Astra G 4 gaats naar 5 gaats

Astragz16se

Post weinig
Hoi,

Ik heb wat advies nodig. Ik ben in de toekomst van plan om een motor swap te doen van mijn huidige Z16se naar iets met meer power. Ik ga dan in de richting van 2.0. Ik ben momenteel ook opzoek naar 3 delige wielen en ik zie veel leuke dingen, maar zijn meestal 5 gaats. Aangezien ik later toch een swap ga doen wil ik geen adapters kopen van 4 naar 5. Het zijn zeker geen koopjes.

Ik wil een conversie van 4 gaats naar 5 gaats.

Ik heb momenteel achterin trommelremmen..

Ik zou graag willen weten wat ik allemaal nodig zal hebben voor de conversie. Ik ga dit niet allemaal zelf uitvoeren, k heb gebrek aan kennis daarvoor. Ik vroeg me ook af er nieuwe remleidingen getrokken moeten worden van voor naar achter aangezien ik nu geen klauwen achter heb??.

Kan iemand een lijst opstellen voor mij wat ik nodig zal hebben.

Ik ben niet van plan om alles nieuw te kopen. Ik ben ook opzoek gegaan naar een setje, maar ik weet niet zo goed waarop ik precies moet zoeken. Heeft iemand van de forum misschien zn setje liggen? of evt een link posten.

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.

slechte kwaliteit blokken en of foute montage. Komt vaak schuine blokken voor.

Schuine blokken veroorzaakt ook remverschil. Heb het zelf ook gehad met imitatie blokken.

Beste forum leden,

Sinds na mijn ombouw heb ik een probleem dat mijn auto naar rechts trekt bij het remmen. In de stad merk je dat niet zoveel als je 50 rijdt, maar als je op de snelweg ineens moet remmen trekt ie naar rechts. Ik heb het vandaag op de remmen testbank laten testen en blijkt dat de rechterkant meer druk heeft bij het remmen. De linkerkant doet het iets minder met een verschil van 23% en dat is ook APK afkeur heb ik begrepen.

Voordat het getest werd heb ik samen met een monteur de remklauwen aan beide kanten uit elkaar gehaald en beetje ingesmeerd en schoongemaakt. De voorste remmen zijn ook met een apparaat ontlucht. Dus dat zijn de dingen die we vooraf hebben gedaan om het probleem op te lossen, maar helaas niet gelukt. Ik had ook ergens gelezen dat het aan een kapotte draagarm zou kunnen liggen, maar de mijne zijn beide in orde dus dat is ook uitgesloten.

Volgens de monteur zou het aan de linker klauw moeten liggen. De binnenste remblok aan de linker voorkant is ook schuin afgesleten. Ik weet niet zo goed wat het oorzaak kan zijn. Ik wil niet onnodig geld uitgeven. De blokken zijn trouwens nog redelijk goed aan beide kanten. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Nog een vraagje. Stel dat ik een nieuwe klauw of blokken nodig heb. Hoe kom ik precies achter de maten etc.? Deze remmerij komt van een Astra X20XEV af en ik rij in een Z16SE, dus aan kenteken gegevens hebben ze niks aan. Ik vroeg me af of alle 2.0 astra's zelfde remsysteem hebben of, of erg verschillende zijn.

Ik heb deze nu.

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen. Ik moet over 2 maandjes ook me APK doen dus ik stres nu een beetje. Alvast bedankt !

Op de sloop van een 5 Gaats g alles eraf halen. Met remmerij en al.

Naven achter zijn gebout meen ik me te herinneren.

Heb je ABS?

Evt ook hoofremcilinder meenemen, als deze anders zijn.

Voor complete pootje nemen, met remmen en al als het er nog op zit.

Benodigd, Fusee's voor van de 4 gaats zit de klauw geintergreerd op de fusee.

Wielnaven achter, Ankerplaat Achter, Remklauwen voor, Remklauwen achter.

Hoofdremcylinder is gelijk. Bijna alle hebben ABS.

