bedrijfstemperatuur Z18XER loopt héél traag op; verschil in merk thermostaat?

Er zijn -zo zag ik- wel al wat meer topics over de bedrijfstemperatuur / motortemperatuur van de Z18XER, maar hierbij vind ik nog niet het antwoord op mijn bevindingen. Het probleem is dat mijn C Vectra (2008) bij gebruik van de kachel nauwelijks boven de 75°C wil komen, zelfs niet na ± 20 km. Nu de buitentemperatuur wat lager is (0-5°C) wil de motortemperatuur nauwelijks naar een fatsoelijk nivo, als ik de kachel aanzet. Alleen als ik de ventilator op stand 0 of 1 zet, wil de temperatuur naar de 90° oplopen. en dat duurt dan zeker 7-9 km.
Als ik de kachel aanzet en de fan op 3 of hoger, dan haalt de motor echt de 90°C niet. Zelfs niet tijden de hele rit van 19 km naar mijn werk (provinciale weg/stad). Sinds kort weet ik dat ik deze temp ook kan checken via de settings in de boordcomputer. Die lopen gelijk tot 90°C, waarna de 'bc' nog doorloopt naar ca 104°C en die daarna terugzakt naar ±92 en daar stabiliseert. Als de motor deze temperatuur bereikt heeft, dan maakt de ventilatorstand niet veel meer uit.
Feit is dat ik om deze reden vorig voorjaar de thermostaat heb laten vervangen, waarna de motor aak sneller warm leek te worden. Echter de oorzaak daarvan lijkt nu het warmere weer van toen.

Nu heb ik op YouTube een topic gezien waarin wordt afgeraden een 'after market' thermostaat te gebruiken, omdat deze door een afwijkende opbouw een grotere/andere doorlaat zouden hebben en deze mogelijk slechter afsluiten, zolang de motor nog niet op temperatuur is. Maw de thermostaat laat eigenlijk al (teveel) open voordat dit moet en de motor wordt slecht warm bij koud weer. Zo lijkt de temp zich ook te gedragen.
Ik vermoed dat er bij die thermostaatwissel (door een gepensioneerd, maar zeer ervaren Opel monteur) mogelijk geen originele onderdeel is gebruikt. Dat is iets dat niet per definitie een probleem is, maar ik weet inmiddels óók, dat er (slecht tot onbekende) verschillen tussen diverse merken onderdelen zitten, die ook bij ervaren monteur LANG niet altijd bekend zijn.

Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring met merken thermostaten 'after market' versus origineel. En of het raadzaam is om deze investering nogmaals te doen door een originele thermostaat te plaatsen.

Terug
Naar boven