Corsa C Z20 swap. 4 of 5 bout? hoe zit het met achterkant..?

hallo goededag, ik ben zelf momenteel bezig met een Z20 swap corsa C te bouwen, en zit met een kleine dillema,

Ik kan maar niet uitvinden hoe je 5 bout schijfremmen kan doen voor de achterzeide, (of is het helemaal niet nodig om naar 5 bout te gaan?)

Ter informatie. mijn auto is orgineel een 1.8 GSI model, dus ik heb momenteel achter schrijf remmen zitten, echter is dit wel 4 bout,

ik heb hier en daar foto's op forums gezien dat het wel degelijk mogelijk is om 5 bout schrijf remmen achter te monteren,

echter zegt niemand natuurlijk wat er nou precies nodig is kwa onderdeel nummers/van welke auto je de onderdelen moet halen.

ik zag op een paar forum posts het bedrijf "mathijssen technics" gemeld staan, echter is dit 16+ jaar geleden, ik heb alsnog een email gestuurd naar "https://www.short-shifters.com/" maar ik gok dat of dit extreem duur zou worden, of meneer geen zin zou hebben om nog conversies te verkopen...

De corsa C 1.7 Turbo hebt 5 bout wielen, echter heeft deze trommel remmen achter,

De corsa C COMBO 1.7CDTI hebt 5 bout schrijf remmen achter (als het goed is?) echter weet ik niet zeker of de onderdelen daarvan op mijn achteras past, en of welke onderdelen nou precies nodig zijn (eventueel nieuw verkrijg baar?)

Screenshot 2026-03-08 234749.webp

Op 4 bout blijven lijkt simpel genoeg,

je pakt een 1.7 diesel Corsa C astappen + wiellagers, en pakt van de Astra F/Calibra A/Vectra B de astap die 4 bout hebt,

En dat is nieuw te koop op winparts/autodoc zoals hier \/

Screenshot 2026-03-09 002020.webp

Echter zie ik conflicting informatie van of dit nou prima is of niet. de een hebt 380 pk en nooit problemen gehad met 4 bout in een jaar of 8,

en andere zegt dan weer dan hun 4 bout astrap afgebroken was met een z20...... \/...

1773013583975.webp

Kwa APK weet ik dit ook niet zeker, ik wil de auto netjes op kenteken Z20 hebben, dus ik wil dit allemaal zo goed en netjes mogelijk doen,

een kennis van mij is op 4 bout gebleven en heeft geen problemen gehad met omkeuring, maar ik heb geen idee of dat toevallig geluk hebben is geweest of niet,

Als iemand hier wat meer informatie van hebt, zou dat super zijn,

kan ik gewoon op 4 bout blijven, zo niet. wat is er nou precies nodig om 5 bout achter schrijf remmen te hebben?

Terug
Naar boven