Opsomming:

Fusee van een 5x110 astra g of zafira a

Wielnaven voor 5x110

Wielnaven achter 5x110

Ankerplaat achter (let op zijn er zowel voor 4x100 als 5x110) dus wel een van een 5x110 zoeken.

Remklauwen voor

Remklauwen achter

Remschijven voor

Remschijven achter

Handremkabel (achterste deel)

Remschijven zijn voor elke astra zafira achter gelijk ook opc.

Remklauwen kun je het beste lucas nemen achter.

Voorzijde zit verschil in diamter remschijven, en dus ook in de beugels voor de klauwen.

Ook heb je natuurlijk nog remblokken nodig. Remleidingen en dergelijke kun je gewoon de huidige voor gebruiken.

Het is niet noodzakelijk om naar 5x110 te gaan wil je grotere remmen.

Ik heb opc remmerij onder mijn G maar toch steek 4x100 compleet origneel opel odnerdelen en niet omgeboorde schijven ofzo.

Bedankt heren,

@haasje het gaat mij niet alleen om grotere remmen, maar ik heb gelezen dat 5 gaats noodzakelijk is voor betere krachtverdeling als je meer vermogen hebt. klopt dit ?

@Astragz16se wrote:Bedankt heren,

@haasje het gaat mij niet alleen om grotere remmen, maar ik heb gelezen dat 5 gaats noodzakelijk is voor betere krachtverdeling als je meer vermogen hebt. klopt dit ?

nneerrggeennss vvoooorr nnooddiigg..

zit een kern van waarheid in, maar niet van toepassing hier.

zijn er zat die met 4 gaats rijden en flink vermogen.

een vrachtwagen zou je niet op 4 gaats onderstel moeten hebben, die knappen af.

maar het lijstje van hierboven is erg verwarrend.

je zoekt een g op de sloop waar alles nog onder zit, en je haalt alles eronderuit.

evt complete achteras, is vaak niet heel veel duurder als de naven met remmerij compleet.

voor complete poten, zonder schokbrekers.

alles in losse onderdelen halen is knetterduur.

Verwarrend? Dat is precies wat er nodig is. Niet meer niet minder.

Je kunt het compleet halen, maar meestal zit je dan met lekke dempers gebroken veren, slechte veren, kromme acteras enz. Poten zonder schokbrekers, dan houd je alleen fusee over met remschijf en klauw.

meer is er niet nodig, schokbrekers hebben niks met 5 gaats te maken.

en je hebt alleen fusee met remmerij nodig, meer niet

kromme achteras heb je zo gezien.

en op de sloop alles eraf schroeve kan vaak tegenvallen, dus neem je de hele as met de hele reut eraan, kabels en al.

al 2x de spullen zo voor iemand gehaald.

ik bedoelde daarmee dan heb je het alsnog in delen in plaats van compleet.

Compleet is minder werk, maar op de sloop hier nog altijd duurder.

hier juist niet, alles compleet pakken in 1 keer, scheelt nogal.

maar hier is het nog een echte sloop, auto opgestapeld en zelf sleutelen.

Kijk zo heb ik het gewoon 4 gaats:

IMGP5485.jpg

Houd er rekening mee dat je velgen minimum 16" moeten zijn en indien er veel lood aan de binnenrand van de velg zit, passen ze niet.

Bij mij passen de orignele niet als er lood aan de binnenrand word geplakt. Raken de klauwen dan.

Adapterplaten van een 5x110 astra en klauwen en bloken en schijven nieuw Merriva A 4x110 schijf 267mm en orgineel wielnaaf.

Voorzijden zelfde klauwen en beugels blokken van merriva 4x100 308mm schijven fusee van 5x110 en origneel wielnaaf.

600NM is heel veel.

Ik heb nog een vraag. Wie kan me met zekerheid vertellen of ik de huidige hoofdremcylinder kan behouden van me Z16SE.

Ik heb een setje gevonden van een astra 2.0 die ook ABS heeft.

Terug
Naar boven