak sluit 't redelijk aan, het gedeelte waar de bank zat is te breed, de breedte tov het voeteneind is weer te smal.

Het heeft te maken met de verschillen in vorm van beide carosserieën, de Kadett is aardig rechthoekig terwijl de manta bodem wat glooiende lijnen heeft.

Ik wacht verder met inpassen totdat het voorste gedeelte zover is en dan gaat hij in z'n geheel onder de karosserie, gezien de verschillen zal dat niet zonder slag of stoot gaan, maar ik het komt wel goed.

Ik wil het er zo inbouwen dat het lijkt of deze er altijd zo ingezeten heeft en daar zit wat de uitdaging.

de bodem hangt erin en is uitgemeten, ik ben al druk aan het aflassen en platen maken voor de nieuwe te vormen stukken.

Je moet het zo zien, uitgangspunt is normale D-Kadett en normale Manta/ascona bodem, het doel is dus Kadett 400 en dat betekend naast het rwd gebeuren en bodem ombouw ook de ombouw naar 400 aan de bodem zelf, de bodem erin lassen is dus nog pas het begin van nog veel meer werk.

De bodem past niet zomaar, de achterste wielkuipen zijn zelfs niet gelijk, maar is met wat perswerk wel bij te krijgen, het schudbord zit wel 10cm meer naar achteren en dan de luchtbak behouden (ivm de Z.A.-uitv.) is nog geen gemakkelijke opgave.

Daarnaast moet alles opnieuw bedacht worden, simpele zaken als stuur fixeren, pedalen, kachelaansluiting, frisse lucht, ruitenwissers....etc.

Maar dat lukt allemaal wel, kwestie van tijd.

Inmiddels ook in het bezit van detail fotos van Kadett 400 nr. 2 die in Engeland staat, maar die is echt behoorlijk veranderd sinds 1984 en bepaalde details wijken veel af van de bekende in Nederland.

Maar genoeg gel*ld, fotos:

kadettbodem1.jpg

kadettbodem2.jpg

Kleine up-date is dat de bodem er nu ingelast is, dwz. hij komt nu niet meer van z'n plek, ook het brandschot zit erin en de kofferbak bodemvorm is bepaald.

Momenteel druk bezig met aflassen en het vormen van de voorste binnenschermen / schokbrekerpunten, poging 1 was mislukt, dus alles eruit geslepen en weer opnieuw begonnen ('t zit niet altijd mee)

Als de binnenschermen klaar zijn dan ga ik bezig met de achterste ophanging afmaken en daarna is het nog erg veel detailwerk, koets doorlassen, stuur bepalen, versterkingsplaten bepalen,...etc....etc.

Er zit ook nog wat rotterij in de dorpels, maar dat pak ik pas als de wielkasten verbreed worden.

bijgaand even een foto:

kadettbodem5.jpg

Maar het begint nu wat "lollig" te worden nu de bodem erin zit en het wat meer auto geworden is.

Terug
Naar boven